2011-03-05, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Vem är då den skyldige?

Skyldig till vad? Jag har inte läst alla kommentarer som tagits bort. Däremot ser jag att flera av de kommentarer som finns där just nu innehåller exempelvis rent förtal. Det vill säga osanna påståenden utan grund.
Citera
2011-03-05, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Skyldig till vad? Jag har inte läst alla kommentarer som tagits bort. Däremot ser jag att flera av de kommentarer som finns där just nu innehåller exempelvis rent förtal. Det vill säga osanna påståenden utan grund.

Du får väl kontakta de som censurerar på Allehanda. Rensa bort det som du inte gillar. På samma sätt som Mymlan med fascistisk feministhand styrt kommentatorsfältet tidigare under dagen:

https://www.flashback.org/sp29270378
https://www.flashback.org/sp29270414
Citera
2011-03-05, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraM
Kul med mediaklimatet i Sverige idag.

Vi har de radikala #prataomdetfeministerna med förmodligen mindervärdeskomplex och världens sämsta självförtroende - vilket de måste kompensera med extrem arrogans och dålig attityd. Kännetecken: Känner varandra men samtidigt inte. Svårt att ta till sig kritik trots 178 sidor skärmdumpar på Flashback."Förstår inte" twitters skrivna 16 december och efteråt. Favoritplats - på sina egna bloggar och krönikors hemsidor där de känner sig trygga. Favoritsysselsättning - trycka på censurera-knappen.

Sedan de stackars kollegorna och bekanta journalisterna i det nätverk som #prataomdet utnyttjat för att publicera sina pinsamma artiklar. Dessa vänner (alla känner ju alla i den lilla journalistbubblan) inser senare att de har gjort bort sig men kan ju förstås inte smutsa ner tidningens "goda rykte" så de fortsätter att gräva sina gravar. Kännetecken: Jävligt blåsta? Vad är research för någonting egentligen? Favoritplats: På sina tidningar där de kan utnyttja folks förtroende. Favoritsysselsättning: Göra tjänster för vänner istället för att korrektur-läsa artiklar.

Sist men inte minst von oben-journalisterna på sina höga hästar som ser ner på de flesta som inte jobbar på Nöjesguiden, alternativt inte vunnit journalistpris. Journalistik för von oben-journalisten är att uttrycka sitt stora ego och drag av narcissism. Kännetecken : Kastar sig gärna in i heta diskussioner utan att ha läst på överhuvudtaget, antar att det räcker med hybris och förnedrande dissar för att "make a statement" så att säga. Använder gärna adjektiv som "patetisk" och "skrattretande", ofta förekommande är även "klockrent" i negativ bemärkelse. Favoritplats: Återfödd i hipsterformat på valfri creddig tidning, så länge indiekidsen får hålla ihop liksom. Favoritsysselsättning: Sitta framför datorn och slipa på sina förolämpningar, capslock och utropstecken.

Vad har alla dessa gemensamt? Research är för töntar. Källor är så år 2000.

Träffsäkert! Extra kul var det att Nordanvinden postade straxt efter dig och inledde med "Ni är så himla sorgliga."
Citera
2011-03-05, 03:17
Medlem
Citat:
Ni är så himla sorgliga. Mymlan skriver en krönika som inte stödjer er teori om konspiration och smutskasting mot Assange, varpå ni autistiskt måste hävda att hon är dubbelmoralisk och kackar i eget bo. Fastän hon aldrig någonstans någonsin hävdat något annat än just det som står i krönikan. Att Assange ska betraktas som oskyldig tills han är dömd, och att målsägarna har rätt att bli trodda.

Krönikan i sig har ingen koppling till #prataomdet. Mymlan har skrivit utifrån sig själv, men som en del av #prataomdet visar hon också att det inte handlar om att svärta ner Wikileaks eller Assange. Men ni vill så gärna att #prataomdet ska handla om smutskastning och juridik. Varför?

