Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Trams. Vad har guld för värde egentligen?
Det har ett historiskt värde av främst två anledningar.
1. Det finns begränsat av det.
2. Det är enkelt att känna igen och kontrollera.
3. Det var praktiskt förr.
Varför tror du guld användes som valuta för och inte gråsten?
Jag vet mycket väl varför de använde guld och min poäng är att det är genomkorkat att jämföra med guld som faktiskt har ett fysiskt värde.
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Om alla använde bitcoins tror jag värdet skulle vara rätt stabilt.
Som det är nu är ju hela bitcoinmarknaden inte värd mycket relativt resten av ekonomin och det är väl dessutom eventuellt bara en mindre del av den som omsätts dagligen vilket gör att rätt små flöden ifrån resten av ekonomin får stora utfall på bitcoinmarknaden.
Jag vet ju inte hur man skall jämföra tillgångar i världen men bara för att säga något säg att det fanns 1000 biljoner i världen och säg 20 miljoner bitcoins. Det är skitsamma vad, hur som helst om varje bitcoin då hade haft ett värde på säg 50 miljoner så hade det ju varit lite svårare att röra marknaden nämnvärt. Om alla andra valutor var borta så att säga kunde man ju inte växla dem. Visst kunde man köpt lite guld för bitcoins men även om man köper rätt mycket guld blir det ju inte särskilt stort tryck på säljsidan av bitcoins för det ..
Att valutan är volatil beror ju på att den är så pytteliten. Det är ju av samma anledning inte hela världen gör sin handel i sek istället för dollar.
Valutan är volatil eftersom dens enda funktion är för folk att spekulera och köpa olagliga saker.
Citat:
Ursprungligen postat av inturn
Det enda som back'ar upp dens värde är SilkRoad och anonymiteten, så om SilkRoad rycker så kommer bitcoin att crasha omedelbart. till ~ $2
Den enda anledningen varför bitcoin gick upp så mycket var för på grund av media hets och alla nya personer började köpa. T.ex. kanske 10% var från cypern och ökade priset på 10% sedan började media hetsa och alla började köpa som galningar.
Japp, när världens regeringar väl börjar reglera sådana sidor så kommer användningen för det att försvinna.
Sedan så är det förbannat lustigt att läsa om alla nötter som använder bitcoins bara för att staten inte har någon kontroll och eftersom valutan är så fri när det är en sida som står för 80 % av alla transaktioner.