Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-03, 16:27
  #949
Medlem
AbuNidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men artiklarna fanns med från början. [...]. Det var ingen gräsrotsrörelse, av den enkla anledningen att de som startade kampanjen på förhand visste att de skulle kunna utnyttja sin ställning i media för att ge den luft under vingarna.
Det som definierar en gräsrotskampanj är att grupper och individer organiserar underifrån. Hade ett parti, en tidning eller reklambyrå tagit initiativet till prataomdet hade det kunnat kallats något annat. Slutar det vara en gräsrotskampanj när de som driver den får gensvar?

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är bevisat att kampanjen var just en kampanj , i försvar av Anna Ardin och Sofia Wilén
Hur är det bevisat? Syftet med kampanjen är att prata om gråzoner när det gäller sex. Inte att påverka eller prata om AA, SW, JA eller rättsfall där de är inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ingen konspiration och följaktligen ingen konspirationsteori. Det handlar om en feministisk propagandakampanj där de agerande inte ens behöver dölja spåren, därför att de vet att de är riskfritt. Johanna Koljonen är med i en feministisk tankesmedja, som vill spinna precis den här sortens budskap.
Budskapet att det är bra att prata med varandra om sex?

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den här processen, som hade varit illa som mediedrev, därför att den riktar sig mot en ensam brottanklagad man som ännu inte är befunnen skyldig, är som organiserad kampanj, medvetet och lögnaktigt framställd som en gräsrotskampanj, fullständigt omoralisk och ohederlig.
Det är definitionsmässigt en gräsrotskampanj och har den kommenterat eller påverkat Assangefallet har den misslyckats totalt eftersom det inte har med kampanjen att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man bestämmer sig inte som journalist för att hjälpa en tjej man tycker råkat illa ut i offentligheten i en ännu inte avgjord rättegång. Speciellt inte om man har kopplingar till henne. Det kallas i andra sammanhang för jäv, men jag förstår att sådant inte bekymmrar dig. Det gäller förstås bara andra människor, som politiker och så, inte ledarskribenter och folk som gör program i statlig radio och television.
Hur har AA hjälpts av Prata om det? Så vitt jag vet har ingen av oss kommenterat fallet genom kampanjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
Alltså.. Jag har försökt mig på Twitter men man hinner ju knappt fråga polarn om han vill chilla på 140 tecken, de där historierna du visade var knappast något bevis på en rörelse.(180tecken)
Din definition av rörelse? Med svenska mått mätt är det stort gensvar på gräsrotskampanj om sex och gråzoner. (110 tecken)

Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
Ok, så rörelsen behövdes till 33% de 2första dagarna sen var det utagerat? För inte nog med att över 30% av tweetsen kommer under 2dagar, men efter det, det vi kan se så är det mestadels kritik över kampanjen som ses.
Det mesta och imo viktigaste delarna av samtalet skedde i början ja. Samtalet höll i sig längre på hög medianivå än vi väntat oss, inte kortare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
Gensvaret var inte alls anmärkningsvärt med tanke på hur många journalister som var delaktiga i uppstartandet, det är väl precis det denna tråden håller på med?, vi kartlägger skaparna och har kommit fram till att det knappast var någon gräsrotsröelse utan en medieelit som genom en koordinerad artikel/krönika-bombning kunde ge sken av en stor rörelse som tyvärr dog bara ett par dagar efter dess födelse som vi tydligt kan se.
Se mina svar ovan om gräsrotskampanj. Att prata om det dog är lite av en överdrift, men intensiteten gick ner, som väntat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
Det som är så patetiskt är ju det fattiga materialet man lyckats skrapa ihop trots den enorma uppmärksamheten i media.
Fattigt material? Jag har sett ett brett och spännande samtal av en typ jag sett lite av innan (privata berättelser i offentliga medier) på ett sätt jag nog aldrig sett innan (twitter och bloggar på svenska med massmedial exponering).

