2024-08-18, 06:50
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Nån här inne som har koll på (jaa jag vet sjukt höga odds på det) hur lång tid det kan ta i USA från att O kommer dit tills det blir aktuellt med rättegång?

Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Det är väldigt olika som jag förstår och en mängd faktorer som spelar in så det är från fall till fall.

Anledningen till att jag vågar uttala mig i frågan är att jag följde min barndomsvän och hans resa med detta. Även om fallen är olika så är mycket lika så jag kan svara det jag vet om det. Han är Svensk, gällde bedrägeri (ett bedrägeri som får lille Olofs krumbukter att framstå som snatteri, greps i tredjeparts land, utlämnades till USA. Väl i USA satt han häktad på Manhattan, samma häkte som Jeffrey Epstein i iaf tre år innan allt var klappat och klart för han. Sedan till federalt fängelse där han sitter nu. Fick 25 år.

Sverige gjorde inget för honom utöver det vanliga och som man kan förvänta sig med besök, info, familje kontakter m.m. och lita på mig, de kommer inte göra något för lille Escobar heller. Vad skall de göra?

Om Olof tror på 2940 år eller vad han sa den pajasen 🤡 så är han bofink på riktigt. Escobar Inc och Olofs verksamhet framstår som en cykelstöld mot det min vän gjorde och han fick 25.

Nu blev det långt här och helt oplanerat inlägg men men, så kan det gå 😀 Skulle ju var svara på frågan...så förlåt. 3 år med reservation från 🛬 🇺🇲. till ⚖️ 👨🏿‍⚖️

Intressant.

Då var din vän åtalad i New York med all sannolikhet och var det det, och det låter som ett större åtal, så var det nog den media kåte åklagaren Preet Bharara som kanske var involverad men det kvittar.

Tog det 3 år så tog han det till rättegång och/eller så körde han "fight the case" för då kan det dra ut rejält på tiden.

Vanligtvis så tar det ca runt 12 månader från landning till dom. Det beror också på caset och hur komplicerat och stort det är och om det är många involverade i samma fall. Också hur svårt Olof vill göra det för sig med att skicka in motions om ditten och datten så kan det dra ut på tiden. Och ibland rejält.

Olofs case är relativt litet så runt ca 12 månader tills dom faller sen blir det transport till fängelset där han skall göra sin tid. Räknar med att inom ca 9 månader så erkänner sig Olof skyldig i en plea bargain.

Olof har rätt till en "speedy trial" men det händer så gott som aldrig. Att detta skulle gå till rättegång ser jag som föga troligt utan mest om Oof propsar trotsigt på det.

Gör han det så kan det bli fängelse i ganska så många år jämfört med om han tar en plea bargain. USA hatar när det tas till rättegång för då måste alla helt plötsligt jobba. Tills dess är allt egentligen bara rena förhandlingar.
Citera
2024-08-18, 11:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
INGEN bryr sig om Escobar idag
Var det därför man jämnade Robertos Pablomuseum med marken nyligen, för att man inte bryr sig?

Nu har Carlos Lehder släppt en ny bok som ger mer information om hur insyltade USAs regering var i korrupta verksamheter kopplat till Escobar.
Att det kommer till ytan gillar de inte, även om mycket av det redan är känt. USAs inblandning att göra Escobars smugglingsverksamhet så stor som den blev så snabbt, och hur de hanterade whistleblowers och inblandade är ju ett tecken på att det råder ingen rättssäkerhet i det landet.

Snart försöker de väl sätta dit Lehder igen och kräva att han utlämnas ifrån Tyskland
Citera
2024-08-18, 11:20
Medlem
Man alltså. 2050 år . Dör av skratt .
Olofs myt såklart .

Om Sebastian Greenwood ( svensken från östermalm ) fick 20 års fängelse för ett av världens största bedrägerier ( 40 miljarder ) varav hans del ( 3 miljarder ) . Så hur fan ska Olof kunna få mer än ett par år
Bara i Sverige lurades 60.000 personer och världen över 3 miljoner att investera i OneCoin.

I detta fallet tog de 5 år till rättegång .
Han fick 20 år . Ute efter 15 ? Dvs om 9 år .
Som en förmögen man eftersom knappt några pengar lyckats spåra eller säkras .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-mig-krossad

Jag gissar på att Olof inte behöver göra en dag i fängelse. Han kommer sitta av tiden i häktet .
Som kanske tar 1-2 år .
Senast redigerad av Mannenmed2huvud 2024-08-18 kl. 11:28.
Citera
2024-08-18, 12:17
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenmed2huvud
Jag gissar på att Olof inte behöver göra en dag i fängelse. Han kommer sitta av tiden i häktet .
Som kanske tar 1-2 år .

Nej, det kommer inte att hända och med största sannolikhet så befinner sig Olof sig i USA inom kort.

