2013-04-15, 15:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej US dollar är ingen svindelvaluta den backas upp av USA som totalt sett äger och kontrollerar mest tillgångar på jorden.
Vad är det FED erbjuder för dina dollar du tänker på?

En gång i tiden fick du ju byta dollar mot guld till ett pris om 35 dollar / ounce. Sedan tog de ju bort det. Hur gick det sedan?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Självklart kommer förtryckarstaten du propagerar för försöka nära sig på befolkningen på något vis oavsett vad de tar sig för.
Förtryckarstaten? Du menar den som håller dig och de flesta andra vid liv.
Det var väl någon annan som tyckte att inflationen var förtryck eller hur det var. Huruvida inflation i sig är förtryck vet jag inte men jag flyttade "på min vinning" bara från att ha en inflation till att ta ut skatt på räntan för där var det lättare att se hur staten gynnades av det. Vi lever ju i en av de schystaste staterna i världen får man anta och det är sant att den inte stör mig särskilt mycket även om jag inte håller med om alla beslut som tas. Jag känner mig inte nämnvärt förtryckt av staten nej. Det var en fortsättning på det jag citerade så att säga.

Att staten beskattar (i princip) alla och att alla inte är så nöjda med det är ju dock inget nytt.
Citera
2013-04-15, 15:44
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pytagoras13
var finns info, och statestik om BTC ? Jag vill veta hur många coins har sålts sedan starten ? när var den officiella starten,? hur mycket från respektive valuta har "omvandlats" till coins ? vilka är dom 5 största valutorna? Är denna plan (bubbla) fram till 2135,?,,,vad häder 2017? ,,är BTC enbart omvandlade världsvalutor? Förbinder inte TRADES och EXANGES sig för att hålla SILVER ,el, comoditis?..

Sidor med statistik:
http://bitcoincharts.com/
http://blockchain.info/
Citera
2013-04-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Men nu får du väl för fan ge dig. Bitcoins är inte ett pyramidspel. Jag upprepar: INTE ett pyramidspel.

Det finns massor av relevant kritik mot valutan, dess användning och btc-sekten, men något pyramidspel är det INTE.
Jo till viss del.
Citera
2013-04-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det här är ju dels helt idiotiskt, och ni kan fundera på vem som tjänar på det här...
Ja vilka äger de flesta energibolagen egentligen..

Lägger man till all annan aktivitet runt Bitcoins på nätet så blir det troligen betydligt högre elförbrukning.
Citera
2013-04-15, 15:50
Medlem
FreeThinkers avatar
Om ni har kaptial och lite teknisk know-how så går det att göra sig en rejäl hacka med ASIC mining. Tåget lär väl gå snart då tekniken blir kommersiell.
Citera
2013-04-15, 15:53
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det här är ju dels helt idiotiskt, och ni kan fundera på vem som tjänar på det här...
Jag kan bara instämma. Där har du ju förövrigt vad man kan tycka är "rätt" värde på bitcoins. Energiförbrukningen / mängden bitcoins som skapades * priset för energin.

Det finns ju alternativ som inte riktigt har det där problemet.

https://github.com/ppcoin/ppcoin/wiki/FAQ

Är ju i det sammanhanget mycket trevligare.

Har det här med problemet med över 50% av arbetet att göra med?
"Why do you need central checkpointing?
As of our v0.2 centrally broadcasted checkpointing is no longer a critical part of the protocol. It's main purpose now is to defend the network during the initial growth period and help ensure a smooth upgrade path if critical vulnerability is found. We are confident that central checkpointing can now be gradually weakened and eventually removed to achieve similar decentralization level of Bitcoin as the ppcoin network matures."

Svårare att veta hur mycket ppcoins som skapas dock.

"982 megawattimmar"

25*6*24 = 3600 bitcoins skapade under den tiden?
(982000 kwh är hans uppskattning med random hårdvara? Eller vet han vad alla kör med?)
982000/3600 = 273 kwh.

http://www.kundkraft.se/vara-priser
92,5 öre / kwh i zon 3 (är det den som är nedanför norrland? Typ Stockholm osv?)

