2011-01-30, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av floshbock
HAHA folk surrar om att snubben köper färdiga lösningar och tar hjälp ut av andra och därför är en loser..
Det är det som skiljer en bruks kneegare mot en entrepenör.

Snubben kommer ju med fakta/klyshor han framför, dvs inget speciellt utan det kan man googla fram på 10 min.

Sen är han förhoppningsvis smartare än han verkar, och drar er pisfittor i era små snoppar och har valt ett sätt som ni tror är korkat frå hans sida att göra det på.

Och visst jag håller med om att man ska utgå ifrån sig själv och göra vad man gillar men det är ju i allra högsta grad en mognadsfas..
Seriebutiker i Sve gör inga miljardärer i väre sig kronor eller dollar..

MVH/

Trams. Det är vad som skiljer en parasit från en företagare. Det går inte att starta ett företag utan att antingen ha massor med kapital eller göra det mesta (ofta till och med allt) arbetet själv. Sådana här personer har jag stor erfarenhet av. De ljuger och manipulerar och ska ha alla andra att göra allt. Helst gratis också, "kan du inte göra mig en tjänst?" eller "du har ju fått anställning och måste därför vissa lojalitet genom att jobba över", självklart byts folket ut när "lojaliteten" är slut, för det går ju inte två håll, o nej. De har ofta inget koncept om hur en fungerande organisation ska se ut och har oftast lösningen "vi anställer fler" så fort något nytt kommer upp. Efter ett tag brakar allt samman när folk inser att de blivit lurade och att det inte finns några pengar någonstans.

Det tragiska är att folk försvarar en helt okänd person som inte åstadkommit någonting och sedan försöker få det att låta som han är någon framgångsrik person som åstadkommit mer än någon annan. Att "anställa" 26 pers är enkelt, speciellt om man inte har någon plan på hur man ska betala en anständig lön. Det är betydligt mer imponerande med folk som får ett företag att gå runt och med vinst på bara två anställda.

Den sits du beskriver, där man kan anställa nytt folk så fort nya problem tillkommer, uppnår man bara när företaget nått en viss storlek. I princip alla nystartade företag av den typen (internetshoppar och dyl) måste ägaren agera som någon slags alltiallo och man måste köpa in tjänster utifrån (man kan t.ex. inte "anställa" två gymnasiepolare som webdesigner, utan man köper in tjänsten).

Självklart är mitt inlägg med reservation för att han är "the real deal", men, som sagt, har stött på många sådana personer "vill vara chef/vill äga företag".
Citera
2011-01-30, 03:08
Medlem
Raketlennys avatar
Jag gillar Seriehyllans slogan. "Seriehyllan - Vi gillar tecknade serier!"

Citera
2011-01-30, 07:53
Medlem
Du verkar ju utgå ifrån att man inte har några pengar när man startar en firma?
Sen surrar du om parasit, du behöver för fan inte ANSTÄLLA någon bara för att du tar hjälp av någon utan att utnyttja..

Visst finna det gott om sånna som du sytftar på men dom sanerar ju ut sig själva rätt snabbt om dom inte är smarta nog (psykopater) vilka sannorlikt går längre med sina företag.

Det blir tyvärr sällan bra och på en för låg nivå om man ska göra som du beskriver, men det är oxå något man lär sig.
Gör det du är bra på och låt andra göra det dom är bra på, rätt enkelt faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Trams. Det är vad som skiljer en parasit från en företagare. Det går inte att starta ett företag utan att antingen ha massor med kapital eller göra det mesta (ofta till och med allt) arbetet själv. Sådana här personer har jag stor erfarenhet av. De ljuger och manipulerar och ska ha alla andra att göra allt. Helst gratis också, "kan du inte göra mig en tjänst?" eller "du har ju fått anställning och måste därför vissa lojalitet genom att jobba över", självklart byts folket ut när "lojaliteten" är slut, för det går ju inte två håll, o nej. De har ofta inget koncept om hur en fungerande organisation ska se ut och har oftast lösningen "vi anställer fler" så fort något nytt kommer upp. Efter ett tag brakar allt samman när folk inser att de blivit lurade och att det inte finns några pengar någonstans.
Citera
2011-01-30, 10:22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ja va kul. HAHAHAHAHA!
Storknar snart..
Vad företagande går ut på är individuellt men i större skala oftast profit.
Det är vekligen inte svårt..
Mmm... Synd bara att långsiktigt företagande kräver stora mängder disciplin, kunskap och självförnekelse... Det sista är den knepiga delen... Att veta att åratal om inte årtionden av arbete kan bli meningslösa är ett beskt piller att svälja... Därför tog man fram begreppet "entrepenören" så att företagare kan känna sig viktiga... Till skillnad från pizzabagare och tobaksturkar... För de arbetar så hårt att de inte har tid att tala om för folk hur viktiga de är... Och det finns mer subtila exempel på hur myten om företagaren som rockstjärna är farlig... Förr i tiden så hade man stabila stordatorsystem... Men i och med Windows inträde så ville alla chefer vara med och pilla... Med känt resultat...
Citera
2011-01-30, 10:43
Medlem
Blaze-a-lots avatar
Tjänar han något på de företagen han driver nu då? Menar serie tidningar är väl inte så populära nu för tiden?