EDIT:
Dom som känner sig hugade kan kolla dagligen här https://www.bop.gov/inmateloc/

Kan garantera att Olofs namn helt plötsligt är i systemet.
Citera
2024-08-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej, det kommer inte att hända och med största sannolikhet så befinner sig Olof sig i USA inom kort.

EDIT:
Dom som känner sig hugade kan kolla dagligen här https://www.bop.gov/inmateloc/

Kan garantera att Olofs namn helt plötsligt är i systemet.

Jag hittar inte Sebastian Greenwood ? One coin grundaren ?
Hittar inte Roger Nils Jonas Karlsson heller på den sidan du länkar . Han svensken som fick 15 år
Går de inte söka på icke amerikaner eller är dom utlämnade till Sverige ?
Och vad tror du Olofs straff komme landa på cirka ?
Senast redigerad av Mannenmed2huvud 2024-08-18 kl. 13:03.
Citera
2024-08-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Du har helt rätt. Det är min barndomsvän. Du har helt rätt här med. Alltså inte hugget i sten med tid men antar att det inte brådskar va? Olof ska ingenstans 🤫

Edit: Läste din länk nu och ser att allt nog inte är med. Det var fler turer där och det gick upp men men ändå.

Sen kan jag ju säga med all säkerhet att hans flaxande i AB m.m. nu INTE hjälper honom hem till riksmottagningen. Han verkar liksom inte veta alls när han skall sluta snacka och han får ju ingen hjälp av den skitadvokaten.

Är han kvar i usa eller överflyttad till Sverige ?
Citera
2024-08-18, 13:11
Medlem
Hur kommer det sig att det är sådan bebisstraff i USA?

15-20 år om du bedragit dig till astronomiska summor och lurat mängder med människor ?

Sebastian Greenwood fick 20 års fängelse för 40 miljarder och 3 miljoner lurade människor .

Roger karlsson fick 15 år för 16 miljoner dollar och 3600 lurade personer .

Jag trodde det var mycket jobbigare straff än så .

Dom är väl ute efter motsvarande 2/3 och lär flyttas till Sverige efter ett par år ?

Skrattretande
Citera
2024-08-18, 13:25
Medlem
Citat:
Hittar inte Roger Nils Jonas Karlsson heller på den sidan du länkar . Han svensken som fick 15 år

Du får söka på rätt förnamn Karl så hittar du honom.
Citera
2024-08-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullkungen
Du får söka på rätt förnamn Karl så hittar du honom.

Nu hittade jag honom. Han sitter alltså här

FCI Danbury. Low security .
Ser ju ut som hotell

Går de rymma från ett sådant ? Motsvarar det öppen anstalt eller sluten i Sverige ?

Jag ser att det finns ngt som heter minimum security som ska vara ännu lägre säkerhet än low.
Minimum får antas motsvara Sveriges öppna anstalt ?
Olof hamnar på low eller medium. Knappast värre än så . Den mytoman luffaren.
Senast redigerad av Mannenmed2huvud 2024-08-18 kl. 13:39.
Citera
2024-08-18, 14:14
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Du måste skriva in exakt rätt namn, etc, men 99% finns där utom dom som inte skall synas av olika anledningar. Det kvittar om de är utlämnade eller ej. Har ingen betydelse.

Olof hamnar runt 4-5 år såvida han inte fuckar till saker och ting. Vilket han mycket väl kan göra genom att dryga sig mot åklagarna t.ex.
Citera
2024-08-18, 14:16
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Hur kommer det sig att det är sådan bebisstraff i USA?

15-20 år om du bedragit dig till astronomiska summor och lurat mängder med människor ?

Sebastian Greenwood fick 20 års fängelse för 40 miljarder och 3 miljoner lurade människor .

Roger karlsson fick 15 år för 16 miljoner dollar och 3600 lurade personer .

Jag trodde det var mycket jobbigare straff än så .

Dom är väl ute efter motsvarande 2/3 och lär flyttas till Sverige efter ett par år ?

Skrattretande

OM det blir beviljad överflyttning blir det svenska regler: 2/3. Annars är det 86% av tiden som gäller sen in i ICE systemet (Googla) och sen deportering.
Citera
2024-08-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du måste skriva in exakt rätt namn, etc, men 99% finns där utom dom som inte skall synas av olika anledningar. Det kvittar om de är utlämnade eller ej. Har ingen betydelse.

Olof hamnar runt 4-5 år såvida han inte fuckar till saker och ting. Vilket han mycket väl kan göra genom att dryga sig mot åklagarna t.ex.

På federal nivå sitter man 85 % av tiden .
Så Olof får sitta typ 3.5-4.5 år då ?
Räknas tiden i Spanien av ?

4-5 år är väl vad han hade fått i Sverige också .
Inte farligt ju .

2050 år är ju så löjligt att de finns inte att de ens skrivs på de sättet
Senast redigerad av Mannenmed2huvud 2024-08-18 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in