2025-07-22, 16:45
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om Olof börjar att stretta emot en utlämning till Frankrike efter 33 månader i amerikanskt fängelse vad händer då?

Han har legalt avsagt sig den rättigheten så det blir utlämning varken han vill eller ej.
Citera
2025-07-22, 16:47
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jo. Möjligen underligt att Olof inte försökte själv när han försökte med Sverige. USA måste ju ha framstått som det sämsta alternativet. Om nu inte det franska fallet faktiskt är riktigt illa för honom.

Nåväl, Cirkus Olof rullar vidare och vi får veta tids nog.

Mycket kan ha kommit fram under tiden Olof satt i Spanien. Det finns nog en anledning till att Olof helt plötsligt höll käften från Spanien. Det blev väldigt tyst ifrån honom över en natt.
Citera
2025-07-22, 16:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
'

Helt fel. Hade Frankrike velat ha Olof och Olof hade befunnit sig i Sverige så hade han blivit utlämnad på rekordtid baserat på en Europeisk Arresteringsorder. Hade varit hur enkelt som helst för Frankrike att ta honom i Sverige eller i Spanien.
Vad vill fransoserna ha honom för? Bedrägerier eller konstförfalskning?
Citera
2025-07-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Med allra största sannolikhet ja. Men hoppas nej. Det senare händer dock väldigt sällan.
Tillgodoräknar USA verkligen tiden i utländska häkten? Jag vet att de räknar med tiden han har suttit i USA dvs från Mars i år
Citera
2025-07-23, 03:03
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakenfranhavet
Tillgodoräknar USA verkligen tiden i utländska häkten? Jag vet att de räknar med tiden han har suttit i USA dvs från Mars i år

Svar ja.

Åklagarna kan yrka på att det inte skall tillgodoräknas men det går domaren så gott som alltid emot annars kan det ju komma att tolkas som att någon blir än mer bestraffad för att dom, i detta fall Olof, utnyttjar sin laglig rätt att överklaga en utlämning osv.
Citera
2025-07-23, 17:35
Medlem
Ozero.Bratvas avatar
När han är ute igen. Vad är chansen att:

1. Han fortsätter som förut. Men bär fängelsetiden som en medalj. Som kredd för att han är äkta och inte behöver leva lika mycket på varumärket Escobar.

2. Att han mognar och gör något vettigt av sitt liv. Engagerar sig i "ungdomar på glid" och pratar om sin fängelsetid som ett varnande exempel.

Eller något annat? Vad tror ni?
Citera
2025-07-23, 18:41
Medlem
novastorm1918s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozero.Bratva
När han är ute igen. Vad är chansen att:

1. Han fortsätter som förut. Men bär fängelsetiden som en medalj. Som kredd för att han är äkta och inte behöver leva lika mycket på varumärket Escobar.

2. Att han mognar och gör något vettigt av sitt liv. Engagerar sig i "ungdomar på glid" och pratar om sin fängelsetid som ett varnande exempel.

Eller något annat? Vad tror ni?

Att Olof skulle komma ut som en bättre människa har jag väldigt svårt att tro. Hans ego är alldeles för stort för att han skulle underkasta sig och hjälpa andra, om det inte gynnar honom själv på något sätt förstås.

Jag tror att han kommer ta sig tillbaka till Sverige efter sin volta hos jänkarna – mest för att han inte kommer ha några andra alternativ. Troligtvis är han luspank, eftersom den amerikanska staten med största sannolikhet har tömt alla konton han haft tillgång till. Han kommer dessutom vara enormt skuldsatt då han ska betala tillbaka MINST 13 miljoner till brottsoffren. Hur nu det skulle gå till....

Hans enda hopp, som jag ser det, är antingen:

Att han lyckats gömma undan några miljoner på en kryptowallet som myndigheterna inte kommit åt.

Att svettlaffsen väntar på honom, och att hon har tillräckligt med pengar för att försörja honom ett tag.

Det är i alla fall mina gissningar om Olofs framtid den dag han blir en fri man.
Citera
2025-07-23, 21:28
Medlem
Vad jag absolut inte förstår, trots att jag anser mig vara normalbegåvad, eller strax därunder, är varför det finns ens en tråd om denna man?

Frågan är väl snarare om han ens begått något brott?

Jag vidareutvecklar.

OM man säljer brandsläckare till någon med en logga som äger "Escobar Inc" så, i min värld, gör man det för att man tycker det är "coolt" att ha en sådan/och man har har råd att sortera bort vällingen till barnen. I MIN värld attraherar det kriminella idioter eller värre. Det samma gäller det andra han sålt under samma princip.