Hur kommer det sig då att i princip samtliga hennes exempel på utfall av hela historien ändå går ut på att Assange på något sätt ändå är en skurk och att de som anklagar honom inte är det? Varför fanns det inte ett enda litet alternativ där hon konstaterade att Assange faktiskt verkligen var oskyldig och att allt handlade om kommunikation som havererat.

Och varför nämner hon inte med ett enda ord den hetsjakt som varit mot Assange med folk som hotat med att kastrera honom, att han borde dödas därför att alla våldtäktsmäns ska ha det straffet, att han även om han frias helt aldrig någonsin i hela sitt liv kommer att slippa ifrån misstanken om att han kanske ändå är en våldtäktsman eftersom hans namn för alltid är förknippat med begreppet.

Det finns 3 offer i den här historien men Mymlan väljer att systematiskt bara se 2 av dem och väljer att se den 3:dje som allt annat än oskyldig även i det fall han skulle frias.

Notera att jag inte ens säger att hon kanske borde nämnt att det även finns en liten chans att han är falskt anklagad.
Citera
2011-03-05, 09:43
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Sofia Mirjamsdotter har inte redigerat ett skit på allehanda.se.

Det hon gör är att hon twittrar vilt till ett antal personer på tidningen och ber dem ta bort kommentarer.

Se min tidigare post.

Så - hon ger order om censur men hon är heeeeeelt oskyldig.

Försöker du lägga skulden på webbredaktören?
Citera
2011-03-05, 09:50
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ni är så himla sorgliga. Mymlan skriver en krönika som inte stödjer er teori om konspiration och smutskasting mot Assange, varpå ni autistiskt måste hävda att hon är dubbelmoralisk och kackar i eget bo. Fastän hon aldrig någonstans någonsin hävdat något annat än just det som står i krönikan. Att Assange ska betraktas som oskyldig tills han är dömd, och att målsägarna har rätt att bli trodda.

Krönikan i sig har ingen koppling till #prataomdet. Mymlan har skrivit utifrån sig själv, men som en del av #prataomdet visar hon också att det inte handlar om att svärta ner Wikileaks eller Assange. Men ni vill så gärna att #prataomdet ska handla om smutskastning och juridik. Varför?

Här har du lite smutskastning, direkt från hennes skitkrönika:

"Man måste inte ens ta parti för endera parten, det går alldeles utmärkt att tro på att båda talar sanning och överlämna åt rättsapparaten att fälla domen.
Det kan också vara så att Julian Assange har uppfört sig som en skitstövel utan att för den skull vara kriminell, så om han frias betyder inte det att de båda kvinnorna dragit en vals för att smutskasta honom. Och även om han visar sig skyldig till anklagelserna behöver inte det betyda att han är en rakt igenom rutten människa."

Men för er är det såklart inte smutskastning oavsett vad man skriver om Assange.

Han har de senaste månaderna pekats ut som ansvarig för hundratals förlorade informatörers liv (inget verifierat), han är anti-semit, han "har sex oftare än han äter" som kulturchefen i Sveriges största kvällstidning skrev, han kallas åtalad dubbelvåldtäktsman av Sveriges största tidning DN...

Listan kan göras jävligt lång.
Citera
2011-03-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det hon gör är att hon twittrar vilt till ett antal personer på tidningen och ber dem ta bort kommentarer.

Se min tidigare post.

Så - hon ger order om censur men hon är heeeeeelt oskyldig.

Försöker du lägga skulden på webbredaktören?

Jag undrar om SM någonsin kommer att svara på den fråga som någon har ställt i kommentatorsfältet den 4 mars 2011 kl 20:43.

Se http://allehanda.se/start/kronikor/1...jasta-i-repris
Citera
2011-03-05, 11:13
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:

Denna kommentar blev raderad, vad i den var "rent förtal"? Kan du peka ut det så att jag lär mig hålla mig innanför förtalsgränserna i framtiden, eller vad som är "osanna påståenden utan grund" i denna kommentar. Om du har ett bättre exempel på rent förtal i kommentarerna på allehanda (som nu är raderad) kanske du kan langa in den här istället?

