2013-10-04, 09:13
Medlem
Bertil85s avatar
Se upp med bitcoins i framtiden; vem vet; det kanske är näst på tur för FBI?
Citera
2013-10-04, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85

Tredje världskriget är på väg att bryta ut i mellan östern men du verkar tycka att det är mer viktigt att skrämma upp någon stackars person som växlar in sina skattade pengar till bitcoins...
Citera
2013-10-04, 09:31
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heaven.on.earth
Tredje världskriget är på väg att bryta ut i mellan östern men du verkar tycka att det är mer viktigt att skrämma upp någon stackars person som växlar in sina skattade pengar till bitcoins...

Oj jag vet inte det; men FBI är säkert intresserade.

Av Bitcoin alltså...
Citera
2013-10-04, 11:35
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85

Se upp med internet i framtiden; vem vet; det kanske är näst på tur för FBI?

Se upp med fildelning i framtiden; vem vet; det kanske är näst på tur för FBI?

i c u r in touch with reality
Citera
2013-10-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Någon som vet om man kan ändra var blockchain sparas på hårddisken?
Nu sparas den i %appdata%, men inte så kul att slösa flera gigabyte utrymme på SSD-disken när man likaväl kunnat spara det på en större mekanisk disk.
Jag gissar att du talar om Bitcoin-Qt. Istället för att starta programmet via ikonen kan du skapa en genväg med följande sökväg:
Kod:
"C:\Program Files (x86)\Bitcoin\bitcoin-qt.exe" -datadir=d:\bitcoindata
där d: är namnet på din mekaniska disk. OBS detta betyder att du även ska förvara din wallet.dat i denna mappen.
Citera
2013-10-04, 23:58
Medlem
oyvindss avatar
REMINDER TO SELF:

"The FBI initially seized over 26,000 Bitcoins. I asked the FBI spokesperson what the plan is for those cryptocoins. SWe will download the Bitcoin and store them, she said. We will hold them until the judicial process is over. Then what? This is kind of new to us, she said. We will probably just liquidate them."

Så följ med när rättegång emot SR/DPR börjar. Efteråt blir det tydligen PARTYTIME i USD/BTC med sälj av 26k BTC..
Citera
2013-10-05, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Jag gissar att du talar om Bitcoin-Qt. Istället för att starta programmet via ikonen kan du skapa en genväg med följande sökväg:
Kod:
"C:\Program Files (x86)\Bitcoin\bitcoin-qt.exe" -datadir=d:\bitcoindata
där d: är namnet på din mekaniska disk. OBS detta betyder att du även ska förvara din wallet.dat i denna mappen.
Snackar egentligen om alla plånböcker. Varken den vanliga bitcoinwalleten, bitcoin-qt, eller armory verkar ha den ganska självklara och basic funktionen att välja var man vill spara en 7gb stor fil.

Tack för tipset, ska pröva det
Citera
2013-10-05, 10:12
Bannlyst
Det är en gåva och en förbannelse på samma gång. Tråkigt att DPR sitter i smeten, men ett guldläge att köpa bitcoins är på väg.
Citera
2013-10-05, 11:34
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Intressant från Forbes:
Citat:
In the criminal complaint against Ulbricht, the FBI said that the Silk Road had total sales of over 9.5 million Bitcoins, collecting a revenue of 600,000 of the digital coin. (Given the current price — $140/Bitcoin — that’s $1.2 billion in sales and $80 million in commissions.)

Feds Allege Silk Road's Boss Paid For Murders Of Both A Witness And A Blackmailer
Andy GreenbergAndy Greenberg
Forbes Staff

Who Is Ross Ulbricht?
Ryan MacRyan Mac
Forbes Staff
The FBI initially seized over 26,000 Bitcoins. I asked the FBI spokesperson what the plan is for those cryptocoins. “We will download the Bitcoin and store them,” she said. “We will hold them until the judicial process is over.”

