2022-10-22, 19:07
Medlem
6stringlevins avatar
Mitt serieintresse förlängdes på 80-talet till typ 25år tack vare epix och pox. Till viss del även Galago.
Kalle anka prenumeration följdes av fantomen och sedan mad. Plus att syrran prenumererade på lilla fridolf. Sedan köpte jag många också.
Knappast dåligt heller. Från seriemal blev jag bokmal.

Läsa serier på nätet gillar jag inte. Inte heller lyssna på böcker. Jag gillar läsupplevelsen antar jag.
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-10-22 kl. 19:30.
Citera
2023-03-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Förut så hade livsmedelsbutiken en stor vägg fylld med serietidningar, veckotidningar och månadsmagasin. Den hyllan krymper i samband med varje ombyggnad. Faktum är att storleken reducerats enormt de senaste årtiondet.

Har noterat samma sak. Dagens utbud är verkligen ingenting jämfört med förr.

De stora hyllorna är utbytta mot små, och ibland helt borttagna.

De få serietidningar som finns kvar är också ofta riktade till riktigt små barn. Typ Spiderman/Batman/Avengers "Kids" i stället för originalversionerna. De kommer inplastade med en leksak till, halva tidningen är pyssel och själva seriens handling är på samma nivå som en bilderbok för 3-åringar.

Eller så är de i stället nostalgiskt gubbiga. Typ Åsa-Nisse och Lilla Fridolf. Och 91:an. För den finns väl kvar?

Av de serier som barn och unga läste på 80 talet är det annars bara Bamse, Kalle Anka och Fantomen kvar. Och den sistnämnda kan jag tänka mig är illa ute.

Man saknar den gamla goda tiden när man kunde välja mellan Spindelmannen, Stålmannen, Batman, Marvels Universum, Pyton, MAD, Hacke Hackspett, Tarzan, Tarzans son, Fantomen, Acke, Agent X9, Svenska Serier, mfl, mfl, och utöver långkörarna så kom och gick mängder med ytterligare tidningar. Daredevil, Daffy, Hulk, Zorro osv. Och utöver allt detta fanns vuxensierierna som en genre för sig: Epix, Pox, Brök och allt vad de hette. Och i varenda bokhandel fanns mängder med seriealbum: Asterix, Lucky Luke, Blueberry, Gaston, Spirou, Tintin, Smurfarna..

Det är verkligen en enorm skillnad. Tycks som om 90% av serierna redan är borta. Konstigt att de stod sig så pass dåligt mot datorer/internet.
Citera
2023-03-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Man saknar den gamla goda tiden när man kunde välja mellan Spindelmannen, Stålmannen, Batman, Marvels Universum, Pyton, MAD, Hacke Hackspett, Tarzan, Tarzans son, Fantomen, Acke, Agent X9, Svenska Serier, mfl, mfl, och utöver långkörarna så kom och gick mängder med ytterligare tidningar. Daredevil, Daffy, Hulk, Zorro osv. Och utöver allt detta fanns vuxensierierna som en genre för sig: Epix, Pox, Brök och allt vad de hette. Och i varenda bokhandel fanns mängder med seriealbum: Asterix, Lucky Luke, Blueberry, Gaston, Spirou, Tintin, Smurfarna..

Det är verkligen en enorm skillnad. Tycks som om 90% av serierna redan är borta. Konstigt att de stod sig så pass dåligt mot datorer/internet.
Minnet bedrar en. Alla de där tidningarna fanns aldrig samtidigt. Många av dem gick dessutom bara i korta serier innan de lades ned. Kanske max ett per-tre år.

Seriealbum finns det förmodligen FLER av idag än förr. De bara säljs i mindre volymer och på färre ställen. Och importerade "graphic novels" fanns överhuvudtaget inte.
Citera
2023-03-31, 10:45
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Minnet bedrar en. Alla de där tidningarna fanns aldrig samtidigt. Många av dem gick dessutom bara i korta serier innan de lades ned. Kanske max ett per-tre år.

Helt spontant skulle jag nog säga att de publikationer som LeTeigneux nostalgiskt suckar över levde lite längre än ett par-tre år. Men säkert kan minnet bedra. Lyckligtvis finns det såna här listor att anlita ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931959)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931969)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931979)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931989)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...%E2%80%931999)

Där kan man se, att de allra flesta serietidningar i Sverige faktiskt inte blivit så värst långlivade. Det är något att begrunda - varför har vissa av tidningarna klarat sig, men det stora flertalet gått under så fort?
Senast redigerad av Ördög 2023-03-31 kl. 10:51.
Citera
2023-03-31, 12:53
Medlem
jag har börjat läsa Kalle anka pocket igen, jag tycker serierna i pocketarna har stagnerat litegranna i de moderna serierna. Bättre är de pocketarna med specialteman där kan man stöta på 80- talsserier och de är fortfarande kvalité.
Citera
2023-03-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det är något att begrunda - varför har vissa av tidningarna klarat sig, men det stora flertalet gått under så fort?
Det är väl med serier som med konst i allmänhet? Väldigt lite blir långvarigt och bestående.

Varje år släpper tusen svenska musiker ny musik men hur många av dem blir det faktiskt någonting av över tid?

Kalle, Bamse och Fantomen har klarat testet. De har något av värde som gör att de fortsätter, decennium efter decennium.

Tumac och Judge Dredd kanske inte lika mycket så.
Citera
2023-03-31, 19:32
Medlem
Citat:
Där kan man se, att de allra flesta serietidningar i Sverige faktiskt inte blivit så värst långlivade. Det är något att begrunda - varför har vissa av tidningarna klarat sig, men det stora flertalet gått under så fort?

Bra fråga.

