Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-01, 16:36
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Som jag förstår det så backas den inte upp av något?
det är ingen guldmyntfot eller?

Det "enda" som är bra är väl att det inte bara skapas krediter ur tomma intet.

Den är värd så mycket som användarna anser... typ dollar

Några fördelar:

Säkra transaktioner.
Gratis transaktioner.
Behövs ingen central instans som reglerar valutan.
Låg inbyggd inflation.
Oerhört enkelt att överföra pengar mellan folk (i teorin)
Citera
2011-03-01, 17:27
  #26
Medlem
Jag förstod inte så mycket av det där jag läste på hemsidan om jag ska vara ärlig. Kan jag ladda hem ett program som gör att andra utnyttjar min datorkraft och därigenom få dessa bitcoins?

Vad är det som avgör om den här valutan stiger i värde? Om det nu är så att det blir efterfrågan på bitcoins och det kommer finnas ett begränsat antal så är det ju inte så konstigt i och för sig. Jag hängde inte riktigt med på hur de genereras dock, vilket kan relateras till min första fråga.

Med andra ord: Kan någon förklara så att en n00b förstår?
Citera
2011-03-07, 01:25
  #27
Medlem
riXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
Jag förstod inte så mycket av det där jag läste på hemsidan om jag ska vara ärlig. Kan jag ladda hem ett program som gör att andra utnyttjar min datorkraft och därigenom få dessa bitcoins?

Vad är det som avgör om den här valutan stiger i värde? Om det nu är så att det blir efterfrågan på bitcoins och det kommer finnas ett begränsat antal så är det ju inte så konstigt i och för sig. Jag hängde inte riktigt med på hur de genereras dock, vilket kan relateras till min första fråga.

Med andra ord: Kan någon förklara så att en n00b förstår?


Det som gör att den stiger i värde är tillgång och efterfrågan, precis om du skriver.

Genom att ladda hem programmet kan du använda din datorkraft till att utföra beräkningar som krävs för att göra systemet säkert. För att skapa incitament för folk att utföra dessa beräkningar får man lite bitcoins som belöning varje gång man skapar ett sk. "block".

Du kan läsa mer om om att generera block på forumet som ligger på http://www.bitcoin.org/smf/.


Dock är inte huvudsyftet att göra pengar av datorkraft, utan det är bara en väg till att skapa ett oberoende betalningssystem som ett alternativ till det som finns idag.
Det är ju dock en intressant bieffekt att de som är tidigt ute med att investera eller generera kommer att inneha en inte oanselig andel av valutans totala värde om detta blir något stort.


Citera
2011-03-23, 16:28
  #28
Medlem
Snubblade över det här projektet tidigare idag och tycker det låter väldigt intressant. Även om jag betvivlar att det någonsin kommer slå igenom. Men det skadar ju inte att dedicera lite CPU-kraft åt projektet och på så vis eventuellt tjäna några kronor.
Citera
2011-04-03, 16:08
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Som jag förstår det så backas den inte upp av något?
det är ingen guldmyntfot eller?

Det "enda" som är bra är väl att det inte bara skapas krediter ur tomma intet.

Dollarn backas inte heller av nånting, ändå används den som betalningsmedel.
Bitcoin används redan av många, om jag minns rätt så anses 1 bitcoin vara värd i närheten av $0.78.
Citera
2011-04-04, 14:08
  #30
Medlem
börsvalps avatar
Vad jag har läst så blir det ju allt svårare och svårare att generera bitcoins då det tar längre tid att generera nya bitcoins ju fler som har skapats. Sitter man på en kass dator som min kan man sitta och mina en hel vecka utan att få nåt för det. Isåfall får man väl köpa några bitcoins och sitta på dem ett tag i hopp om att de ska stiga i värde.
Citera
2011-04-07, 13:27
  #31
Medlem
DrugsAreSads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Vad jag har läst så blir det ju allt svårare och svårare att generera bitcoins då det tar längre tid att generera nya bitcoins ju fler som har skapats. Sitter man på en kass dator som min kan man sitta och mina en hel vecka utan att få nåt för det. Isåfall får man väl köpa några bitcoins och sitta på dem ett tag i hopp om att de ska stiga i värde.