Självklart blir han kallad för tönt. Tror inte Bill gates va den populäraste när han gick i skolan liksom.
Citera
2011-01-30, 10:49
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze-a-lot
Självklart blir han kallad för tönt. Tror inte Bill gates va den populäraste när han gick i skolan liksom.
Inte nödvändigtvis. Skall vi läsa lite mellan raderna på den där Crackedartikeln jag länkade till så verkar han ha haft en bra uppväxt.

Dock så måste han ha hållit käften om sina grandiosa framtidsplaner.
Citera
2011-01-30, 11:44
Medlem
Någon som vet vad "hans" företag omsätter? Någon som sitter på lite siffror? Nettovinst etc.
Citera
2011-01-30, 11:59
Bannlyst
Citat:
Du verkar ju utgå ifrån att man inte har några pengar när man startar en firma?
Sen surrar du om parasit, du behöver för fan inte ANSTÄLLA någon bara för att du tar hjälp av någon utan att utnyttja..

Nej, alltså antingen har man kapital och kan anställa behövd personal, eller så måste man bygga upp och låta företaget växa från grunden. Du behöver ett flertal miljoner för att anställa 26 pers. Det är som sagt massor med saker, som skatter och diverse avgifter som ska betalas också.

http://www.byggahus.se/forum/hantver...n-kostnad.html

Vad jag menar med parasit är någon som parasiterar på folk i omgivningen på alla sätt som går. Lånar "fickpengar" (1000-2000 kr) av ett flertal individer istället för att ta ett riktigt lån, övertygar "kompisar" att göra "tjänster", sedan en dag står de som stått ut längst och inser att allt var ett luftslott.

Eller tror du han har de 5.7 miljoner i månaden det enligt länken behövs för att anställa 26 pers?

Citat:
Visst finna det gott om sånna som du sytftar på men dom sanerar ju ut sig själva rätt snabbt om dom inte är smarta nog (psykopater) vilka sannorlikt går längre med sina företag.

Det blir tyvärr sällan bra och på en för låg nivå om man ska göra som du beskriver, men det är oxå något man lär sig.
Gör det du är bra på och låt andra göra det dom är bra på, rätt enkelt faktiskt.

Han verkar onekligt ha drag av psykopati. Titta bara på historian om armbandsuret (finns här i tråden). Sedan har han uppenbarligen inga intentioner att "göra det han är bra på". Det handlar nog mer om att han vill vara kapitalisten som inte gör någonting och samtidigt tar all ära och pengar. Det är en myt, företag med död last haltar fram och går snart i konkurs. Har du flera miljoner i start kapital måste du ändå grundligt tänka igenom varje person du anställer.

Du har ju en totalinkomst (med serietidningar är det särintäkterna av alla sålda serietidningar), den ska täcka fasta kostnader och särkostnader. Den största särkostnaden är oftast anställda. Slutsatsen av detta är att man börjar med få involverade, sedan räknar man om varje ny anställd kan öka försäljningen tillräckligt för att ge ett positivt täckningsbidrag.
Citera
2011-01-30, 12:30
Medlem
hetingsons avatar
Denna kille har kanske 26 slaver som jobbar...men jag är särskilt nyfiken vad 26 personer kan arbeta där. De driver företaget, det vet jag, men hur? Min kreativitet slutar här tyvärr.
Citera
2011-01-30, 13:56
Medlem
Kul med en ung svensk som lyckas!
Citera
2011-01-30, 14:34
Medlem
consultezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boozy
Faktumet att han går på en av Sveriges absolut bästa skolor spelar stor roll. Vem fan hade brytt sig om en slyngel på Tensta gymnasium (som har betydligt lägre krav än Kungsholmens gymnasium) hade tentat av ett år? Inte en jävel. Flertalet kan gå gymnasiet på två år med toppbetyg, men väldigt få klarar av att prestera samma gärning på Kungsholmen.

Det var fortfarande rent jävla skryt. Han sade vilken skola han gick på, men kvalitén på skolan hade inte med samtalsämnet att göra alls. Bara för att få extra uppmärksamhet.

Han äcklar mig.

..och nej, inte p.g.a. avundsjuka.
Citera
2011-01-30, 15:14
Bannlyst
Satan vad bittra ni är. Ut och sup er full och skaffa ett ligg vetja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem