2013-04-17, 10:36
Medlem
Hej!

Skulle vilja ställa en fråga, vilka andra alternativ har jag förutom att förvara mina bitcoins på te.x Kapiton? Finns där te.x plånböcker man skulle kunna ha på ett usb sticka eller något sånt? För om man sparar lite i BTC och kapiton lägger ner är man ju körd.

mvh
Citera
2013-04-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polsk5an
Hej!

Skulle vilja ställa en fråga, vilka andra alternativ har jag förutom att förvara mina bitcoins på te.x Kapiton? Finns där te.x plånböcker man skulle kunna ha på ett usb sticka eller något sånt? För om man sparar lite i BTC och kapiton lägger ner är man ju körd.

mvh

Har du ens provat googla på "Bitcoin wallet"?
Det finns flera varianter.
Citera
2013-04-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dee_Jay
Har du ens provat googla på "Bitcoin wallet"?
Det finns flera varianter.

Jag har googlat det, men jag är jävligt skeptisk till massa program som andra snubbar programerat att förvara min och min familjs besparingar i, så jag skulle bara vilja höra en och annan rad om vilket som är säkrast, då man själv är lite datoranalfabet + paranoid så kan man ju garranterat anta att vissa av programen är en fälla för att föra över BTC till som sedan försvinner...
Citera
2013-04-17, 10:55
Medlem
Citat:
Jag har googlat det, men jag är jävligt skeptisk till massa program som andra snubbar programerat att förvara min och min familjs besparingar i, så jag skulle bara vilja höra en och annan rad om vilket som är säkrast, då man själv är lite datoranalfabet + paranoid så kan man ju garranterat anta att vissa av programen är en fälla för att föra över BTC till som sedan försvinner...

Jag kör med Bitcoin-Qt - vill man vara extra säker så kan man kryptera wallet-filen, viktigt är också att ta backup på den!
Citera
2013-04-17, 11:35
Medlem
Shine_s avatar
Härligt att se att motståndet flyttar sig uppåt från gårdagens 80...En hel del större ordrar även på den uppe på den här nivån på bitstamp är ju ett tecken på att det finns en del tilltro kvar.
Citera
2013-04-17, 12:35
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Nu försökte jag inte imponera, utan bara rätta dina felaktiga påståenden. Du behöver åtminstone närmare 1 miljon usd investerat för att din försäljning ska påverka kursen kännbart. Det är knappast relevant för majoriteten här.

dat 6k köp klockan 11 dro BTC upp $2.5, ungefär 8k sälj och vi gick ifrån $87,5 till $78. The Whales kan flytta BTC-kursen. Nu är det inte alla som har 3-4 miljoner SEK.. och BTC-blocks på 1k BTC går jämnt utan att det ändrar bilden mer än kanske $0.25.

Dom som påstår att BTC inte är likvid vet inte vad som pratar om. BTC är något av det lättaste man snabbt kan konvertera till SE, EUR, USD eller vad man nu behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart det är relevant för majoriteten här att BTC handel för så lite pengar kan påverka BTC kursen avsevärt även om de själva inte investerar sådana belopp.

Jag utgår ifrån att du är extremt rik eftersom 3-4 miljoner SEK är "lite pengar".

Citat:

Det bäste är å använda planbok-program för din dator - om du kan lita på din dator.

BTC-planböker du kan ha på din dator:
* Armory: https://bitcoinarmory.com/
* Bitcoin-qt: http://bitcoin.org/en/download

Med Armory kan du laga "paper wallets", dvs att du printar ut dina nycklar på papper. Du kan installera Bitcoin-qt eller Amory, ta backup på papper, två USB-sticks och två SD-kort, skriva ned din BTC adress och _radera_ planboken ifrån datoren. Förvara inte BTC på din dator utan å först ha tagit backup av din BTC-planbok!

Datorsäkerhet är extremt viktigt om du förvarar BTC för 10k+ SEK i ett program på din dator. Jag har hört det här Windows har blivit bättre efter Windows 95, men rykten är att man fortfarande kan få virus och sådär. GNU/Linux är ett bra alternativ. Det finns också phishing-angrep ("hej jag ringer ifrån Microsoft, såhär installerar du en trojan så jag kan hjälpa dig med datoren din") och andra problem. Om du inte vet hur säker datorn din är så är Bitcoins inte för dig.

Det finns också många online wallets. LITE INTE PÅ ONLINE WALLETS. Kolla https://www.instawallet.org/ för mer information om varför du inte bör lita på online wallets.

