2011-11-04, 19:26
Medlem
HerrPs avatar
Det är fan Kafka det här.

Nej, det är ingen kampanj, det är en spontan gräsrotsrörelse. Men oj? kan vi vinna priser, öhhh, OK då, det ÄR en kampanj. Skål!

Hur fan har det gått så långt att journalistik i det här landet, nej, något av den BÄSTA JOURNALISTIKEN i det här lknadet, är en samling människor spom skickar twittermeddelande till varandra, ljuger om orsaken och skaffar en handfull fans på en Facebook sida?

Finns det ingen riktig journalist som kan tänka sig att granska det här larvet?
Citera
2011-11-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
Corren.se skriver idag om #prataomdet:

http://www.corren.se/asikter/ledare/...date=&menuids=

Vilken totalsågning Det enda de missar att ta upp är att nära vänner till en av målsägarna var aktivt delaktiga i planeringen och genomförandet.
Citera
2011-11-05, 12:17
Medlem
HerrPs avatar
Fan vilken bra artikel! bra Corren!
Citera
2011-11-05, 12:29
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
mymlan har ju en fullständigt skev bild av verkligheten, se så hon skriver:

"Syftet med #prataomdet var att lyfta frågan om sex i gråzonerna. Att starta ett samtal, hitta ord för svåra saker, hitta ett språk för sådant vi sällan talar om. Redan innan något enda traditionellt media skrivit en rad om det, pratade mängder av människor, i alla åldrar. På Twitter, i bloggar, vid sina köksbord. Flera personer vågade för första gången berätta om sådant de aldrig berättat förr, lätta på förlåten, få ur sig. Händelser som låg decennier tillbaks i tiden blev plötsligt klädda i ord"

Värre skitsnack har jag aldrig hört. Menar hon på allvar att det satt folk i familjer och berättade för sina barn om när de hade analsex med chefen?

Jag har funderat på det absurda i det Mymlan säger. Ingen kvinna vid sina sinnens fulla bruk skriver väl på bloggar eller twitter om vilken dålig älskarinna hon är (som inte kan berätta för sin partner hur hon vill ha sexet). Möjligen diskuterar hon problemet med vänninorna över ett par glas vin. Och nu plötsligt blir det journalistpris-nominering för att några twitterfitter idkat grävande journalistik i sina egna huvuden.
Citera
2011-11-05, 12:29
Medlem
Nu rycker även Resumé ut, i en intervju med Sofia Mirjamsdotter. Artikelförfattare är Linus Fremin, som själv var en av de tongivande deltagarna i #prataomdet.
Citat:
"#prataomdet är det finaste jag gjort"

För mig personligen har det emellanåt varit tufft då jag har fått elaka kommentarer och mejl på grund av min medverkan i #prataomdet. Men jag vet att mer synliga profiler som till exempel du och Johanna Koljonen har fått ta emot ännu mer hatfulla reaktioner. Hur har du handskats med det?
– Jag har tagit emot sådant förr, på grund av andra saker, så jag var väl förberedd. I början var jag faktiskt förvånad över att jag inte fick mer skit än jag fick. De konspirationsteorier som frodats på nätet är irriterande, men inget jag tar åt mig personligt av. Men jag är också människa, så visst. Vissa dagar var det tyngre än andra, och det fanns stunder då jag knappt vågade logga in på Twitter för att jag inte orkade ta mer skit.
http://www.resume.se/nyheter/media/2...ste-jag-gjort/
Citera
2011-11-05, 12:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Fan vilken bra artikel! bra Corren!

Jag gillar speciellt följande rader, som ligger otroligt nära min tidigare inventering och analys av olika #prataomdet-historier:

"En gång i tiden kämpade feminister för kvinnans sexuella frigörelse, för att kvinnor ska få känna och visa lust och njuta av sex på samma sätt som män. Många inlägg hos #prataomdet tog delvis avstånd från denna frigörelse: Kvinnor ska förvisso få göra vad de vill sexuellt, men de ska inte behöva ta ansvar. Ansvaret för både kvinnans och mannens sexualitet ligger på mannen - det är andemeningen i många, om än inte alla, #prataomdet-inlägg."

Sådan är den moderna feminismen.
Citera
2011-11-05, 13:02
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Sådan är den moderna feminismen.

japp!

Modern feminism har ändrats så mycket från sitt ursprung att det faktiskt bara är namnet som finns kvar. Det har blivit en sekt för likatänkande och en politisk språngbräda för en liten vänster-elit. Där det personliga målet att vinna gillande och respekt är den ultimata vinsten.
Citera
2011-11-05, 13:18
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
japp!

Modern feminism har ändrats så mycket från sitt ursprung att det faktiskt bara är namnet som finns kvar. Det har blivit en sekt för likatänkande och en politisk språngbräda för en liten vänster-elit. Där det personliga målet att vinna gillande och respekt är den ultimata vinsten.

Håller inte med om din sista mening. Målet tycks vara att få en karriär. Att bli accepterad inom den mediala och politiska eliten. Den moderna feminismen är ett enkelt och nästan osårbart sätt att ta sig fram på.

Det handlar om karriärer och pengar. Det märks speciellt nu när två utvalda ur #prataomdet har chans att vinna pengar och status. Övriga medverkande i kampanjen har svårt att dölja sin bitterhet och avundsjuka.
Citera
2011-11-05, 14:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nu rycker även Resumé ut, i en intervju med Sofia Mirjamsdotter. Artikelförfattare är Linus Fremin, som själv var en av de tongivande deltagarna i #prataomdet.

