2013-04-04, 21:46
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Nej.

Folk som köper/säljer bitcoins köper från olika sidor på nätet, 80% av dom som köper/säljer gör det på Mtgox. Går Mtgox ner kan ju folk fortfarande köpa på andra ställen.

Finns ett antal anledningar varför priset kan sjunka

Hallå, det är 20%. Knappast säljer alla dessa 20% sina BTC bara för att Mtgox går ner. Knappast att ens hälften gör det. 10% kan väl inte skada marknaden?

Du är väl själv inte säker på varför det blir som det blir? Du vet lika lite som mig. ELLER?
Citera
2013-04-04, 21:46
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Nej, det är så det fungerar. Saker och ting är givetvis inte skattefria bara för att man väljer att ta betalt i bitcoins.

Nehe, vad är då bitcoins bra för? Droghandlare?
Citera
2013-04-04, 21:50
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper

Skatteverket bryr sig inte om vilket betalningsmedel du använder dig av. Värdet på den ersättning du får, oavsett om det är dollar, guld, yen, fisk, vete, ostar, får du räkna om till SEK i din deklaration för det fall det du sysslar med är skattepliktigt.
Citera
2013-04-04, 21:52
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Skatteverket bryr sig inte om vilket betalningsmedel du använder dig av. Värdet på den ersättning du får, oavsett om det är dollar, guld, yen, fisk, vete, ostar, får du räkna om till SEK i din deklaration för det fall det du sysslar med är skattepliktigt.

Men Bitcoins är väl anonymt så staten vet inte vem som köper vad?
Citera
2013-04-04, 22:02
Medlem
Citat:
Hallå, det är 20%. Knappast säljer alla dessa 20% sina BTC bara för att Mtgox går ner. Knappast att ens hälften gör det. 10% kan väl inte skada marknaden?

Du är väl själv inte säker på varför det blir som det blir? Du vet lika lite som mig. ELLER?

Va i helvete, detta är något som är självklart.

Så du menar att om icas köttbullar tar slut så kan du inte gå till en öb och köpa köttbullar ?

Jag har inte sagt någon siffra om hur många som säljer/köper.
Citera
2013-04-04, 23:01
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Men Bitcoins är väl anonymt så staten vet inte vem som köper vad?

Ja man kan fiffla med skatten. Det kan man göra om man betalar med kontanter också, det har ingenting med vilket betalningsmedel man väljer att göra. I intervjun så utgår de alltså ifrån att man vilja följa våra lagar. Struntar man i lagarna så kan man göra vad man vill.
Citera
2013-04-04, 23:40
Medlem
elefantpenis2002s avatar
verkar oerhört krångligt det här med bitcoins.sen det här med "mina" efter bitcoins hur fan kan man gräva på internet efter en värdelös digital valuta?
Citera
2013-04-04, 23:59
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
verkar oerhört krångligt det här med bitcoins.sen det här med "mina" efter bitcoins hur fan kan man gräva på internet efter en värdelös digital valuta?
Den är ju inte värdelös. Folk är ju beredda att byta droger, dollar, kronor osv mot den.

Sedan gräver man ju inte på internet utan räknar ut en hash för en header och kollar om resultatet är ett tillräckligt litet nummer. Om inte gör man om det igen för en annan header (?), om och om igen tills hashen råkar vara tillräckligt liten och den är ok och så blir man belönad för det.

Varför man skall göra det egentligen vettefan. Men det är så det är. Nu är jag inte tokinsatt men känns väl mer värt att klaga på att man skall slösa en massa ström och datorkapacitet på något som kanske egentligen är rätt meningslöst.

Men ppcoins hade väl inte den aspekten om jag förstod saken rätt.
Citera
2013-04-05, 00:04
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
1) Begränsad mängd / känd ökning av antal (BOJ dubblerar sina stimulanser just nu, de ökar upp dem till i ungefär samma nivå som FED. Du kan ju fråga någon som äger mycket yen hur kul det är.)
2) Lägre transaktionsavgifter (?)
3) Ingen central kontroll så ingen mupp kan komma och göra som med säg Wikileaks ("Hej ni är en terroristorganisation så vi spärrar er mot mottagande av donationer") (Eller för den delen få besparingarna bestulna som på Cypern.) (?)

I fallet droghandel vet jag inte om det som lockar är att man kanske kan vara rätt praktiskt taget anonym (?) eller om det är att det blir svårt för någon att lägga beslag på ens tillgångar om man åker dit (Om nu Falkvinge hade flyttat sina tillgångar till bitcoins hur skulle någon verkligen TVINGA dem ifrån honom?)
Citera
2013-04-05, 00:20
Medlem
c^2s avatar
Någon som vet om Falkvinge har kvar sin investering? Vad jag vill minnas köpte han en hel hop för ganska länge sen?
Citera
2013-04-05, 00:25
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Någon som vet om Falkvinge har kvar sin investering? Vad jag vill minnas köpte han en hel hop för ganska länge sen?

Han sa väl för ett år sedan att han hade placerat alla sina besparingar i Bitcoin.
Citera
2013-04-05, 02:58
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Har nu fixat en wallet samt en GUIminer, minar på slush's pool med ett 6870 GPU.
Får ut 245 Mhash/s, har dock inte lyckats få 1 enda accepted...

Är det vanligt? Hållit på i ett par timmar.

Edit: Såg nu i consolen att det kommit upp ett par "Verification failed, check hardware! (0:0:Barts..."

Något som hindrar att få accepted?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in