Gummianka666:
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka666
jag anser att det du kallar rörelse
är en kampanj. Driven av en liten
grupp vänner med den cyniska målsättningen
att använda luddigt prat om sexualbrott
för att hjälpa en kompis som
trasslat till det, nämligen Anna Ardin.
Jag tycker att den teorin är intressant och som du säger, inte så värst värdig foliehatt. Men sen börjar det rätt snabbt bli dags att pilla på folieförpackningen och kasta blickar mot skyn.
1. Det nätverk ni konstruerat för denna ”kampanj” (vill här påpeka att om jag hädanefter använder ordet kampanj ska det inte tolkas som nån freudiansk felsägning utan det är ER andemening jag åsyftar) är minst sagt löst. Ni baserar ”vänskap” på att folk följer varandra och kommunicerar via twitter (vilket visar avsevärt bristande kunskap om det sociala mediet), att de nämner varandra i tweets eller är vänner på facebook.
När vi talar om journalister, politiker och röststarka feminister är det löjeväckande kopplingar för människor som i sin yrkesroll har som uppdrag att kommunicera med en bred grupp, utan att vara vänner.
Jag påstår inte att ingen känner AA. Som jag skrev ovan är många av de som tagit del av rörelsen politiker, journalister och feminister, varav AA i sin egen roll som politiker säkerligen känner flera. Men att från detta sätta likhetstecken med att det hela är en konspiration? Hm, folie.
2. Återigen är det ingen i #prataomdet som tagit ställning i någon skuldfråga eller försökt påverka rättsfallet. Ni bygger ”konspirationen” på att tidningar nämnt JA i faktarutor till artiklar om #prataomdet när det de facto är journalistpraxis att kroka artiklar.
3. Långa kedjor som sträcker sig från amerikanska regeringen via Prime till Mymland och Koljonen. Seriöst? Du ser inte foliehattarna som samlas?
Ockhams rakkniv på det hela:
Antingen berörde Koljonen med sin berättelse många som haft ett uppdämt behov av att prata av sig och det hela drog igång.
Eller så är det hela en konspiration av amerikanska regeringen som genom PR-byråer betalat miljoner för att Koljonen och Mymlan tillsammans med ett hemligt nätverk av människor runt AA (som dessutom är så klantiga att de lämnar bilder på sig själva och AA på t.ex. Facebook) ha indoktrinerat tusentals människor till att #prataomdet i syfte att sänka Wikileaks.
Ja…
Espressino:
Jag ser inte att du kommer med ett enda bärande argument i din text vilket är lite synd då den i övrigt är retoriskt välskriven, om än då innehållslös. Du pratar runt ämnen och insinuerar nonchalant att allt du skriver är vedertagen sanning när så inte är fallet för alla utanför er ~30 (obs, inte räknat er) som postat här.
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Ett försök att manipulera sanningen på bekostnad av en än så länge oskyldig man.
Återigen har ingen i #prataomdet tagit ställning i skuldfrågan och de allra flesta skiter fullständigt i JA. Återigen är det här er ÅSIKT, inte en vedertagen sanning.
JA är hittills oskyldig och förtjänar en rättvis prövning, likväl som AA inte förtjänar att hängas ut för att hon anmält honom.
Citat:
Syftet med prataomdet är behjärtansvärd och hade förtjänat ett bättre öde, men debatten dog , inte på grund av näthat, utan för att den saknade förankring utanför den ursprungliga gruppen vilka alla kan knytas direkt eller indirekt till AA.
Att ni genom människors twittrande och långsökta kedjor av Facebookvänner anser att AA känner alla inblandade är extremt långsökt. Ingen har väl förnekat att några kring rörelsen känner AA? Alla gör det dock inte.
Ni missar liksom målet här. En av motivationerna till #prataomdet var FÖRFÖLJNINGEN av AA. Att en kvinna i Sverige berättar om något HON ANSER ha varit ett övergrepp och människor/troll rusar mot henne med grepar i handen.
OM JA är skyldig eller inte ligger på en domstol att avgöra, men det måste stå människor fritt att anmäla brott som de anser sig utsatta för utan att bli uthängda. Eller? Om vi nu, precis som #prataomdet gjort inte diskuterat skuldfrågan. Ska människor få anmäla brott de anser sig utsatta för?
Det är detta bland andra Koljonen ”tackat Anna” för. Modet att anmäla och inte dra tillbaka anmälan när hatet sköljde över henne. Återigen, skuldfrågan har INGEN i #prataomdet kommenterat.
Citat:
De enstaka historier i gråzonen som till slut kom på pränt var ett 30 tal, resten var korspublicering, bloggar från närstående sam den inre kretsen.
