Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Det verkar som serier har varit på nedåtgående sedan årtionden. På 70- och 80 talen fanns massor av olika serietidningar. Bara på temat vilda västen serier fanns Buffalo Bill, Tomahawk, Silverpilen, Westernserier, Apache. Finns det lika många serier överhuvudtaget idag i en vanlig affär?
Andra intressen verkar gälla idag, nätspel och surf som föregående debattör var inne på.
Så populärt som när jag var ung (80-tal och tidigt 90-tal) är det inte, men det jag märker som skolbibliotekarie är att manga är oerhört populärt. Långt mer populärt än de västerländska serierna (som Marvel och DC).
Manga är dock inte något som översätts i någon högre grad till svenska (däremot till tyska och finska).
Därtill tror jag att det blivit mer accepterat med serier på folk- och skolbibliotek. När jag var ung fanns det en del seriealbum (och en prenumeration på Kalle & Co) på folkbiblioteket, men det var kanske 100 album allt som allt. (Just det var förvisso på en tämligen liten filial.)
På skolbiblioteket på högstadiet tror jag inte att det fanns något alls mer än tidningen Min häst.
Nu vet jag att vi ligger högt på min skola, men vi har c:a 1 000 titlar på hyllorna för tecknade serier. (Fast då drar vissa långserier i stil med Bleach och OnePiece upp det hela.)
En volym kostar ofta c:a 100-150 kr för c:a 200 sidor och det är inte något som brukar säljas i vanligt mataffärer. I bokhandlar finns det så klart, men de blir också mer sällsynta. Däremot är det såklart lätt att beställa på nätet, men priset gör att det förmodligen är många som istället läser serierna direkt på nätet på allehanda sidor. Gissningsvis inkluderar det även fanöversatta serier så att de slipper vänta på den officiella översättningen.
Liten prisjämförelse:
Kalle Ankas Pocket #64 kom 1985 och kostade 21,50 kr.
Enligt
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/ så motsvarar det 52,84 kr.
#158 kom 1993 och kostade 36,50 kr.
Enligt prisomräknaren motsvarar det 56,71 kr.
Fast manga kostar alltså ungefär 2-3 ggr så mycket för något färre sidor. Det kan vara rätt tufft att sälja in till de yngre.
Jag tror alltså att populariteten är högre än vad som är lätt att tro (om än inte lika hög som way back), men att den i hyfsat hög grad är osynlig.