Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-26, 18:49
Medlem
Draxxxens avatar
För mig är serier en konstform som musik, litteratur och film. Serier kommer nog inte att försvinna även om utbudet och efterfrågan ser annorlunda ut i dag. Serier är också mer än enkel humor i Kalle Anka. Det finns långa grafiska noveller som är mycket skickligt berättade om man tycker mer om den stilen.
Citera
2022-04-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag är tvärt om glad att detta efterblivna påfund som kallas för "serietidningar" går dåligt och försvinner. Det verkar som att svenskar till och med vuxna personer har varit synnerligen benägna till att konsumera dessa publikationer för förståndshandikappade. Vilken respektabel vuxen person i Italien, Tyskland eller annat europeiskt land läser serietidningar? Det är bara svenska mongo-människor som njuter av dessa alster. Tanken på att vuxna svenska idioter i 40-års åldern spenderar tid på att läsa Kalle-Anka eller Fantomen får mig att må illa.

Dagens roligaste/hjärndödaste.
Citera
2022-04-26, 21:58
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Uppdatering? Facebook-sidan verkar funka i alla fall.

https://sv-se.facebook.com/pg/albumf...t.jonas/posts/
Ja, det var möjligen anledningen. Hur som helst är hemsidan albumforlaget.se tillbaka igen.
Citera
2022-09-16, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Fantomen kostar 80 kronor och det är inte mycket att läsa. På 80-talet kostade en serietidning 5-10 spänn och var ekonomiskt bra för barn. Vilken förälder vill lägga ut 80 kronor på en serietidning när en faktatidning om spel kostar ungefär samma summa?

Så dyr är den inte ännu men priset har krypit över 50 kr. Du måste ha sett något extratjockt julnummer eller något.
Citera
2022-09-17, 19:50
Medlem
zatars avatar
Sveriges serie-scen har väl till mestadelen bestått av vänster-inriktade serieskapare som gjort "underground comix" aktiga serietidningar, ofta baserade utifrån dessa själva? Vet ej hur poppis det är nuförtiden då vänsteråsikter inte är "punkigt" längre (snarare tvärtom, att att vara höger är punk gentemot vänsteretablissementet). Jag själv är en långvarig läsare av amerikanska superhjälteserier, samt franska/belgiska bandes desinees (western/fantasy mm), men har varit dålig på att läsa tex Fantomen slaviskt. Hade varit synd om den tidningen gick i graven, men jag har förstått att tom Fantomen har blivit woke på senare år...
Citera
2022-09-17, 21:00
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatar
Sveriges serie-scen har väl till mestadelen bestått av vänster-inriktade serieskapare som gjort "underground comix" aktiga serietidningar, ofta baserade utifrån dessa själva? Vet ej hur poppis det är nuförtiden då vänsteråsikter inte är "punkigt" längre (snarare tvärtom, att att vara höger är punk gentemot vänsteretablissementet). Jag själv är en långvarig läsare av amerikanska superhjälteserier, samt franska/belgiska bandes desinees (western/fantasy mm), men har varit dålig på att läsa tex Fantomen slaviskt. Hade varit synd om den tidningen gick i graven, men jag har förstått att tom Fantomen har blivit woke på senare år...

Svenska Fantomen har väl alltid varit ganska "woke"?

Kom faktiskt en bok om det där helt nyligen: När Fantomen blev svensk: Vänsterns världsbild i trikå av Robert Aman.
Citera
2022-09-17, 23:14
Medlem
zatars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Svenska Fantomen har väl alltid varit ganska "woke"?

Kom faktiskt en bok om det där helt nyligen: När Fantomen blev svensk: Vänsterns världsbild i trikå av Robert Aman.

Det kanske stämmer. Som sagt är jag för dåligt insatt i Fantomen för att ha koll på det. Men har den verkligen alltid varit "woke"? Jag minns från att jag var mindre att tidningen var präglad av en "sossig" världssyn, men det är skillnad på woke och sk "sossighet" eller vad man nu än ska säga? "Woke" är ju "nagel i ögat"-aktivism som tar läsaren ur en fantasi in i vår verklighet som präglas av en viss sidas politiska aktivism (ofta genom "on the nose" budskap).
Citera
2022-09-24, 02:34
Medlem
Ferhs avatar
Vill man läsa serier så finns det ju en obegränsad mängd tillgängligt på internet, helt gratis. Den möjligheten fanns inte för typ 30 år sen, då var man tvungen att köpa serietidningar om man ville läsa, men den tiden har passerat. Plus att det även finns väldigt mycket annan underhållning som man kan lägga tid på numera, jämfört med förr i tiden.

Enda som kommer att fortsätta sälja hyfsat i Sverige framöver lär vara Kalle Anka och sånt som är riktat till yngre barn, som inte klarar att läsa serier på engelska, för det är rätt svårt att hitta inscannade serier på svenska. Typ om man är en svensk serietecknare och vill göra serier riktade mot mer vuxna läsare, så är det betydligt bättre att sikta på att få sina serier publicerade utomlands på engelska istället, för finns ingen marknad för sånt i Sverige.

Samma sak om man är författare och skriver något annat än typ kriminalromaner och ungdomsböcker, bättre att översätta sina böcker till engelska och publicera dem utomlands isåfall, för Sverige har en rätt begränsad marknad när det gäller böcker med. Typ spelar ingen roll hur bra och välgjord en serietidning eller bok är för nästan ingen skulle köpa den ifall den inte passar in i marknaden och vad som efterfrågas.
Citera
2022-10-02, 03:17
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatar
Det kanske stämmer. Som sagt är jag för dåligt insatt i Fantomen för att ha koll på det. Men har den verkligen alltid varit "woke"? Jag minns från att jag var mindre att tidningen var präglad av en "sossig" världssyn, men det är skillnad på woke och sk "sossighet" eller vad man nu än ska säga? "Woke" är ju "nagel i ögat"-aktivism som tar läsaren ur en fantasi in i vår verklighet som präglas av en viss sidas politiska aktivism (ofta genom "on the nose" budskap).

Ärligt talat har jag inte läst så mycket Fantomen, så visst, det är kanske en överdrift att säga att serien alltid varit "woke".
Citera
2022-10-02, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Nu har jag förvisso inte sökt, men kasta tråden isåfall.

Här kommer lite bakgrundsinfo om min relation till serier, men för den som vill kan man ju scrolla ner direkt till frågan.

När jag var några år yngre, fram till 15-årsåldern, så var jag ett hardcorefan av serietidningar och seriealbum. Jag prenumererade på flera tidningar, och var ständigt på jakt på fler för att kunna komplettera min samling. Jag brann verkligen för branschen och satt i timtal varje dag och letade fakta på nätet, ringde runt till redaktörer och förlag för att fråga mer om framtiden hos vissa tidningar, eller var jag kunde finna svar på mina frågor om tecknare, tidningar osv.

Sedan avtog mitt intresse och för något år sedan då jag var i behov av extra fickpengar så sålde jag merparten av min samling för en spottstyver. Vi snackar Blueberryalbum som jag gett tusentals kronor för, signerade album och tidninga,r förstanummer av Star Wars, plus andra album och tidningar som tidigare legat mig mycket varmt om hjärtat.

Allt jag har kvar nu är en Tarzan från -53 och ca 600 fantomentidningar, enbart kvar därför att jag inte tyckte att jag fick ett bra pris för dem innan.

Nu, i dagsläget, så ångrar jag mig totalt. Så länge som jag fick slita för mina samlingar, all tid, alla pengar, och framförallt den glädje och lycka som jag fick av att inneha,titta på, och läsa mina album och dyrgripar. Jag mår rent ut sagt dåligt av att jag i princip gav bort allt för några ynka hundra. Usch. Värst är vetskapen om att jag förmodligen aldrig kommer kunna få tillbaka dem, då vissa var riktigt svåra att få tag i. För att inte tala om de signerade albumen.

