2011-01-31, 16:32
Medlem
freeriderXIIs avatar
Från det partiska men intressanta Debka.

Citat:
Israel silently watches the unfolding of two new fronts
DEBKAfile Exclusive Analysis January 29, 2011, 11:56 PM (GMT+02:00) Tags: Egypt Hamas Israel Jordan Muslim Brotherhood Hamas demonstrators in JordanEgypt, one of the only two Arab states to sign peace with Israel, is wobbling dangerously on the brink of revolutionary change with potentially spreading fallout. This week, Israel was dismayed to find itself looking suddenly at three latently hostile fronts about to spring up around its borders: Lebanon, which has dropped into the Iranian orbit, followed by Egypt, which is heading for terra incognita, and the Gaza Strip, where the Palestinian Hamas, offshoot of the Egyptian Muslim Brotherhood, has gained altitude as a Middle East player from the rise of its less radical parent.

Indeed Gaza's rulers, who are close to Iran, are puffing themselves up as a bridge between the Shiite Revolution of Iran and the Sunni-led revolution of Egypt.

In the five days of the Egyptian upheaval from Tuesday, Jan. 25, none of the Israeli Middle East experts and pundits interviewed in one broadcast after another pointed to the three most pertinent common factors of the regime changes overtaking Tunisia, Lebanon and Egypt – all in the space of days.

1. Not a single protester or slogan-bearer summoned up the Israeli-Palestinian dispute as a factor in the most revolutionary transformations to overtake the region's countries in half a century. The Palestinians issue was totally absent from street demonstrations and Iran's takeover of Lebanon - giving the lie to the decades-long claim by Western decision- and opinion-makers that the Israel-Palestinian conflict was the root-cause of instability in the Arab and Muslim worlds and if it were not settled, those worlds would turn against the West. The Palestinians were plainly far from the minds of this week's Arab demonstrators.
2. The force most energized by the popular uprising in Egypt week turns out to be the extremist Hamas, the Palestinian branch of the Muslim Brotherhood - not only in Gaza and the West Bank, but also in Jordan. Its enhanced potency makes it a menace for Mahmoud Abbas, leader of the rival Fatah, and the Hashemite throne in Amman.

Flexing his new muscles, Hammam Saeed, head of the Muslim Brotherhood of Jordan and a close ally of the Hamas's Damascus-based leader, Khaled Meshaal, said this in Amman Saturday, Jan. 29: "Egypt's unrest will spread across the Mideast and Arabs will topple leaders allied with the United States."
debkafile's Middle East experts predict that however the Egyptian uprising turns out, and in whichever direction it is pushed and pulled by the United States, it will end in a new parliamentary election and a new civilian government in which the Muslim Brotherhood will be substantially represented.
This government will not abrogate the 1979 peace treaty binding Israel and Egypt for 33 years – no Cairo administration will risk losing the substantial aid package from America – but its format will change. The intimacy of day-to-day cooperation on common security and other matters may well be disappear and Israeli political, military and intelligence figures will not longer be welcome in Cairo for consultations on common concerns as they are today.
The Palestinian leader Abbas may also find the welcome mat withdrawn, unless he is willing to succumb to Hamas and cede control of the West Bank to the Palestinian extremists.
Both set s of visitors will be replaced by Hamas leaders from Damascus, Beirut and the Gaza Strip beating a path to the Egyptian capital.
3. Over the weekend, more than one high Iranian official was patting himself on the back over the way the Egyptian upheaval was turning out – especially the Al Qods Brigades commander, Qhassem Soleimani, whom debkafile's exclusive sources disclose has just been promoted to Major General, the second highest rank in Iran's armed forces.
For 15 years as Al Qods chief, he has overseen all of Iran's clandestine, sabotage and subversive operations in neighboring Afghanistan and Iraq, managed Hizballah's terrorist and spy cells active in West and East Africa, built up Hizballah as the leading military force on home ground in Lebanon, and developed the military prowess of the Palestinian Hamas and Jihad Islami in the Gaza Strip.
Soleimani feels triumphantly vindicated in his decision to build up Hamas as Hizballah No. 2 and furnish the Palestinian extremists in the Gaza Strip with the missiles and weapons systems required to make them a formidable military force.

The Al Qods Brigades chief now takes credit for Hamas's readiness for the enhanced role it has gained from the popular uprising in Egypt.

But Israel's strategic planners should be kicking themselves for failing to curb Iran's military expansion into Lebanon and the Gaza Strip before it developed. The consequence of their inaction is two new long potentially hostile borders to Israel's south.
Citera
2011-01-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Så det skulle mao kunna bli rätt stora oroligheter i de länder med en mer konservativ gren av MB?

I Egypten så har ju ändå upproret gått relativt oblodigt till, och jag har iaf inte sett några större tecken på inbördes stridigheter (demo-grupperna emellan).

Det dar kan jag faktiskt inte svara pa. Men chansen att de har revolterna sprider sig till Gulflanderna och att regimer i dessa lander forsvinner ar obefintlig. Enligt min mening i alla fall.
Citera
2011-01-31, 16:34
Bannlyst
Undra om detta är en start på ww3. Jag tror landet kommer gå i graven.
Citera
2011-01-31, 16:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Bara jag som tror att man inte kommer få några demokratiska val utan bara en "ersättnings-regering".

