2011-11-26, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ett sådant initiativ borde väl kunna inbringa Stora Bonniersykofantpriset det med, tycker jag. "Realtidsrapportering och crowd sourcing" i dess prydno...

Ja, det är i princip en form av osmos som äger rum, ett ständigt tryck från vaggan till graven som skapar en "allmän opinion". Medborgaren flyter omkring i en semiotisk kakafoni, som samtidigt är ytterst likartad när det kommer till de frågor där problemformuleringsprivilegiet tillämpas (resten av tecken-och skränsörjan handlar mest om vad medborgaren enligt storföretagen bör köpa och konsumera rent materiellt). Offentligheten är inte på minsta vis åsiktspluralistisk - därför är den också så förutsägbar, slätstruken och trist.

Den genomsnittlige medborgaren lever oftast ett alltför stressat liv i ekorrhjulet för att ha tid eller orka med att kritiskt granska överhetens påbud och verklighetsbeskrivningar. Dessutom är det mer eller mindre påfrestande för individen att "befinna sig i opposition", att betvivla eller bestrida det "alla" till synes problemfritt tycks acceptera. Människan försöker, var och en på sitt vis, att tråckla ihop en tillvaro som rymmer fruktbara avgrunder. Och än så länge befinner vi oss endast i initialskedet av den process där det ocensurerade nätets individer och konstruktivt samarbetande ad hoc-kollektiv kritiskt granskar och blottlägger befintliga maktstrukturer. Fler människor måste lära sig sovra information, sammanställa fakta och analyser och att hysa självtillit till det egna förnuftet och omdömet.

För övrigt anser jag att Bonniers tillgångar borde exproprieras. Och Guillou hade rätt när han nyligen sade: "Bonniers är fiender till all kultur och allt liv, och måste bekämpas". Om jag hade utrymme i min Flashbacksignatur skulle jag lägga in exproprieringsförslaget och Guillous yttrande där.

Jag stjäl det ett tag. Har plats i min signatur

EDIT: Vore kul om fler hängde på så det blev en Flashback kampanj.
Senast redigerad av f-boy 2011-11-26 kl. 03:30.
Citera
2011-11-26, 08:44
Medlem
SaftMajas avatar
Jag hade mina misstankar om jerkus innan, men att han skulle vara så uppenbart i avsaknad av en inre moralisk kompass är beklämmande...
Citera
2011-11-26, 09:04
Medlem
”Hyperstressade, twittrande hjärnor kan till slut bara producera twitterkorta tankar”, säger Martin Ingvar, professor i klinisk neurofysiologi vid Karolinska sjukhuset.

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/heta-t...ltranad-hjarna

Stämmer väldigt bra in på #prataomdet gänget
Citera
2011-11-26, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ollenblau
”Hyperstressade, twittrande hjärnor kan till slut bara producera twitterkorta tankar”, säger Martin Ingvar, professor i klinisk neurofysiologi vid Karolinska sjukhuset.

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/heta-t...ltranad-hjarna

Stämmer väldigt bra in på #prataomdet gänget

Sant, det där har jag sagt länge, det farliga är ju den generation som växer upp som faktiskt inte kommer kunna ta till sig texter längre än 140 tecken (give or take)
Citera
2011-11-26, 11:17
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Lysande idé. Men räcker det inte med en gratis blogg på wordpress fram till den dag trafiken är så stor att en egen domän betalar sig?

För marijuanataggen på twitter föreslår jag att man helt enkelt fortsätter använda #prataomdet.

Fast även Wordpress kräver egen server va? (eller registrerar man bara ett konto med extern lagring/server?)
Citera
2011-11-26, 11:24
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Sant, det där har jag sagt länge, det farliga är ju den generation som växer upp som faktiskt inte kommer kunna ta till sig texter längre än 140 tecken (give or take)

Detta är nog inget generellt problem. Andelen Twitteranvändare är statistiskt försumbart.

Problemet är väl snarare att de som ska granskas och de som ska granska råkar utgöra 90% av användarna. Därmed för Twitter ihop journalister och politiker ytterligare samtidigt som det alienerar dom ytterligare från "folket".
Citera
2011-11-26, 12:12
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotten
Detta är nog inget generellt problem. Andelen Twitteranvändare är statistiskt försumbart.

Problemet är väl snarare att de som ska granskas och de som ska granska råkar utgöra 90% av användarna. Därmed för Twitter ihop journalister och politiker ytterligare samtidigt som det alienerar dom ytterligare från "folket".

Twitter är en aspekt av den här medvetandeförstörande snuttefieringen och det förytligande stressbjäbbandet. Det evinnerliga SMS-skickandet och mobilpladdrandet som många ungdomar tycks tillbringa större delen av sin vakna tid med är andra aspekter. Sammantaget innebär det en systematiskt fördummad befolkning, lätt att styra och manipulera för makthavarna.

Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Jag stjäl det ett tag. Har plats i min signatur

EDIT: Vore kul om fler hängde på så det blev en Flashback kampanj.

Kul! Det har varit för mycket ensidig bashing av Aftonblaskan på Flashback, den monopolsträvande Bonniersfären förtjänar också skarpast tänkbara kritik.
Citera
2011-11-26, 12:27
Bannlyst
Citat:

Problemet är ju inte isolerat till Twitter, och det går kanske ingen absolut gräns vid 140 tecken, men det är ju bara titta på journalistiken idag jämfört med för 10 år sedan.

Vissa saker går ju helt enkelt inte att säga på 140 tecken, eller med en "gillaknapp", men vi förlorar helt förmågan att både ta in och producera längre texter.

(edit: jag missade att Ezzelino redan hade svarat på frågan, med ungefär samma förklaring som jag)
Citera
2011-11-26, 13:02
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen

hehe...

Dessutom verkar det som om den nya generationen av tv-soff-journalister mest verkar koncentrera sig på att ge intryck av att förstå.

Kunskapen, insikterna och förmågan att hålla ihop en större bild i huvudet saknas. Man märker snabbt att förmågan är den som kanske ges av en snabb genomgång av ett ämne i taget med hjälp av Google och Wikipedia.

De kan inte. De försöker bara se ut att kunna. Vilket naturligtvis är beklagansvärt och patetiskt. (Det finns naturligtvis undantag. Men trenden är synlig.)
Citera
2011-11-26, 14:02
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
De går Bonniers elitutbildning

Här är cheferna och påläggskalvarna som får gå elitutbildningen GRID.

* 2011-08-26 Magnus Helander
http://www.resume.se/nyheter/media/2...rs-elitutbild/
Citat:
Gräddan av chefer och ”up and coming”-medarbetare i Bonnier-koncernen samlas varje år för inspirationseventet GRID, i år den 5-6 september. Sammanlagt rör det sig om 250 Bonniermedarbetare, utvalda från 175 bolag i 17 länder.

Bonniers GRID-konferens år 2010 ägde rum 6-7 september 2010, dvs veckan efter det att Ny återupptog våldtäktsfallet mot Assange. GRID 2010 hade drygt 200 deltagare.
http://www.bonnier.com/sv/content/gr...-about-passion

På konferensen talade Alec Ross.
”Alec Ross is Senior Adviser on Innovation to U.S. Secretary of State Hillary Clinton, a role created especially for him by the Obama administration. An architect of Obama’s digital campaigning in the 2008 presidential election, Ross is now re-imagining diplomacy through the innovative use of social media.” Ross är också en länk i den av Carl Bildt eftersträvade "strategiska alliansen mellan USA och Sverige kring internäts säkerhet och frihet".

http://vms.admin.qbrick.com/Player3....cb=1&il=1&sp=1

Sista tredjedelen av talet handlar om hur sociala media kan utnyttjas för att driva frågor politiskt.
Verkar fullt möjligt att man i kulisserna på GRID 2010 diskuterat Wikileaks och Assange. Kanske någon/några gått därifrån med ideer till #prataomdet-kampanjen i huvudet?
Senast redigerad av trenterx 2011-11-26 kl. 14:06.
Citera
2011-11-26, 14:34
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Fast även Wordpress kräver egen server va? (eller registrerar man bara ett konto med extern lagring/server?)
Du börjar med en helt gratis blogg. Väljer någon av deras färdiga designs. Du kan också välja något hos konkurrenten blogger. För att nämna de största. Varenda fjortis har ett par bloggar där.

Det är först när det börja handla om trafikvolymer som de kommer att knorra.
Citera
2011-11-26, 14:35
Medlem
Är det en slump att Expressens Thomas Mattson visar upp bild på alla pristagarna men inte på "årets förnyare"?

Han kanske inte ville göra allt privat alltför allmängiltigt.

http://bloggar.expressen.se/thomasma...rnalistpriset/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in