Därför är det tråkigt att se hur tidning efter tidning idag tappar siffror hela tiden. Mindre och mindre ungdomar i min ålder läser serier, Då jag inte har varit insatt på 6-7 år så vet jag inte riktigt hur dagsläget ser ut nu i branschen, vilka tidningar som lagts ner och dylikt. Den enda jag vet som inte finns kvar är Fantomenkrönikan.

Min mening med trådstarten är att vi kan diskutera hur dagsläget ser ut för förlagen och tidningarna här i Sverige, och hur vi tror att framtiden kommer se ut. Kommer tidningarna så småningom dö ut helt?

Ja, det är väldigt tragiskt.

Är själv 65 bast, men älskade serietidningar som grabb, i synnerhet Fantomen.

Jag har faktiskt kvar i min ägo, än i denna dag, komplett uppsättning av de två första årgångarna av Fantomen, 1950 och 1951.
Tyvärr inte i toppskick, men helt okey som jag ser det.

Dagens ungar hade mått bättre av lite serietidningskultur istället för destruktivt nätspel och surf.
Citera
2022-10-02, 20:56
Medlem
DeValeras avatar
Det verkar som serier har varit på nedåtgående sedan årtionden. På 70- och 80 talen fanns massor av olika serietidningar. Bara på temat vilda västen serier fanns Buffalo Bill, Tomahawk, Silverpilen, Westernserier, Apache. Finns det lika många serier överhuvudtaget idag i en vanlig affär?

Andra intressen verkar gälla idag, nätspel och surf som föregående debattör var inne på.
Citera
2022-10-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det verkar som serier har varit på nedåtgående sedan årtionden. På 70- och 80 talen fanns massor av olika serietidningar. Bara på temat vilda västen serier fanns Buffalo Bill, Tomahawk, Silverpilen, Westernserier, Apache. Finns det lika många serier överhuvudtaget idag i en vanlig affär?

Andra intressen verkar gälla idag, nätspel och surf som föregående debattör var inne på.

Så populärt som när jag var ung (80-tal och tidigt 90-tal) är det inte, men det jag märker som skolbibliotekarie är att manga är oerhört populärt. Långt mer populärt än de västerländska serierna (som Marvel och DC).
Manga är dock inte något som översätts i någon högre grad till svenska (däremot till tyska och finska).

Därtill tror jag att det blivit mer accepterat med serier på folk- och skolbibliotek. När jag var ung fanns det en del seriealbum (och en prenumeration på Kalle & Co) på folkbiblioteket, men det var kanske 100 album allt som allt. (Just det var förvisso på en tämligen liten filial.)
På skolbiblioteket på högstadiet tror jag inte att det fanns något alls mer än tidningen Min häst.

Nu vet jag att vi ligger högt på min skola, men vi har c:a 1 000 titlar på hyllorna för tecknade serier. (Fast då drar vissa långserier i stil med Bleach och OnePiece upp det hela.)

En volym kostar ofta c:a 100-150 kr för c:a 200 sidor och det är inte något som brukar säljas i vanligt mataffärer. I bokhandlar finns det så klart, men de blir också mer sällsynta. Däremot är det såklart lätt att beställa på nätet, men priset gör att det förmodligen är många som istället läser serierna direkt på nätet på allehanda sidor. Gissningsvis inkluderar det även fanöversatta serier så att de slipper vänta på den officiella översättningen.

Liten prisjämförelse:
Kalle Ankas Pocket #64 kom 1985 och kostade 21,50 kr.
Enligt https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/ så motsvarar det 52,84 kr.
#158 kom 1993 och kostade 36,50 kr.
Enligt prisomräknaren motsvarar det 56,71 kr.
Fast manga kostar alltså ungefär 2-3 ggr så mycket för något färre sidor. Det kan vara rätt tufft att sälja in till de yngre.

Jag tror alltså att populariteten är högre än vad som är lätt att tro (om än inte lika hög som way back), men att den i hyfsat hög grad är osynlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in