2023-07-22, 00:08
Medlem
DeValeras avatar
Ja det känns som serietidningen tillhör tidigare generationer än dagens. På 70- och 80-talen så fanns det så mycket serietidningar i affärernas tidningsställ. Bara i en så pass nischkategori som Vilda Western serier fanns en handfull tidningar som Silverpilen, Apache, Tomahawk, Buffalo Bill och Western-Serier, Jonah Hex. Dessutom seriealbumen med Buddy Longway och Lucky Luke som var poplära då.

Jag tror att dataspelandet, youtube och sociala medier och tillgång till barnkanaler på TV har minskat efterfrågan på serier, tyvärr.
Citera
2023-07-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det känns som serietidningen tillhör tidigare generationer än dagens. På 70- och 80-talen så fanns det så mycket serietidningar i affärernas tidningsställ. Bara i en så pass nischkategori som Vilda Western serier fanns en handfull tidningar som Silverpilen, Apache, Tomahawk, Buffalo Bill och Western-Serier, Jonah Hex.
Vill dock minnas att de ovan uppräknade tidningarna inte riktigt existerade samtidigt.

Citat:
Jag tror att dataspelandet, youtube och sociala medier och tillgång till barnkanaler på TV har minskat efterfrågan på serier, tyvärr.
Stämmer rätt bra det. Jag brukar ställa frågan "när såg ni en unge sitta och läsa en serietidning senast?". Ungar som sitter och fipplar med telefoner och paddor ser man däremot i princip varje dag...
Citera
2023-07-22, 00:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
...
JA... -Den västerländska serietidningen kanske går mot sitt slut. Till förmån för samlingsvolymer istället.

Har det inte varit så sedan länge här?

Mangan var omåttligt populär redan före 2010, och en annan läste och tittade på 90-talet.
Citera
2023-07-22, 00:42
Medlem
Kongruensbojds avatar
Gratis trumfar allt. Därför dog nischkanaler som ZTV. Därför kommer serier tryckta på papper att småningom dö ut.

Finns en del märkesår man hoppas få uppleva innan dess, som 91:ans hundraårsjubileum 2032.

Frågan är hur serier kommer leva vidare på läsplattor. Kan tänkas att intresset för serier tynat ut innan det hunnit slå på ”nya” format. Det kan alltså komma generationer av barn och unga som aldrig läst en serie.

Japan verkar kunna stå emot trenden. Här säljer manga som aldrig förr och det finns bra appar för läsning i mobilen etc. Covid verkar har boostat intresset.
Citera
2023-07-22, 00:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Vill dock minnas att de ovan uppräknade tidningarna inte riktigt existerade samtidigt.

Stämmer rätt bra det. Jag brukar ställa frågan "när såg ni en unge sitta och läsa en serietidning senast?". Ungar som sitter och fipplar med telefoner och paddor ser man däremot i princip varje dag...

