2011-03-03, 14:43
Bannlyst
Apropå att det inte skrivs så mycket i bloggvärlden, jag gjorde ett inlägg igår kväll: http://blogg.digenia.se/2011/03/03/i...det-kampanjen/ som delvis tangerar diskussionerna i denna tråd.
Citera
2011-03-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Vad menar du med aktivt? Att hon och Johanna är vänner är konstaterat, ingen vet hur mycket de diskuterat sinsemellan. AA kan mycket väl ha varit en pådrivande faktor även hon inte kunnat utföra något officiellt.

Det är spekulationer ja, men vi kan inte vara säkra på att så är eller inte är fallet.

Vi kan inte vara säkra på att så är eller inte ..... asså. Vi kan inte vara säkra på att det inte finns ett Flying Spaghetti Monster heller, det är precis såna här grejer som gör att denna tråd får foliehattstämpel. Lycka till att uppfinna Inception-maskinen som gräver runt i folks medvetanden efter Sanningen.
Citera
2011-03-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
Ok du säger det.
Du verkar uppenbarligen ha inside-information eftersom för en utomstående så ser det ut såhär:

1. En massa journalister med mer eller mindre radikala feministiska bakgrunder skapar en kampanj "sprungen ur assange-fallet".

Jaha. Betyder?

Citat:
2. Av någon anledning har man lite svårt att hålla de två sakerna isär, trots att detta inte alls borde varit något problem.

Jaha. Jag trodde det var i denna tråd man hade problem med att det går att hålla isär.

Citat:
3. Många av deltagarna har uttalat sig i negativa ordalag ang. Assange.

Jaha. Betyder? Hur var det med "hålla isär två saker"? Uttala sig negativt om honom räcker det med att ha hört hans trams om feministiskt saudiarabien för att göra. Om det är = en åsikt i juridisk skuldfråga? Nej knappast.

Citat:
4. Man säger sig prataomgråzonsfall men i själva verket verkar det mer handla om en blandning av kvinnor som kommer på att de blivit utsatta "för 10år sedan", det längsta någon ha behövt fundera verkar vara 18år, detta blandas med regelrätta våldtäkshistorier som borde gått till rättegång.
När någon kille stiger in, t.ex Johannes Axner så handlar det oftast om att de själva är förövare men inte visste om det.

Man kan inte styra vilka historier som kommer in. Inte svårare än så. Killar har tyvärr saknats och det finns nog många skäl till detta. Men det vore ju lustigt om denna tråds debattörer plötsligt förespråkade kvotering.

Citat:
5. Många, om inte de flesta ur den innersta kärnan verkar har någon form av koppling till Anna Ardin, många syns på bild tillsammans med henne och vissa verkar t.om vara ganska nära vänner.

Såvitt jag vet är några vänner, andra ytligt bekanta. Vilken roll det inte spelar har jag redan kommenterat.

Citat:
6. Självaste Claes Borgström kommer in och #prataomdet.

Nej, Claes Borgström blir inbjuden av en tredjepart som nyss nämnda "innersta kärna" inte har med att göra, mer än att bjudas in till samma tillställning ovetandes om att de bjudit honom också (vilket ärligt talat var olyckligt men han verkar ha knipit näbb om fallet i fråga).

Citat:
7. Kampanjen sägs härstamma från Twitter som en gräsrotskampanj där "dammluckor" öppnats och folk sprutar ur sig berättelser från gråzonen, detta visar sig inte stämma någonstans, då detta sammanfattningsvis är en kampanj av och för journalister, på internet är kampanjen föga populär och intensivt kritiserad, i stugorna verkar den mer eller mindre gått obemärkt förbi.

Jaså? Kampanjen och gräsrotsfrågan är för det första olika saker. Johanna twittrar en grej -> folk uppmuntrar och berörs -> lös grupp bildas -> Mymlan twittrar ut hashtag och många på twitter går bananas. Endast den sista meningen där kan man kalla gräsrötter, men det var också just detta - folk som inte hade med sajt, mailinglista eller media att göra skrev saker.

I många stugor har det säkert gått obemärkt förbi, twitter är inte en folkrörelse och internetkampanjer har alltid begränsad räckvidd. Varför det skulle spela någon roll är en helt annan sak, och, om det nu är så marginaliserat kan ni väl lika gärna hålla flabben om hur det skulle påverka rättsfallet som eventuellt blir mot Assange.

Citat:
8. #7. ignoreras utav journalist-kåren och fortsätter kallas för succé.

