Citat:
Ursprungligen postat av Narcotica
Det här låter väldigt intressant, har inte hunnit läsa tråden, så hoppas inte denna fråga tidigare uppkommit.
Men, hur mycket information lagras i själva bitcoin-nyckeln?
Alltså, om jag inte har använt nyckeln annat än i betalningssammanhang där jag som person varit anonym, finns det något sätt att spåra mig? Eller, går det att exempelvis spåra vilken bitcoin-wallet jag har betalat med genom enbart min nyckel?
Full anonymitet är något komplicerat med bitcoin. Nyckeln är bara en nyckel och sparar ingen information alls utöver det. Vid en transaktion så används dock ofta flera nycklar samtidigt från samma plånbok (eftersom du troligtvis inte har jämna pengar på varje bitcoinadress) vilket innebär att de olika nycklarna sammankopplas.
Så här ser transaktioner ut i ett block ut (scrolla ner):
http://blockchain.info/block-index/2...2d3583ae5817a1
Vänster sida är avsändare och höger sida är mottagare. Som du ser så består avsändaren ibland av flera adresser. Mest troligt är att dessa adresser var från samma plånbok och behövde kombineras för att komma upp i den summa personen ville skicka.
Notera att detta enbart händer när du skickar bitcoins. Har du enbart tagit emot bitcoins så är alla adresserna fortfarande helt separerade. Men när du skickar dem vidare så kan klienten mycket väl behöva använda flera av dina adresser i samma transaktion.