Falska våldtäktanklagelser i spåren av misstron mot kvinnorna som anmält Julian Assange
"I Sverige finns det inte många omskrivna fall av falska våldtäktsanmälningar som resulterar i en rättegång mot ”offret”, men i Storbritannien så är det annorlunda. Där tar rättsväsendet tag i dessa falska och lögnaktiga anmälningar om våldtäkt. Att förhindra rättvisan genom att ljuga det är inte något som det brittiska rättsväsendet tar lätt på. Alla dessa lögner och illvilliga anmälningar förstör för de som har blivit våldtagen och är förödande för de som oskyldiga blir utpekade att vara våldtäktsmän.
Här är tre fall som har hamnat i massmedia om falska våldtäktsanklagelser och konsekvenserna av dessa."
Ni är så himla sorgliga. Mymlan skriver en krönika som inte stödjer er teori om konspiration och smutskasting mot Assange, varpå ni autistiskt måste hävda att hon är dubbelmoralisk och kackar i eget bo. Fastän hon aldrig någonstans någonsin hävdat något annat än just det som står i krönikan. Att Assange ska betraktas som oskyldig tills han är dömd, och att målsägarna har rätt att bli trodda.
Krönikan i sig har ingen koppling till #prataomdet. Mymlan har skrivit utifrån sig själv, men som en del av #prataomdet visar hon också att det inte handlar om att svärta ner Wikileaks eller Assange. Men ni vill så gärna att #prataomdet ska handla om smutskastning och juridik. Varför?
Jag beklagar, men din attityd är sorgligare än min. Det går inte att komma ifrån att #prataomdet har juridiska aspekter, både vad gäller Assangefallet och andra fall som pratats om. Här liksom i tråden på forumdelen Feminism & jämställdhethttps://www.flashback.org/t1394074 har det citerats ett antal berättelser som handlat om hela spektrumet från gråzonssex till grov våldtäkt.
Det har spekulerats om vem exempelvis *nöjesprofilen* i en av berättelserna är. När personer under eget namn berättar om övergrepp de utsatts för av ej namngivna så kan det ändå vara fullt möjligt för andra att räkna ut vilka som utpekas. Mediadrevet mot Assange är en sak, han är namngiven och kommer för alltid att förknippas med detta oavsett resultatet av en eventuell rättegång. Men även andra kan bli utpekade, kanske aldrig anmälda, men med ett tvivel svävande kring sina personer för all framtid.
1/Läsarna: "Modo till kvalserien" publicerad 4 mars 6kommentarer
2/Lägre lön till nya direktörerna publicerad 4 mars 20 kommentarer
3/I kväll avgörs Modos ödepublicerad 5 mars 10 kommentarer
4/TV: Hur kunde det gå så här?publicerad 4 mars 6 kommentarer
5/VM-silver till stafettlaget publicerad 4 mars 10 kommentarer
6/Modo på kvalplats publicerad 3 mars 126 kommentarer
7/"Inget alternativ vara utan flygplats" publicerad 3 mars 32 kommentarer
Av någon anledning utanför listan och gömd i arkivet,
Bjästa i repris publicerad 3 mars 49 kommentarer
Artikeln finns men är vad jag förstår inte längre sökbar på Sofia Mirjamsdotter
Mymlan borttagen från första sidan,
Sökord
Söktips, skilj på ord med mellanslag
Sortera efter
Artikel
Recension
Avdelning
Sortera efter
Relevans Datum
Tidsperiod
När som helst Veckan
Månaden Året
från
Välj datum
till
Välj datum
Rensa och gör ny sökning
Sökresultat
"Sofia Mirjamsdotter": 2 artiklar
Visar sida 1 av 1
– 20 december 2010
Prata om det: Sätt ord på obehaget
Jag hade en gång en relation med en man som tyckte om att spotta på mig. Inget konstigt med det. Vi är alla olika, och jag lägger ingen värdering i viljan att spotta på den man ligger med.
– 20 december 2010
Prata om det
I spåren av misstron mot kvinnorna som anmält Wikileaks talesman Julian Assange för våldtäkt och sexuellt ofredande publicerade Johanna Koljonen ett antal öppna och personliga inlägg på mikrobloggforumet Twitter om gränsdragningar, gråzoner och glasklara övertramp i sexuella situationer. Det var förra tisdagen.
Sökning på Bjästa i repris
då går det att hitta artikeln.
