2011-02-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrugsAreSad
det kan ju lösas rätt enkelt genom att man använder säkerhetsfrågor/captcha för att få skicka pengar.
men din dator ska du ju ändå skydda. antivirusprogram och vanligt folkvett brukar funka hur bra som helst.

om du känner att du inte är kapabel till att avgöra om en fil kan vara farlig eller inte så tycker jag inte du bör använda en dator alls.

paypal verkar inte ha några problem med virus/trojaner som man hört talas om, inte i nån större skala iaf.
folk som drabbas är ofta okunniga när det gäller datorer.

Jag hör på din ton att du kan datorer. Nåväl...

1. Säkerhetsfrågorna/captcha går inte att implementera, även om vi bortser från nästa punkt.

2. Captcha kan ofta forceras med botar. Pratar vi dessutom ören och mer för varje bruten captcha så kan man även leja ut det till indier.

3. Paypal är den sida som drabbas av mest "phising" försök. http://www.net-security.org/secworld.php?id=10487

4. Man kan drabbas utan att ladda ner något, det räcker med ett exploit för ett webbläsarplugin t.ex.

5. Bitcoin är designat med anonymitet i åtanke, dvs lämnar inga eventuella pappersspår efter sig när man scammar någon.
Citera
2011-02-08, 11:57
Medlem
DrugsAreSads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Jag hör på din ton att du kan datorer. Nåväl...

1. Säkerhetsfrågorna/captcha går inte att implementera, även om vi bortser från nästa punkt.

Varför skulle inte det gå? Dom släpper ju fortfarande updates? Det skulle tex kunna krypteras lokalt så att det hindrar program från att använda det i bakgrunden utan att dator-användaren ser det.
Captcha kanske inte är någon bra ide men lösenord med skärmtangentbord osv, det är lite säkrare.

Citat:
2. Captcha kan ofta forceras med botar. Pratar vi dessutom ören och mer för varje bruten captcha så kan man även leja ut det till indier.
Sant, captcha är inget vidare bra skydd. Jag har själv använt mig av indier när jag jobbat med SEO.

Citat:
3. Paypal är den sida som drabbas av mest "phising" försök. http://www.net-security.org/secworld.php?id=10487

Jag vill ändå påstå att folk som faller för phishing inte är vana datoranvändare. Du bör ha lite innanför huvudet innan du börjar klicka runt på allting.

Citat:
4. Man kan drabbas utan att ladda ner något, det räcker med ett exploit för ett webbläsarplugin t.ex.

Väldigt sällsynt, och lär väl bara drabba IE-användare.

Citat:
5. Bitcoin är designat med anonymitet i åtanke, dvs lämnar inga eventuella pappersspår efter sig när man scammar någon.

Det är ju både en för och nackdel. Om Bitcoin blir stort så kommer det givetvis mer attacker mot det.
Men jag hävdar ändå att vet du vad du håller på med så får du inga problem. Okända körbara filer ska köras i en virtuell-dator ev sandbox.

Jag kan hålla med dig om att Bitcoin kanske inte är något för Svensson men de problem som du radat upp finns för alla e-valutor. Bitcoin är intressant just för att det är anonymt och decentraliserat.

Det jag oroar mig för mest är att programmet innehåller någon bug som gör att min plånbok slutar fungera. Då är det ju kört, därför föreslår jag flera plånböcker.

Man kan ju inte få allt. Bitcoin satsar på anonymitet och då får man ta de problem som följer med.
Vill man vara på den säkra sidan så är väl Paypal och liknande sidor bättre men om man vill köra skattefritt så är nog Bitcoin bättre.
Citera
2011-02-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrugsAreSad
Varför skulle inte det gå? Dom släpper ju fortfarande updates? Det skulle tex kunna krypteras lokalt så att det hindrar program från att använda det i bakgrunden utan att dator-användaren ser det.
Captcha kanske inte är någon bra ide men lösenord med skärmtangentbord osv, det är lite säkrare.

Vad jag menar är att protokollet i sig inte kan använda sig av captcha eller liknande.
Man kan helt klart kryptera lokalt, men om du har en trojan får den för eller senare ditt lösenord.

Tänk dig att facebook mask som länkar till en urlkortad sida med ett 0-day exploit (ja det finns för firefox också).

Du har helt rätt i att detta är problematisk för alla e-valutor, jag menar bara att det är ännu besvärligare för bitcoin.

Jag tar förresten tillbaks mitt påstående om anonymitet. Vad jag förstår från specifikationen så kan jag spåra transaktioner mycket väl.

Summa summarum: Mina synpunkter är mer gällande användandet som en "allmän" valuta.
Som en marginell e-valuta kan det nog finnas en nisch.

Följer projektet med stort intresse.
Citera
2011-02-20, 19:41
Medlem
riXs avatar
Problemet med virus och trojaner kan man lösa på samma sätt som man gjort för de nationella valutorna, dvs. genom att ha plånboken på en central server, motsvarigheten till internetbank.

Det finns redan flera sådana alternativ, t.ex mybitcoin, mt.gox m.fl.
Citera
2011-02-20, 21:54
Medlem
Finns det någon webbshop där det går att betala med BitCoin?
Citera
2011-02-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riX
Problemet med virus och trojaner kan man lösa på samma sätt som man gjort för de nationella valutorna, dvs. genom att ha plånboken på en central server, motsvarigheten till internetbank.

