2013-05-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Väldigt lite lagligt som säljs med bitcoins? Skulle gärna se bitcoin bli mainstream bara för att jag vill minska bankernas makt! Som det är nu har jag själv inte riktigt behov av bitcoins?

bitcoinstore.com
Citera
2013-05-25, 13:13
Medlem
Stenkrosss avatar
Hej,

Jag gjorde en liten bitcoin-kupp på Bauhaus i Skogås (förort till Stockholm) idag.
Jag skrev ut 22 st paper wallets från https://www.bitaddress.org/
Förde över 0.01 BTC (ca ~9 SEK vardera i skrivande stund) på dem var och gick sedan till Bauhaus och placerade ut dem här och var i butiken.
Jag dolde sedlarna under/bakom en vara, men de flesta bör komma fram rätt snart, så snart någon tar den främre varan så blottas bitcoin-sedeln.
På varje sedel skrev jag: 10 mBTC

Min förhoppning är att sprida budskapet om bitcoin.
Det här var bara ett mindre test, för att se om det blir någon reaktion eller om något av pengarna rör på sig (jag har sparat de publika adresserna).
Jag har redan börjat skriva ut 50 sedlar till för att göra samma sak i andra butiker i området.

Jag köpte mina bitcoins när de kostade ca 70-80kr styck och har sedan dess gjort ganska goda bitcoinrelaterade investeringar (ASICMINER & BTCINVEST).
Så jag har inga problem att offra några bitcoins på att försöka sprida konceptet.

Har ni några idéer/synpunkter så hojta gärna till!
Citera
2013-05-25, 13:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkross
Hej,

Jag gjorde en liten bitcoin-kupp på Bauhaus i Skogås (förort till Stockholm) idag.
Jag skrev ut 22 st paper wallets från https://www.bitaddress.org/
Förde över 0.01 BTC (ca ~9 SEK vardera i skrivande stund) på dem var och gick sedan till Bauhaus och placerade ut dem här och var i butiken.
Jag dolde sedlarna under/bakom en vara, men de flesta bör komma fram rätt snart, så snart någon tar den främre varan så blottas bitcoin-sedeln.
På varje sedel skrev jag: 10 mBTC

Min förhoppning är att sprida budskapet om bitcoin.
Det här var bara ett mindre test, för att se om det blir någon reaktion eller om något av pengarna rör på sig (jag har sparat de publika adresserna).
Jag har redan börjat skriva ut 50 sedlar till för att göra samma sak i andra butiker i området.

Jag köpte mina bitcoins när de kostade ca 70-80kr styck och har sedan dess gjort ganska goda bitcoinrelaterade investeringar (ASICMINER & BTCINVEST).
Så jag har inga problem att offra några bitcoins på att försöka sprida konceptet.

Har ni några idéer/synpunkter så hojta gärna till!

Ge Bitcoins till mig så ska jag berätta det för alla jag känner

.
Citera
2013-05-25, 13:18
Medlem
Stenkrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ge Bitcoins till mig så ska jag berätta det för alla jag känner

.

mmm.. visst serru
Citera
2013-05-25, 14:50
Medlem
Kan man märka en överföring från orginalklienten typ som en banks meddelande/OCR-nummer?
Citera
2013-05-25, 14:53
Medlem
Stenkrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulipa
Kan man märka en överföring från orginalklienten typ som en banks meddelande/OCR-nummer?
Inte vad jag vet.
Men däremot kan du generera obegränsat med bitcoinadresser i orginalklienten och ge ut en adress för varje betalare. På så sätt kan du hålla koll på om Kalle betalat, eftersom han är den enda som fått just den adressen.
Citera
2013-05-25, 15:23
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Bitcoinprotokollet tillåter meddelanden i en transaktion, men eftersom man inte vill överbelasta blockkedjan i onädan, så ogillas detta inom communityn. Därmed så finns det så vitt jag vet ingen klient som drar nytta av denna möjlighet. Om man enbart vill ha funktionen som OCR-nummer har, så är det precis som Stenkross säger helt enkelt bäst att generera en ny adress för varje transaktion. Bitcoinadressen blir då sitt egna OCR-nummer. Att belasta blockkedjan med personliga meddelanden som "hej kompis, här är dina coins" innebär bara i längden att transaktioner kommer bli dyrare.

Blockchain.info utnyttjade ett tag möjligheten för personliga meddelanden i blockkedjan, men efter kritik så övergick man till att tagga transaktioner med meddelanden som enbart sparades i deras egen databas. Kollar man runt lite på transaktioner på blockchain.info så hittar man snart transaktioner som är taggade på olika sätt. Detta är alltså blockchains egna tjänst och inte något som belastar övriga användare

Utvecklarna för bitcoin jobbar just nu med ett "payment protocol" för Bitcoin, vilket alltså kommer vara ett standardiserat protokoll för bitcoin-betalningar för hemsidor etc. Tanken är att man ska kunna genomföra betalningar utan att bry sig om adresser över huvud taget. Detta system kommer sannolikt erbjuda funktioner som personliga meddelanden, kvitton m.m, men detta kommer ske utanför blockkedjan och alltså enbart innefatta de som är involverade i transaktionen, och kommer inte belasta blockkedjan över huvud taget. Tanken är att man som användare i framtiden inte ens ska behöva bry sig om bitcoinadresser, utan att allt det sker automatiskt mellan datorer medan det som syns för användaren är betydligt mer intuitivt.

Se https://bitcointalk.org/index.php?topic=128442.0 för mer info.
Citera
2013-05-25, 16:31
Medlem
MontyBurnss avatar
Jag vill köpa en eltandborste med bitcoins, letat mig harmynt. Ngn som vet en bra sida?
Citera
2013-05-25, 17:43
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Jag vill köpa en eltandborste med bitcoins, letat mig harmynt. Ngn som vet en bra sida?
Med www.gyft.com kan du handla på bl.a. Amazon. Vet inte om det är tillgängligt i Sverige, men det kanske går att lura dem med proxy annars.
Citera
2013-05-25, 19:01
Medlem
Stenkrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Finns även en tjänst som agerar mellanhand, tar betalt av dig i bitcoin och köper amazon-prylen för fiat åt dig.
http://all4btc.com/
Dock lägger de på 7% på växlingspriset.
Citera
2013-05-26, 00:24
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Jag gillar inte att posta charts men vad tycker ni om den här analysen?
http://i42.tinypic.com/2hzmfys.jpg
Citera
2013-05-27, 14:11
Medlem
Lite newbie, varför är Kapitons kurs just nu 905.97, dubbelt högre än på http://preev.com/btc/sek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in