2011-01-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag fruktar att Mubarak kommer klamra sig fast. Kanske inte kommer gå så långt som det gick i vissa länder i östblocket att han lynchas. Men faktumet att han har ett internationellt stöd (om än dolt så mycket det går) så har han fortfarande en chans. Det kan lugna ner sig och bland främst polisen finns det också många regimtrogna. Att militären öppet skulle vända sig mot honom är också tveksamt, de kommer nog fortsatt ha en passiv roll.

Done!
Citera
2011-01-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Eftersom militären nu uttryckligen är på demonstranternas sida; skulle inte de oppositionella kunna sätta upp ett "skuggkabinett" som då skulle ha vapen bakom sig och på så sätt få schack matt?
Är inte så enkelt. Militären kanske inte kommer ta till våld mot folket, men knappast mot makthavarna heller. I alla fall inte i det här skedet.
För de högsta militära ledarna är fortfarande regimen trogen, flera av dem är ju en del av den. Och pengarna från USA till armén kan inte garanteras vid ett regimskifte.
Citera
2011-01-31, 21:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Eftersom militären nu uttryckligen är på demonstranternas sida; skulle inte de oppositionella kunna sätta upp ett "skuggkabinett" som då skulle ha vapen bakom sig och på så sätt få schack matt?

Det är väl en god idé, men jag tror du ser det lite för enkelt. Jag tror att man ska se uttalande från militärens talesperson väldigt positivt, men jag tror fortfarande att det finns mäktiga grupper/personer som kan vara M-trogna, delar av militären, thugs, säkerhetsstyrkorkor, presidentgarde, polis... Ingen vet, uttalandet från militären talar starkt till demonstranternas fördel men det kan finnas mycket väpnat och politiskt motstånd kvar.

Dessutom, det enda som förenar oppositionen är antipatin för Mubarak samt olika grader önskan efter demokrati, mänskliga rättigheter och ekonomiska reformer. Ett skuggkabinett förutsätter någon politik i övrigt, och det finns inte nu.
Senast redigerad av Madagascar 2011-01-31 kl. 21:42.
Citera
2011-01-31, 21:35
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag fruktar att Mubarak kommer klamra sig fast. Kanske inte kommer gå så långt som det gick i vissa länder i östblocket att han lynchas. Men faktumet att han har ett internationellt stöd (om än dolt så mycket det går) så har han fortfarande en chans. Det kan lugna ner sig och bland främst polisen finns det också många regimtrogna. Att militären öppet skulle vända sig mot honom är också tveksamt, de kommer nog fortsatt ha en passiv roll.

Det är svårt att förutspå ett händelseförlopp, men det finns vissa likheter med revolutionen i Rumänien 1989.
Citera
2011-01-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är väl en god idé, men jag tror du ser det lite för enkelt. Jag tror att man ska se uttalande från militärens talesperson väldigt positivt, men jag tror fortfarande att det finns mäktiga grupper/personer som kan vara M-trogna, delar av militären, thugs, säkerhetsstyrkorkor, presidentgarde, polis... Ingen vet, uttalandet från militären talar starkt till demonstranternas fördel men det kan finnas mycket väpnat och politiskt motstånd kvar.
Ja där har inrikesministeriet en del anställda, 1 polis/dylikt per 37 invånare hörde jag någonstans. Frågan är väl mer om de kan mobilisera alla dessa.
Citera
2011-01-31, 21:37
Medlem
Twittrare sa nu på AJ att de skulle till palatset imorgon.
Citera
2011-01-31, 21:38
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Eftersom militären nu uttryckligen är på demonstranternas sida;

Vem har påstått detta?
Citera
2011-01-31, 21:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigO
Done!

Enda de sagt är att de inte använder vapen mot demonstranterna (så länge protesterna är fredliga) så tycker inte de har gjort det. Att de väljer att försvara yttrandefriheten är givetvis ett slag mot Mubarak men inget de har sagt har visat deras ställning annat än att de vägrar skjuta landsmän.

Men med det sagt om nu demonstranterna överger den fredliga vägen och försöker storma regeringsbyggnader så har de inte sagt att deras uppgift att skydda staten inte gäller längre.
Citera
2011-01-31, 21:40
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belger
Twittrare sa nu på AJ att de skulle till palatset imorgon.

ok det är en intressant rapport
Citera
2011-01-31, 21:42
Medlem
snuptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
Vem har påstått detta?

Militarens talesman.

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/01/20111311965695371.html
Citat:
The Egyptian army has said it would not use force against citizens staging protests to force President Hosni Mubarak to step down

"The presence of the army in the streets is for your sake and to ensure your safety and wellbeing. The armed forces will not resort to use of force against our great people," the army statement said.

"Your armed forces, who are aware of the legitimacy of your demands and are keen to assume their responsibility in protecting the nation and the citizens, affirms that freedom of expression through peaceful means is guaranteed to everybody."

Daremot sades detta i statlig (Mubaraks) TV, och det sades ocksa att militaren inte kommer agera valdsamt savida inte folket gor det.
Senast redigerad av snuptik 2011-01-31 kl. 21:45.
Citera
2011-01-31, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
ok det är en intressant rapport

bloggaren hossam al hamalawy sa nyss samma sak
Citera
2011-01-31, 21:45
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viraj
Är inte så enkelt. Militären kanske inte kommer ta till våld mot folket, men knappast mot makthavarna heller. I alla fall inte i det här skedet.
För de högsta militära ledarna är fortfarande regimen trogen, flera av dem är ju en del av den. Och pengarna från USA till armén kan inte garanteras vid ett regimskifte.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Dessutom är det enda som förenar oppositionen är antipatin för Mubarak samt olika grader önskan efter demokrati och mänskliga rättigheter. Ett skuggkabinett förutsätter någon politik i övrigt, och det finns inte nu.

Fick det nog att låta mer naivt än vad jag tänkt mig... Militären måste känna av en enorm press just nu, både från folket och från överheten i regimen. Men även oppositionen lär sitta och planera hur de ska kunna ta kontroll över situationen för att inte landet ska sjunka ner i total anarki som kan bli knepig att ta sig ur – därav min undran om en skuggregering som snabbt kan komma in när väl militären har förstått att det står mellan blodbad och total kollaps.

Btw, var sitter alla dessa poliser och trycker, är de från samma gren som de som blir avklädda på gatorna och "bestulna" på hattar och brickor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in