Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Jag skulle ha lagt in ett alltid där. "Det går inte alltid att styra upp bristande kommunikation mellan människor med juridik. "
My bad.
Men tänk AA. (som i anonyma alkoholister) Tänk att tanken med #prataomdet är att människor ska få dela med sig av sina upplevelser utan att bli dömda, kritiserade eller ifrågasatta. (nej vi har inte använt AA som mall eller förebild, men det är ungefär så det har kommit att fungera. att tillåta människor att berätta utan att bli påhoppade.)
Vi kan naturligtvis inte styra samtalet, eller se till att folk inte blir påhoppade eller ifrågasatta, men vi kan uppmana till det, och själva ha den ambitionen.
Däremot ser jag inget konstigt med tanken att varje individ själv måste komma fram till vad som är rätt/fel, vad som känns bra/dåligt och var de egna gränserna går. Ett samtal handlar ju inte endast om att PRATA, och vi har även vid ett flertal tillfällen försökt lyfta vikten av att inte endast #prataomdet utan också att lyssna. Det är egentligen väldigt enkelt. Det handlar om respekt. Respekt för sig själv och lyhördhet och respekt för andra och deras gränser.
Det finns ett slags bättre liknelse med AA som jag vill göra. I AA samlas man i ring och erkänner att man har ljugit för andra och kanske även för sig själv. Man erkänner: "Jag heter NAMN och jag är ALKOHOLIST". Ni bakom #prataomdet borde också samlas, och erkänna: "Jag heter NAMN och jag är LÖGNARE" och kanske även "OCH JAG ÄR ETT SVIN".
Fatta att du inte röner någon sympati med ditt fortsatta förtal av Assange här. Den kampanj du försvarar, #prataomdet, är i grunden komprometterad, och hör inte hemma här. Varje gång du försvarar den förlorar du bara om igen, för varje gång är ett nytt övertramp.