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En gräsrotskampanj? Programledare i radio, experter på sociala medier, ledarskribenter i tidningar. En genomtänkt kampanj. En utpekad man som utgångspunkt för berättelser om män som betett sig illa, i många fall begått våldtäkter.
Se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ingen gräsrotskampanj och den är inte spontan. Den framställs som det och detta är en direkt lögn. En öppen lögn i förtröstan på att inte bli kritiserad och uppmärksammad. Vilket man inte heller har blivit. Propagandan har på många sätt varit lyckad och de inblandande tjänat gott på det hela och befäst sina postioner i nationell media.
Se ovan. Vad ljugs det om? Vad är det propaganda för?
Citera
2011-02-03, 16:27
  #950
Medlem
Kaptenknoges avatar
Tyvärr har fiskmaffian rätt. Att detta ämne började här på FB blev också dess död utåt.

Ingen vill ens röra i detta med tång.

Hur som haver, nu vet vi sanningen. Jag tyckte innan detta att Johanna Koljonen var rätt bra, nu ser man att hon är lika ytlig och rädd som alla andra fega jävlar som följer strömmen.

Aldrig mer koljonen urs...
Citera
2011-02-03, 16:30
  #951
Medlem
MoLoKs avatar
Hur stort blev #talkaboutit i jämförelse?
Citera
2011-02-03, 16:39
  #952
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
Claes Borgström pratar om det:

http://www.sverigeskvinnolobby.se/we...?pageid=141123

Du glömde kopplingen till JA:

"Sveriges Kvinnolobby pratar om det den 9 februari

"Prata om det" är ett offentligt samtal som föddes då Johanna Koljonen i samband med Assange-fallet twittrade om de gränsdragningar, gråzoner och övertramp som förekommer i sexuella situationer. "

Nu handlar det inte om åtalet alls. Claes Borgström råkar bara företräda båda målsägarna
Koljonen råkar bara vara bekant med AA

Och
"Snart pratades det om det på alla möjliga håll; på hemsidor och bloggar, i artiklar och på arbetsplatser, i Sverige och internationellt.
Med anledning av den uppmärksammade debatten ”Prata om det” arrangerar Sveriges Kvinnolobby ett samtal med syfte att ytterligare lyfta denna diskussion. Vilken betydelse har Prata om det? Vilka föreställningar om sexualitet synliggörs i detta samtal? Hur kan vi arbeta vidare politiskt med debattens kärnpunkter för att åstadkomma förändring? Vad händer efter att vi Pratat om det?"

Politisk förändring var det ja....
Citera
2011-02-03, 16:40
  #953
Medlem
AbuNidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Hur stort blev #talkaboutit i jämförelse?
Inte spårat det på samma sätt som jag följt det svenska samtalet men vet att det inte slog igenom av olika anledningar. Primärt för att amerikanska feminister använt metoden med öppna samtal på internet på ett annat sätt längre än i Sverige så det var inte samma nyhetens behag. Också då #mooreandme levde och frodades, det var svårt att slå in med ett besläktat samtal. Sedan lanserades runt jul/nyår också en kampanj om sjukdomsupplysning som använde samma hashtag.

Det enda jag kan säga med säkerhet om internationellt genomslag är att sajten prataomdet.se haft c:a 60 000 unika besökare från 147 olika länder som gjort 300 000 pageviews på ungefär 93 000 besök. Siffror för bounce rate och tid på sajten ger bilden av att de flesta besökare tittar på flera inlägg och stannar kvar för att läsa.
Citera
2011-02-03, 16:42
  #954
Medlem
FritzDaCats avatar
Jag har inte läst många av de där Twitterinläggen, men just dessa är ju inga exempel på en gråzon:

Citat:
@X1 Han ville, men jag sade nej. Så han vräkte sig bara över mig och gjorde sin grej eftersom man har sex i ett förhållande. #prataomdet

@X1 så jag låg bara kvar och grät medan han höll fast mig. Sen sade han att jag måste förstå att han inte kunde leva utan sex. #prataomdet

@X1 #prataomdet Jag fortsatte säga nej, men jag ville inte veta hur mycket våld han kunde tänka sig att använda,

Ett ''nej'' har negligerats, alltså talar vi om våldtäkt och inte någon gråzon. (Och exemplen liknar inte Assange-situationerna.)
Hur såg de övriga inläggen (200?) ut?
__________________
Senast redigerad av FritzDaCat 2011-02-03 kl. 16:46.
Citera
2011-02-03, 16:45
  #955
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
OM AA varit det minsta inblandad i prataomdet och om samtalet handlat om fallet hade varit relevant, men nu är det inte så.
Hur vet du att hon inte ÄR det? Du känner ju inte alla bakom nåtverket sa du ju? Hur kan du gå i god för de som ingår i nätverket?


Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
bla bla bla .........
Det du beskriver är vad som definitionsmässigt kallas en gräsrotskampanj. Den typen av kampanj kan till sin natur inte hysa en dold agenda då man inte kontrollerar den. Vad som fött Johannas samtal och reflektioner är ju inte viktigt, utan själva innehållet i samtalet och reflektionerna. Alltså tankar kring gråzoner och gränsdragningar när det gäller sex.
OM det startades en samordnad "gräsrotskampanj" av SD-vänliga artiklar som gick ut flertalet av landets tidningar där det senare visar sig att de som skrev var kända Sverigedemokrater samt vänner med Åkesson som nyttjat sitt utrymme i media för att hylla Åkesson. Skulle du fortfarande kalla detta en "gräsrotskampanj"?

Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
bla bla bla .........
Det var en medveten kampanj för att öppna och tillåta fler samtal om sex och gråzoner. Hur detta skulle kunna hjälpa AA eller vara JA till last är för mig otydligt. Några sådana avsikter har iaf ingen inom nätverket uttalat eller antytt vad jag sett eller hört.
Men om konsekvensen blir att Sverige skickar Assange till USA i orange overall, huva över huvudet och stolpiller i anus för att Svenska folket tycker "men han är ju en sån där våldtäktsman". Har det inte påverkat något? Assange var hjälte så sent som slutet av November och nu är han en "våldtäktsman".

Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
bla bla bla .........
En kampanj har ju till sin natur en agenda, i detta fallet att skapa samtal om gråzoner och sex. Av de få personer inom nätverket som ens visste vem AA var när prataomdet drog igång så var nog ingen så insatt så att de hade en åsikt i fallet. AA och JA har inte diskuterats mer än hur vi skulle undvika att kopplas ihop med fallet eller ta ställning.

FÅ personer? Är det inte majoriteten av kärnan bakom #Prataomdet vänner med Ardin?
Kan du nämna någar på denna lista som inte känner Ardin?

Gustav Almestad
gustav.almestad@nyheter24.se
Twitter: GrovtInitiativ

Ivar Arpi
ivar.arpi@hotmail.com
Twitter: ivarpi

Johannes Axner
johannes.axner@gmail.com
Twitter: johannesaxner

Marta Axner
marta.axner@gmail.com
Twitter: martaaxner

Teresa Axner
annateresaaxner@gmail.com
Twitter: teresaaxner

Johannes Edmark
johannes@johannesedmark.com
Twitter: johannesedmark

Alice Eggers
aliceeggers@gmail.com
Twitter: aliceeggers

Linus Fremin
linus.fremin@gmail.com
Twitter: linusfremin

Elin Grelsson
elin.grelsson@gmail.com
Twitter: elingrelsson

Isobel Hadley-Kamptz
isobelh@hotmail.com
Twitter: isobelsverkstad

Andreas Häggström
andreas@devotionmagazine.se
Twitter: Haeggstroem

Anders Johansson
Blogg: hughgrantochjag.blogspot.com
Twitter: JagHughGrant

Hanna Kastås
hanna@kastas.nu
Twitter: hannaka
__________________
Senast redigerad av Tallkotten 2011-02-03 kl. 17:21.
Citera
2011-02-03, 16:45
  #956
Medlem
espressinos avatar
Johannes Axner,

Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Detta är inget strukturellt fel i systemet utan en kvinna har valt att använda sitt kön för att uppnå personliga framgångar med könet som hävstång. På min gata har dessa kvinnor ett namn, där golddigger får anses vara ett av dom snällare.

"OK, då vet jag vad folk på din gata kallar kvinnor som enilgt dig använt sitt kön för att nå personliga framgångar. Vad har det med prataomdet att göra?"

Det är just det som är poängen och roten till kritiken av prataomdet i allmänhet och AA i synnerhet.

