2012-09-17, 13:35
Medlem
Hickins avatar
Jaså? Vad har du hittat detta?
Något du har mera detaljer om?
Hade gärna låtit mina vänners datorer tjäna lite pengar åt mig
Citera
2012-09-17, 13:35
Medlem
Hickins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
Jättetack ska du ha för svaret, verkligen. Vet du hur det går till, om det någon typ av hashning som sker eller?

Så den här "walleten" är alltså inte i sig ett eget program öht, utan mer som ett databasregister där datan sparas?

Helt rätt, men det är ju en plånbok eftersom den innehåller dina "pengar".
Dock är ju pengarna en fram haschad kod...
Citera
2012-09-17, 18:27
Medlem
PizzaBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickin
Helt rätt, men det är ju en plånbok eftersom den innehåller dina "pengar".
Dock är ju pengarna en fram haschad kod...

Hmm... ok. Tack.

Är jag bara naiv nu eller är det inte ett rätt sårbart system det här? Bör vara hyfsat lätt att trolla fram pengar på egen hand, för att inte ens tala om att sno andras. Inte för att jag kollat så noga på det eller hade tänkt försöka, men ja... du hajar?
Citera
2012-09-17, 19:30
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
Hmm... ok. Tack.

Är jag bara naiv nu eller är det inte ett rätt sårbart system det här? Bör vara hyfsat lätt att trolla fram pengar på egen hand, för att inte ens tala om att sno andras. Inte för att jag kollat så noga på det eller hade tänkt försöka, men ja... du hajar?
Nej, för egentligen ligger inte dina pengar hos dig utan hos hela svärmen. Skulle din plånbok helt plötsligt rapportera något avvikande (exempelvis att du har 100 extra BTC) så skulle din klient uteslutas från nätverket och dina extrapengar skulle vara värdelösa. Du kan sno andras pengar om du får tag på deras plånboksfil, precis som du kan sno andras pengar om du får tag på deras fysiska plånbok. Det är lika (o)säkert som kontanter på det sättet.
Citera
2012-09-17, 21:27
Medlem
Hickins avatar
Precis, utan att ha läst noga in i det förmodar jag att dessa kedjorna (block chains) innehåller info om vems pengarna är, vilka transaktioner som gjorts osv.

När det gäller hasha fram nya värden så förmodar jag att det inte bara är något som görs så.
Det ska vara ett unikt nummer, eller i alla fall ett nummer som inte redan finns.
Och ju flera som finns ju mindre alternativ finns kvar.
Men det finns ju folk som sysslar med det som sagt, bara letar koder.
Citera
2012-09-17, 23:07
Medlem
D.H.s avatar
Hinner inte skriva något långt inlägg nu men när det gäller frågor om blockkedjan, hashning, om man inte bara kan trolla fram nya pengar etc. så har jag tidigare skrivit en ganska övergripande artikel om hur Bitcoin fungerar här: http://www.bitcoin.se/hur-fungerar-bitcoin/.

Läs gärna den och säg till om ni tycker att något saknas eller är oklart så ska jag se till att fixa det.
Citera
2012-09-18, 08:08
Medlem
Bimboankans avatar
Någon som vet vad som händer på Bitcoins fronten?. är det fler affärer som börjar med det?.
Citera
2012-09-18, 09:32
Medlem
Hickins avatar
Verkar som D.H. jobbar med sidan bitcoin.se, där kan du se nyheter om bitcoin.
Bl a ska det komma lite betalkort man kan ladda på med bitcoin.
Annars kan du se på denna sidan vilka affärer som använder bitcoin officiellt:
https://en.bitcoin.it/wiki/Trade
Citera
2012-09-18, 11:21
Medlem
Narcoticas avatar
Det här låter väldigt intressant, har inte hunnit läsa tråden, så hoppas inte denna fråga tidigare uppkommit.

Men, hur mycket information lagras i själva bitcoin-nyckeln?

Alltså, om jag inte har använt nyckeln annat än i betalningssammanhang där jag som person varit anonym, finns det något sätt att spåra mig? Eller, går det att exempelvis spåra vilken bitcoin-wallet jag har betalat med genom enbart min nyckel?
Citera
2012-09-18, 15:21
Medlem
Hur tar jag ut bitcoins som ligger här:
https://blockchain.info/wallet

Jag använde www.btcx.se för att sätta in, och de står att det ska gå att ta ut idag, men jag kan då inte se hur man gör. Har ni något alternativ?
Citera
2012-09-18, 18:10
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naddet
Hur tar jag ut bitcoins som ligger här:
https://blockchain.info/wallet

Jag använde www.btcx.se för att sätta in, och de står att det ska gå att ta ut idag, men jag kan då inte se hur man gör. Har ni något alternativ?
Ta ut? Om btcx har skickat bitcoins till dig så har du dem redan. Logga in och kolla. Sen är det bara att skicka dem vidare till någon annan.
Citera
2012-09-18, 18:27
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narcotica
Det här låter väldigt intressant, har inte hunnit läsa tråden, så hoppas inte denna fråga tidigare uppkommit.

Men, hur mycket information lagras i själva bitcoin-nyckeln?

Alltså, om jag inte har använt nyckeln annat än i betalningssammanhang där jag som person varit anonym, finns det något sätt att spåra mig? Eller, går det att exempelvis spåra vilken bitcoin-wallet jag har betalat med genom enbart min nyckel?
Full anonymitet är något komplicerat med bitcoin. Nyckeln är bara en nyckel och sparar ingen information alls utöver det. Vid en transaktion så används dock ofta flera nycklar samtidigt från samma plånbok (eftersom du troligtvis inte har jämna pengar på varje bitcoinadress) vilket innebär att de olika nycklarna sammankopplas.

Så här ser transaktioner ut i ett block ut (scrolla ner):
http://blockchain.info/block-index/2...2d3583ae5817a1

Vänster sida är avsändare och höger sida är mottagare. Som du ser så består avsändaren ibland av flera adresser. Mest troligt är att dessa adresser var från samma plånbok och behövde kombineras för att komma upp i den summa personen ville skicka.

Notera att detta enbart händer när du skickar bitcoins. Har du enbart tagit emot bitcoins så är alla adresserna fortfarande helt separerade. Men när du skickar dem vidare så kan klienten mycket väl behöva använda flera av dina adresser i samma transaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in