2013-04-13, 11:41
Medlem
Tror ni att det kommer en ny krasch snart eller tror ni det kommer fortsätta stiga
Citera
2013-04-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Är bitcoin trading något som skulle kunna vara lönsamt? Säg att man skulle köpa 10 st BTC för 50 dollars styck och sedan sälja när de nått 100 dollar, hur mycket äts bort i avgifter för att växla in och ut de?

Väldigt lite. Från 100% i vinst till 98%. Sedan får du inte glömma att ta upp vinsten i din deklaration.
Citera
2013-04-13, 11:43
Medlem
teflonpannan69s avatar
Vad är det som händer egentligen? Verkar ju vara något globalt spel det här där alla skriker KÖP SÄLJ KÖP SÄLJ!!!!! hela tiden. Nollsummespel? Pyramidspel? Kan någon förklara vad som händer med alla bitcoins nu?
Citera
2013-04-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l0wkey
Tror ni att det kommer en ny krasch snart eller tror ni det kommer fortsätta stiga

Jag tror på stigande kurser. Förhoppningsvis i lugn takt. Viktigt att mtGox håller och att inte den sajten kraschar. Med tanke på att jag fick plats 15.000 i kö när jag skulle verifiera mig (vilket man måste göra om man ska föra över 50.000 usd eller mer. Vilket jag inte ska göra, men ville ändå verifiera mig) så kan vi nog räkna med att flödet in av kapital gör att kursen stiger.

Skönt att kursen är relativt stabil nu. Bara det gör att valutan bör stiga i värde.
Citera
2013-04-13, 11:46
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakaph8s
Håller med, gå dit och välj SEK så får du ju kapiton och mtgox i realtid bredvid varandra.

Tackar och bockar.
Citera
2013-04-13, 11:49
Medlem
[quote=teflonpannan69]Vad är det som händer egentligen? Verkar ju vara något globalt spel det här där alla skriker KÖP SÄLJ KÖP SÄLJ!!!!! hela tiden. Nollsummespel? Pyramidspel? Kan någon förklara vad som händer med alla bitcoins nu?[/QUOTE
Hej där. Nej detta är inget pyramidspel. Iallafall inte mer än vad fiatvalutorna är. Som libertarian (som jag också är) så är ju detta det största som kan hända i frihetlig riktning. Nu tar vi bort staten makt över våra pengar. Finns hur mycket som helst att läsa om detta.
Citera
2013-04-13, 11:52
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Hej där. Nej detta är inget pyramidspel. Iallafall inte mer än vad fiatvalutorna är. Som libertarian (som jag också är) så är ju detta det största som kan hända i frihetlig riktning. Nu tar vi bort staten makt över våra pengar. Finns hur mycket som helst att läsa om detta.

Ja men det kan jag förstå... Men om jag vill föra över min lön till bitcoins eller börja använda det i stället för FIAT så kan jag ju antingen se min lön två dubblas eller halveras dagen efter att jag fått in det på kontot...

bitcoins är ju hur ostabilt som helst för tillfället.
Citera
2013-04-13, 11:54
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det är en omsättningsvolym. Jag tror inte att det är en kvarts miljon färska BitCoins som omsätts dagligen utan en en mindre del som säljs ett par gånger per dag. Folk försöker tima marknaden och kör arbitragehandel mot andra marknadsplatser.
Men folk har cashat ut både 10k och 20k bitcoins utan något 50% ras. Jag erkänner att effekten skulle bli större nu efter kraschen då marknaden är oroligare, men ge det någon månad att lugna sig så kommer du kunna sälja 10k igen utan att det knappt märks.

Se volymen här:
http://bitcoinity.org/markets?theme=light

För att halvera priset så skulle du behöva sälja 50k+ coins i ett svep just nu. Och då talar vi bara om öppna köpordrar. Det finns en hel del pengar vid sidorna som väntar på att komma in billigt men som inte lagt något öppet bud. Och vi ignorerar dessutom pengarna på alla andra växelsiter som skulle röra sig till Mt Gox för arbitraget (i princip omedelbart av folk med bottar). Tidigare när folk har lagt stora säljordrar som ätit upp de öppna buden så har priset hoppat upp på några minuter igen.