Vissa var aldrig tänka att vara så länge. Zorro, V, ALF mfl var kopplade till TV program och var aldrig tänkta att fortsätta efter att programmet slutade visas på TV. I viss utsträckning var det samma med Hulk.

Andra tidningar var försök att lansera sådant som funkat i USA. Både Hacke Hackspett och Daffy blev väl i praktiken konkurrenter med Kalle Anka och efter ett tag visade de sig att de inte lyckades rubba Kalles dominanta position.

Och när det gäller Marvelserier så var det nog ofta så att marknaden i Sverige var tillräckligt stor för Spindelmannen + två till. Men det var inte självklart vilka de andra två skulle vara. X-Men, Hulk och Daredevil låg oftast bra till. Eller blandvarianten Marvels universum. Men försök gjordes till och från med andra titlar: Månriddaren, Spindelkvinnan, Punisher...de blev oftast kortlivade.

Men vissa serietidningar var verkligen långkörare. Spindelmannen vill jag minnas fanns från 1967 till ca 2010. Även 91:an, Acke och Tarzan känns som institutioner.

Att det finns fler seriealbum nu för tiden låter konstigt men jag litar på att det stämmer. Tycker ändå inte att det går att jämföra med situationen förr då de fanns i massor på varenda bokhandel i varenda liten by och de flesta hade några hemma och några i varje klass hade större samlingar.

Om det nu är så idag att vuxna serienördar har fler än någonsin att välja på medan vanliga barn och unga aldrig läser dem så ser jag det trots allt som en rätt tråkig utveckling.
Citera
2023-03-31, 21:01
Moderator
Popesizes avatar
Utbrutna inlägg från (FB) Är Kalle Anka döende? har flyttats över till denna tråd.

// Moderator
Citera
2023-07-18, 22:54
Medlem
Adelaides avatar
Serietidningar - ett döende fenomen?

Det var länge sen jag såg serietidningar säljas i de butikerna som jag brukar besöka. Alltså Kalle Anka, Fantomen och dylikt. Det var ju väldigt populärt för ett par decennier sen. Nuförtiden ser jag aldrig en enda. Är serietidningen ett döende fenomen?
Citera
2023-07-18, 23:00
Medlem
Japp de är det.

Men tydligen kan man fortf prenumerationers på kalle anka
Citera
2023-07-18, 23:25
Medlem
Eftersom serier är för barn kan man inte ta in annonser. Så, deras ekonomi sucks donkey balls. Örnsköldsvik har en tjock jäkla gratis tidning som finns överallt - Tidningen 7 - som skickas ut till alla via posten och ligger överallt på stan, som ingen jävel orkar läsa, men den är smockfull med annonser. Har ofta fantiserat vad som skulle hända om den innehöll några bra serier istället.
Citera
2023-07-19, 00:41
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det var länge sen jag såg serietidningar säljas i de butikerna som jag brukar besöka. Alltså Kalle Anka, Fantomen och dylikt. Det var ju väldigt populärt för ett par decennier sen. Nuförtiden ser jag aldrig en enda. Är serietidningen ett döende fenomen?
Då måste man ju nästan ställa frågan -vilka butiker är det du brukar besöka?
Jag har sett serietidningar i de matbutiker närmast mig. Men det vanligaste är nog att de flyttat över till pressbyrån och liknande handlare som tillhandahåller tidskrifter. Matbutikerna säljer mest dags- och kvällstidningar numera.

Om du tänker på utbudet, så absolut att det har skralnat av de senaste decennierna eller så. Tittar jag på pressbyråns hemsida, så får jag det till tolv individuella -svenska- renodlade serietidningar. (Man kan få det till flera, om man räknar in avknoppningar som t.ex "Bamse för de minsta", "Bamse Extra" och "Bamse äventyr" eller "Kalle Anka Klassiker" och "Deckargåtor".)

Serier som fenomen är inte utdöende. Det frodas på internet i olika former. Men kanske att tidningen håller på att försvinna så sakteliga. Upplagorna minskar. Kalle Anka har dragit ner på utgivningen till bara varannan vecka, efter att ha kört med varje vecka i över 60 år.

Samtidigt så kan man se hur Manga verkar öka i USA. Samlingsalbum och tjocka inbundna samlingsvolymer (omnibus) kommer ut från Marvel som aldrig förr. Men även deras lösnummerförsäljning går sämre. Och de hinner knappt lägga avsluta tidningen pga låga försäljningssiffror förrän de ger ut allt i samlingsformat. Brian Michael Bendis gjorde en sak populär. Historier som pågick under ca 6-7 nummer. För det var lagom att binda ihop till ett album. Därmed myntades termen "Writing for the trades". Och det är klart, att om man satsar hellre på en historia som är gjord för ett litet album istället för något som kan pågå längre perioder, så väntar hellre köparen tills allt är gjort och får det i ett albumformat som dessutom är något billigare. Och när ingen köper tidningen, så läggs den ned. Och vi är inne i en ond spiral.

Samtidigt -Det är också en skillnad på hur svenska och amerikanska serietidningar är uppbyggda. Svenska serier är mer riktade på humor, och gör sig inte lika bra i samlingsalbumformat. Så den amerikanska trenden med att samlingsvolymer tar över mer, biter inte riktigt i Sverige. Du hittar sällan alla Krister Peterssons 91'an-historier i en samlingsvolym (även om jag tror att det skulle kunna sälja)
Men vikande siffror har vi nog gemensamt.

Jag avskyr att vara pessimist när det gäller min hobby. Men det är svårt att vara optimist ibland.
JA... -Den västerländska serietidningen kanske går mot sitt slut. Till förmån för samlingsvolymer istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in