Jag länkade till 2500 twittrare som gjorde sig hörda bland de 10000 senaste tweetsen i #prataomdet. Utöver det finns då 5500 tweets till som på den arkiveringstjänsten inte går att nå, och ett okänt antal tweets de två första dagarna (som diskutabelt kan anses ha varit de två mest aktiva dagarna på twitter) i rörelsen där arkiveringstjänten inte var aktiv.
Så, du har fått fullständigt klara bevis. Sluta ljug, för det är sånt beteende som får människor att inte ens orka ta debatten med er. Ni efterlyser att folk ska komma hit och ”försvara sig” men inser inte att ingen bryr sig när ni lindar in kritiken av #prataomdet i rena påhitt och långsökta konspirationsteorier.
Pentyl:
Det mesta av ditt första styckes konspirationsteorier har jag redan bemött. Man valde att inte nämna AA eller JA för att #prataomdet inte handlar om dem utan bara tog avstamp i berättelsen om en kvinna som anmäler ett brott och därför blir hånad och hatad.
f-boy:
Det finns 15500 tweets sparade, varav de sista 10000 från 2500 olika twittrare. Till detta kommer de två första dagarnas berättelser. Om du anser att detta resulterar i 300 berättelser finns det ju inget mer jag kan göra för att få er att förstå. Men som sagt, gör det med vetskapen om att ni blir rätt hånade för er bristfälliga kunskap om sociala medier och ingen tar er riktigt på allvar.
För det är ju bland annat här ni snavar och landar snett. Ni anklagar alla journalister, alla de som var med i rörelsen, alla de som läste under de dagarna i december och ALLA ANDRA som säger att det var ”tusentals berättelser” för att ljuga. INGEN av er följde rörelsen. INGEN av er läste då och har någon som helst aning om omfånget. Ändå anser ni er ha sanningen på er sida för att ni personligen inte läst de tusentals berättelserna. Du tycker det är rimligt?
Förstår ni inte att det totalt förlöjligar alla era argument när ni blåljuger? Det är som att diskutera med förintelseförnekare, ingen orkar för ingen orkar ta er på allvar. Jag orkar för jag tycker det är underhållande att diskutera i största allmänhet och tar er inte på så stort allvar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Resultatet blir att om Assange utlämnas till Sverige och Sverige sedan utlämnar Assange vidare till USA för att han ska ställas inför domstol för spioneri och riskera dödsstraff, så kommer det att vara väldigt få medborgare i Sverige som inte tycker att han gott kan ha det.
Say what? Vad har du för siffror på det här? Personligen vill jag inte alls se JA utlämnad och jag har inte ens en åsikt gällande hans oskuld.
Jag skulle rakt av säga att du inte har något som helst stöd för den där teorin, utöver att ni i denna flashbacktråd gjort det till en sanning. Välkommen att motbevisa mig.
Skulle vara kul att se lite praktiska exempel på all denna ”skada” #prataomdet har åsamkat samhället/JA/opinionen kring JA. NÅTT måste väl finnas eftersom ni engagerar er så?
Citat:
Nej. Förutom effekten jag beskrivit ovan så framgår det av bl a Koljonens twitter att man vill påverka framtida lagstiftning.
Fullständigt falskt. Det framgår av Koljonens både twitter och artikel att hon vill att folk ska SÄGA TILL i framtiden, så lagstiftningen de facto KAN TILLÄMPAS som den ser ut nu. DET är poängen, inte att ändra lagen.
Det är ingen mig veterligen i #prataomdet som vill göra det brottsligt att ha sex med någon som inte säger nej, däremot ska som sagt folk lära sig säga nej.
Sen kan det vara diskutabelt om det räcker till exempel att skaka på huvudet? Men det är ju såna gråzoner som kampanjen avser belysa, inte att göra alla till våldtäktsmän/kvinnor.
Citat:
Ja, det mesta tyder på att det redan före #prataomdet pågick en medveten smutskastningskampanj av både Assange och Wikileaks.
Det tvivlar jag alls inte på, men inte av människorna i #prataomdet.
Ditt nästa inlägg har jag i mångt och mycket bemött redan. Jag har förklarat ”håll det nära assangesituationen” och om du vill vrida det till nått annat så varsågod. Jag har inga illussioner om att få dig att ta av foliehatten.
Det må ha pågått en kampanj mot Wikileaks och JA, men inte av kärnfolket i #prataomdet som i väldigt stor utsträckning stöttar Wikileaks.
Kroken har jag tagit upp. Du ser den som en ”konspiration”, jag som en fullständigt normal del i journalistiskt arbete.