Förstår itne
Jag förstår inte vad journalistiken ligger i att lansera en kampanj för att svartmåla Assange, även om man inte gör det helt öppet så var det det som var syftet. Det är en kampanj inte journalistik. Dessutom var det ju inte en gräsrotskampanj, det var propaganda.
Anonym 2 nov 2011 14:26
Anmäl
Svar till Anonym
Ja det är väl det dagens journalistik går ut på?
Eller har jag fel?
Undrar varför läsarna sviker...
Dr Krall 2 nov 2011 14:57
Anmäl
Bra kommentarer
Fick veta en hel del som jag inte visste om #prataomdet kampanjen tidigare
Pehr L 1 nov 2011 17:59
Anmäl
Psyops Enköping hälsar.
Då får svenska försvaret vara med o dela på priset.....
(Alla medverkande i prataomdet-"kampanjen" var på samma övning i Enköping i somras, förutom Sonja Schwarzenberger, vars story man skrev om så att den hölls nära Assange)
TBZ045 1 nov 2011 17:03
Anmäl
Förtalskampanj nominerad till pris II
"Cissi Wallin: "Mäktig medieman våldtog mig" Nyheter24 publicerar med anledning av twitter- och bloggrörelsen #prataomdet texter om gränsdragningar, gråzoner och glasklara övertramp i sexuella situationer."
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...an-valdtog-mig
I artikeln så uppgavs inte namnet på den "mäktige mediemannen" men det spreds via andra kanaler.
PS Kolla in bilden till artikeln. Tala om fel bild för den kontexten
Thorgil G 1 nov 2011 15:01
Anmäl
Hmm...
Konspirationsteorier i all ära. Det som var intressantast tyckte jag var att #prataomdet synliggjorde de interredaktionella relationerna väldigt väl. Och som många konstaterat så kändes det här som en högst journalistisk angelägenhet. Den ältades i all oändlighet. Kändes mer som att pratades en massa om vilka som låg bakom tweetsen och hur "genialt" det var. Inget om själva kärnfrågan. Hatten av för bra personlig PR.
Johan 1 nov 2011 14:59
Anmäl
Svar till Johan
Men syftet med Stora journalistpriset är väl inte att belöna bra personlig PR (hoppas jag)
Peter G 1 nov 2011 15:05
Anmäl
Nytt rekord
Nytt rekord i inavel, grattis Sveriges journalister ni har precis tappat de sista 4% som inte föraktar er.
Tobbe 1 nov 2011 14:57
Anmäl
Svar till John L Sullivan
Målsägaren var såvitt jag vet inte personligen inblandad, men flera av kampanjens initiativtagare finns bland hennes personliga vänner. Och hennes advokat Claes Borgström medverkade i minst ett arrangemang under rubriken #prataomdet.
Ed 1 nov 2011 14:51
Anmäl
Svar till Ed
Tack för infon. Om deras ombud medverkat i en kampanj som denna så är det samma sak som om dom själva medverkat
John L Sullivan 1 nov 2011 14:55
Anmäl
Förtalskampanj nominerad till pris?
Tänk vad man kan hitta på Internet:
"Från Johanna Koljonens twitter
http://twitter.com/jocxy
@barsk vi skriver var sin artikel med en gemensam tagg av nåt slag. publucerar ca samtidigt. står raka i skitstormen.
2010-12-14 21:18:47 via Twitter for iPad in reply to barsk
...vi siktar på måndag och då måste alla prata med sina redaktioner senast torsdag. Oavsett vad tidningarna säger kan vi ju blogga på måndag
2010-12-14 22:38:19 via Twitter for iPhone
Jag tycker #tackanna är en lite fin tag men låter som att ta ställning i skuldfrågan. Jag gillar Jag är Anna Ardin också men samma problem?
2010-12-14 22:41:34 via Twitter for iPhone
Okej beslutat pga orsaker: bara för att Annas namn är känt betyder inte att vi ska hålla på och upprepa det så självklart skriver vi utan!
2010-12-14 22:53:26 via web
Och här framgår hur försåtligt angreppet lagts upp:
danielbjork @elingrelsson @jocxy Det sagt så tror jag att alla som skriver på måndag ska vara tydliga och hålla allt till något nära Assangesituationen.