Sök på allehanda.se
Sökord
Sortera efter
Artikel
Recension
Avdelning
Sortera efter
Relevans Datum
Tidsperiod
När som helst Veckan
Månaden Året
från
Välj datum
till
Välj datum
Rensa och gör ny sökning
Sökresultat
"bjästa i repris": 5 artiklar
Visar sida 1 av 1
– 3 mars 2011
Bjästa i repris
<p>Förra veckan beslutades att Wikileaks grundare och talesman Julian Assange ska utlämnas från Storbritannien till Sverige. Detta för att han ska kunna höras om de misstankar som finns mot honom gällande våldtäkt och sexuella övergrepp. Det var...</p>
Edit:
ivanjohnson PERMALÄNK
5 mars, 2011 11:44
Hej Sofia,
Djärv krönika, och många intressanta kommentarer (även om mycket har raderats, även webbredaktörens egen kommentar efter att ”trollen” ertappat honom med osanningar!)
Kommer vi att få några svar av dig på de många och högst relevanta frågor som ställs i kommentarsfältet
1/Läsarna: "Modo till kvalserien" publicerad 4 mars 6kommentarer
2/Lägre lön till nya direktörerna publicerad 4 mars 20 kommentarer
3/I kväll avgörs Modos ödepublicerad 5 mars 10 kommentarer
4/TV: Hur kunde det gå så här?publicerad 4 mars 6 kommentarer
5/VM-silver till stafettlaget publicerad 4 mars 10 kommentarer
6/Modo på kvalplats publicerad 3 mars 126 kommentarer
7/"Inget alternativ vara utan flygplats" publicerad 3 mars 32 kommentarer
Av någon anledning utanför listan och gömd i arkivet,
Bjästa i repris publicerad 3 mars 49 kommentarer
Artikeln finns men är vad jag förstår inte längre sökbar på Sofia Mirjamsdotter
Mymlan borttagen från första sidan,
Sökord
Sortera efter
Artikel
Recension
Avdelning
Sortera efter
Relevans Datum
Tidsperiod
När som helst Veckan
Månaden Året
från
Välj datum
till
Välj datum
Rensa och gör ny sökning
Sökresultat
"Sofia Mirjamsdotter": 2 artiklar
Visar sida 1 av 1
– 20 december 2010
Prata om det: Sätt ord på obehaget
Jag hade en gång en relation med en man som tyckte om att spotta på mig. Inget konstigt med det. Vi är alla olika, och jag lägger ingen värdering i viljan att spotta på den man ligger med.
– 20 december 2010
Prata om det
I spåren av misstron mot kvinnorna som anmält Wikileaks talesman Julian Assange för våldtäkt och sexuellt ofredande publicerade Johanna Koljonen ett antal öppna och personliga inlägg på mikrobloggforumet Twitter om gränsdragningar, gråzoner och glasklara övertramp i sexuella situationer. Det var förra tisdagen.
Sökning på Bjästa i repris
då går det att hitta artikeln.
Sök på allehanda.se
Sökord
Sortera efter
Artikel
Recension
Avdelning
Sortera efter
Relevans Datum
Tidsperiod
När som helst Veckan
Månaden Året
från
Välj datum
till
Välj datum
Rensa och gör ny sökning
Sökresultat
"bjästa i repris": 5 artiklar
Visar sida 1 av 1
– 3 mars 2011
Bjästa i repris
<p>Förra veckan beslutades att Wikileaks grundare och talesman Julian Assange ska utlämnas från Storbritannien till Sverige. Detta för att han ska kunna höras om de misstankar som finns mot honom gällande våldtäkt och sexuella övergrepp. Det var...</p>
Hehe.. Jag sitter och gottar mig för fullt i detta ..
Förhoppningsvis kanske Allehanda tänker efter en extra gång nästa gång SM vill publicera något för att undvika fler pinsamheter .
Verkar som Allehanda nollställer antalet kommentarer vid midnatt, endast kommentarer som görs under dagen räknas med på "topplistan".
Så, in och kommentera.
Verkar som Allehanda nollställer antalet kommentarer vid midnatt, endast kommentarer som görs under dagen räknas med på "topplistan".
Så, in och kommentera.
från kommentatorsfältet just nu!
Skrivet 5 mar 2011 13:10 västerbottning (Ej registrerad)
Ett litet tips till allehanda.se är att kanske sluta sammarbeta med Sofia Mirjamsdotter för att undvika fler sådana hära pinsamheter.