Citat:
The spokesperson says the approximately 26,000 Bitcoins seized are just the ones that were held in Silk Road accounts. In other words, it’s Silk Road users’ Bitcoin. The FBI has not been able to get to Ulbricht’s personal Bitcoin yet. “That’s like another $80 million worth,” she said, explaining that it was held separately and is encrypted. If that is indeed what he’s holding, that’s close to 600,000 Bitcoin all together or about 5% of all Bitcoin currently in

Nu tror jag inte att Ross har 600.000 BTC (och siffran 80.000.000 USD verkar vara konverterad direkt från denna mängd bitcoins så det stämmer inte heller). Man måste tänka på att växelkursen har varit nere på ca 2USD/BTC under längre tider av Silk Roads livstid. Detta innebär att både inkomsterna och utgifterna kommer vara betydligt högre om man räknar dem i bitcoins. Något som nu kostar 10-tals BTC skulle då kosta tusentals BTC. Så Ross lär ha gjort av med en hel del av sina 600.000 BTC han har haft i inkomst.

Ändå så finner jag det inte osannolikt att han har åtminstone några 100.000 BTC kvar, helt oåtkomligt från FBI.
Citera
2013-10-05, 15:57
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Nu tror jag inte att Ross har 600.000 BTC (och siffran 80.000.000 USD verkar vara konverterad direkt från denna mängd bitcoins så det stämmer inte heller). Man måste tänka på att växelkursen har varit nere på ca 2USD/BTC under längre tider av Silk Roads livstid. Detta innebär att både inkomsterna och utgifterna kommer vara betydligt högre om man räknar dem i bitcoins. Något som nu kostar 10-tals BTC skulle då kosta tusentals BTC. Så Ross lär ha gjort av med en hel del av sina 600.000 BTC han har haft i inkomst.

Ändå så finner jag det inte osannolikt att han har åtminstone några 100.000 BTC kvar, helt oåtkomligt från FBI.

Intressant, 2_Thumbs_Up. Tack, del fler nyheter. keep it coming.

Att han har 600.000 BTC ser jag, som du, såhär:

En medellön i Sverige är 31 500 SEK. http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____28201.aspx

Det motsvarar 378000 SEK per år. Om du jobbar 5 år har du nu tjänat 1.890.000 SEK.

Så. Om du tjänar 31500 SEK i månaden... är det då sannolikt att du har 1.890.000 SEK på ditt bankkonto efter 5 år? Eller är det mer sannolikt att du har betalad hyra, el, mat och så varje månad och att du kanske har 10-20.000 SEK kvar på ditt konto när du kollar efter 5 år?
Citera
2013-10-05, 16:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Precis. 600.000 verkar vara Ross samlade inkomster över hela Silk Roads livslängd, inte hur mycket han har nu.

Men vi kan räkna konservativt på det. Som lägst så har Bitcoin varit värderade till ca 2 USD under Silk Roads liv på mindre än 3 år. Med den växelkursen så motsvarar 600.000 BTC 1,2 miljoner USD. Jag har väldigt svårt att se att han lyckas göra av med mer än hälften av det (600.000 USD), speciellt om man betänker svårigheterna med att få dem sålda. Så även väldigt konservativt räknat har han fortfarande 300.000+ BTC kvar i sin ägo. Och FBI har enbart lyckats konfiskera ~27.000 BTC...

Det fanns en tråd på bitcointalk.org (tyvärr ligger de nere just nu) om en mystisk adress som hade 400.000+ BTC. Konsensus då efter lite diskussion verkade vara att denna adress tillhörde Silk Road. Så det är mycket möjligt att Ross har ca 400.000-500.000 BTC som FBI inte kan komma åt, beroende på hur han säkrat dessa.
Citera
2013-10-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heaven.on.earth
Det är en gåva och en förbannelse på samma gång. Tråkigt att DPR sitter i smeten, men ett guldläge att köpa bitcoins är på väg.
Jag är inte så duktig på på detta men vad menar du med guldläge? Menar du att värdet kommer stiga som fan när FBI släpper på hans bitcoins?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in