Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Godkväll Cruptome!
Jag tycker det låter bra. Nuvarande finansiella system funkar ju uppenbarligen inte. Men det är väl OT och jag riskerar väl att bli kallade kommunist, så vi får ta det någon annan gång, i en annan tråd.

Goddag, god morgon, god kväll Madagascar! Jag antar jag inte är ensam om att sova vid fel tidpunkt i dessa ovissa dagar. Jag var säkert off topic, men om Egypten blir demokratiskt ska det bli mycket intressant hur de formar sin demokrati, något de aldrig haft tidigare. Egypten var blott ännu en i mängden diktaturer insvept i den förljugna demokratins slöja. Med tanke på den oerhörda mängden medvetna unga aktivister i Egypten kan man undra om de kommer söka inspiration i t ex den nya moderna isländska demokratin och dess ultramoderna lagstiftning som kommer ge oerhört bra skydd för fri media, whistleblowers, granskande journalister och yttrandefrihet (se
http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Modern_Media_Initiative).
Tunisien och Egypten kan bli föregångsländer i en ny, verklig demokrati, som inte längre accepterar västerländsk dubbelmoral och finansiering av arabiska tyranner för att upprätthålla en terrorbalans till Israels favör i MENA. Mycket spännande. Samtidigt brottas Egypten med nästan osannolika problem med fattigdom och enorma klasskillnader. Det kommer behövas stark nationell enhet, hårt arbete och oerhört mycket tålamod att få Egypten på rätt köl.