2013-04-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Jämför för fan inte värdelöst skräp som bitcoins med guld, guld har alltid haft ett värde medan bitcoin inte har något egentligt värde alls eller någonting som bakar upp dess värde. Att valutan skulle stabiliserar är ett skämt eftersom bitcoin bara bygger på spekulation.

Det enda som back'ar upp dens värde är SilkRoad och anonymiteten, så om SilkRoad rycker så kommer bitcoin att crasha omedelbart. till ~ $2

Den enda anledningen varför bitcoin gick upp så mycket var för på grund av media hets och alla nya personer började köpa. T.ex. kanske 10% var från cypern och ökade priset på 10% sedan började media hetsa och alla började köpa som galningar.
Citera
2013-04-12, 00:15
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inturn
Det enda som back'ar upp dens värde är SilkRoad och anonymiteten, så om SilkRoad rycker så kommer bitcoin att crasha omedelbart. till ~ $2

Den enda anledningen varför bitcoin gick upp så mycket var för på grund av media hets och alla nya personer började köpa. T.ex. kanske 10% var från cypern och ökade priset på 10% sedan började media hetsa och alla började köpa som galningar.
Silk Road är inte den enda shopen som finns
Citera
2013-04-12, 00:21
Medlem
Hur spekulerar ni nu inför MtGoxs öppning igen? Jag tror priserna kommer falla stenhårt, men jag vet inte heller. Skulle TRO på massras och sedan kommer det ligga där nere ett tag, för att sedan kanske gå upp till $70-80 möjligtvis. Hur tänker ni?

(spekulerar enligt den här grafiken)
Senast redigerad av Hoocher 2013-04-12 kl. 00:23.
Citera
2013-04-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Bloomberg mm haussar Bitcoin, hur ställer ni er till detta?

De har själva stora Bitcoininvesteringar. Sälj?
Citera
2013-04-12, 00:36
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoocher
Hur spekulerar ni nu inför MtGoxs öppning igen? Jag tror priserna kommer falla stenhårt, men jag vet inte heller. Skulle TRO på massras och sedan kommer det ligga där nere ett tag, för att sedan kanske gå upp till $70-80 möjligtvis. Hur tänker ni?

(spekulerar enligt den här grafiken)
De borde väl rimligtvis sjunka direkt i nivå med resten av marknaden, dvs runt 65 ungefär. Vad som händer sedan kan nog ingen förutspå, grafik eller ej. Många har givetvis blivit avskräckta, samtidigt har extrema mängder nya bitcoinanvändare tillkomlit på senaste tiden som trots allt kanske är berädda att fortsätta att handla nu när de ändå är igång så att säga. Men jag tror de stora köp/säljen kommer minska drastiskt och därmed också de kraftiga ökningarna/säkningarna, samtidigt som de som är igång och handlar kommer sälja snabbare, det blir en mer försiktig handel helt enkelt.
Citera
2013-04-12, 00:43
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Trams. Vad har guld för värde egentligen?

Det har ett historiskt värde av främst två anledningar.

1. Det finns begränsat av det.
2. Det är enkelt att känna igen och kontrollera.
3. Det var praktiskt förr.

Varför tror du guld användes som valuta för och inte gråsten?
Jag vet mycket väl varför de använde guld och min poäng är att det är genomkorkat att jämföra med guld som faktiskt har ett fysiskt värde.
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Om alla använde bitcoins tror jag värdet skulle vara rätt stabilt.

Som det är nu är ju hela bitcoinmarknaden inte värd mycket relativt resten av ekonomin och det är väl dessutom eventuellt bara en mindre del av den som omsätts dagligen vilket gör att rätt små flöden ifrån resten av ekonomin får stora utfall på bitcoinmarknaden.

Jag vet ju inte hur man skall jämföra tillgångar i världen men bara för att säga något säg att det fanns 1000 biljoner i världen och säg 20 miljoner bitcoins. Det är skitsamma vad, hur som helst om varje bitcoin då hade haft ett värde på säg 50 miljoner så hade det ju varit lite svårare att röra marknaden nämnvärt. Om alla andra valutor var borta så att säga kunde man ju inte växla dem. Visst kunde man köpt lite guld för bitcoins men även om man köper rätt mycket guld blir det ju inte särskilt stort tryck på säljsidan av bitcoins för det ..

