2011-04-06, 17:33
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Jo, men det har du och andra ju påpekat ett större antal gånger. Försök, försök att göra tankeexperimentet att judarna är utan skuld. Om du inte kan det har du helt enkelt inget att tillföra diskussionen.

Att du och några andra tycker att det är rimligt att tycka illa om judar för att de gör fel på olika sätt vet vi redan (hur många ggr ska detta behöva skrivas??)

Kanske är helt enkelt inte den här tråden till för dig.
Visst kan jag göra det!

Jag kan även göra tankeexperimentet att jorden är ett stort ägg och att människan härstammar från tidelagsutövande islandshästar och brännmaneter. Frågan är vad det kommer tjäna till. I min mening bör man utgå från vad som är fakta, inte vad som kanske hade kunnat vara fakta i ett alternativt universum. Det lär bara föra oss längre bort från sanningen och allt som heter vettiga diskussioner.

Att många judar är utan skuld är dock bortom allt tvivel. Dock anser jag att det i slutändan inte är antisemiternas fel att dessa oskyldiga judar - hur hemskt jag än kan tycka att det är - genom historien ofta fått skörda de skyldiga judarnas frukter.
Lika lite anser jag att det är Schweiziska hotellföreståndares fel att alla svenska ungdomar portas från skidhotellen. Det är de dekadenta skitungdomarna som åker dit för att supa och urinera på golvet vi har att skylla.
Att även de övriga får dåligt rykte är självklart beklagligt, men sådan är världen.

Edit:

Jag undrar för övrigt var du läst in att jag anser att man bör ogilla judar, eller ens att jag själv gör det...

Är det någon reflexliknande tanke som dyker upp i ditt huvud så fort någon kritiserar aspekter av judisk kultur och historia, eller har jag verkligen skrivit att jag ogillar judar och anser att även andra bör göra det?
Senast redigerad av saftad_burk 2011-04-06 kl. 17:36.
Citera
2011-04-06, 17:37
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Visst kan jag göra det!

... Dock anser jag att det i slutändan inte är antisemiternas fel att dessa oskyldiga judar - hur hemskt jag än kan tycka att det är - genom historien ofta fått skörda de skyldiga judarnas frukter.
...

Bra. Nu har du sagt det igen. Judarna har sig själva att skylla. Den är din fina teori. Kan nu kanske diskussionen gå vidare.
Citera
2011-04-06, 17:49
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Bra. Nu har du sagt det igen. Judarna har sig själva att skylla. Den är din fina teori. Kan nu kanske diskussionen gå vidare.
Jag har aldrig skrivit att judarna har sig själva att skylla, bara att de bör beskylla vissa delar ur den egna gruppen - med vilket jag alltså menar just "vissa delar av" och inte "hela" gruppen...

Jag ställer mig för övrigt i samma kö som 101f14k35 och undrar såklart av vilken anledning just "antisemitism" är en sjukdom.
Citera
2011-04-06, 18:03
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:

Alltså du måste ju vara gravt retarerad, TS frågade SPECIFIKT - VAD GRUNDAR SIG FB'S JUDEHAT PÅ.
Ska vi då inte förklara och säga, bla bla det är pga detta. Istället för att bara säga: Det finns ingen grund för deras judehat. Förklara hur en diskussion om VARFÖR det finns judehat med grunden att det absolut inte finns något skäl till det ens skulle kunna vara en diskussion?

Dåså, då var den diskussionen färdig.

Du måste lära dig att förstå detta: Cause and effect.
Senast redigerad av Peddojanne 2011-04-06 kl. 18:10.
Citera
2011-04-06, 23:34
Medlem
Avsiktarens avatar
Att judarna har avskaffat yttrandefriheten är en mer än tillräcklig stor anledning till att ogilla judarna.
Man kan bli dömd för HMF om man kritiserar judisk ritualslakt trots att det till och med är förbjudet i Sverige eller om man uppmärksammar judisk inblandning i den "ryska" revolutionen, eller om man kritiserar judisk religion i hårda ordalag. Judarna vill inte att gojerna skall veta vilken hatisk religion de har och hur de ser på oss. Men de gör allt för att vi själva skall betrakta oss som judarna ser oss. Något de har lyckats väl genom kontroll över kulturen och media.
Citera
2011-04-06, 23:35
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3Fz3M
Detta^
Enough said, tråden kan stängas.