Edit: dagens 2 kommentarer renderar isf en hedrande 5:e plats
Senast redigerad av espressino 2011-03-05 kl. 13:44.
Falska våldtäktanklagelser i spåren av misstron mot kvinnorna som anmält Julian Assange
"I Sverige finns det inte många omskrivna fall av falska våldtäktsanmälningar som resulterar i en rättegång mot ”offret”, men i Storbritannien så är det annorlunda. Där tar rättsväsendet tag i dessa falska och lögnaktiga anmälningar om våldtäkt. Att förhindra rättvisan genom att ljuga det är inte något som det brittiska rättsväsendet tar lätt på. Alla dessa lögner och illvilliga anmälningar förstör för de som har blivit våldtagen och är förödande för de som oskyldiga blir utpekade att vara våldtäktsmän.
Här är tre fall som har hamnat i massmedia om falska våldtäktsanklagelser och konsekvenserna av dessa."
Fallen ovan är falska anklagelser. Här är ett annat fall, som jag har följt med stort intresse. Här rör det sig, enligt rätten, sanna anklagelser som har tagits tillbaka på grund av hot. Den hotade fick fängelse.
Det skulle vara väldigt intressant om vi fick se något liknande i Sverige. I Sverige är det ju ren rutin att vittnen hotas och inte vågar tala i rätten. http://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-11823892
Mymlan har det tufft, inte utan att jag tycker lite synd om henne!
Skrivet 5 mar 2011 14:48 Linda B (Ej registrerad)
Intressant om bakgrunden till Sofia Mirjamsdotters eminenta artikel: http://bit.ly/dPklF4
Citera
Anmäl
Skrivet 5 mar 2011 14:39 Väster (Ej registrerad)
Serge
Vore det inte enklare att bara sluta sammarbeta med den här galningen?
Hon tillför ju inte tidningen något annat än dåligt anseende och extra arbete.
Citera
Anmäl
Skrivet 5 mar 2011 14:30 Serge (Ej registrerad)
Eftersom varken Mirjamsdotter eller någon annan på redaktionen lyckats visa på någon som helst verklighetsgrund för hennes påstående om "en anmärkningsvärd smutskastningskampanj av de båda kvinnorna, där de på olika platser på nätet hotades och önskningar om att de skulle våldtas igen och igen framfördes" så måste vi nog tyvärr dra slutsatsen att Mirjamsdotter hittat på uppgiften själv.
Min uppmaning till redaktionen är att underkasta denna persons alster åtminstone en elementär faktakoll och för att undvika framtida förtalsrättegångar bör ni även tvätta hennes texter från sådant som utgör ren smutskastning.
Citera
Anmäl
Skrivet 5 mar 2011 14:21 prataomvad? (Ej registrerad) http://prataomvad.bloggplatsen.se/
Citera
Anmäl
Ett litet tips till allehanda.se är att kanske sluta sammarbeta med Sofia Mirjamsdotter för att undvika fler sådana hära pinsamheter.
Mymlan har det tufft, inte utan att jag tycker lite synd om henne!
Skrivet 5 mar 2011 14:48 Linda B (Ej registrerad)
Intressant om bakgrunden till Sofia Mirjamsdotters eminenta artikel: http://bit.ly/dPklF4
Citera
Anmäl
Skrivet 5 mar 2011 14:39 Väster (Ej registrerad)
Serge
Vore det inte enklare att bara sluta sammarbeta med den här galningen?
Hon tillför ju inte tidningen något annat än dåligt anseende och extra arbete.
Citera
Anmäl
Skrivet 5 mar 2011 14:30 Serge (Ej registrerad)
Eftersom varken Mirjamsdotter eller någon annan på redaktionen lyckats visa på någon som helst verklighetsgrund för hennes påstående om "en anmärkningsvärd smutskastningskampanj av de båda kvinnorna, där de på olika platser på nätet hotades och önskningar om att de skulle våldtas igen och igen framfördes" så måste vi nog tyvärr dra slutsatsen att Mirjamsdotter hittat på uppgiften själv.
Min uppmaning till redaktionen är att underkasta denna persons alster åtminstone en elementär faktakoll och för att undvika framtida förtalsrättegångar bör ni även tvätta hennes texter från sådant som utgör ren smutskastning.
Citera
Anmäl
Skrivet 5 mar 2011 14:21 prataomvad? (Ej registrerad) http://prataomvad.bloggplatsen.se/
Citera
Anmäl
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!