En interimregering är nödvändig. ElBaradei är en lämplig kompromisskandidat. Om regimskiftet sker nu kanske val kan hållas framåt hösten - och då kan man räkna med att en nationell samlingsregering bildas, som tillförsäkrar militären och den statliga byråkratins högre skikt deras privilegier men börjar avlägsna sig från U$raels diktat och förhoppningsvis ta ett större nationellt och socialt ansvar.
Citera
2011-01-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Arligt talat sa tror jag att kung Abdullah av Jordanien har bra avsikter, men glom inte den stora palestinska befolkningen som absolut inte ar nojd med kungen. Han verkar ju i alla fall vara fore sin tid bland de arabiska despoterna. Ryker Syrien och Egypten ar risken/chansen att kung Abdullah ar nast pa tur valdigt stor. De storsta demonstrationerna (Jemen och Egypten undantaget) har ju varit just i Jordanien. A andra sidan ar ju Jordanien nagonlunda liberalt jamfort med Syrien, Algeriet och Libyen - sa det kan bero ocksa pa att demonstrationerna tillatits i storre grad.

Angaende PLO och Hamas: jag har valdigt svart att tro pa de har uppgifterna. Du ar serios sa jag ar overtygad att du inte hittar pa, men det later helt omojligt. Hamas vann ju de fria valen ganska klart och jag ser ingen anledning varfor stodet till Hamas skulle minska sa drastiskt. De dar siffrorna verkar vara onsketankande fran USA:s/Israels/Fatahs sida. Men det aterstar att se..

Vi ar nog off topic men det ar kul att diskutera med nagon som har koll pa saker och ting.
Men demonstrationerna i Jordanien riktade sig mot den jordanska regeringen och inte mot kungahuset, vilket demonstranterna var tydliga med att påpeka.

Angående siffrorna så har det hänt flera saker sen valet. Det finns flera anledningar till varför Hamas vann valet, och mycket som ändrats sen dess. Bland annat:
1. Hamas övertagande och beteende i Gaza-remsan. Jag kan garantera dig att detta inte har något stort stöd bland palestinier, därför tror jag att de siffrorna är korrekta.
2. Fatahs reformer och Salam Fayyads ekonomiska politik på Västbanken som höjt levnadsstandarden för palestinier där.
3. Hamas gör samma sak som de kritiserade Fatah för. De griper nu alla som avfyrar raketer mot Israel.

Kort sagt: De inser att det är same shit, different name. Det enda som gör att Fatah skulle ha större förtroende är att den ekonomiska situationen på Västbanken och den politiska offensiven som resulterat i erkännanden från Brasilien, Argentina, Cypern osv på senare tid ger större hopp för en egen framtida palestinsk stat.

Men som du sa, nu är vi väldigt off-topic!
Angående Egypten: Jag tror att imorgon kommer att vara en avgörande dag. Tyckte jag hörde på Al Jazeera att de ska marschera mot Presidentpalatset? Isåfall lär vi få se en hel del action.. Förhoppningsvis utan blodspillan.
Citera
2011-01-31, 16:38
Medlem
Madagascars avatar
Kan Mubarak göra något annat än avgå?

Kan han t ex, utan att avgå, utlysa nya demokratiska val och bjuda in valinspektörer? Skulle det lugna massorna? Kan han göra något annat? Och då tänker jag förstås inte på att öppna militär eld mot demonstranterna som ett intressant alternativ.
Citera
2011-01-31, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kan Mubarak göra något annat än avgå?

Kan han t ex, utan att avgå, utlysa nya demokratiska val och bjuda in valinspektörer? Skulle det lugna massorna? Kan han göra något annat? Och då tänker jag förstås inte på att öppna militär eld mot demonstranterna som ett intressant alternativ.
Alltså, det här kan inte sluta på nåt annat sätt än att Mubarak försvinner. Jag kan inte så någon annan utgång. Jag tror att han just nu letar efter den bästa dörren ut.

Samtidigt måste jag säga att det är fascinerande att se hur långt han är villig att gå för att klänga kvar vid makten. Helt otroligt egentligen. Jag tror det bara är en tidsfråga innan militären vänder sig mot honom.
Citera
2011-01-31, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KDP1919

"Mellanöstern eller Mellersta östern kallas ett område i sydvästra Asien och Nordafrika, bestående av länderna på den Arabiska halvön samt Syrien, Libanon, Israel, Egypten, Jordanien, Iran, Irak, Turkiet, ibland även Afghanistan, samt de palestinska områdena på Västbanken och Gazaremsan."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellan%C3%B6stern

Kom inte och läxa upp mig i Geografi. Läs klart sfi först din albanska islamist.
Idiot det tillhör Nord Afrika
Citera
2011-01-31, 16:46
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jizze
Alltså, det här kan inte sluta på nåt annat sätt än att Mubarak försvinner. Jag kan inte så någon annan utgång. Jag tror att han just nu letar efter den bästa dörren ut.

Samtidigt måste jag säga att det är fascinerande att se hur långt han är villig att gå för att klänga kvar vid makten. Helt otroligt egentligen. Jag tror det bara är en tidsfråga innan militären vänder sig mot honom.

Finns det någon källa på hur mycket guld/kontanter han har lyckats prångla ut från landet? Har för mig att Tunisiens förre ledare råkade få sig 1,5 ton guld.
Citera
Medlem
Jag tror han kan hålla i sig länge, som sagt har han ju stormakters och grannars stöd. Om revolutionen skulle dö ut får man komma ihåg att den kommer blomma upp igen, ännu starkare, så förr eller senare kommer mubarak försvinna pga av folkets protester.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vad pladdrar du om din infatila kroknäsa? Egypten tillhör mellanöstern i allra högsta grad.
Jävla SD hora spela inte smart, det ligger i östra nord afrika ditt fuck face
Citera
2011-01-31, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Borghesia
Visades på AJ precis. Detta måste gjort ont.
http://www.liveleak.com/view?i=85d_1296036872

pausa exakt vid 02, det är en som blir påkörd av den där lastbilen, undra om han överlevde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in