2020-01-17, 05:35
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Såna här förutsägelser får man läsa ...

Experten: ”Serietidningen kommer sakta att försvinna”
https://www.svt.se/kultur/serietidni...-att-forsvinna
Tappa upplagor kan Kalle Anka fortsätta göra, men Disney (läs: deras kader av karaktärer) never goes out of fashion och kommer ha sin publik som läser på papper, åtminstone under detta årtionde.

Det finns också en möjlighet för klassiska svenska serietidningar som 91:an att både bibehålla befintliga läsare och hitta nya. Vad är hemligheten? Nostalgi! Det är helt enkelt en värld som är svensk och bara svensk, inte ett uns av mångkultur förekommer. Svensken vill befinna sig i en dylik bubbla, om än så bara för en timma varannan vecka.

Skulle faktiskt vilja slå ett slag för serietidningen som en gå bort-present istället för en flaska vin – eller tillsammans med en flaska vin t o m.

Ge bort prenumerationer i julklapp eller födelsedagspresent till den nyblivna pappan som numer värnar familjeliv och trygghet.

Vad tycks?
Citera
2020-02-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Skulle faktiskt vilja slå ett slag för serietidningen som en gå bort-present istället för en flaska vin – eller tillsammans med en flaska vin t o m.

Jag personligen skulle bli överlycklig över det! Men jag tror också att vi som skulle bli det är en väldig minoritet.
Citera
2020-02-18, 12:35
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mauwieze
Jag personligen skulle bli överlycklig över det! Men jag tror också att vi som skulle bli det är en väldig minoritet.
Överlycklig kanske inte gemene man blir, men nog skulle denne ta sig en nyfiken titt åtminstone.

Julalbumet är en perfekt julklapp för under hundra kronor dessutom.
Citera
2020-02-19, 08:03
Bannlyst
Detta nya absurda, har det 20 år på nacken? att serietidningsavdelningen på Pressbyrån eller i mataffären är ett berg av plast? Alla tidningar är inplastade och med följer någon skitleksak, också den i plast förstås. Vilket trams! Och någon som samlar på serietidningar kan ju inte göra det när allt säljs i plastpåse. Plastpåsarna torde snabbt spricka och innehållet ramla ut. Sådana fjanterier.

Det fanns en tid när det hörde till allmänbildningen att Fantomen gift sig. Det fanns en tid när barn och ungdomar köpte Tarzan och Stålmannen , Pilot och Kalle Anka. Jag var barn då och saknar det litegrand, saknar när serietidningar var något stort.
Citera
2021-12-26, 19:41
Medlem
Förut så hade livsmedelsbutiken en stor vägg fylld med serietidningar, veckotidningar och månadsmagasin. Den hyllan krymper i samband med varje ombyggnad. Faktum är att storleken reducerats enormt de senaste årtiondet.

Funderar på hur länge sedan som jag köpte lösnummer av en tidning eller senast prenumererade oavsett kategori. Förr köpte jag kanske ett lösnummer av en tidning om jag skulle resa och ha något att bläddra i och fördriva tiden med. Men med surfplattan nära till hands så har tidningar spelat ut sin roll.

Framtiden är nog utstakad för alla tryckta tidningar. Däremot så kan framtiden fortsatt vara god för pocketböcker.
Citera
2021-12-27, 00:40
Medlem
ceyifam2s avatar
Tja. Trist utveckling. Växte upp med en secondhand-butik, typ, bredvid. Serier kostade 0.50-1kr begagnade. Jag läste sjukt mycket serier, hade 2 stora lådor under sängen (såna man lägger typ överkast och täcken i) helt fulla med serietidningar och det var bara de bra. Prenumererade på Bamse i 10 år, lite för länge, men det var en bra tidning.

Som nämnts, "alla" läste serier förr. Mina kusiner, som sannerligen inte öppnade böcker i onödan, hade ändå en meter Kalle-pockets i bokhyllan. Serier fanns överallt. Den sista vardagliga kopplingen till serier för folk flest tycks vara dagstidningarna, som vi vet bara läses av åldrande borgerlig medelklass numera. Och då bara några ynkliga strip.

Dagens barn kan knappt läsa serier. De läser fler böcker. Det är helt ok såklart. Men det är ändå trist att seriekonstformen reduceras till svårtillgänglig (men därmed inte svårsmält) smal konst för de redan insatta.
Citera
2022-04-19, 22:45
Medlem
schizophrenias avatar
Albumförlagets hemsida albumforlaget.se har legat nere ett tag nu. Vad har hänt?
Citera
2022-04-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Albumförlagets hemsida albumforlaget.se har legat nere ett tag nu. Vad har hänt?
Uppdatering? Facebook-sidan verkar funka i alla fall.

https://sv-se.facebook.com/pg/albumf...t.jonas/posts/
Citera
2022-04-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Detta nya absurda, har det 20 år på nacken? att serietidningsavdelningen på Pressbyrån eller i mataffären är ett berg av plast? Alla tidningar är inplastade och med följer någon skitleksak, också den i plast förstås. Vilket trams! Och någon som samlar på serietidningar kan ju inte göra det när allt säljs i plastpåse. Plastpåsarna torde snabbt spricka och innehållet ramla ut. Sådana fjanterier.

Det fanns en tid när det hörde till allmänbildningen att Fantomen gift sig. Det fanns en tid när barn och ungdomar köpte Tarzan och Stålmannen , Pilot och Kalle Anka. Jag var barn då och saknar det litegrand, saknar när serietidningar var något stort.

Jag är tvärt om glad att detta efterblivna påfund som kallas för "serietidningar" går dåligt och försvinner. Det verkar som att svenskar till och med vuxna personer har varit synnerligen benägna till att konsumera dessa publikationer för förståndshandikappade. Vilken respektabel vuxen person i Italien, Tyskland eller annat europeiskt land läser serietidningar? Det är bara svenska mongo-människor som njuter av dessa alster. Tanken på att vuxna svenska idioter i 40-års åldern spenderar tid på att läsa Kalle-Anka eller Fantomen får mig att må illa.
Citera
2022-04-20, 21:02
Medlem
Fantomen kostar 80 kronor och det är inte mycket att läsa. På 80-talet kostade en serietidning 5-10 spänn och var ekonomiskt bra för barn. Vilken förälder vill lägga ut 80 kronor på en serietidning när en faktatidning om spel kostar ungefär samma summa?
Citera
2022-04-20, 22:05
Medlem
Agent X9 läste jag som barn. Finns den kvar? Tyckte den var spännande.
Citera
2022-04-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag är tvärt om glad att detta efterblivna påfund som kallas för "serietidningar" går dåligt och försvinner. Det verkar som att svenskar till och med vuxna personer har varit synnerligen benägna till att konsumera dessa publikationer för förståndshandikappade. Vilken respektabel vuxen person i Italien, Tyskland eller annat europeiskt land läser serietidningar?

Fransk-belgiska serietidningar, eller bande dessinées, är väldigt populära i Frankrike och andra fransktalande länder (Tintin och Asterix är ju världskända, för bövelen). Italienska serietidningar, som Tex Willer och Dylan Dog, verkar även vara populära i en rad europeiska länder (https://www.sergiobonelli.it/sezioni/660/licensing). Jag tror inte att svenskar är mer benägna att läsa serietidningar än andra européer.
Senast redigerad av handelschon 2022-04-26 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in