Jag skulle kunna gå in på frenologi här, men jag avstår för jag har ff bra syn dessutom. Har sett videon om honom och för mig som är svagt begåvad så var det se en spinoff från ett avsnitt från den oerhört talangfulla serien "I en annan del av Köping", som jag saknar så.

Är jag korkad på riktigt?
Citera
2025-07-23, 23:49
Medlem
novastorm1918s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitpommesfrites
Vad jag absolut inte förstår, trots att jag anser mig vara normalbegåvad, eller strax därunder, är varför det finns ens en tråd om denna man?

Frågan är väl snarare om han ens begått något brott?

Jag vidareutvecklar.

OM man säljer brandsläckare till någon med en logga som äger "Escobar Inc" så, i min värld, gör man det för att man tycker det är "coolt" att ha en sådan/och man har har råd att sortera bort vällingen till barnen. I MIN värld attraherar det kriminella idioter eller värre. Det samma gäller det andra han sålt under samma princip.

Jag skulle kunna gå in på frenologi här, men jag avstår för jag har ff bra syn dessutom. Har sett videon om honom och för mig som är svagt begåvad så var det se en spinoff från ett avsnitt från den oerhört talangfulla serien "I en annan del av Köping", som jag saknar så.

Är jag korkad på riktigt?

Om du scrollar några rader så kan du själv läsa att Olof just erkänt sig skyldig till brott. Så där har du svaret på den frågan.

Det som är facinerade med Olof är att han är en extremt excentrisk person som stricker ut på alla sätt. Alla förstår att han konstant ljuger utom han själv som han spinner vidare på sina lögner tills att han nästan tror på dem själv. Jag tror främst det är den nivån av mytomani som dragit så stor uppmärksamhet till Olof.

Utöver det så är han förmodligen varken mer eller mindre begåvad än mena man. Mest korkad och sjukt pengakåt.
Citera
2025-07-24, 00:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novastorm1918
Om du scrollar några rader så kan du själv läsa att Olof just erkänt sig skyldig till brott. Så där har du svaret på den frågan.

Det som är facinerade med Olof är att han är en extremt excentrisk person som stricker ut på alla sätt. Alla förstår att han konstant ljuger utom han själv som han spinner vidare på sina lögner tills att han nästan tror på dem själv. Jag tror främst det är den nivån av mytomani som dragit så stor uppmärksamhet till Olof.

Utöver det så är han förmodligen varken mer eller mindre begåvad än mena man. Mest korkad och sjukt pengakåt.

Olof har lärt oss

Att vara dum i huvudet och väldigt sugen på pengar är inte en bra kombination, är man dessutom ett ouppfostrat slödder som Olof så kan det gå riktigt illa, då kan man hamna i fängelse i främmande land.

Det har Olof just lärt oss.
Senast redigerad av trottwell 2025-07-24 kl. 00:21.
Citera
2025-07-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Frågade ChatGPT. Nu vet jag inte exakt vad som avses, om de är smuggling av en äkta Picasso eller förfalskning? Men om det är förfalskning:

Att förfalska och sälja konstverk, t.ex. en påstådd Picasso, är ett allvarligt brott i Frankrike. Det omfattas både av straffrätt (bedrägeri, förfalskning, penningtvätt) och immaterialrätt (upphovsrättsbrott).

Här är en sammanställning av vilka straff som gäller i Frankrike:

Sammanfattning: Möjliga straff för att förfalska och sälja en "Picasso" i Frankrike:

Brottstyp Straff

Förfalskning (faux) 3 år fängelse, 45 000 € böter
Bedrägeri (escroquerie) 5–7 år fängelse, 375 000–750 000 € böter
Upphovsrättsbrott (contrefaçon) 3 år fängelse, 300 000 € böter
Penningtvätt (blanchiment) 5 år fängelse, 375 000 € böter

👉 Totalt kan den som förfalskar och säljer en falsk "Picasso" riskera över 10 års fängelse och miljonböter, särskilt om det sker organiserat eller internationellt.

// Någon som har en susning om vad det är för typ av konstbrott?

Haha Kinesen har sagt att tavlan/tavlorna var falska. Något om att han hittade potentiell köpare på tavlorna åt Olof men att det visade sig att konsten var fejk vilket han tyckte var pinsamt.
Minns ej i vilken YT-video han pratade om det.
Citera
2025-07-24, 17:41
Medlem
Ringhals3s avatar
När presenteras domen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in