2010-12-14 22:41:19 via Tweetie for Mac
Retweeted by jocxy "
Veni Vidi Veritas? 1 nov 2011 14:50
Anmäl
Stockholmsfixering
Många av de reportage som vi kunnat läsa i Göteborgsposten överträffar med råge allt det som nominerats ovan
Hisinge Bengt 1 nov 2011 14:15
Anmäl
”För att ha gjort det privata allmängiltigt och fått en hel värld att prata om det.”
Det stämmer om man med "en hel väld" menar ett journalistkotteri om circa 25 personer i Stockholms innerstad
Gentleman Jim 1 nov 2011 14:08
Anmäl
Falsk gräsrotskampanj
Mirjamsdotter och Koljonen skapade den falska kampanjen tillsammans med en av de två målsägarna.
De bad alla de kände inom media att fylla på med berättelser och påhittade historier som skulle svärta ner Assanges försvar och skapa rubriker.
http://bit.ly/ijHfK8
http://bit.ly/elciy5
http://bit.ly/vT5o8o
http://bit.ly/vBqKjg
klokare 1 nov 2011 13:44
Anmäl
Svar till klokare
Stämmer det verkligen att en av målsägarna är inblandad?
I så fall är det en skandal att dom blivit nominerade
John L Sullivan 1 nov 2011 14:05
Anmäl
Svar till klokare
Åhå! Är det fest på Flashback idag eller? Den där tråden har ju inte en procent rätt. Jag utnämns bland annat till tekniskt ansvarig
Nikke Lindqvist 1 nov 2011 14:34
Anmäl
Svar till Nikke Lindqvist
Det är alltid fest på Flashback Herr Teknisk Ansvarig.
Joel P 1 nov 2011 14:43
Anmäl
"Inte en procent rätt". Hävdar du att de Tweets som Veritas hänvisar till ovan är fabricerade?
A 1 nov 2011 15:01
Anmäl
Och varför ska vi tro mer på dig, tillhör inte du hipsternomenklaturan. Oavsett det, vem av oss som räknas bryr sig om twitter ?
Major Tom 1 nov 2011 15:08
Anmäl
Varför stöder du en falsk gräsrotskampanj Nikke?
Niels B 1 nov 2011 15:09
Anmäl
"Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter kan få prestigefullt pris för sin Twitter-kampanj #prataomdet"
Klubben för inbördes beundran antecknar.
Om dom skulle få priset så har det förlorat sitt värde eftersom detta bara var en angelägenhet för de närmast sörjande
Michael Bruce 1 nov 2011 13:24
Anmäl
Fråga
Är Sofia Mirjamsdotter journalistutbildad? Mig veterligen var detta ett samtalsämne i ankdammen på Twitter. Inget som läsekretsen brydde sig om.
Anette 1 nov 2011 12:57
Anmäl
Svar till Anette
Välkommen till 2011.
Det breda tilltalet är passé bland hipsterjournalisterna på Södermalm i Stockholms.
Det är vad som sägs i ankdammen som gäller och således det som ska belönas.
Ni som anser annat kan ta en prenumeration på Piteå-Tidningen eller lägga er ned och dö.
2011 års höjdpunkter är de gånger då en journalist som bor på södermalm intervjuat någon annan journalist som också bor på södermalm om något som bara angår journalister som bor på södermalm. Då pirrar det i brallorna
SoFo 1 nov 2011 14:01
Anmäl
Grattis Amanda och Erik!
Klockren nominering av Juholt-dokumentären!
Johan 1 nov 2011 12:55
Anmäl
Ankdammen.
Av journalister, för journalister. Det är det som kallas att bygga opinion.
Trulle 1 nov 2011 12:51
Anmäl
Undrar...
Vilken "värld" var det egentligen som pratade om kampanjen? Journalist-världen i Sverige? Redaktions-världen på DN?
Reidar 1 nov 2011 12:46
Anmäl
Kampanj får journalistpris?
Hur kan en kampanj nomineras till ett journalistpris? Kan någon berätta för mig?
Den okunnige 1 nov 2011 12:29
Anmäl
Svar till Den okunnige
Därför att den bara den bara rörde journalister...
Blamage 1 nov 2011 12:42
Anmäl