Citat:
Ursprungligen postat av
zaaph1
Tack! Tycker bara det är nojigt att man måste använda sitt mobilnummer... Varför anger man ens det? Borde väl räcka med en inloggning på appen?
Aja, köpte Iaf via jusef som kör med btcx som växlare så jag körde med swish. Hoppas det går vägen!
But still... Varför mobilnumret?
Jag tror det är banken som kopplar numret till ditt bankkonto så du kan använda det för att ta emot pengar. Du har redan dina vänners telefonnummer, men du kan sannolikt inte deras banknummer. På så sätt så kan du skicka pengar till dem utan att fråga om kontonumret först, bara du vet att de har swish.
Är det förresten någon som vet ifall en Swish-transaktion går att ångra om man ringer banken eller liknande? Det skulle vara ganska intressant med ett svenskt forum för bitcoinförsäljning med Swish och ett ryktessystem, där folk kan köpa och sälja bitcoins direkt med varandra och slippa vänta på banköverföringar.
Edit: Jag tänker mig alltså att forumet rent tekniskt ser ut liknande
https://ogrr.com/ fast man säljer enbart bitcoins för pengar istället för andra varor.
Folk kan då sätta in bitcoins direkt till forumet som knyts till användarnamnet och sedan lägga ut dessa för försäljning. Bitcoinsen hamnar i escrow i forummjukvaran, när någon accepterar ett köp så för personen över pengar till säljaren med Swish, och forumet släpper coinsen till köparens användarnamn. Skulle detta funka/vara en bra idé?