2013-12-02, 00:39
Medlem
Trillskes avatar
Till de av er som sitter och väntar på en botten att köpa in sig på kan jag bara säga att det verkar vara en rätt dålig ide. Antingen tror ni på BTC och då är det bara att köpa, eller så gör ni inte det och då är det inte köpläge bara för att kursen kraschar.

Alternativt sitter ni med modeller och försöker lista ut läget utifrån transaktionsvolymer och grejer men då behöver ni inte mina enkla tips.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men snälla. bitcoin blir ju mer och mer centraliserat för varje dag som går, snart har ni säkert en bitcoinbank med full kontroll över hela bitcoinnätverket. Ironiskt? YEEES!
Allt för asymmetrisk fördelning är ett problem, ja. Men du får gärna förklara varför din analys menar att det är där vi hamnar.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-02 kl. 00:42.
Citera
2013-12-02, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Till de av er som sitter och väntar på en botten att köpa in sig på kan jag bara säga att det verkar vara en rätt dålig ide. Antingen tror ni på BTC och då är det bara att köpa, eller så gör ni inte det och då är det inte köpläge bara för att kursen kraschar.

Alternativt sitter ni med modeller och försöker lista ut läget utifrån transaktionsvolymer och grejer men då behöver ni inte mina enkla tips.
Allt för asymmetrisk fördelning är ett problem, ja. Men du får gärna förklara varför din analys menar att det är där vi hamnar.

Eller så förlitar man sig på bonnröta

Hur som helst blir det nog till att gå in med en slant imorn när Bankerna öppnar igen, att kursen har sjunkit lite skadar ju inte.
Senast redigerad av Hackworth 2013-12-02 kl. 00:53.
Citera
2013-12-02, 00:52
Medlem
Citat:
Alla marknader dras mot monopol det är därför det behövs regleringar.
Citera
2013-12-02, 00:55
Medlem
Citat:

Kunde inte sagt det bättre själv, jag tycker det tänkandet är bisarrt och ologiskt.
Själv köpte jag in mig när den låg på 1000$, känner mig knappast det minsta nojig eller orolig för att det gick ner på ca 800 idag. Tror man på BTC och tekniken så är inte kortsiktiga investeringar särskilt önskvärda.. jag har ställt in mig mentalt på en investering på 10 år, men sen får ju aktuella händelser och utvecklingen avgöra om jag behöver ändra den inställningen eller ej.
Citera
2013-12-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggnife
Vad är det med er egentligen? Varför är ni så emotionellt påverkade av Bitcoin? Bitterheten lyser verkligen igenom.

Gissar på att ni endera a) avfärdade bitcoins som idé från start eller b) sålde av erat innehav när SR stängdes, och i endera fallen nu är bittra på er själva för att ni gjorde en felbedömning.

Så länge BTC klarar sig från att bannlysas av stater, samt inget bättre kryptovaluta-alternativ dyker upp, så kommer värdet på BTC att stadigt öka.

Jag skulle säga att de som sparar på bitcoin är väldigt emotionellt påverkade av negativ kritik likt de som förlorade allt i dom-com bubblan.

Skulle mer säga att värdet på bitcoin stiger när flera köper in sig i pyramidspelet men när 1%arna som använder mynten till betalningar inte längre kan göra det kommer nog värdet sjunka för 99%arna som sparar.

Allt man köper för bitcoin går direkt till USD så valutan är i princip backad av samma sak som USD.
Citera
2013-12-02, 00:56
Medlem
Citat:

Säger inte mot att det kan vara så, men man skulle faktiskt kunna vända om din mening och så blir den i många sammanhang sann också: Regleringar är orsaken till monopol.
Citera
2013-12-02, 01:04
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Anledningen att det behövts reglering i det här fallet är inte monopol, det är att det behövs tillit. Det är även problemet kryptovalutor löser. Vidare finns det inget som pekar mot att vi skulle sluta reglera bara för att vi använder en kryptovaluta.

Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Jag skulle säga att de som sparar på bitcoin är väldigt emotionellt påverkade av negativ kritik likt de som förlorade allt i dom-com bubblan.
Det du ser (jag begriper inte varför du missar det) är då, om koppling ens finns, de som investerade i IT på 80-talet och början av 90. Bra kritik, de blev säkert jättefattiga och allmänt känsliga.