Ja, det är knappast värt att köra mining numera.
Citera
2011-04-07, 15:48
  #32
Medlem
West-ens avatar
Hur mycket kan vi förvänta valutan att stiga i värde det kommande året? Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?
Citera
2011-04-07, 17:19
  #33
Medlem
Danoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Hur mycket kan vi förvänta valutan att stiga i värde det kommande året? Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?

Omöjligt att säga. Men det blir populärare och populärare så min gissning är att det kommer öka i värde.

Spola in 41 minuter och 30 sekunder i denna video så får ni veta hur Bitcoin funkar, om säkerheten osv:
http://www.youtube.com/watch?v=XQPSwA2Itbs
Citera
2011-04-17, 20:10
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Min kommentar angående värdet av bitcoin var relaterat till att använda en "bank" som garanterar överföringar samt säkerheten på ens plånbok.

Jag förstår värdet av att ha det decentraliserat.

Problemet med anonymiteten är att man någon gång vill använda sitt konto för att handla med.
Då får plötsligt handlaren/valutaväxlaren en koppling mellan min person och en bitcoinadress.
Detta kan sen spåras av vad som troligtvis är polisen.
Oavsett om man skapar nya adresser för varje transaktion så måste man signera över pengen dit från ens riktiga konto.

Jag förstår inte hur ett skrivskyddat usb skyddar mot att någon använder ens nyckel för att signera nya transaktioner.
Om du nu inte menar att man bootar ett operativ från det, vilket känns lite bökigt.

Vad gäller anonymitet så är tanken att en ny Bitcoin-adress ska användas för varje transaktion. Det finns tjänster som "tvättar" Bitcoin, så att du skickar dem pengar och de de skickar dig andra pengar till ett annat konto efter en period. På det sättet kan man anonymisera pengarna. Bitcoin-klienten låter för tillfället tyvärr inte användaren välja vilken adress som man betalar med, men det finns inget hinder för det i Bitcoin-protokollet, och det kan emuleras genom att köra två Bitcoin-klienter.

Problemet med trojaner gäller f.ö. även internetbanker, även om dosan gör det lite svårare.
Citera
2011-04-22, 20:31
  #35
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Hur mycket kan vi förvänta valutan att stiga i värde det kommande året? Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?
Jag tror att en sak som talar stort för Bitcoin är att konceptet borde vara väldigt attraktivt för organiserad brottslighet. Ifall droger och vapen börjar betalas med helt anonyma bitcoins (det kan dock lika gärna ske med någon konkurrerande P2P-valuta) så kommer efterfrågan stiga enormt. Jag har dock ingen som helst gissning på det förväntade värdet det kommande året. Valutan är fortfarande i ett väldigt inflationistiskt skede (ca 50% monetär inflation per år). Dock så är inflationen logaritmiskt avtagande och matematiskt förutsägbar så mycket av den förväntade inflationen lär redan vara inräknad i dagens pris genom långsiktiga spekulanter.

Det som talar emot är att det i praktiken är en fiatvaluta minus uppbackningen av statsvåld och beskattning. Den stora frågan är ifall en sådan valuta över huvud taget är långsiktigt hållbar. Men det är ju också just dessa egenskaper som genererar värdet av valutan i dagsläget. Folk efterfrågar uppenbarligen en anonym valuta utan en central auktoritet. Denna efterfrågan lär öka i och med kommande finansiella bekymmer i världsekonomin. Så undantaget en massiv förtroendeförlust för valutan tror jag värdet kommer stiga.

Jag ser det som ett högriskprojekt men jag överväger i alla fall att investera en summa pengar i detta.
__________________
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2011-04-22 kl. 20:55.
Citera
2011-04-25, 23:20
  #36
Medlem
riXs avatar
I går var EUR/BTC = 1, i dag var GBP/BTC = 1.

Investerade man innan påsk är man glad idag..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback