2011-11-25, 14:52
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Thomas Mattson (Exp) har fått kalla fötter, på sin twitter finns nu inte dessa pristagare med alls på bild utan nämns bara som den "svåraste katergori", han låter nu även en kritiker komma tills tals vilket inte brukar tillåtas:
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/

The morras även på Dagens Media och i Resume på kommentatorsfälten och SvD låter 4 spaltaren glida ut i glömskans dimma.

Apropå Bonniers "Goebbels-agerande" så hittade jag en klassiker när "dom" behövde en art-director:
http://www.youtube.com/watch?v=vwYIMxVIPDA

Gillar denna posten hos Mattsson:

Så om #prataomdet är journalistik (dessutom på en nivå som är värd pris) och inte att ta ställning mot Assange i en pågående rättstvist, då är det inte fel att starta @BetalaForDig och sälja in detta med en bild på Kajsa Borgnäs (som ju måste anses vara synnerligen känd då hon var ett av socialdemokratins starkaste framtidsnamn och del av deras kriskommision)?

Man kan då starta en hemsida där butiksinnehavare och näringsidkare kan få skriva av sig om stölder de aldrig anmält men som "kan" ha ägt rum (de är inte helt säkra på det) för 10 år sedan? Det viktiga är dock att "allt ska hållas nära" Kajsa-affären!

”En gång såg jag hur en kvinnan gick runt i butiken. Kvinnan såg sig omkring och var mycket vaksam. Kvinnan börjar plötsligt pilla bort prislappen på en av böckerna som hon håller i och går sedan och ställer sig bakom en hylla. Där stoppar hon ner böckera i sin medhavda tygpåse. Sedan går kvinnan mot entrén. Kvinnan lägger ifrån sig en bok och går sedan snabbt förbi larmbågarna och ut på gatan. Jag vill egentligen gripa kvinnan ute på trottoaren tillsammans med en civil väktare men känner att det redan gått för långt.”

Om detta vore fel? Vad gör #Prataomdet rätt?

EDIT: Jag är sugen på att göra denna sidan!
Nån som kan hosta? Jag kan fixa domän etc.

EDIT: Kanske något för Rixstep (fast med lämplig domän)?
Senast redigerad av Tallkotten 2011-11-25 kl. 15:32.
Citera
2011-11-25, 14:59
Medlem
julllleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas-Detector
Ursprungligen postat av flashback979

Annas twitter finns fortfarande kvar på http://twitter.com/therealardin.
Hon verkar som sagt inte ha haft professionell hjälp att radera...till skillnad från den andra målsägaren.
Något att fundera på?

Lite OT men men, Borde man inte kunna få fram de genom att de chachade? Dvs ifall de har haft professionell hjälp att radera.
Man kan prova att kolla via denna sida http://www.archive.org/web/web.php
Citera
2011-11-25, 15:24
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotten

Så om #prataomdet är journalistik (dessutom på en nivå som är värd pris) och inte att ta ställning mot Assange i en pågående rättstvist, då är det inte fel att starta @BetalaForDig och sälja in detta med en bild på Kajsa Borgnäs (som ju måste anses vara synnerligen känd då hon var ett av socialdemokratins starkaste framtidsnamn och del av deras kriskommision)?

Man kan då starta en hemsida där butiksinnehavare och näringsidkare kan få skriva av sig om stölder de aldrig anmält men som "kan" ha ägt rum (de är inte helt säkra på det) för 10 år sedan? Det viktiga är dock att "allt ska hållas nära" Kajsa-affären!

”En gång såg jag hur en kvinnan gick runt i butiken. Kvinnan såg sig omkring och var mycket vaksam. Kvinnan börjar plötsligt pilla bort prislappen på en av böckerna som hon håller i och går sedan och ställer sig bakom en hylla. Där stoppar hon ner böckera i sin medhavda tygpåse. Sedan går kvinnan mot entrén. Kvinnan lägger ifrån sig en bok och går sedan snabbt förbi larmbågarna och ut på gatan. Jag vill egentligen gripa kvinnan ute på trottoaren tillsammans med en civil väktare men känner att det redan gått för långt.”

Ett sådant initiativ borde väl kunna inbringa Stora Bonniersykofantpriset det med, tycker jag. "Realtidsrapportering och crowd sourcing" i dess prydno...

Citat:
Ursprungligen postat av petterpeppar
Media har ett problemformuleringsprivilegium. De väljer vilka frågor som ska anses viktiga och vilka som inte alls diskuteras.

Medelsvensson absorberar detta genom att läsa rubriker i gratistidningen och/eller slötitta på morgon-teve, debattprogram och nyheterna. Just beteendet hos gemene man att endast mycket ytligt informera sig gör att media i själva verket har mycket makt.

#prataomdet (#pladdraomdet, #tackanna) tog ett sådant initiativ och formulerade, som en underliggande självklarhet i och premiss för hela kampanjen, att det skulle finnas ett stort problem med Assanges attityd till kvinnor, kärleksliv och sex.

Ja, det är i princip en form av osmos som äger rum, ett ständigt tryck från vaggan till graven som skapar en "allmän opinion". Medborgaren flyter omkring i en semiotisk kakafoni, som samtidigt är ytterst likartad när det kommer till de frågor där problemformuleringsprivilegiet tillämpas (resten av tecken-och skränsörjan handlar mest om vad medborgaren enligt storföretagen bör köpa och konsumera rent materiellt). Offentligheten är inte på minsta vis åsiktspluralistisk - därför är den också så förutsägbar, slätstruken och trist.

Den genomsnittlige medborgaren lever oftast ett alltför stressat liv i ekorrhjulet för att ha tid eller orka med att kritiskt granska överhetens påbud och verklighetsbeskrivningar. Dessutom är det mer eller mindre påfrestande för individen att "befinna sig i opposition", att betvivla eller bestrida det "alla" till synes problemfritt tycks acceptera. Människan försöker, var och en på sitt vis, att tråckla ihop en tillvaro som rymmer fruktbara avgrunder. Och än så länge befinner vi oss endast i initialskedet av den process där det ocensurerade nätets individer och konstruktivt samarbetande ad hoc-kollektiv kritiskt granskar och blottlägger befintliga maktstrukturer. Fler människor måste lära sig sovra information, sammanställa fakta och analyser och att hysa självtillit till det egna förnuftet och omdömet.

För övrigt anser jag att Bonniers tillgångar borde exproprieras. Och Guillou hade rätt när han nyligen sade: "Bonniers är fiender till all kultur och allt liv, och måste bekämpas". Om jag hade utrymme i min Flashbacksignatur skulle jag lägga in exproprieringsförslaget och Guillous yttrande där.
Citera
2011-11-25, 15:34
Medlem
MoLoKs avatar
Under planeringen av #prataomdet på twitter så nämner flera personer att de som skriver i respektive tidning ska tänka på följande:

"dock viktigt att knyta an till just Assange-fallet"

"håll det nära Assange"

Där är the smoking gun.

Att det "privata blev allmängiltigt", som motiveringen lydde, är ju bara en efterhandskonstruktion.

Snarare borde motiveringen lytt:

"För att de snart medelålders mediakvinnorna inför hela Sverige beskrivit sitt misslyckade sexliv och lyckats få några rubriker utomlands tack vare att de droppat Julian Assange's namn."

Det fanns några saker som var i stort sett gemensamma för kampanjmakarna:

- De sysslade med lajv
- De hade ibland haft dåliga sexupplevelser när de druckit
- De låg med chefen
- De mår psykiskt dåligt, ibland inlagda, ofta medicinerade
Citera
2011-11-25, 16:20
Medlem
petterpeppars avatar
Ja detta är en underbar idé!

Det är bara att öppna en wordpress-blogg till exempel. Det är helt gratis och väldigt lättanvänt.

Citat:

Citera
2011-11-25, 18:15
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petterpeppar
Ja detta är en underbar idé!

Det är bara att öppna en wordpress-blogg till exempel. Det är helt gratis och väldigt lättanvänt.
Risken finns att den kidnappas av kvinnliga snattare, som är offer:
För elva år sedan snattade jag tre bakelser på ett konditori. Jag var väldigt deprimerad eftersom min chef knullat mig i analen natten innan. Mot den bakgrunden kan inte det jag gjorde vara brottsligt, jag var ju ett offer! (håll historierna så nära Kajsa Borgnäs som möjligt
Citera
2011-11-25, 18:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Lysande idé. Men räcker det inte med en gratis blogg på wordpress fram till den dag trafiken är så stor att en egen domän betalar sig?

