2013-04-18, 18:03
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
20 sidor senare och ni matar fortfarande trollet?
Har ni lite o göra om dagarna eller?
Haha +1, kollar inte igenom varje sida lika noga längre då det känns helt meningslöst haha
Senast redigerad av Baski 2013-04-18 kl. 18:12.
Citera
2013-04-18, 19:34
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
https://bitspend.net/ är intressant. Låter dig handla på vilken webshop som helst för bitcoins. Fungerar så enkelt att man ger Bitspend sitt namn och adress plus en länk till en produkt man vill köpa. Sedan skickar man bitcoins till Bitspend så köper de produkten åt en.

Om någon här provar så får de gärna återkomma med recension hur det funkar.
Citera
2013-04-18, 19:52
Medlem
maslowauroras avatar
Tack för tipset thumbs up! Någon som provat?
Citera
2013-04-18, 20:09
Medlem
adolf512s avatar
jag är ingen generell motståndare till kryptovalutor men av de kryptovalutor jag har tittat på har jag inte hittat någon som är hållbar på sikt(förutom qubic som inte är släppt än).

bitcoin påminnner lite om utsläppsrätter, man bygger upp en förväntan om att det i framtiden kommer efterfrågas, och därför speglar priset i dag i princip endast spekulation

jag kan hålla med om att pengar kan få värde av att de kan användas på ett smidigt sätt, detta kan man inte direkt säga om bitcoin, valutan är inte heller helt anonym även om folk ofta tror annorlunda.

de sätter bitcoin fungerar på dvs 100% proof of work där 51% räcker för att förstöra valutan är väldigt energiinneffektivt i längden, höga transaktionskostnader kommer krävas när man inte längre kan finansiera miningen med att ge ut nya bitcoins.

det hela liknar ponzi schema och pyramidspel väldigt mycket även om det inte fungerar exakt som något av sätten, detta är nog en förutsättning för att folk skall gå på det
- 6 miljoner bitcoins minas av ett fåtal individer till obefintlig kostnad
- allt fler börjar mina bitcoins, just miningen fungerar som mycket effektiv marknadsföring av bitcoins då folk märker att de kan tjäna pengar på sina datorkomponenter
- de som har bitcoins börjar hypa valutan allt mer för att locka köpare
- exchange sidor börjar manupulera upp kursen
- allt fler folk börjar köpa bitcoins vilket ger avkastning till de tidigare köparna
- som vanligt är den vanliga allmänheten längst ner i pyramiden medan ett fåtal personer tjänade grova pengar på det.
- det som marknadsfördes som en decentraliserad valuta börjar nu bli allt mer centralizerat då ett fåtal miningpooler dominerar och oberoende minare tvingas lägga ner eller gå över till alternativa kryptovalutor.
- allt högre transaktionsavgifter börjar tas ut
- det är snart inte ens lönsamt att mina med grafikkortet, nu är det snart dyra asic maskiner som gäller och det är bara en tidsfråga innan valutan har blivit såpass centraliserad att det innebär stora säkerhetsrisker.
Citera
2013-04-18, 21:58
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
http://www.ratsit.se/910101DDFO-MANITSKI%2c_SEBASTIAN

Precis, och det är inte det orgnummer han anger på sin hemsida. Det visar också att det är en enskild firma, vilket betyder att pengarna sätts in direkt på Sebastians privata konto
Citera
2013-04-18, 22:01
Medlem
Burnwines avatar
Är noob och undrar om nån kan visa en guide till mig, eller eventuellt skriva här på FB hur man gör, vilka sidor som är bäst etc etc.

Mvh
Citera
2013-04-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Precis, och det är inte det orgnummer han anger på sin hemsida. Det visar också att det är en enskild firma, vilket betyder att pengarna sätts in direkt på Sebastians privata konto

Det är faktiskt lite skumt. Vad är orgnr på hemsidan till? Ännu konstigare är att han är reggad hos finansinspektionen isåfall.
Citera
2013-04-18, 22:48
Medlem
nakedjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Det är faktiskt lite skumt. Vad är orgnr på hemsidan till? Ännu konstigare är att han är reggad hos finansinspektionen isåfall.

Organisationsnumret på sidan är väl hans personnummer?

SE910101465301

Jag antar att "SE" är landskoden och att "01" är någon slags numrering.
Citera
2013-04-18, 22:48
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Hmm okej ja lite skumt är det, nån som pallar maila honom och be han förklara?
Citera
2013-04-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Är noob och undrar om nån kan visa en guide till mig, eller eventuellt skriva här på FB hur man gör, vilka sidor som är bäst etc etc.

Mvh

Det diskuteras en del om vad som är bäst. Du får nog sätta dig in i det hela steg för steg och bilda din egen uppfattning. Börja med att skapa ett konto på Kapiton.se för att det är enklast (tycker jag iaf). Det tar två minuter och är det bästa svenska alternativet.

Sätt in en liten summa genom att följa instruktionerna på sidan och använd pengarna för att känna in systemet. Du kommer lära dig köpa bitcons där, det är busenkelt. Annars fråga här.

Sen ska du till att skapa en "plånbok". Det enklaste är en onlineplånbok t.ex. strongcoin.com. Men det rekommenderas inte här av rädsla att sajten kan stänga ned. Men med lite pengar gör det kanske inte så mycket.

Ett alternativ till onlineplånbok är en plånbok du laddar ned på datan typ Qt. Plånboken är till för att föra över pengar mellan olika sajter.
Citera
2013-04-18, 23:23
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Hmm okej ja lite skumt är det, nån som pallar maila honom och be han förklara?

"Kapiton är inget bolag utan en enskild firma. Inget tillstånd krävs för att driva en bitcoin-börs utan det räcker att anmäla sig som finansiellt institut, så det är inga konstigheter.". Han berättade också att "kapiton är anmält och blivit godkänd för att tillhandahålla betalmedel".

Org. nr. för enskilt firma är som nakedjunkie påpekar samma som personnummer,
SE910101465301.

Når alt kommer till alt blir det här en personlig fråga om man vill lita på Sebastian Manitski (=Kapiton) eller inte. Min personliga erfarenhet med han och Kapiton är endast positiv och jag litar på honom. Om någon har negativa erfarenheter med Kapiton så berätta om det?

Personligt har jag större tilltro till Sebastian Manitski än företag som f.eks PrayPal.
Citera
2013-04-18, 23:25
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Inget konkret, men Bitcoin är på Moneygrams och Western Unions radar i alla fall:
http://www.foxbusiness.com/news/2013/04/18/bitcoin-buzz-draws-western-union-moneygram/

Citat:
The firms have no immediate plans to add bitcoins as a currency option for customers, though both say the increasing popularity of the virtual money has prompted them to consider whether they should make it available in the future.

"If bitcoin continues to grow and the value is defined more internationally, we may find an opportunity for bitcoin to be used to pay for commerce transactions through a Western Union business solution," David Thompson, an executive vice president and chief information officer of Western Union, said in an interview this week.

Det får sägas vara ganska stort ändå.

Jag nämnde tidigare i tråden hur lokala växelkontor borde kunna spara enorma summor på infrastruktur och handhavande av utländsk valuta på att använda bitcoin istället. Om det skulle finnas fysiska växelkontor för bitcoins i varje land skulle inget land behöva skicka sin valuta utomlands, och inget växelkontor skulle behöva ha utländsk valuta. Ska man till USA så skulle man kunna köpa bitcoins i Sverige och växla dem till dollar när man kommer fram, vilket eliminerar en massa kostnader för mellanhänder. Om WU överväger bitcoins på något sätt så skulle detta kunna vara framtiden.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-04-18 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in