Att valutan är volatil beror ju på att den är så pytteliten. Det är ju av samma anledning inte hela världen gör sin handel i sek istället för dollar.
Valutan är volatil eftersom dens enda funktion är för folk att spekulera och köpa olagliga saker.

Citat:
Ursprungligen postat av inturn

Japp, när världens regeringar väl börjar reglera sådana sidor så kommer användningen för det att försvinna.

Sedan så är det förbannat lustigt att läsa om alla nötter som använder bitcoins bara för att staten inte har någon kontroll och eftersom valutan är så fri när det är en sida som står för 80 % av alla transaktioner.
Citera
2013-04-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Jag vet mycket väl varför de använde guld och min poäng är att det är genomkorkat att jämföra med guld som faktiskt har ett fysiskt värde.

Valutan är volatil eftersom dens enda funktion är för folk att spekulera och köpa olagliga saker.

Japp, när världens regeringar väl börjar reglera sådana sidor så kommer användningen för det att försvinna.

Sedan så är det förbannat lustigt att läsa om alla nötter som använder bitcoins bara för att staten inte har någon kontroll och eftersom valutan är så fri när det är en sida som står för 80 % av alla transaktioner.

Trams. Fysiskt värde? Vad har guld för fysiskt värde? Det är väl en av de meningslösare metallerna som finns? Hitta ett argument istället.

Transaktioner mellan pengar och bitcoins ja, bitcoins används ju till köp av varor och tjänsteroch sådant också. Bitcoins mellan användare vet ju ingen hur mycket det är.
Citera
2013-04-12, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Trams. Fysiskt värde? Vad har guld för fysiskt värde? Det är väl en av de meningslösare metallerna som finns? Hitta ett argument istället.

Transaktioner mellan pengar och bitcoins ja, bitcoins används ju till köp av varor och tjänsteroch sådant också. Bitcoins mellan användare vet ju ingen hur mycket det är.

Tror du på allvar att en påhittad valuta som endast ger dig anonymitet är mer värd än en ädelmetall som har använts som "valuta" och som ansetts som en trovärdig uppbackning av värde i tusentals år? Vad i helvete händer med folks verklighetsuppfattning...
Citera
2013-04-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag vet inte om det fungerar som på aktiemarknaden men någon kan ha försökt sälja ALLA sina bitcoins med ett lägstapris på 1 euro.

På Stockholmsbörsen hade resultatet blivit att om någon säg erbjöd 120 euro så sålde du först så mycket den ville köpa, om det inte räckte så sålde du vidare på säg 119, sedan på 118, osv ...

Om det då inte finns tillräckligt med köpare så blir det bra billigt i slutändan.

Kanske inte så troligt.

Kan väl även ha varit toklåg handel och någon som bara flytta pengar emellan två konton och ingen annan som var med och ville köpa just då. Finns ju fler för 1 euro där. Är kanske inte så mycket handel mitt på natten?

Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Det vet jag inte riktigt, antagligen först till kvarn.

Tack för svar!
Citera
2013-04-12, 01:01
Medlem
Hej, är det någon som kan updatera mig lite på läget och vad som hänt?
Köpte i höstas 12 bitcoins för ca 70kr per bitcoins har jag för mig, och nu är dom värda ca 600 styck eller what?
Citera
2013-04-12, 01:03
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totallyred
Hej, är det någon som kan updatera mig lite på läget och vad som hänt?
Köpte i höstas 12 bitcoins för ca 70kr per bitcoins har jag för mig, och nu är dom värda ca 600 styck eller what?
helt korrekt! var värda mer än dubbelt så mycket för någon dag sen dock.
Citera
2013-04-12, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
helt korrekt! var värda mer än dubbelt så mycket för någon dag sen dock.
Damn, synd att inte tanken slog mig att jag hade kvar dom lite tidigare ._.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in