2011-01-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryskspion
Tror ni att soldater kommer att skydda och även hjälpa demonstranterna imorgon?

Har sett många filmer på tex soldater som verkar vara på folkets sida även filmer på hur människor hoppar upp på militära fordon och åker med dom.

Har även snackats en del om att soldater har skyddat människor från polisangrepp i media..

EDIT: Big0 såg inte ditt inlägg förrens efter jag postade mitt.
Då kan man alltså fastställa,att denna revolution kommer inte sluta med att militären sätts in mot folket och att det hela slutar med att tusentals människor skjuts ihjäl av soldater?

Ja budskapet var väldigt tydligt, jag förväntar mig att han drar inom väldigt snar framtid. Det sägs att militären tröttnade på mubarak efter att ha försökt övertala honom att dra sig tillbaka. Hoppas på det bästa.
Citera
2011-01-31, 20:35
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryskspion
Tror ni att soldater kommer att skydda och även hjälpa demonstranterna imorgon?

Har sett många filmer på tex soldater som verkar vara på folkets sida även filmer på hur människor hoppar upp på militära fordon och åker med dom.

Har även snackats en del om att soldater har skyddat människor från polisangrepp i media..

EDIT: Big0 såg inte ditt inlägg förrens efter jag postade mitt.
Då kan man alltså fastställa,att denna revolution kommer inte sluta med att militären sätts in mot folket och att det hela slutar med att tusentals människor skjuts ihjäl?

Det var en analytiker som förde ett intressant resonemang om att det är tänkbart att armén kan splittras i grupperingar som stödjer regimen eller folket. Det ryktas även om 700.000 Mobarak thugs från samhällets botten kommer ut på gatorna imorgon för att döda demonstranter när de möts för the "million man march". Många i EGypten tror att i morgon är sanningens ögonblick.
Citera
2011-01-31, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigO
Ja budskapet var väldigt tydligt, jag förväntar mig att han drar inom väldigt snar framtid. Det sägs att militären tröttnade på mubarak efter att ha försökt övertala honom att dra sig tillbaka. Hoppas på det bästa.

Ja,jag hoppas verkligen folket får igenom sin vilja och att Israel inte lägger sig i mer än vad dom redan gjort.
Kan tänka mig att tanken av ett Egypten med ett styre som inte är Israel kramare har fått Israels nerver att börja rycka
Citera
2011-01-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag såg det också. Mycket glädjande.

Vad fick du för intryck vilka talesmannen representerade? Är det hela militären eller finns det styrkor som han inte representerar, t ex presidentgarde?

Han representerar Egyptian armed forces, han lät väldigt klar och tydlig och påpekade verkligen att militären och folket är en och samma enhet, det vet både folket och militären och att dom aldrig skulle använda våld mot sitt folk.
Citera
2011-01-31, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
Det var en analytiker som förde ett intressant resonemang om att det är tänkbart att armén kan splittras i grupperingar som stödjer regimen eller folket. Det ryktas även om 700.000 Mobarak thugs från samhällets botten kommer ut på gatorna imorgon för att döda demonstranter när de möts för the "million man march". Många i EGypten tror att i morgon är sanningens ögonblick.

Har väldigt svårt att tro att 700.000 regimanhängare kommer ta sig ut för att döda demonstranter imorgon.

Men om det nu skulle vara så,att två grupperingar där den ena är en miljon i antalet och den motsatta sidan nästan är en miljon möts face 2 face imorgon.
Så kommer det ordagrant sluta i ett gigantiskt blodbad.
Citera
2011-01-31, 20:52
Medlem
audios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoopss
VIVE LA TUNIISIE OCH EGYPT!!!! Hellre att islamister tar över än att dom har någon jävla sionist röv slickare. Blir så glad när jag ser egyptier stå och vifta med den palestinska flaggan dom har verkligen hjärta.

Mobarak kan fly till Israel där han hör hemma.
Amen broder!

Folket i Egypten har verkligen mod i sig. All heder till dem! Jag trodde aldrig att detta skulle sprida sig till Egypten och att revolutionen i Tunisien skulle få ett såhär stort genomslag i Egypten utav alla länder. Folket OCH militären (!) har verkligen organiserat sig emot M's förtryck och hans sionist- och jänkarslickande bruna tunga.

Jag försöker hålla mig uppdaterad i diverse tidningar, men jag hittar dock inget konkret svar om de diplomatiska relationerna mellan sionisterna, jänkarna och Egypten. Skulle någon möjligtvis göra en kortfattad sammanfattning?

