Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Sartres analys av hur antisemiten fungerar är för övrigt oerhört intressant. Man får god lust att starta den nya tråden "Antisemiten, sån är han."
Istället för att som jag gjorde, tala om en antisemitismen som en perversion menar S snarare att det är frågan om en passion (ett av S' favorituttryck). Närmare bestämt en passion för hat framför förnuft. Det ger antisemiten en god anledning att bortse från sina egna tillkortakommanden.
Sartre menar vidare - liksom jag - att antisemitismen är irrationell. Det finns egentligen inga vettiga skäl för det judehat som användare i den här tråden eller andra personer ger uttryck för.
Antisemitismen som sådan är snarare en exponent för ett personligt behov hos antisemiten. "Om juden inte fanns, skulle antisemiten uppfinna honom", är ett uttryck som ofta citeras.
Intressant är också att S skrev sin text Réflexions sur la question juive redan 1944. Frågan är hur mycket han egentligen kände till om förintelselägren och graden av industraliserat massmord.
Saftad burk har för övrigt rätt i att jag i mitt resonemang delvis utgår från freudianska idéer (ryktet om Freuds död är dock kraftigt överdrivet).
Sartre å sin sida har en alldeles egen idé: mauvais foi (ung "ond tro"). Antisemiten lever enligt S i ond tro - ett tillstånd där han kan undvika ansvar. Antisemiten söker ngn form av trygghet - ett absolut motstånd. Sanningen är ett osäkert tillstånd som antisemiten skulle må riktigt dåligt av. Lögnen om judarnas ondska, och möjligheten att skylla på judarna för de olyckor man själv och världen drabbas av skapar en känsla av säkerhet och trygghet hos antisemiten. Han mår faktiskt ofta finfint - även om mycket i hans liv är rena lögner. Att leva i lögn har ju sällan tvingat människor att sluta leva.
Jag antar att du är jude då du på ett väldigt konstigt sätt avfärdar antisemitism som en perversion. Antisemitism måste väl ändå (om det ens existerar) vara rena lögner i syfte att nedvärdera juden. Till detta kan jag väl tillskriva diverse araber som påstår att judar i Israel fångar och låser in kristna kvinnor i burar runt påsk för att sedan döda dem. Jag har inte stött på fakta som skulle säga att detta sker och avfärdar det som någonting som kan liknas vid antisemitism, dvs lögner och förtal av judar.
Jag antar att du inte sett filmen "Defamitation" av en jude om judar, som du fick tips om tidigare i tråden, då jag antar att du skulle explodera av blotta tanken av att se denna film. Till stor del är antisemitism någonting som är konstruerat i judens egna huvud och inte någonting som existerar allmänt, precis som "islamofobi" - det är ett icke-ord, ett icke-begrepp. Som muslim ser man islamofobi överallt, precis som juden ser antisemitism överallt.
När man ser hur judiska barn hjärntvättas att tro att hela världen avskyr dem, när Israels barn inte ens får kontakta omvärlden, då hela världen enligt sionisterna hatar dem, är det klart de avskyr goyerna. Samtidigt som religiös extremism i Israel breder ut sig ännu mer så ser jag verkligen inte hur dina omotiverade stämplar blir ett dugg gällande.
När man kritiserar judiskt inflytande är det viktigt att inte sväva iväg i diverse ZOG-teorier, man ska hålla kritiken saklig.
Att ifrågasätta judiskt inflytande i Sverige, Europa och USA är inte anti-semitism. Att fråga sig vart judars lojalitet ligger är inte antisemitism, då uttalanden av judiska ledare överallt i världen får en att ifrågasätta deras lojalitet (citat av Ariel Sharon, judiska tidningar, högt uppsatta judar i USA, AIPAC,) även judiska organisationers konstiga intressen i invandringsfrågor i USA. Särskilt från afrikanska och mellanösternländer.
Då man vet att många troende judar hyser en stor kärlek till Israel så finner jag det inte ett dugg konstigt. En parallell kan vara att fråga en muslim vart deras lojalitet ligger. Hos koranen eller hos Sverige? Svaret är självklart koranen.
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
På vilket sätt försöker dom döda vita rasen? Alltså skjuta ihjäl???
Nej ditt mongo. Mannen syftar på idén/faktan om att judar har varit drivande i den massinvandring vi nu ser i Europa och som på sikt (inom 20-30år) kommer försätta den Europeiska befolkningen i minoritet, för att sedan utplåna den vita rasen i Europa. Oavsett judarnas inblandning så är det den viktigaste frågan vi i det vita Europa står inför, och våra barn kommer skämmas över oss om vi inte gör någonting åt det. Jag tänker då absolut inte låta mina barn bli en minoritet i sitt eget land. Aldrig någonsin.
Politiken som förs av förrädaren Reinfeldt kan enligt mig jämföras med folkmord då den syftar till att byta ut/utrota ursprungsbefolkningen i Sverige, då alla inom Sveriges gränser är svensk enligt dem. Att försöka förgöra vårt folk är ett svek som Reinfeldt en vacker dag kommer att få sota för.
Om du inte är insatt i frågan så titta på de första minuterna in i den här videon och lyssna på vad den judiska damen Barbra Spectre har att säga om judarnas roll i det mångkulturella Europa. Det är skrämmande.
http://www.youtube.com/watch?v=FJjSzXkm55o
För övrigt anser jag att Paideia bör förintas då de tränar en judisk elit att styra samhället.