Jag förstår att du vill det, för att det skulle ge folk med dina åsikter tolkningsföreträde.

Men då bör du komma ihåg att tråden faktiskt inte ligger i "Judiska maktkoncentrationer". Nu vet jag inte om TS är medveten om det - han förefaller vara mest intresserad av andra saker och har inte visat sig i tråden på länge - men här föreligger möjligheten till en metadiskussion.

För att säga att förakt för judar är ok finns det ett helt stort underforum (av någon märklig anledning). Om det är det du vill uttrycka, hoppa dit.
Citera
2011-04-07, 00:17
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Jag förstår att du vill det, för att det skulle ge folk med dina åsikter tolkningsföreträde.

Men då bör du komma ihåg att tråden faktiskt inte ligger i "Judiska maktkoncentrationer". Nu vet jag inte om TS är medveten om det - han förefaller vara mest intresserad av andra saker och har inte visat sig i tråden på länge - men här föreligger möjligheten till en metadiskussion.

För att säga att förakt för judar är ok finns det ett helt stort underforum (av någon märklig anledning). Om det är det du vill uttrycka, hoppa dit.
Sen när går Judiska Maktförhållanden ut på att "förakta judar", som du så verklighetstroget beskriver det?

Inser du inte att judisk extremism är ett samhällsproblem? Eller vågar du kanske inte fundera över det eftersom du inte vill känna dig som en sån där förfärligt ondskefull och hatisk antisemit?
Citera
2011-04-07, 03:34
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Se där, faktiskt intressant.

Jag försvarade mig själv bara, inget annat, det är helt förståeligt. Du går nu från ett argument, till att byta ämne totalt genom att påstå att det var en attentionwhoring, varav du bara tog med en liten del utav quotet för att kunna ha kvar din världsbild av att jag är dum. Vilket är naturligt om man är slagen.
Studier har nämnligen bevisat att en dum människa tror han är smartare än vad han är, samt en smart människa tror han är dummare. Den dumma använder oftast förnekelser, som du nu. Vi kan dock notera att du är den som har en kortare text, vilket även brukar duga bra för att visa skillnad.
Senast redigerad av Peddojanne 2011-04-07 kl. 03:36.
Citera
2011-04-08, 20:35
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Jag förstår inte hundensår logik... är man anti-semit så är man psykiskt störd etc.... men är det helt okej att vara anti-islamist? Är det okej att vara anti-kommunist?

Är man bara psykiskt störd om man är anti-semit? Varfår går man ogilla islamister men inte zionister?

Nej, jag talar om rasism generellt och antisemitism som ett specialfall av rasismen.
Rasism bygger på tanken om att sparka neråt. I modern tid förekommer den i högre grad bland människor som av olika anledningar känner sig underlägsna. Det kan vara så att man hör till en kulturell, ekonomisk - eller helt enkelt mental underklass.

För att må bättre - för att faktiskt överleva mentalt - känner man sig tvungen att utse någon som är sämre och mindre värd. Ibland blir det svarta, ibland romer, ibland judar; ibland allihopa - allt i hög grad beroende av hur dåligt man mår. De människorna generaliserar man över och föraktar - helt enkelt för att må bättre själv. Ett vanligt mobbingbeteende.

Jag menar att den här typen av beteende skapar ett beroende. Vi människor är komplicerade maskiner, neurotiska varelser. När föraktet väl slagit rot i oss, vänjer vi oss och gillar snabbt läget. Det ger oss nämligen en kick.