(svar till en signatur som tyckte alla skulle betraktas skyldiga, han var nog ironisk men ändå)
Citat:
C.N.L anser att en som är anmäld för ett sexualbrott "är skyldig tills motsatsen bevisats". Hemska tanke. Ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat är grundläggande i en civiliserad demokrati, och att anta alla som anmälts för sexbrott är skyldiga hjälper inte offer, snarare stjälper dem. Dessutom är det en MÄNSKLIG RÄTTIGHET att anses oskyldig tills bevisat skyldig, se art. 6.2 i The Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms.

"Everyone charged with a criminal offence shall be presumed innocent until proved guilty according to law"

Mediadrevet med tyckarkrönikör i Sverige tar ställning i skuldfrågan. Det går inte att missa. Tyckarkrönikor efter Bjästa-domen föll var en helt annan situationen då rättegång redan hållits.
Senast redigerad av Kattafanken 2011-03-05 kl. 11:16.
Citera
2011-03-05, 11:28
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Sofia Mirjamsdotter har inte redigerat ett skit på allehanda.se.

@isobelsverkstad De har efterhandsmoderering. Har sagt till...
10:24 PM Mar 3rd via web in reply to isobelsverkstad
Citera
2011-03-05, 11:46
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
@isobelsverkstad De har efterhandsmoderering. Har sagt till...
10:24 PM Mar 3rd via web in reply to isobelsverkstad

Jag tror nordanvinden menar att det inte var Mymlan som tryckte på "radera" knappen. Att hon har påpekat att kommentarerna måste modereras räknas inte (i nordanvindens värld).

Jag får ändå inte min bortraderade kommentar till "rent förtal", hur jag än vrider på den. Men jag försöker första saken från hans synpunkt. Som jag har fattat det, så ligger alla kommentarer som tar upp #prataomdet i riskzonen för "förtal"
Senast redigerad av Kattafanken 2011-03-05 kl. 11:48.
Citera
2011-03-05, 12:14
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jag tror nordanvinden menar att det inte var Mymlan som tryckte på "radera" knappen. Att hon har påpekat att kommentarerna måste modereras räknas inte (i nordanvindens värld).

Jag får ändå inte min bortraderade kommentar till "rent förtal", hur jag än vrider på den. Men jag försöker första saken från hans synpunkt. Som jag har fattat det, så ligger alla kommentarer som tar upp #prataomdet i riskzonen för "förtal"

Nej jag ser inga sådana problem i din text. Jag följde kommentatorsfältet personligen, och det var kaos!
Det modererades i omgångar och tydligen med olika kriterier. Det var kritisk text som din(det stora flertalet), flera väldigt välformulerade, men som sagt kritiska. Sedan var det en del rena troll vilket är mer lättförståeligt. Vidare var det de som nämnde någon av målsägarna, vilket mot bakgrund av att Assange fanns i texten genast blir mer diffust. Slutligen de kritiska röster som blev censurerade i läge ett som krävde en förklaring. Allehandas agerande framstår som lite panikartat, verkar som dom blev tagna på sängen. Hemma laget Modo som kämpar i bottenstriden blev nedknuffade till 2:a plats, det säger allt! Sedan redigerar man om hela första sidan och gömmer artikeln och statistiken, som man annars stoltserar mer. Det var med andra ord drag på lokaltidningen! totalt togs ett 50 tal inlägg bort.

Mymlans försvar att hon inte tryckte på knappen är lika befängt, som att Gaddafi inte skjuter sina egna
Citera
2011-03-05, 12:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Krönikan i sig har ingen koppling till #prataomdet. Mymlan har skrivit utifrån sig själv, men som en del av #prataomdet visar hon också att det inte handlar om att svärta ner Wikileaks eller Assange. Men ni vill så gärna att #prataomdet ska handla om smutskastning och juridik.
Det här är en så grov och uppenbar lögn, att man börjar bli riktigt orolig. Hur ser det ut med de allra mest elementära logikkretsarna i skallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in