2013-11-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miyou
Vad problem det verkar vara med alla svenska börser... Kanske man ska ta och skapa en ny börs? Jag kan nog programmera en, skulle nog bara behöva hjälp med vad lagen säger osv.
Verkar bara vara förseningar och krångel med alla nuvarande. Skulle ni använda en ny börs om jag skapade den?

Tror du måste ha ett företag och registrera dig hos finansinspektionen, inte direkt bara att slänga upp.
Citera
2013-11-22, 00:12
Medlem
Citat:
Vad behövde du skicka för papper? Vad använde du som "proof of residency"?

Ta en hyffsat färsk elräkning, hyra eller liknande. Även personbevis enligt vad som skrevs tidigare fungerar.

MEN galningarna på bitstamp accepterar inte en "orginal-pdf" som man får som ex. efaktura. Man måste FÖRST skriva ut den på papper och SEDAN scanna in den för att det skall gå igenom...
Citera
2013-11-22, 00:27
Medlem
JacquesGrelliers avatar
Tror ni denna ökning håller i sig? Eller kan man förvänta sig en större dipp snart?
Citera
2013-11-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesGrellier
Tror ni denna ökning håller i sig? Eller kan man förvänta sig en större dipp snart?
Hade ju vart skönt om vi fick en jämn och stabil värdeökning.
Citera
2013-11-22, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesGrellier

Misstänker en dipp. Någon dumpar ltc för 1m$ på btc-e just nu så kan tänka mig att det kommer gå ner sedan.
Citera
2013-11-22, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Misstänker en dipp. Någon dumpar ltc för 1m$ på btc-e just nu så kan tänka mig att det kommer gå ner sedan.
Sälja ltc eller hålla dom, vad tycker/gör du?
Citera
2013-11-22, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Sälja ltc eller hålla dom, vad tycker/gör du?

Är absolut ingen expert. Rånoob inom området med trading. Men efter jag såg ltc gå ner från 9 till 5 usd och btc 800 till 380 på 20 min har jag blivit lite försiktigare. JAG väntar iaf på att köpa ltc och tror/hoppas de kommer gå ner till 6.5-7 kanske. I långa loppet kommer det med stor säkerhet dock gå upp. om 2v så är ltc nog högre än vad det är nu men först en liten dipp, så behåll du.
Btc är guld, ltc silver!
Bara min teori dock, kan ske vad som helst
Citera
2013-11-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Är absolut ingen expert. Rånoob inom området med trading. Men efter jag såg ltc gå ner från 9 till 5 usd och btc 800 till 380 på 20 min har jag blivit lite försiktigare. JAG väntar iaf på att köpa ltc och tror/hoppas de kommer gå ner till 6.5-7 kanske. I långa loppet kommer det med stor säkerhet dock gå upp. om 2v så är ltc nog högre än vad det är nu men först en liten dipp, så behåll du.
Btc är guld, ltc silver!
Bara min teori dock, kan ske vad som helst
Sålde aldrig mina ltc och investerade i alla de andra coinsen på btc-e.

http://coinmarketcap.com/
Senast redigerad av SweCrime 2013-11-22 kl. 08:34.
Citera
2013-11-22, 08:40
Medlem
Jag tänkte köpa lite bitcoin mest som en rolig grej och för att det är roligare att följa kursen om man har någon anknytning till den. Är det fortfarande Bitstamp som är det bästa valet då, eller finns det någon annan marknad? Jag har alltså inget syfte att trada, utan vill mest kunna köpa enkelt till låg spread och inte ha någon risk i att det blir svårt att få ut mina pengar i framtiden.

Vilken garanti har bitstamp för att de finns kvar om ett år t.ex?
Citera
2013-11-22, 08:42
Medlem
Citat:
Vad problem det verkar vara med alla svenska börser... Kanske man ska ta och skapa en ny börs? Jag kan nog programmera en, skulle nog bara behöva hjälp med vad lagen säger osv.
Verkar bara vara förseningar och krångel med alla nuvarande. Skulle ni använda en ny börs om jag skapade den?

Jag har några ideér om varför det inte fungerar så bra för många av börsens marknader.

1) Man underskattar arbetet som krävs, en vanlig börs är till exempel öppet endast under dagtid, det finns därför tillgång till bra och adekvat arbetskraft under börsens öppettider. Nu hade nog fallet varit detsamma med till exempel New York börsen eller till och med Stockholmsbörsen om de vore dygnet runt öppna eftersom de är åtråvärda som arbetsgivare och inte har problem att hitta folk som vill jobba natt. Men för en liten aktör tror jag dygnet runt öppet ger en verksamhet som man inte alltid kan bevaka och sköta om. Och övervakning behövs, alltid. Bitcoin måste flyttas från offline till online och vice versa. Handeln måste övervakas från konstigheter, support måste finnas tillgänglig under öppettider osv.

2) pga av ovanstående har det blivit en konsensus att ta för dåligt betalt. Jag vill inte ens se en transaktionslista för en marknad som har endast lågt rörligt courtage, inget fast courtage och ingen minsta storlek på order. Jag tror det vore mer fördelaktigt att ha en lägsta courtage nivå. Som exempel se detta, https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/ . På så sätt håller man nere transaktionerna på en rimlig nivå samtidigt som man får betalt för det arbete som krävs för varje transaktion.

3) Fullständiga rutiner för de situationer som kan uppstå saknas. Tex ska man under inga som helst omständigheter hamna efter med insättningar, uttag eller handel. Det man ska göra om det händer är att i god tid ta bort möjligheten för till exempel nya kunder, och sedan se till att verksamheten flyter på för de som redan har pengar eller bitcoin på kontot. Det är inte okej att inte hinna med utbetalningar, att inte tillåta nya insättningar är mer okej.

4) i Sverige skulle en aktör som kan ta emot bankID behövas.

Men det sagt vet jag inte om man kan profilera sig som en sådan aktör med tillräckligt tydlig profil för att folk ska vara intresserade. Men en stabil marknad man kan lita på, som är snabb och pålitligt, men inte nödvändigtsvis billigaste och med mest funktioner skulle ge mycket stabilitet och ha sin nisch på bitcoinmarknaden tror jag. Jag är själv intresserad av att starta en marknad, men jag har inte hittat någon skicklig programmerare än.
Citera
2013-11-22, 09:56
Medlem
g0dspirits avatar
Dra på trissor, jag tror btcx.se ligger nere?
Citera
2013-11-22, 10:13
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Dra på trissor, jag tror btcx.se ligger nere?

Japp får inge svar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in