982000/3600*0,925 = 252 kr i elkostnad för att framställa en bitcoin i genomsnitt. I Sverige och om den där hastigheten stämmer och med tänkt hastighet / korrekt difficulty och om hans energiuppskattning skulle stämma.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-04-15 kl. 15:59.
Citera
2013-04-15, 15:56
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Nej US dollar är ingen svindelvaluta den backas upp av USA som totalt sett äger och kontrollerar mest tillgångar på jorden.
Yep, dollarn används för att köpa i stort sett varenda råvara. Den har ett användningsområde som är globalt
Citera
2013-04-15, 16:15
Medlem
Citat:
Något som inte ligger alltför långt ifrån Bitcoins teori..

Bitcoin har ett förutbestämt max antal coins som kan existera, du har uppenbarligen ingen koll als

Jag älskar hur alla idioter grinar här över hur de missar tåget pga. sin okunskap inom IT varför ens skriva här annars liksom.
Citera
2013-04-15, 16:21
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Bitcoin har ett förutbestämt max antal coins som kan existera, du har uppenbarligen ingen koll als

Jag älskar hur alla idioter grinar här över hur de missar tåget pga. sin okunskap inom IT varför ens skriva här annars liksom.
Ser inte vad det direkt har med "IT" att göra. Jag har vetat om vad bitcoins är rätt länge och har möjligen ett lägre UID på Slashdot än vad du har men att det skulle lyfta var ju långtifrån en självklarhet. Intressant experiment visst.

Man får ju anta att det är just droghandeln som har gett det en mening, för annan handel spelar det ju mindre roll att transaktionsavgifterna är låga när spreadarna för att växla de vanliga pengarna är så höga. Om vanliga bolag sket i det iofs så kanske .. Vet inte om de vill det. Leverantörerna tar ju kanske inte bitcoins exempelvis. Eller skatteverket. Eller de anställda.

Om säg Amazon började acceptera det däremot ..
Citera
2013-04-15, 16:29
Bannlyst
Citat:
Jag kan bara instämma. Där har du ju förövrigt vad man kan tycka är "rätt" värde på bitcoins. Energiförbrukningen / mängden bitcoins som skapades * priset för energin.

Jo men som jag har fattat det så blir ju beräkningarna mer och mer komplexa, så ju färre Bitcoins som mineas, desto mer energi krävs det. Så värdet blir så att säga "oändligt", dom sista BTC kommer vara så komplexa att det kommer krävas "all världens" beräkningskraft/energi.

Citat:
Det finns ju alternativ som inte riktigt har det där problemet.

Nu är det ju inte ett problem, det är "by design". Det är hela syftet.

Citat:
Svårare att veta hur mycket ppcoins som skapas dock.

En "fri" valuta måste såklart också vara "fri" att skapa av alla som arbetar. Ur ett miljöperspektiv skulle man ju vilja ha det motsatta mot BTC, ju MINDRE energi någon använder, desto mer BTC borde man ha/få.

Citat:
25*6*24 = 3600 bitcoins skapade under den tiden?
(982000 kwh är hans uppskattning med random hårdvara? Eller vet han vad alla kör med?)
982000/3600 = 273 kwh.

Det spelar ju ingen roll. Som jag ser det så borde jag ju om jag har tillgång till en serverpark t.ex. kunna minea "obegränsat" med BTC, men det får ju inte skapas mer än 3600BTC per dygn.

Om vanliga människor kan minea, så är ju det här ytterligare en sån sak som måste kollas centralt, så att det inte skapas mer än 3600BTC/dygn.
Citera
2013-04-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ser inte vad det direkt har med "IT" att göra. Jag har vetat om vad bitcoins är rätt länge och har möjligen ett lägre UID på Slashdot än vad du har men att det skulle lyfta var ju långtifrån en självklarhet. Intressant experiment visst.

Man får ju anta att det är just droghandeln som har gett det en mening, för annan handel spelar det ju mindre roll att transaktionsavgifterna är låga när spreadarna för att växla de vanliga pengarna är så höga. Om vanliga bolag sket i det iofs så kanske .. Vet inte om de vill det. Leverantörerna tar ju kanske inte bitcoins exempelvis. Eller skatteverket. Eller de anställda.

Folk växlar in dina bitcoins mot respektive valuta i amazon giftcards så möjligheten finns redan.
Citera
2013-04-15, 16:31
Medlem
Citat:

Nu syftade jag dock på han jag citerade och diverse andra skåp som tjatar om "ponzi pyramid" mumbo jumbo när de egentligen inte ens förstår grundläggande tekniken bakom bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in