Hur kommer detta drabba Israel och USA?
Vad tänker de på nu?
Kommer fredsavtalet mellan Israel och Egypten upplösas och kommer Egypten fortfarande erkänna Israel som en stat om M får avgå?
Citera
vfs avatar

Moderatormeddelande

Postat av vf 2011-01-31, 20:55
Moderator
SKÄRPNING SAMTLIGA. Sluta chatta och håll er till ämnet/Mod
2011-01-31, 20:55
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audio

Kommer fredsavtalet mellan Israel och Egypten upplösas och kommer Egypten fortfarande erkänna Israel som en stat om M får avgå?

Israelerna och regimen verkar ha kommit överens om att bortse från kravet om en de-militariserat Sinai-halvö, kanske blir svårt att få till ett nytt avtal mellan länderna nu när trupper är där.
Citera
2011-01-31, 21:04
Medlem
Har inte hängt med så bra, men har demonstranterna försökt närma sig presidentpalatset? Om nej, varför inte?
Citera
2011-01-31, 21:09
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Godkväll Cruptome!

Jag tycker det låter bra. Nuvarande finansiella system funkar ju uppenbarligen inte. Men det är väl OT och jag riskerar väl att bli kallade kommunist, så vi får ta det någon annan gång, i en annan tråd.

Goddag, god morgon, god kväll Madagascar! Jag antar jag inte är ensam om att sova vid fel tidpunkt i dessa ovissa dagar. Jag var säkert off topic, men om Egypten blir demokratiskt ska det bli mycket intressant hur de formar sin demokrati, något de aldrig haft tidigare. Egypten var blott ännu en i mängden diktaturer insvept i den förljugna demokratins slöja. Med tanke på den oerhörda mängden medvetna unga aktivister i Egypten kan man undra om de kommer söka inspiration i t ex den nya moderna isländska demokratin och dess ultramoderna lagstiftning som kommer ge oerhört bra skydd för fri media, whistleblowers, granskande journalister och yttrandefrihet (se http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Modern_Media_Initiative).

Tunisien och Egypten kan bli föregångsländer i en ny, verklig demokrati, som inte längre accepterar västerländsk dubbelmoral och finansiering av arabiska tyranner för att upprätthålla en terrorbalans till Israels favör i MENA. Mycket spännande. Samtidigt brottas Egypten med nästan osannolika problem med fattigdom och enorma klasskillnader. Det kommer behövas stark nationell enhet, hårt arbete och oerhört mycket tålamod att få Egypten på rätt köl.
Citera
2011-01-31, 21:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belger
Har inte hängt med så bra, men har demonstranterna försökt närma sig presidentpalatset? Om nej, varför inte?

Nej! Antagligen för att det har drötj till nu att folket känner sig någorlunda trygga på att militären inte kommer öppna eld om de marscherar mot presidentpalatset. Man kan ju gissa att det kommer bli en del materiell förstörelse (av palatsområdet) imorgon, men jag tror inte man kommer öppna eld mot demonstranterna. Det kan nog trots uttalandet tidigare ikväll fortfarande finnas militära grupper/styrkor/enheter som är trogna Mubarak, men förhoppningsvis är de i underläge och gör heller inget blodigt imorgon

Sen kan jag väl tillägga att det inte är många som tor att M kommer vara i palatset i Heliopolis imorgon, men det blir nog ändå en effektfull protestaktion att marschera dit i enorm numerär imorgon från Tahrir Square.
Senast redigerad av Madagascar 2011-01-31 kl. 21:19.
Citera
2011-01-31, 21:16
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belger

Jag skrev följande igår (se nedan), observera att det är en gissning då jag inte vet hur läget i Heliopolis är. Kan säkert förekomma demonstrationer där också, då det varit stora demonstrationer i det angränsnade Nasr City, vilket är en modern, välbärgad förort. Bra karta: http://iguide.travel/illustrations/Cairo-2.png

Heliopolis är långt ifrån centrum, och byggnationen är inte alls så tät som i centrum och de flesta omkringliggande distrikt. Det förefaller strategiskt svårt att samla stora folkmassor och bryta igenom säkerhetspolis i Heliopolis. Det lär finnas ett stort antal beväpnade styrkor och krypskyttar i Heliopolis om Mubarak befinner sig där.

Med taxi kan det ta två timmar till Heliopolis från centrum, med allmänna kommunikationer är det en pina att ta sig dit, antingen med en knökfull spårvagn eller minibuss, misstänker att allmänna kommunikationer inte funkar alls nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in