För marijuanataggen på twitter föreslår jag att man helt enkelt fortsätter använda #prataomdet.
Citera
2011-11-25, 18:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Risken finns att den kidnappas av kvinnliga snattare, som är offer:
För elva år sedan snattade jag tre bakelser på ett konditori. Jag var väldigt deprimerad eftersom min chef knullat mig i analen natten innan. Mot den bakgrunden kan inte det jag gjorde vara brottsligt, jag var ju ett offer! (håll historierna så nära Kajsa Borgnäs som möjligt

I spåren av misstron mot Kajsa Borgnäs som arresterades efter att ha stulit fem böcker från akademibokhandeln twittrade Johanna Koljonen att det där har ju hon också råkat ut för. Snart berättade hela halvdussinet rebellor hur de också utsatts för missnöje när de stulit sina böcker.
Förstår inte människor hur elakt patriarkatet är mot S-kvinnor dagligen? #prataomdet
Citera
2011-11-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
I spåren av misstron mot Kajsa Borgnäs som arresterades efter att ha stulit fem böcker från akademibokhandeln twittrade Johanna Koljonen att det där har ju hon också råkat ut för. Snart berättade hela halvdussinet rebellor hur de också utsatts för missnöje när de stulit sina böcker.
Förstår inte människor hur elakt patriarkatet är mot S-kvinnor dagligen? #prataomdet

I kölvattnet av gripandet av ordföranden i (S):s kriskommission och dennas erkännande av de förslagna bokstölderna, år 2011, twittrade bl.a. rebellan Lisa Magnusson om att hon själv minsann var både 30 år och omdömeslös, dock inte så omdömeslös att hon skulle stjäla böcker men att hon likväl förespråkade att ordföranden skulle frias. #prataomdet

(Det kom att rapporteras allestädes vilken genomslagskraft som förnyelsen av journalistiken genom sociala medier fick, i synnerhet som journalisterna gjorde den privata omdömeslösheten allmängiltig inom journalistkåren i Stockholms innerstad.)
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2011-11-25 kl. 19:20.
Citera
2011-11-25, 23:38
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
I kölvattnet av gripandet av ordföranden i (S):s kriskommission och dennas erkännande av de förslagna bokstölderna, år 2011, twittrade bl.a. rebellan Lisa Magnusson om att hon själv minsann var både 30 år och omdömeslös, dock inte så omdömeslös att hon skulle stjäla böcker men att hon likväl förespråkade att ordföranden skulle frias. #prataomdet

(Det kom att rapporteras allestädes vilken genomslagskraft som förnyelsen av journalistiken genom sociala medier fick, i synnerhet som journalisterna gjorde den privata omdömeslösheten allmängiltig inom journalistkåren i Stockholms innerstad.)

Underbar post (och fler underbara ovan).
Vi borde absolut fixa denna sajt för att visa hur perverst sjukt #Prataomdet är.

Att få tag i RIKTIGA historier ang stackare som blivit rånade etc lär ju inte heller vara svårt...

Ingen som har serverplats ledig? Jag kommer inte vara hemma på nån vecka och jag har dessutom dålig lina in om jag ska sätta upp något...

Rixstep, har inte du plats? Jag betalar domän etc, du upplåter en server?

Seriöst borde vi sen bearbeta tidningar etc. De har ju inte precis mättat marknaden med "Kajsa-information"... Dvs, med dagens "jaga-sossar-journalistik" finns en FET hook!
Att det faktiskt finns massor med människor som fullt ut ÄR besvikna på samhällets respons vid snatteri/stöld är självklart. Vi borde utan problem få ihop fler "riktiga" historier än vad som finns i #Prataomdet (vi kan sen också krydda med lite humorhistorier). Säger tidningarna nej så visar detta ännu mer att #Prataomdet bara bara blev vad det blev för att skaparna själva kunde godkänna/skriva och höja lögnen till "något viktigt"...
Senast redigerad av Tallkotten 2011-11-25 kl. 23:48.
Citera
2011-11-25, 23:51
Medlem
Averys avatar
Har inte yttrat mig i tråden men har följt den med stort intresse. Jag ställer gärna upp och hjälper till med initiativet som presenteras.
Citera
2011-11-26, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

I spåren av misstron mot akademibokhandeln efter att politikern Kajsa Borgnäs arresterats för att ha stulit 5 böcker så twittrade pressbyrån om att de också råkat ut för stjälande politiker. Snart twittrade hela detaljhandeln om hur de bestulits av politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in