2011-01-30, 16:22
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
15000!? Många svenskar som ogillar Sverige.
De är turister

Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
In i det sista har nog researrangörerna hoppats att det skulle lugna ner sig och inte sprida sig till semesterresorna. Vare sig man frågar börsmäklare, fastighetsmäklare, finansanalytiker, bilförsäljare etc så får man alltid framtidsprognoser som bygger på rena rama glädjekalkylerna till svar. UD och researrangörer verkar inte vara nått undantag från den regeln.
Absolut, men UD får ändå anses ha ansvaret. Alla miljoner kronor av skattepengar som läggs på allehanda ambassader, då borde vi väll kunna få lite underrättelser för pengarna? Det här är sjätte dagen med stridsvagnar på gatorna och NU kommer resevarningen.

Citat:
I går fick Rosi Siverklint och hennes väninna, som är på semester strax utanför turistorten Hurghada, lugnade besked från sitt resebolag Fritidsresor. I dag på morgonen var tonläget ett annat:

– Vi fick ett sms idag där det stod att vi får inte lämna hotellområdet, berättar Rosi Siverklint på telefon från Egypten.

När hon och väninnan anlände till Egypten på fredag eftermiddag syntes ingenting av några oroligheter.

– Det verkar ha gått väldigt fort att det har spridit sig hit. I går fick vi ett sms om att vi inte behövde vara oroliga. Men nu säger Fritidsresor att läget är väldigt spänt.

Rosi Siverklint känner sig nu strandsatt på hotellet. Det går inte längre att få ut pengar i receptionen och internet fungerar inte.

– Jag tycker att det är obehagligt. Man sitter som i en skyddad verkstad här innanför hotellets murar. Det ska gå ganska långt innan resebyråer börjar varna sina resenärer och då känns det som om det är på allvar. Jag känner mig orolig inför hemresan.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/folj-utvecklingen-i-egypten-30-1_5903237.svd

Man blir så trött.
Citera
2011-01-30, 16:26
Medlem
Förenade Arabemiraten, Jordanien, Kuwait, Libanon, Oman, Qatar, Turkiet och USA evakuerar ocksa sina medborgare, dock frivilligt precis som Israel.
http://www.haaretz.com/news/international/u-s-and-arab-states-move-to-evacuate-their-nationals-from-egypt-1.340132
Citera
2011-01-30, 16:34
Medlem
Ezzelinos avatar
Al-Jazeera meddelar att ElBaradei sagt att han har ett politiskt och folkligt mandat att leda förhandlingarna om en interimregering, och att han ser fram mot ett inom kort förverkligat samarbete med arméns befälhavare.
Citera
2011-01-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Enligt obekräftade uppgifter så ska militärflyg ha släppt en bomb över en folkmassa...

Det kan jag bekräfta, det finns flera bekräftade fall genom världshistorian då de har släppt bomber över folkmassor, om du snackar om Egypten så sluta hitta på.
Citera
2011-01-30, 16:38
Medlem
SummaSummarums avatar
Nu sitter de på torget och knäböjer och förnedrar sig för deras vulgära slavfurste Allah.

Men men, förhoppningsvis stödjer de inte det muslimska brödraskapet alltför mycket.
Citera
2011-01-30, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Det kan jag bekräfta, det finns flera bekräftade fall genom världshistorian då de har släppt bomber över folkmassor, om du snackar om Egypten så sluta hitta på.
jaja... då stämmer det väl inte då.... det var ju synd det ju....
Citera
2011-01-30, 16:43
Medlem
Pa 70 ar har befolkningen i Egypten gatt ifran 16 miljoner till 80! Ungefär som att sverige skulle ha
24 miljoner innevanare idag, runt 6 miljoner svenskar 1940.
Citera
2011-01-30, 16:43
Bannlyst
Om AJs kamera slås ut kan folkmassan hälsa hem.
Citera
2011-01-30, 16:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getviskarn
Om AJs kamera slås ut kan folkmassan hälsa hem.

Jag gissar att Al-Jazeera har alternativ. Och jag tror faktiskt inte militären är beredd att slakta tusentals på Tahrirtorget.
Citera
2011-01-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag gissar att Al-Jazeera har alternativ. Och jag tror faktiskt inte militären är beredd att slakta tusentals på Tahrirtorget.

Tror inte militären vågar göra något när hela världens media är riktad mot dem
Citera
2011-01-30, 16:49
Medlem
Israelisk media rapporterar om 60 valdtäkter i Kairo, skattekontoret i stan nedbrunnet.
Citera
2011-01-30, 16:50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveZissou
Jihadister och dylika extrema grupperingar är per def. alltid fiender till alla stater i världen, således är det något av en plattityd att konstatera detta. I nuläget är det dock oklart för ivf mig huruvida MB är jihadister.

Kanske kan dessa trådar ge några uppslag om vad Muslimska Brödraskapet har på hjärtat:

https://www.flashback.org/t283280

https://www.flashback.org/showthread.php?t=205514&highlight=muslimska+br%F6d raskapet

Har sett någonstans att MB liknats vid den västliga socialdemokratin.
Det kan stämma såtillvida att det står för en modererad form av jihadism, samma målinriktning men mindre våldsbejakande än t ex al-kaida.
Ungefär som socialdemokratin visavi kommunismen.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2011-01-30 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in