Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Jag hör på din ton att du kan datorer. Nåväl...
1. Säkerhetsfrågorna/captcha går inte att implementera, även om vi bortser från nästa punkt.
Varför skulle inte det gå? Dom släpper ju fortfarande updates? Det skulle tex kunna krypteras lokalt så att det hindrar program från att använda det i bakgrunden utan att dator-användaren ser det.
Captcha kanske inte är någon bra ide men lösenord med skärmtangentbord osv, det är lite säkrare.
Citat:
2. Captcha kan ofta forceras med botar. Pratar vi dessutom ören och mer för varje bruten captcha så kan man även leja ut det till indier.
Sant, captcha är inget vidare bra skydd. Jag har själv använt mig av indier när jag jobbat med SEO.
Citat:
3. Paypal är den sida som drabbas av mest "phising" försök.
http://www.net-security.org/secworld.php?id=10487
Jag vill ändå påstå att folk som faller för phishing inte är vana datoranvändare. Du bör ha lite innanför huvudet innan du börjar klicka runt på allting.
Citat:
4. Man kan drabbas utan att ladda ner något, det räcker med ett exploit för ett webbläsarplugin t.ex.
Väldigt sällsynt, och lär väl bara drabba IE-användare.
Citat:
5. Bitcoin är designat med anonymitet i åtanke, dvs lämnar inga eventuella pappersspår efter sig när man scammar någon.
Det är ju både en för och nackdel. Om Bitcoin blir stort så kommer det givetvis mer attacker mot det.
Men jag hävdar ändå att vet du vad du håller på med så får du inga problem. Okända körbara filer ska köras i en virtuell-dator ev sandbox.
Jag kan hålla med dig om att Bitcoin kanske inte är något för Svensson men de problem som du radat upp finns för alla e-valutor. Bitcoin är intressant just för att det är anonymt och decentraliserat.
Det jag oroar mig för mest är att programmet innehåller någon bug som gör att min plånbok slutar fungera. Då är det ju kört, därför föreslår jag flera plånböcker.
Man kan ju inte få allt. Bitcoin satsar på anonymitet och då får man ta de problem som följer med.
Vill man vara på den säkra sidan så är väl Paypal och liknande sidor bättre men om man vill köra skattefritt så är nog Bitcoin bättre.