2013-08-02, 00:22
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Tack! Tycker bara det är nojigt att man måste använda sitt mobilnummer... Varför anger man ens det? Borde väl räcka med en inloggning på appen?
Aja, köpte Iaf via jusef som kör med btcx som växlare så jag körde med swish. Hoppas det går vägen!
But still... Varför mobilnumret?
Jag tror det är banken som kopplar numret till ditt bankkonto så du kan använda det för att ta emot pengar. Du har redan dina vänners telefonnummer, men du kan sannolikt inte deras banknummer. På så sätt så kan du skicka pengar till dem utan att fråga om kontonumret först, bara du vet att de har swish.

Är det förresten någon som vet ifall en Swish-transaktion går att ångra om man ringer banken eller liknande? Det skulle vara ganska intressant med ett svenskt forum för bitcoinförsäljning med Swish och ett ryktessystem, där folk kan köpa och sälja bitcoins direkt med varandra och slippa vänta på banköverföringar.

Edit: Jag tänker mig alltså att forumet rent tekniskt ser ut liknande https://ogrr.com/ fast man säljer enbart bitcoins för pengar istället för andra varor.

Folk kan då sätta in bitcoins direkt till forumet som knyts till användarnamnet och sedan lägga ut dessa för försäljning. Bitcoinsen hamnar i escrow i forummjukvaran, när någon accepterar ett köp så för personen över pengar till säljaren med Swish, och forumet släpper coinsen till köparens användarnamn. Skulle detta funka/vara en bra idé?
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-08-02 kl. 00:41.
Citera
2013-08-02, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag tror det är banken som kopplar numret till ditt bankkonto så du kan använda det för att ta emot pengar. Du har redan dina vänners telefonnummer, men du kan sannolikt inte deras banknummer. På så sätt så kan du skicka pengar till dem utan att fråga om kontonumret först, bara du vet att de har swish.

Är det förresten någon som vet ifall en Swish-transaktion går att ångra om man ringer banken eller liknande? Det skulle vara ganska intressant med ett svenskt forum för bitcoinförsäljning med Swish och ett ryktessystem, där folk kan köpa och sälja bitcoins direkt med varandra och slippa vänta på banköverföringar.

Edit: Jag tänker mig alltså att forumet rent tekniskt ser ut liknande https://ogrr.com/ fast man säljer enbart bitcoins för pengar istället för andra varor.

Folk kan då sätta in bitcoins direkt till forumet som knyts till användarnamnet och sedan lägga ut dessa för försäljning. Bitcoinsen hamnar i escrow i forummjukvaran, när någon accepterar ett köp så för personen över pengar till säljaren med Swish, och forumet släpper coinsen till köparens användarnamn. Skulle detta funka/vara en bra idé?

Varför gå tillbaks till stenåldern med forum och omdömen när man kan använda exchanges som kapiton? Om du vet att du ska köpa coins flera gånger under en månad så släng in x antal tusen kr på kapiton och köp vid behov...
Citera
2013-08-02, 01:22
Medlem
stiff69s avatar
hur lång tid kan det ta att få bitcoins från någon annan in på sin plånbok?
Citera
2013-08-02, 11:42
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiff69
hur lång tid kan det ta att få bitcoins från någon annan in på sin plånbok?

Det går väl på 1 sekund?
Citera
2013-08-02, 17:07
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Varför gå tillbaks till stenåldern med forum och omdömen när man kan använda exchanges som kapiton? Om du vet att du ska köpa coins flera gånger under en månad så släng in x antal tusen kr på kapiton och köp vid behov...
Ökad anonymitet - ingen kan se att din swishöverföring var ett bitcoinköp. Sätter du in pengar på en exchange så är det rätt uppenbart.

Ökad decentralisering - Man gör sig inte beroende av en central punkt. Exchangerna är en naturlig potentiell angreppspunkt för stater i framtiden. Det är oerhört bra för bitcoins framtid att uppmuntra P2P-transaktioner. Stängs en hemsida ner är det relativt enkelt att starta en ny.

Billigare - Ett forum har mindre overhead än en exchange, så man kan minska eller eliminera avgifterna. Forumet skulle kunna finansieras genom reklam eller donationer eller drivas ideellt.

Jag tänker mig alltså en motsvarighet till localbitcoins.com, fast med inbyggt escrow och ryktessystem. Skulle det bli stort så borde det till och med kunna bli en bra konkurrent till exchangerna. Swish är ett bra komplement till detta då både Swish-överföringar och bitcoinöverföringar kan ske omedelbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Det går väl på 1 sekund?
Ja, en bitcoinöverföring bör synas i klienten mer eller mindre omedelbart. Webwallets brukar vänta någon timme eller två för att skydda sig mot double-spends.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-08-02 kl. 17:09.
Citera
2013-08-02, 18:29
Medlem
Lukasohais avatar
Var precis in på virwox efter att precis varit in på pressbyrån och köpt Ukash för 500kr, och det står "Unfortunately, this payment method is currently not available. Please try again later." Vet någon hur lång tid det kan ta innan man kan använda den metoden igen, eller någon annan sida som fungerar lika bra som virwox för att föra Ukash till sin bitcoin adress?
Citera
2013-08-02, 19:19
Medlem
Lukasohais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukasohai
Var precis in på virwox efter att precis varit in på pressbyrån och köpt Ukash för 500kr, och det står "Unfortunately, this payment method is currently not available. Please try again later." Vet någon hur lång tid det kan ta innan man kan använda den metoden igen, eller någon annan sida som fungerar lika bra som virwox för att föra Ukash till sin bitcoin adress?
Hittade en annan metod själv, nämligen för in Ukash på neteller sen neteller > virwox, tror man får mer btc utav det också p.g.a mindre % kommision.
Citera
2013-08-03, 18:49
Medlem
Har precis börjar minea lite lätt. När jag fått ihop ett par bitcoins, hur säljer jag dom då? Finns det någon sida man kan växla in bitcoins till SEK?
Citera
2013-08-04, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Har precis börjar minea lite lätt. När jag fått ihop ett par bitcoins, hur säljer jag dom då? Finns det någon sida man kan växla in bitcoins till SEK?

Jag vet inte vad du har för hårdvara, men att minea på datorn är lönlöst idag, det tar fem månader av mining 24/7 med en speldator för att få ihop 1 coin. Elen kostar mångdubbelt mer.
Du kan tradea på kapiton.se.
Citera
2013-08-04, 10:47
Medlem
Tack för svar! Har precis beställt en låda som genererar 5 ghash/s. Jag betalar knappt någonting för elen så plus lär jag gå.
Citera
2013-08-04, 11:57
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Tack för svar! Har precis beställt en låda som genererar 5 ghash/s. Jag betalar knappt någonting för elen så plus lär jag gå.
Vilken låda har du köpt, när räknar du med att få den och vad tror du att svårighetsgraden ligger på när du får den?

Det är lång leveranstid på många ASICS, och svårighetsgraden stiger ganska kraftigt nu i och med konkurrensen.
http://bitcoindifficulty.com/
Citera
2013-08-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Vilken låda har du köpt, när räknar du med att få den och vad tror du att svårighetsgraden ligger på när du får den?

Det är lång leveranstid på många ASICS, och svårighetsgraden stiger ganska kraftigt nu i och med konkurrensen.
http://bitcoindifficulty.com/

Köpte den billiga för 2000kr. Trodde inte det var sådan kö? Säger du alltså att det kommer ta flera månader för den att komma? För stunden betalar jag ingen el så plus lär jag garanterat gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in