Som sagt, varför det spelar någon roll om det kallas succé är mig helt främmande. För övrigt är det inte ignorerat utan transformerat. #prataomdet är inget varumärke som måste ha egenvärde och leva för evigt.

Citat:
9. Punkt 1.2.3.5.6.7 och 8. Bemöts med argument som att "kopplingen är inte relevant" "du är ett troll" "ta av dig foliehatten" etc.

Kopplingen är inte relevat = ett de facto argument. Annars kunde jag löjla ihop vad som helst och tycka att du undanhöll sanningen som påpekade att det var OT-trams. Troll eller foliehatt ät 90% drift på andras bekostnad och inte argument i sig. Foliehatt kan dock vara det på samma sätt som att påpeka att något inte är relevant.

Man har ingen skyldighet att bemöta vilket vansinne som helst.
Citera
2011-03-03, 16:20
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdbasher
Vi kan inte vara säkra på att så är eller inte ..... asså. Vi kan inte vara säkra på att det inte finns ett Flying Spaghetti Monster heller, det är precis såna här grejer som gör att denna tråd får foliehattstämpel. Lycka till att uppfinna Inception-maskinen som gräver runt i folks medvetanden efter Sanningen.

Faran av att inte ha en foliehatt

Om vi inte kan vara säkra, du och jag varför över huvudtaget diskutera det då. Att vara foliehatt i din värld är för mig en merit, förhoppningsvis har den skyddat mig från farlig strålning. Du däremot verkar ha drabbats svårt. Första tecknet är en närmast manisk ovilja att bemötta argumenten, andra stadiet är att med en dåres envishet förneka faktum. Tredje stadiet är en kvalfullt utdragen ignoreprocess. Du är på god väg mot stadie tre.

citat: nerdbasher
Man kan inte styra vilka historier som kommer in. Inte svårare än så. Killar har tyvärr saknats och det finns nog många skäl till detta. Men det vore ju lustigt om denna tråds debattörer plötsligt förespråkade kvotering.

Anledning var att man initiellt betackade sig för män som skulle förminska ämnet
Senast redigerad av espressino 2011-03-03 kl. 16:30.
Citera
2011-03-03, 16:21
Medlem
Citat:

Spaghetti Monster diskussionen har vi redan klarat av i tråden. Vad du försöker göra är att förvirra genom att försöka få trådens mycket väl underbyggda hypoteser att bli jämställda med fria fantasier. Klassisk debattknep man tar till när man inte har sakargument.

Kom med några fakta som vederlägger trådens väl underbyggda hypoteser om du nu inte tror på dem.

T ex kan du presentera fakta som visar att syskonen Axner inte längre har någon kontakt med familjen Ardin. En två år gammal anmälan om att Johannes Axner våldtagit (med vackert våld) Anna Ardin skulle i alla fall få mig att tvivla på om Anna Ardin varit inblandad eller att avsikten var att stödja henne.
Citera
2011-03-03, 16:24
Medlem
nerdbasher: Det är klart att kopplingarna till Ardin spelar roll. Redan tidigt i kampanjen beskylldes Koljonen för att vara vän med Ardin, och detta förnekades då kraftigt. Varför klev då inte de som känner Ardin fram och deklarerade detta tydligt, samtidigt som de förklarade -- precis som du gör nu -- att det inte spelar någon roll, och att det inte påverkar kampanjen? Det skulle ju sätta stopp för missförstånd och spekulationer om dubbla agendor.

Hade det inte spelat någon roll så hade ni självklart varit öppna med det från början, särskilt med tanke på kampanjens koppling till Assange-fallet.
Citera
2011-03-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Mot bakgrund av raderade twitter, gäller inte bara Anna! Gäller även Rebella bloggen, Teresa Axner med flera finns det uppenbart saker man inte vill tillstå. I sin iver och sökande efter bekräftelse har många gått långt över gränsen för vad som kan anses vara god moral och etik.

Den här grejen börjar verkligen bli löjlig. Att Ardin raderat lägger jag mig inte i, men ingen av prataomdet-gruppen har gjort det. Julia Skott skrev för över en månad sen på twitter att hennes dykt upp igen, och denna massradering på twitter under samma tidpunkt av skitmånga som aldrig ens hört om prata om det måste väl ändå övertyga er om att "twitter hickups" faktiskt existerar. Inte?