Vad gäller judar är det hela något mer komplicerat dock. Den generella tendensen bland antisemiter är ofta att dels upphöja judar till nästan omänskliga varelser med överlägsen intelligens, överlägsen krigsmakt (Israel) och med överdriven makt och rikedom. Men idén medan de "positiva" egenskaperna växer linjärt, växer uppfattningen om de negativa exponentiellt. Antisemiterna visar ofta upp det starkaste hatet av alla typer av rasistschatteringar.

Det här gör antisemiterna nervösa och glada på samma gång. Drogen är starkare. Jämför med exempelvis en alkoholist. Alkoholen ger honom dåligt samvete - och samtidigt vederkvickelse. Alkoholistens psyke fungerar ofta så att han ser sig som ett offer: ett offer för alkoholens beroendeframkallande effekt och omgivningens elakhet - men det är också ofta lätt att förstå att det är också vad han vill. Om alkoholisten inte skulle må dåligt av drogen skulle han inte längre vilja eller kunna använda den.

I analogi med ovanstående fungerar antisemiten. Om man inte samtidigt (mer eller mindre hemligt) beundrade judisk kultur och företagsamhet (ja, faktiskt upphöjer den bortom rimlig proportion) - kan man inte heller tycka illa om judarna. Däri ligger perversionen. Judeföraktet är på så vis beroendeframkallande. Nu menar jag dessutom att det inte fungerar som en vanlig individuell perversion, som exempelvis pedofil - snarare är den social. Det betyder att perversionen som diagnos egentligen bara är tillämplig på grupper av individer. Vissa uppvisar några delar av symptomen, andra uppvisar andra delar.

Utifrån ett sociologiskt perspektiv - där man enkelt uttryckt ser en grupp av individer som en organism eller större individ - finns ett mönster av patologisk perversion. Man hatar, älskar det man hatar och hatar det man älskar. Däri ligger perversionen. Ett mer "normalt" känslomönster i sundare populationer är mer... enkelspårigt. Hat/förakt och kärlek/fascination är inte varandras följeslagare och ömsesidiga framkallare. En perverterad kultur fungerar annorlunda.
Senast redigerad av hundensår 2011-04-08 kl. 20:59.
Citera
2011-04-08, 20:38
Bannlyst
Citat:
Sen när går Judiska Maktförhållanden ut på att "förakta judar", som du så verklighetstroget beskriver det?

Inser du inte att judisk extremism är ett samhällsproblem? Eller vågar du kanske inte fundera över det eftersom du inte vill känna dig som en sån där förfärligt ondskefull och hatisk antisemit?

Du har rätt, judarna lider av paranoia och vägrar inse att det inte handlar om enskilda vanliga oskyldiga judar som kritiseras, utan sionismen och judendomen som ideologier. Men jag kan förstå till viss del att vissa judar blir paranoida, då det finns galna nazister och islamister som de facto vill utplåna varenda jude, jsut pga av att de är judar rent etniskt och rasligt. Befängt!
Citera
2011-04-11, 22:58
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
text
Det där är nog det värsta svamlet jag läst här på forumet.

Jag skulle gärna veta på vad du baserar dina uttalanden. Och då menar jag inte ett eller två av dem, för hela posten är skev bortom rim och reson.

Varför får jag känslan av att du gått vilse i dina tankeexperiment och kommit fram till att narkomaner tar droger för att må dåligt, att de som ogillar judarna gör detta eftersom de ser upp på judar, att ett beroende uppstår i samband med skuldkänslor snarare än positiva upplevelser och kemiska processer och att allt ogillande av andra folkgrupper beror på mindervärdeskomplex snarare än de ogillade folkgrupperna?

Utveckla gärna!
Citera
2011-04-11, 23:04
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Varför får jag känslan av att du gått vilse i dina tankeexperiment

Därför att du själv förmodligen är ett offer för ett beroende och en illusion.

Och som med många psykopatologiska beroenden minskar sjukdomsinsikten i takt med hur djup neurosen är - i det här fallet en perversion.

Btw, glad att du förefaller åtminstone läst mitt inlägg - även om du givetvis misstolkar det gravt. I självförsvar förstås.
Senast redigerad av hundensår 2011-04-11 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in