Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Men folk
har cashat ut både 10k och 20k bitcoins utan något 50% ras. Jag erkänner att effekten skulle bli större nu efter kraschen då marknaden är oroligare, men ge det någon månad att lugna sig så kommer du kunna sälja 10k igen utan att det knappt märks.
Se volymen här:
http://bitcoinity.org/markets?theme=light
För att halvera priset så skulle du behöva sälja 50k+ coins i ett svep just nu. Och då talar vi bara om öppna köpordrar. Det finns en hel del pengar vid sidorna som väntar på att komma in billigt men som inte lagt något öppet bud. Och vi ignorerar dessutom pengarna på alla andra växelsiter som skulle röra sig till Mt Gox för arbitraget (i princip omedelbart av folk med bottar). Tidigare när folk har lagt stora säljordrar som ätit upp de öppna buden så har priset hoppat upp på några minuter igen.
Och det här är alltså under oroliga tider när volymen är betydligt lägre än vanligt.
Jag tror det här är önsketänkande från dig. Att någon
vara skall ha en spread på över 50% de senaste 24 timmarna är helt orimligt. Vi måste överge allt som gäller på alla andra marknader än just BitCoins och du får nog svårt att övertyga någon annan än frälsta om att marknaden fungerar.
Varför det är så stora kast i priset har en lätt förklaring om man tänker sig att det finns ett par
oärliga spelare på marknaden. Finns det något
organiserat bakom handeln är det väldigt allvarligt och det ser onekligen ut som om det sker. Skulle jag t ex ha 100.000 BitCoins hade jag ensam med ett 20 tal konton kunna sockra marknaden och sedan sälja av på fallet för att göra återköp. Tittar du på raden högst upp på MtGox där marknadsdata presenteras ser du väldigt konstiga avvikelser. Jämför medlevärdet på BitCoins med högsta och lägsta pris,
listpriset är nästan alltid långt från medelvärdet av
någon anledning.