AA sätt att närma sig Assange, hennes twitter om vad hon tycker om "världens coolaste folk" till diskussionen om att hon känner sig dumpad. För att via Donald försöka pressa JA till en STD undersökning , för att annars anmäla.

Det är bilden av en kvinna som inte har svårt att säga nej, men som låter sig lägras av en man för allt annat än kärlek. Mot bakgrund av hennes 7stegs plan är AA just en sådan kvinna. Eller skulle du gifta dig med en sådan kvinna?

Det har inget att göra med gråzon, det är ett maliciöst beteende, klandervärt och definitivt inte värt att försvara. Snarare underlag för en motstämning för utpressning.

Så uppenbart var vänkretsen dåligt informerad när man slöt upp till försvar för AA. För det var det kampanjen handlade om. Att lägga sig nära, #tackanna var för uppenbart, så det fick bli prataomdet.
Att i det läget prata om behovet av att belysa gråzoner, känns närmast absurt.

Observera det är nästan uteslutande AA som klandras, inte SW. SW ses istället som ytterligare ett offer för AA onyanserade attacker på Assange med henne som verktyg. Är det systerskapet i sin bästa söndagsklänning?

Lek med tanken att Assange frias på alla punkter vilket jag i nuläget är beredd att tro.

Är ni då beredda att gå ut med en offentlig ursäkt och kompensera Assange för vad han tvingats utså pga av denna spontana gräsrotskampanj
Citera
2011-02-03, 16:45
  #957
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
D
Hur är det bevisat? Syftet med kampanjen är att prata om gråzoner när det gäller sex. Inte att påverka eller prata om AA, SW, JA eller rättsfall där de är inblandade.

Med tanke på det du skriver - tycker du då det var rätt eller fel att Assange namn nämndes i samband med nästan varje artikel om #prataomdet?

Citat:
Budskapet att det är bra att prata med varandra om sex?

Så urvattnat är väl ändå inte budskapet?
Citera
2011-02-03, 16:50
  #958
Medlem
MoLoKs avatar
Det är ganska förvånande att eliten bakom #prataomdet upprörts av misstron mot Anna Ardin och Sofia Wilen.

Alla som läst häktningspromemorian känner nog misstro mot Ardin och Wilen.
Citera
2011-02-03, 16:52
  #959
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men artiklarna fanns med från början. [...]. Det var ingen gräsrotsrörelse, av den enkla anledningen att de som startade kampanjen på förhand visste att de skulle kunna utnyttja sin ställning i media för att ge den luft under vingarna.

Ursprungligen postat av Johannes Axner

"Det som definierar en gräsrotskampanj är att grupper och individer organiserar underifrån. Hade ett parti, en tidning eller reklambyrå tagit initiativet till prataomdet hade det kunnat kallats något annat. Slutar det vara en gräsrotskampanj när de som driver den får gensvar?"

Om den grupp av gräsrötter som drar igång kampanjen besitter motsvarande kunskaper som en byrå, parti eller motsvarande. ska kampanjen också bedömas som en sådan.

Med ditt resonemang är en tränad elitsoldat, som dödar på permission under militära former inte militär utan civil? alltså finns det ingen anledning att rikta klander mot det militära?
Citera
2011-02-03, 16:54
  #960
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
Inte spårat det på samma sätt som jag följt det svenska samtalet men vet att det inte slog igenom av olika anledningar. Primärt för att amerikanska feminister använt metoden med öppna samtal på internet på ett annat sätt längre än i Sverige så det var inte samma nyhetens behag. Också då #mooreandme levde och frodades, det var svårt att slå in med ett besläktat samtal. Sedan lanserades runt jul/nyår också en kampanj om sjukdomsupplysning som använde samma hashtag.

Det enda jag kan säga med säkerhet om internationellt genomslag är att sajten prataomdet.se haft c:a 60 000 unika besökare från 147 olika länder som gjort 300 000 pageviews på ungefär 93 000 besök. Siffror för bounce rate och tid på sajten ger bilden av att de flesta besökare tittar på flera inlägg och stannar kvar för att läsa.

Lite underligt att svensk media skrivit "Nu pratar hela världen om det!" då...

Ni misslyckades med #talkaboutit för att ni inte hade personer på redaktioner över hela världen som kunde puffa för era artiklar. Så enkelt är det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback