2011-01-31, 21:17
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej! Antagligen för att det har drötj till nu att folket känner sig någorlunda trygga på att militären inte kommer öppna eld om de marscherar mot presidentpalatset. Man kan ju gissa att det kommer bli en del materiell förstörelse (av palatsområdet) imorgon, men jag tror inte man kommer öppna eld mot demonstranterna. Det kan nog trots uttalandet tidigare ikväll fortfarande finnas militära grupper/styrkor/enheter som är trogna Mubarak, men förhoppningsvis är de underläge och gör heller inget imorgon.
Det blir nästan att man bör lägga sig tidigt i kväll för att kunna se demonstrationen i morgon. Någon som vet vilken tid demonstrationen börjar i morgon?
Citera
2011-01-31, 21:17
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
Goddag, god morgon, god kväll Madagascar! Jag antar jag inte är ensam om att sova vid fel tidpunkt i dessa ovissa dagar. Jag var säkert off topic, men om Egypten blir demokratiskt ska det bli mycket intressant hur de formar sin demokrati, något de aldrig haft tidigare. Egypten var blott ännu en i mängden diktaturer insvept i den förljugna demokratins slöja. Med tanke på den oerhörda mängden medvetna unga aktivister i Egypten kan man undra om de kommer söka inspiration i t ex den nya moderna isländska demokratin och dess ultramoderna lagstiftning som kommer ge oerhört bra skydd för fri media, whistleblowers, granskande journalister och yttrandefrihet (se http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Modern_Media_Initiative).

Tunisien och Egypten kan bli föregångsländer i en ny, verklig demokrati, som inte längre accepterar västerländsk dubbelmoral och finansiering av arabiska tyranner för att upprätthålla en terrorbalans till Israels favör i MENA. Mycket spännande. Samtidigt brottas Egypten med nästan osannolika problem med fattigdom och enorma klasskillnader. Det kommer behövas stark nationell enhet, hårt arbete och oerhört mycket tålamod att få Egypten på rätt köl.

Det skulle ju vara riktigt coolt om det hände, finns ju ingen anledning varför inte om man nu tänker bli demokrati.
Citera
2011-01-31, 21:19
Medlem
wheezywaiters avatar
någon som vill sammanfatta kort om vad som sker där nere, har inte alls hängt med..
Citera
2011-01-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
Jag skrev följande igår (se nedan), observera att det är en gissning då jag inte vet hur läget i Heliopolis är. Kan säkert förekomma demonstrationer där också, då det varit stora demonstrationer i det angränsnade Nasr City, vilket är en modern, välbärgad förort. Bra karta: http://iguide.travel/illustrations/Cairo-2.png

Heliopolis är långt ifrån centrum, och byggnationen är inte alls så tät som i centrum och de flesta omkringliggande distrikt. Det förefaller strategiskt svårt att samla stora folkmassor och bryta igenom säkerhetspolis i Heliopolis. Det lär finnas ett stort antal beväpnade styrkor och krypskyttar i Heliopolis om Mubarak befinner sig där.

Med taxi kan det ta två timmar till Heliopolis från centrum, med allmänna kommunikationer är det en pina att ta sig dit, antingen med en knökfull spårvagn eller minibuss, misstänker att allmänna kommunikationer inte funkar alls nu.

Ah, tack Madagascar och cryptome för svar och bra bevakning. Vore ju flott om de samlade ihop en mille som traskar bort dit och gör slut på eländet! Tror ni det kommer att hända?
Citera
2011-01-31, 21:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belger
Ah, tack Madagascar och cryptome för svar och bra bevakning. Vore ju flott om de samlade ihop en mille som traskar bort dit och gör slut på eländet! Tror ni det kommer att hända?

Jag hoppas Mubarak avgår eller avsätts innan demonstrationen imorgon.
Citera
2011-01-31, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wheezywaiter
någon som vill sammanfatta kort om vad som sker där nere, har inte alls hängt med..
Folket vill få frihet och det har rådit anarki där i flera dagar så nu vill man alltså störta sittande presidenten Hosni Mubarak.
Citera
2011-01-31, 21:24
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traped
Det skulle ju vara riktigt coolt om det hände, finns ju ingen anledning varför inte om man nu tänker bli demokrati.

Egypten har lidit av stor "brain drain" under Mobarakdiktaturen. Om revolutionen lyckas kommer många engagerade egyptier utomlands återvända för att hjälpa sitt land. Egyptier är oerhört osjälviska och uppoffrande och det är något som verkligen talar för Egyptens framtid.
Citera
2011-01-31, 21:26
Medlem
theloins avatar
Eftersom militären nu uttryckligen är på demonstranternas sida; skulle inte de oppositionella kunna sätta upp ett "skuggkabinett" som då skulle ha vapen bakom sig och på så sätt få schack matt?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Det blir nästan att man bör lägga sig tidigt i kväll för att kunna se demonstrationen i morgon. Någon som vet vilken tid demonstrationen börjar i morgon?

Det har twittrats om att marschen börjar kl 09 egyptisk tid (kl 08 svensk).
Citera
Medlem
Folket avfärdar vice-presidentens tal och är ännu mer beslutsamma inför miljonmarschen / AJ
Citera
2011-01-31, 21:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag fruktar att Mubarak kommer klamra sig fast. Kanske inte kommer gå så långt som det gick i vissa länder i östblocket att han lynchas. Men faktumet att han har ett internationellt stöd (om än dolt så mycket det går) så har han fortfarande en chans. Det kan lugna ner sig och bland främst polisen finns det också många regimtrogna. Att militären öppet skulle vända sig mot honom är också tveksamt, de kommer nog fortsatt ha en passiv roll.
Citera
2011-01-31, 21:31
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belger

Bra fråga. När jag tittar ser jag att jag dessutom skrev följande igår: Man får anta att det ställe där den innersta kretsen befinner sig (Heliopolispalatset?) är säkrat av många hundra eller till och med över tusen av den absoluta eliten bland Mubaraks styrkor. Folk dog som flugor när de försökte inta inrikesministeriet av krypskyttar på taken. Det var nästan 100 personer som blev skottskadade på någon timme och jag tror 10 blev ihjälskjutna på kort tid. Nästan hopplöst för obeväpnade folkmassor att ge sig i kast med krypskyttar. Om folket beväpnar sig är allt möjligt. Låt oss se vad som händer.

Nu är väl "million man march" imorgon förlagd till Tahrir Sqr./Downtown, men det går ju bara att spekulera i hur mycket folk det blir, kan ju vara betydligt fler än en miljon som ger sig ut på gatorna runt om i Kairo imorgon. Egyptier är också oerhört nyfikna, så när sånt här är på gång sitter folk ogärna hemma i soffan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in