Och det här är alltså under oroliga tider när volymen är betydligt lägre än vanligt.
Citera
2013-04-13, 11:55
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Vad är det som händer egentligen? Verkar ju vara något globalt spel det här där alla skriker KÖP SÄLJ KÖP SÄLJ!!!!! hela tiden. Nollsummespel? Pyramidspel? Kan någon förklara vad som händer med alla bitcoins nu?
Jag misstönker att det är grupperingar som sockrar marknaden och sedan gör vinster på raset för återköp när botten är nådd. Marknaden är så liten att det inte skulle vara svårt att göra detta med så lite som $100.000 i kassan, givetvis bättre om man har mer. Folk som har stora värden i BitCoins kan få fram stora summor förhållandevis obemörkt så jag ser inget problem för någon att sitta med $500.000 och sockra, kostar bara 0.6% vilket är försvinnande små pengar när spreaden är på över 50%.

Skulle det dessutom vara någon som sitter bakom MtGox som är inblandad får de en ännu större möjlighet att manipulera marknaden utan att någon har en reel chans att se detta. Grafen över de senaste 24 timmarna är rätt så intressant att titta på. Man ser ett par underliga händelser och tittar man på den senaste månaden ser man ett mönster.
Citera
2013-04-13, 12:02
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Men folk har cashat ut både 10k och 20k bitcoins utan något 50% ras. Jag erkänner att effekten skulle bli större nu efter kraschen då marknaden är oroligare, men ge det någon månad att lugna sig så kommer du kunna sälja 10k igen utan att det knappt märks.

Se volymen här:
http://bitcoinity.org/markets?theme=light

För att halvera priset så skulle du behöva sälja 50k+ coins i ett svep just nu. Och då talar vi bara om öppna köpordrar. Det finns en hel del pengar vid sidorna som väntar på att komma in billigt men som inte lagt något öppet bud. Och vi ignorerar dessutom pengarna på alla andra växelsiter som skulle röra sig till Mt Gox för arbitraget (i princip omedelbart av folk med bottar). Tidigare när folk har lagt stora säljordrar som ätit upp de öppna buden så har priset hoppat upp på några minuter igen.

Och det här är alltså under oroliga tider när volymen är betydligt lägre än vanligt.
Jag tror det här är önsketänkande från dig. Att någon vara skall ha en spread på över 50% de senaste 24 timmarna är helt orimligt. Vi måste överge allt som gäller på alla andra marknader än just BitCoins och du får nog svårt att övertyga någon annan än frälsta om att marknaden fungerar.

Varför det är så stora kast i priset har en lätt förklaring om man tänker sig att det finns ett par oärliga spelare på marknaden. Finns det något organiserat bakom handeln är det väldigt allvarligt och det ser onekligen ut som om det sker. Skulle jag t ex ha 100.000 BitCoins hade jag ensam med ett 20 tal konton kunna sockra marknaden och sedan sälja av på fallet för att göra återköp. Tittar du på raden högst upp på MtGox där marknadsdata presenteras ser du väldigt konstiga avvikelser. Jämför medlevärdet på BitCoins med högsta och lägsta pris, listpriset är nästan alltid långt från medelvärdet av någon anledning.
Citera
2013-04-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ja men det kan jag förstå... Men om jag vill föra över min lön till bitcoins eller börja använda det i stället för FIAT så kan jag ju antingen se min lön två dubblas eller halveras dagen efter att jag fått in det på kontot...

bitcoins är ju hur ostabilt som helst för tillfället.

Visst är det så. Tror det beror på att det är relativt nytt, samt att det fått mycket medial uppmärksamhet på senaste tiden. Det spekulerar givetvis mycket vilket också bidrar. Tror man får ge det nåt decennium innan det på allvar går att plocka ut lönen i BTC

Och jag tror inte att statligt ägda företag kommer vara först på den listan ...
Citera
2013-04-13, 12:11
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag tror det här är önsketänkande från dig. Att någon vara skall ha en spread på över 50% de senaste 24 timmarna är helt orimligt. Vi måste överge allt som gäller på alla andra marknader än just BitCoins och du får nog svårt att övertyga någon annan än frälsta om att marknaden fungerar.
Önsketänkande? Jag bara noterade att du hade fel, och att informationen för att visa att du hade fel är helt publik. Jag visade att det finns öppna köpordrar på 50k coins på bara Mt Gox för att absorbera en sådan försäljning, så 50k är åtminstone en absolut minimigräns för hur mycket som behöver säljas. Sen kan du tycka att det fortfarande är orimligt, men du hade fel angående proportionerna ändå.

Det mesta av ditt raljerande bemöter inte ens vad jag sa. Läs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in