Citat:
Allt man köper för bitcoin går direkt till USD så valutan är i princip backad av samma sak som USD.
Krashar USD gör det bitcoin starkare, eller vilket alternativ vi nu står med när det händer. Att då påstå att de är backade av samma sak blir minst sagt missvisande.

Det kan tyckas olyckligt att själva växlingsprocessen ofta sker genom USD, men överlag pekar det som vanligt i slutändan på bristen i nuvarande system snarare än bristen i BTC. Samma gäller att det är omständligt att köpa kryptovalutor. Det är liksom inte kryptovalutornas fel. Det tar inte bankdagar att hantera BTC det tar minuter.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-02 kl. 01:15.
Citera
2013-12-02, 01:16
Medlem
biggnifes avatar
Citat:
Måste vara chockerande för dig att inte alla är euforiska över denna fakevaluta.
Nej inte alls. Det som förvånar mig däremot är att du är så extremt anti mot bitcoin.
Citat:
Du gissar fel.
Okej, förklara gärna varför du ogillar bitcoin så mycket?
Snacket om att det inte skulle vara en fri marknad är ju bara skitsnack, och må så vara att stater eller storbanker försöker manipulera värdet men inbilla dig inte att det inte sker i andra valutor. Bitcoin är decentraliserat så det är mycket svårare att manipulera än om det vore med en fiatvaluta.
Citat:
Det du skriver har redan inträffat. HoHo!
Det ante mig. Att etablissemanget kommer försöka förbjuda bitcoin har jag räknat kallt med från dag ett. Dock är det inte alls säkert att de kommer lyckas i någon större skala.

Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Visst är det så.
Citat:
Skulle mer säga att värdet på bitcoin stiger när flera köper in sig i pyramidspelet men när 1%arna som använder mynten till betalningar inte längre kan göra det kommer nog värdet sjunka för 99%arna som sparar.
Precis, dock vänder jag mig mot att använda termen pyramidspel i detta fall. Isåfall kan man kalla alla bubblor eller marknader för pyramidspel.
Citera
2013-12-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggnife
Precis, dock vänder jag mig mot att använda termen pyramidspel i detta fall. Isåfall kan man kalla alla bubblor eller marknader för pyramidspel.

Tycker pyramidspel passar alldeles utmärkt som beteckning på bitcoinsspekulationen. Kolla bara på alla dessa stackare som minar med klena burkar de får inte mycket i belöning för att mina och sen så kraschar hela skiten en dag.
Citera
2013-12-02, 01:33
Medlem
Har läst på lite nu angående bitcoins och är sugen på att hoppa på tåget. Undrar bara hur jag ska gå till väga med att börja. Vilken sida rekommenderas och i vilken valuta ska jag köpa? Hur överför man pengarna sedan till banken när man har sålt sina bitcoins? Kan någon förklara?

Jag frågar eftersom att jag har mest läst om bitcoins på icke-svenska forum och nu innan jag börjar vill jag ha hjälp från en person som är bosatt i Sverige och håller på med bitcoins.

Tror ni att Litecoins kommer att nå det värdet som bitcoins har idag? Litecoins ligger på ca $31 nu och är mycket billigare än bitcoins. Borde man köra på det istället?
Citera
2013-12-02, 01:45
Medlem
Sopgubbes avatar
Någon som använder Bitfinex och kan förklara hur man säljer/köper enkelt? Något trög fråga eventuellt men lite tröttsamt att inte kunna göra någotdera en kväll som denna.

Försökte prov-sälja en liten del btc men får bara "not enough funds" trots att de existerar..

Fyller i:
Order size (BTC)

Väljer Order Type: Limit

Väljer sedan ett pris och trycker "Sell", men både det och "Sell all" ger samma felmeddelande..

Tacksam för svar
Citera
2013-12-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cesio
Har läst på lite nu angående bitcoins och är sugen på att hoppa på tåget. Undrar bara hur jag ska gå till väga med att börja. Vilken sida rekommenderas och i vilken valuta ska jag köpa? Hur överför man pengarna sedan till banken när man har sålt sina bitcoins? Kan någon förklara?

Spekulera i nåt annat istället så slipper vi andra den här jäkla berg- och dalbanan Nu när hela världen känner till Bitcoins har du ändå lika stor chans att förlora pengar som att tjäna dem. Eller... man kanske iofs kan tjäna lite på pensionärerna och de datorokunniga om det visar sig att de också måste använda Bitcoins i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in