Undersök också vem som äger online exchanges för du sätter cash / BTC in där. Du kan ex. undersöka vad killen som äger Kaption som enmans-företag heter, var han bor, etc (så vet du var du måste skicka Hells Angels Inkasso AB om det blir något problem). Kolla https://bitcoin-24.com/ för mer information om varför det är viktigt å undersöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Härligt att se att motståndet flyttar sig uppåt från gårdagens 80...En hel del större ordrar även på den uppe på den här nivån på bitstamp är ju ett tecken på att det finns en del tilltro kvar.

Skal pröva en söt liten short $95 på https://bitfinex.com/ om vi kommer upp ditt..

"Support: 76 | sell targets 95-96, 100-102, 110-113 | low buy targets: 60.5, 55.5 | 53 danger zone (potential panic or bounce) | updated by OneFixt at Apr 17 2013, 10:16 UTC ( tips: http://bit.ly/YnxUM4 ) | disclaimer: http://bit.ly/129bYJ6 | this is not investment or trading advice | #bitcoin-analysis | 16 minutes and 57 seconds ago
Citera
2013-04-17, 12:44
Medlem
ravnats avatar
Citat:
Hej!

mvh

Lita inte på din dator eller usbstickor. Kör brain wallet.
Citera
2013-04-17, 12:57
Medlem
Heisenburgs avatar
Förlåt en ganska oinsatt men kan man fortfarande köpa BtC anonymt på t.ex btcx? Har varit inne på deras sida men förstår inte...
Citera
2013-04-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenburg
Förlåt en ganska oinsatt men kan man fortfarande köpa BtC anonymt på t.ex btcx? Har varit inne på deras sida men förstår inte...
Anonymt och anonymt, du måste ju betala från ett bankkonto hur du än gör, men du kan ange vilken emailadress du vill och de kan inte kontrollera vart bitcoinsen tar vägen.

I övrigt så är köpprocessen asenkel på btcx. Om du inte förstår hur du ska överföra pengar till dem bör du hålla dig långt ifrån bitcoins.
Senast redigerad av Hortikultur 2013-04-17 kl. 13:21.
Citera
2013-04-17, 13:29
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenburg

Problem med å köpa BTC anonymt är att du måste betala på något sätt, så det berör på hur mycket anonymitet du behöver.

Om du skickar SEK till kapiton så kan kapiton se att du köper bitcoins och vad för adress du skickar dom till. Det är i dom flesta fall tillräcklig anonymt. Alla kan se att det gick BTC ifrån kapiton till någon adress i blockchain, men kapiton har inte bara 1 användare. Om någon tredjepart kan se alla deras bank-överföringar och alla deras BTC-överföringar har dom fortfarande jättesvårt å knyta din bank-överföringar <-> din BTC-överföringar. Kapiton själv kan se vem som köper och skickar BTC ut. Om du är rädd dom skal giva ut register över vem som har skickat BTC till så kan du jo bara skicka dina BTC igenom en mixing-service för du använder dom.

Om du vill handla extra anonymt så är https://localbitcoins.com/ ett bra alternativ. Där hittar du fler svenskar som är villiga till å köpa / sälja BTC (jag står uppfört där). Om du hittar någon där ock du skickar SEK i posten (vanligt eller rekommenderat brev) så är du extremt anonym. Om ex något nick Heisenburg avtalar å skicka SEK i posten så vet jag inte mer om vem jag säljer till än det. Localbitcoins har en escrow-tjänst, dvs. att når jag säljer så sätter jag BTC in på escrow och så löser jag escrow når jag får betalning kontant, i posten eller genom banken. Även om du skickar bank-överföring är det inte lätt å se något samband mellan cash flyttat mellan två svenska bankar och någon BTC flyttat till och ifrån localbitcoins.
Citera
2013-04-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Med Armory kan du laga "paper wallets", dvs att du printar ut dina nycklar på papper.

Vad är nycklar och varför ska man printa ut dem?
Citera
2013-04-17, 14:30
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Dom som påstår att BTC inte är likvid vet inte vad som pratar om. BTC är något av det lättaste man snabbt kan konvertera till SE, EUR, USD eller vad man nu behöver.

Det beror på vad du jämför med. Jämför du med t ex fysiskt järn så är det helt riktigt att btc är lättare att omsätta, förutsatt att det handlar om små volymer, men som valuta betraktad är den ytterst illikvid jämfört med de flesta andra valutor.

Dessutom är den p g a den gigantiska volatiliteten en bedrövligt valuta att äga.

Det är fullt möjligt att btc blir en användbar valuta i framtiden, men nu är den bara ett spekulationsobjekt och/eller ett medel för att handla knark och barnporr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in