Rebella-bloggen kan jag inte heller tala för, då jag inte vet vem som skriver den (mer än Ardin, väl?) och de inte har med prata om det att göra.
Citera
2011-03-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
nerdbasher: Det är klart att kopplingarna till Ardin spelar roll. Redan tidigt i kampanjen beskylldes Koljonen för att vara vän med Ardin, och detta förnekades då kraftigt. Varför klev då inte de som känner Ardin fram och deklarerade detta tydligt, samtidigt som de förklarade -- precis som du gör nu -- att det inte spelar någon roll, och att det inte påverkar kampanjen? Det skulle ju sätta stopp för missförstånd och spekulationer om dubbla agendor.

Hade det inte spelat någon roll så hade ni självklart varit öppna med det från början, särskilt med tanke på kampanjens koppling till Assange-fallet.

Varför sa vi så varför sa vi inte så? För att man inte kan göra er nöjda vad man än säger och för att vi är minst 20 pers med helt olika tankar på vad man gör när folk tror man ljuger. Det finns inte några universella ljugbeteenden, sånt tror bara typ pick-up-artist-killen på.
Citera
2011-03-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Faran av att inte ha en foliehatt

citat: nerdbasher

Anledning var att man initiellt betackade sig för män som skulle förminska ämnet

Nej det där har inte ni förstått. Vad tex Elin skrev var att män som 1. bara vill påpeka att de inte begått nåt övergrepp 2. misstrodde andras historier skulle försvinna från specifikt hashtaggen.
Citera
2011-03-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Spaghetti Monster diskussionen har vi redan klarat av i tråden. Vad du försöker göra är att förvirra genom att försöka få trådens mycket väl underbyggda hypoteser att bli jämställda med fria fantasier. Klassisk debattknep man tar till när man inte har sakargument.

Kom med några fakta som vederlägger trådens väl underbyggda hypoteser om du nu inte tror på dem.

T ex kan du presentera fakta som visar att syskonen Axner inte längre har någon kontakt med familjen Ardin. En två år gammal anmälan om att Johannes Axner våldtagit (med vackert våld) Anna Ardin skulle i alla fall få mig att tvivla på om Anna Ardin varit inblandad eller att avsikten var att stödja henne.

Dra den där hypotesen i några korta meningar och de starkaste belägget är du snäll, så ska jag göra mitt bästa.

Omöjligt att komma in i en flera hundra sidor lång tråd och svara på ett kort sammanhang.
Citera
2011-03-03, 16:38
Medlem
Citat:

Rebella-bloggen kan jag inte heller tala för, då jag inte vet vem som skriver den (mer än Ardin, väl?) och de inte har med prata om det att göra.

Dagens näst roligaste.
Bäst var det nya uttrycket "twittertsunami", som Nöjesguiden använde på fullt allvar för att beskriva responsen på #pratomdet.
Citera
2011-03-03, 16:53
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Den här grejen börjar verkligen bli löjlig. Att Ardin raderat lägger jag mig inte i, men ingen av prataomdet-gruppen har gjort det. Julia Skott skrev för över en månad sen på twitter att hennes dykt upp igen, och denna massradering på twitter under samma tidpunkt av skitmånga som aldrig ens hört om prata om det måste väl ändå övertyga er om att "twitter hickups" faktiskt existerar. Inte?

Löjlig, lägger jag mig inte i, twitter hickups, Vi pratar om just Teresa Axner, Anna Ardin, Rebella Bloggen.
Om dom andra har hicka eller inte är ointressant. Nu finns tack och lov det mesta sparat,

Jag tycker #tackanna är en lite fin tag men låter som att ta ställning i skuldfrågan. Jag gillar Jag är Anna Ardin också men samma problem?
2010-12-14 22:41:34 via Twitter for iPhone

Ja @isobelsverkstad jag tänker mig att 12 främst kvinnliga skribenter skriver i var sin tidning. Och att bloggosfären hakar på.
2010-12-14 20:23:03 via Twitter for iPad in reply to isobelsverkstad

@isobelsverkstad @danielbjork @jocxy och gränsen mellan osmakligt/olagligt är extremt svår, det rör också ämnet.
2010-12-14 23:06:50 via web in reply to isobelsverkstad Huvudkonspiratörerna framgår: @isobelsverkstad @danielbjork @jocxy
Insurancefile... http://postimage.org/image/248g0ubo/

Appropå saknaden av män i kampanjen!!

Från isobelsverkstad alla ni män som vill #prataomdet att just ni är så himla snälla, kan ni låta bli det tack. I det här läget blir det bara att förminska
2010-12-16 15:22:27 via TweetDeck

Retweeted by elingrelsson and 7 others Kampanjen är hårt styrd - män var inte önskvärda i inledningen!
Insurancefile... http://postimage.org/image/23my1bwk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in