Det kan vara ett eller något år emellan dem. Silverpilen fanns väl fram tills 70-talet, Apache något år under tidigt 80-tal, men Tomahawk, Buffalo Bill och Western-Serier var nog samtida.
Citera
2023-07-23, 02:14
Medlem
Citat:
Det kan vara ett eller något år emellan dem. Silverpilen fanns väl fram tills 70-talet, Apache något år under tidigt 80-tal, men Tomahawk, Buffalo Bill och Western-Serier var nog samtida.
Det är mer komplicerat än så faktiskt... Apache ersatte t ex Tomahawk 80-81, sedan återuppstod Tomahawk... Buffalo Bill är ett helt kapitel för sig... Western / Western-Serier var väl den som fanns under "hela" tiden vi pratar s a s. Mitten av 70-talet till mitten av 90-talet. Jonah Hex GICK i Buffalo Bill, Tomahawk och Western! Som EGEN tidning fanns den bara 85-86...
Orkar inte sitta och lägga seriewikin-länkar halva natten..., men det var inte riktigt så att det alltid fanns ett halvdussin renodlade western-tidningar att tillgå på serietidningshyllorna i affärerna.
Citera
2023-07-23, 02:50
Medlem
Säljs det Tintin och liknande längre? Var länge sen man såg dem. Kanske i bokhandel eller nåt. Minns när man var liten och åkte med föräldrarna till ett större varuhus. Fanns ju bara ett mål och det var seriealbumen. Dit man begav sig. Där fanns hyllor med allt man kunde önska sig. Inte bara de välkända serierna utan allt möjligt av belgiska- och mer okända serietecknare. Ibland fick man något skumt album med sig hem.
Citera
2023-07-23, 10:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Säljs det Tintin och liknande längre? Var länge sen man såg dem. Kanske i bokhandel eller nåt. Minns när man var liten och åkte med föräldrarna till ett större varuhus. Fanns ju bara ett mål och det var seriealbumen. Dit man begav sig. Där fanns hyllor med allt man kunde önska sig. Inte bara de välkända serierna utan allt möjligt av belgiska- och mer okända serietecknare. Ibland fick man något skumt album med sig hem.

Finns att köpa i de större nätbokhandlarna.
Citera
2023-07-23, 16:47
Medlem
Citat:
Finns att köpa i de större nätbokhandlarna.

Allt finns på nätet men reflekterade mest över att det inte syns på butikshyllorna. Minns inte när det försvann. Butiker var alltid smockfulla med serietidningar när jag var liten.

Ett av de många seriealbum jag hade.
https://www.bokborsen.se/index.php?f...oderna%20tider
Citera
2023-07-23, 18:14
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Allt finns på nätet men reflekterade mest över att det inte syns på butikshyllorna. Minns inte när det försvann. Butiker var alltid smockfulla med serietidningar när jag var liten.

Ett av de många seriealbum jag hade.
https://www.bokborsen.se/index.php?f...oderna%20tider

Ja serietidningshyllorna var välfyllda med olika sorters serietidningar för 40-50 år sedan. Kommer dock inte ihåg att det såldes seriealbum i vanliga affärer, men säkert hos större butiker som Obs, Åhléns/Tempo etc.

Hur de ser ut i bokaffärer idag vet jag inte. Besöker sådana knappt på bokrean längre.
Citera
2023-07-24, 10:16
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Jodå, bokhandlare brukar ha Tintin. Köpte själv en ny omgång för inte så länge sedan i fysisk butik. Upplever dock översättningarna som försämrade jämfört med min fars äldre utgåvor, mycket mer simplifierat talspråk i pratbubblorna. Tror de t.ex. bytt ut samtliga "Ni" mot "Du", vilket ser väldigt märkligt ut enligt min uppfattning då figurerna i Tintin tenderar att i övrigt ofta använda gammalmodiga uttryck.

Ska bli kul sen dock om jag får tid att läsa koks i lasten, ska bli intressant att se om det skett nån regelrätt censur
Senast redigerad av MrMario 2023-07-24 kl. 10:28.
Citera
2023-07-24, 10:49
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jodå, bokhandlare brukar ha Tintin. Köpte själv en ny omgång för inte så länge sedan i fysisk butik. Upplever dock översättningarna som försämrade jämfört med min fars äldre utgåvor, mycket mer simplifierat talspråk i pratbubblorna. Tror de t.ex. bytt ut samtliga "Ni" mot "Du", vilket ser väldigt märkligt ut enligt min uppfattning då figurerna i Tintin tenderar att i övrigt ofta använda gammalmodiga uttryck.

Ska bli kul sen dock om jag får tid att läsa koks i lasten, ska bli intressant att se om det skett nån regelrätt censur
Jag tror inte det kommer att vara så mycket censur. Möjligtvis en liten inforuta i början,, och kanske ett mer, som du säger -simplifierat, och modernare språkbruk.

Jag har för mig att den nya översättaren Björn Wahlberg är för stor Tintin-entusiast för att ändra i serierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in