Inaveln och självgodheten är total. För hundrade gången sysslar samma lilla krets med mediapersonligheter att berömma sig själva och avfärda kritik i branchorgan och egna program där de intervjuas av sina egna kompisar. Bisarrt. Det måste vara uppe i hundratals krönikor, radioprogram, tv-program, nätdiskussioner och seminarier nu. Det måste vara helt obegripligt för allmänheten när deltagare sitter och svänger sig i t.ex Kvällsöppet och förlöjligar något det inte vill erkänna existerar.

Vad som förpackades som en spontan gräsrotsrörelse var en driven mediakampanj i syfte att vinna journalistpriser, tjäna pengar och så vidare. Mirjamsdotter är en hycklare som gärna tar åt sig äran för något hon snyftande krokodiltårar påstår inte hon utan alla anonyma #pratomdettare egentligen skall ha cred för. Utom när det gäller journalistpriset för att ha skapat kampanjen som inte var någon kampanj och som inte var skapad.

"Givetvis är det också en stor egoboost." Nähä.
Citera
2011-11-05, 14:52
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Japp det framkom redan i januari att Fremin var en av kampanjmakarna:

Citat:
"Några av oss som pratar om det
Prata om det är en rörelse bestående av skribenter, bloggare och twittrare som startades utifrån en diskussion Johanna Koljonen förde på Twitter. Den fylldes snart på av fler och fler som ville Prata om det. Denna rörelse har ingen styrelse eller ledare, men de som har skrivit och kommer att skriva texter svarar gärna på frågor. Nedan följer en lista på skribenter som alla pratar om det.

Gustav Almestad
gustav.almestad@nyheter24.se
Twitter: GrovtInitiativ

Ivar Arpi
ivar.arpi@hotmail.com
Twitter: ivarpi

Johannes Axner
johannes.axner@gmail.com
Twitter: johannesaxner

Marta Axner
marta.axner@gmail.com
Twitter: martaaxner

Teresa Axner
annateresaaxner@gmail.com
Twitter: teresaaxner

Johannes Edmark
johannes@johannesedmark.com
Twitter: johannesedmark

Alice Eggers
aliceeggers@gmail.com
Twitter: aliceeggers

Linus Fremin
linus.fremin@gmail.com
Twitter: linusfremin

---

(listan fortsätter)

Som sagt. Kompisar intervjuar kompisar. Kampanjdeltagare intervjuar kampanjdeltagare. Objektiv journalistik när den är som fiiiiiiiiiiiiinast. De prataromvarandra och påstår sen för utomstående att "alla pratar om oss!".

Pinsamt. Löjligt.
Citera
2011-11-05, 15:07
Medlem
OldWolfs avatar
Alltid kul att gå tillbaka och se vad man skrivit tidigare och det skrivna ordet finns alltid kvar. Jag skrev första gången om #prataomdet som "lyckad smutskastningskampanj" den 19 januari. I bloggen fanns ett citat från Mymlan:
"Under onsdagen började ett löst nätverk ta form. Skribenter och redaktörer försökte samordna publicering av artiklar på temat #prataomdet. Jag satt hela natten och läste texter, vi kontaktade olika tidningar och sajter för publicering av texter och på fredagen började journalisterna ringa. Alla ville prata #prataomdet........
Vi pratade med medier och vi fortsatte fila på våra personliga texter. Vi påbörjade också översättning av texter till engelska eftersom #prataomdet rönte stort internationellt intresse genom haschtaggen #talkaboutit. (Sofia Mirjamsdotter).
En del har lätt att glömma...Mymlan....

http://oldwolf-vindenviskarmittnamn....en-lyckad.html
Citera
2011-11-05, 15:08
Medlem
Feministen Linus Fremin blir alldeles till sig när han får reda på att #prataomdet, som han varit med om att skapa, är nominerade. Han är full av beundran för Mymlan, håller med henne i allt. Han vågar inte gå in på #prataomdet, där kan det finnas kommentarer som ifrågasätter nomineringen.
Sen intervjuar han helt okritiskt Mymlan några dagar senare i Resumé. Upplägget är beklämmande, men väldigt illustrativt för hur svensk journalistik fungerar när den är som allra sämst.

Från Linus Fremins twitter 1/11 2011:

Citat:
linusfremin linus fremin
#prataomdet är bland det bästa jag har varit en del av. så oerhört stolt över varenda en som pratat om det och alla som gjort det möjligt.
1 Nov

Citat:
linusfremin linus fremin
åh, att #prataomdet med @jocxy och @mymlan i spetsen nominerats till stora journalistpriset för årets förnyare är ju fantastiskt! yeah!
1 Nov

Citat:
linusfremin linus fremin
håller med @mymlan i allt hon skriver om stora journalistpris-nomineringen för #prataomdet. hoppas ni vinner! mymlanthereal.wordpress.com/2011/11/01/sto…
1 Nov

Citat:
ramnehill Marius Ramnehill
Men åh, har prataomdet-trollen vaknat igen?
1 Nov
in reply to ↑

@linusfremin
linus fremin
@ramnehill har de säkert. vågar inte gå in på hashtaggen. vill inte bli förbannad när jag bara vill fira
.
http://twitter.com/#!/linusfremin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in