Det finns redan flera sådana alternativ, t.ex mybitcoin, mt.gox m.fl.

Helt klart kan man göra det, men frågan är varför man ska använda bitcoin då?

Realiserad: Finns länkad på deras huvudsida: https://en.bitcoin.it/wiki/Trade

Jag är fortfarande bekymrad över att folk ser bitcoin som anonymt, vad jag förstår är det inte sant.
Citera
2011-02-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Finns det någon webbshop där det går att betala med BitCoin?

anonymitetstjänsten mullvad accepterar bitcoin.

Min fråga är däremot hur mycket 1 bitcoin är värd i svenska kronor??
Citera
2011-02-23, 23:47
Medlem
riXs avatar
Citat:
Helt klart kan man göra det, men frågan är varför man ska använda bitcoin då?

Realiserad: Finns länkad på deras huvudsida: https://en.bitcoin.it/wiki/Trade

Jag är fortfarande bekymrad över att folk ser bitcoin som anonymt, vad jag förstår är det inte sant.

Finns många anledningar till att använda det. Är du rädd för virus, lägg bitcoin på ett skrivskyddat usd-minne.
En fördel är att det är gratis, till skillnad från i princip alla andra betalningsmetoder som har flera procents avgift. (Detta gäller även kreditkort, avgiften läggs på den som säljer).

Alla transaktioner är helt publika, dock så är det omöjligt att veta vem som står bakom en enskild bitcoinadress, och du kan skapa så många du vill. Tanken är att man ska använda en ny för varje transaktion.

Jämför med t.ex. paypal, de fryser konton i upp till tre år utan anledning. Det räcker med att du skickar en för stor summa via paypal så blir ditt konto fryst till du kan skicka kopia på körkort, elräkning och hemtelefonräkning. Har du inte hemtelefon eller ditt namn på en elräkning kan det bli stora problem. (Jag har egna erfarenheter).

Citat:
Ursprungligen postat av inc0gnito
Min fråga är däremot hur mycket 1 bitcoin är värd i svenska kronor??
Just nu är 1 bitcoin värd ca 5,76 SEK. (Lågt pga att dollarn är värd 6.4 SEK nu).
Värdeökningen det senaste året är i storleksordningen 2000%
Citera
2011-02-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riX
Finns många anledningar till att använda det. Är du rädd för virus, lägg bitcoin på ett skrivskyddat usd-minne.
En fördel är att det är gratis, till skillnad från i princip alla andra betalningsmetoder som har flera procents avgift. (Detta gäller även kreditkort, avgiften läggs på den som säljer).

Alla transaktioner är helt publika, dock så är det omöjligt att veta vem som står bakom en enskild bitcoinadress, och du kan skapa så många du vill. Tanken är att man ska använda en ny för varje transaktion.

Jämför med t.ex. paypal, de fryser konton i upp till tre år utan anledning. Det räcker med att du skickar en för stor summa via paypal så blir ditt konto fryst till du kan skicka kopia på körkort, elräkning och hemtelefonräkning. Har du inte hemtelefon eller ditt namn på en elräkning kan det bli stora problem. (Jag har egna erfarenheter).

Min kommentar angående värdet av bitcoin var relaterat till att använda en "bank" som garanterar överföringar samt säkerheten på ens plånbok.

Jag förstår värdet av att ha det decentraliserat.

Problemet med anonymiteten är att man någon gång vill använda sitt konto för att handla med.
Då får plötsligt handlaren/valutaväxlaren en koppling mellan min person och en bitcoinadress.
Detta kan sen spåras av vad som troligtvis är polisen.
Oavsett om man skapar nya adresser för varje transaktion så måste man signera över pengen dit från ens riktiga konto.

Jag förstår inte hur ett skrivskyddat usb skyddar mot att någon använder ens nyckel för att signera nya transaktioner.
Om du nu inte menar att man bootar ett operativ från det, vilket känns lite bökigt.
Citera
2011-02-24, 01:01
Medlem
Finans.killens avatar
Känner att min spekulationsiver tar fart!

kanske skulle investera lite i valutan.
Citera
2011-02-24, 22:29
Medlem
riXs avatar
Citat:
Jag förstår inte hur ett skrivskyddat usb skyddar mot att någon använder ens nyckel för att signera nya transaktioner.
Om du nu inte menar att man bootar ett operativ från det, vilket känns lite bökigt.

Menade att skrivskyddet skulle skydda mot virus som sprids tillsammans med programmet.
För att vara helt säker måste man som du säger boota ett rent operativsystem - själv kör jag med en mellanvariant: en krypterad virtuell maskin. I teorin kan ett virus komma igenom det, men det känns tillräckligt säkert.
Kanske lite krångligt för folk i allmänhet iofs.
Citera
2011-02-26, 13:27
Medlem
Finans.killens avatar
Som jag förstår det så backas den inte upp av något?
det är ingen guldmyntfot eller?

Det "enda" som är bra är väl att det inte bara skapas krediter ur tomma intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in