2002-11-23, 03:00
Medlem
Våran major......jösses....den snubben hade pondus så det skrek om.
Snubben behövde bara titta på en så höll man på o skita ner sig.
Nog för att tala om när han öppnade munnen för en utskällning.
Oftast så hörde man hans röst genom radion:"Adam Quintus, utvärdera er själva". Då visste man att man hade gjort bort sig rejält.
Nefaan....den snubben ville man inte se öga mot öga.
Stackars satar som var tvungna o förklara för sig inför honom.
Citera
2007-12-04, 21:19
Medlem
dumstruts avatar
Helvete vad jag garvar

Gjorde lumpen i flottan, K-krona -93 och det enda vi gjorde var kajka runt och leta u-båt (hittade inga, inte ens våra egna), käka, och vakta båtjävlarna när vi låg till kaj.

Vaktpassen var 4 timmar och rullade över dygnet och mellan 00-04 var man jävligt möglig. I februari var det ett nöt som under nattvakten fick den briljanta idén att spola kajen med brandslangarna så att han och hans vaktkollega kunde åka kana... Sagt och gjort, vatten spolades och när solen steg upp över Karlskrona glänste en spegelblank kaj där de unga tu arm i arm (med varisin k-pist på ryggen) gled fram och åter.

Det roligaste kom när vi ställde upp på backen kl 07, för mönstring. På kajen kommer fartygschefen (örlkn) cyklande, och gör en sån jävla mölla att jag trodde fan att gubbjäveln skulle dö. På rygg med cykeln över sig skriker han rätt ut och våra två hjältar fick hacka, sanda och rengöra kajen. Alla vi i den vakten fick oss en blåsning för att vi inte knasade ditt dessa herrar men det var inget mot deras utskällning....Lätt mitt bästa lumparminne... skrattar fortfarande när jag tänker på det.
Citera
2007-12-05, 00:33
Medlem
Tachikomas avatar
Jag kan berätta om en riktigt rolig utskällning vi fick en gång.

Vi var ett gäng i plutonen som skulle ligga i beredskap på AMF4 under sommaren för x antal år sedan. Detta var inte lång tid innan muck. Resten av plutonen var på sommarledighet och vi som skulle befinna oss på regementet hade räknat med att kunna ligga på stranden, bada och sparka boll motsvande hela dagarna. Njuta av den gassande solen helt enkelt.

Nåväl, vi skall träffa vakthavande befäl för första gången.
Vi marschar bort till anvisad plats och är där i god tid.
Vi står och väntar en stund och till sist hör vi aggressiva fotsteg komma i vår riktning.
Mycket riktigt, det är vb. Han ser mycket barsk och grinig ut.

När han kommer fram så vrålar han åt c berto-styrkan att lämna av.
När c bs beordrat upp resterande manskap i givakt, och börjar rabbla ramsan så får vb tokspel. Han börjar skrika och gorma på oss, stå stilla! se rakt fram! För i helvete ...&%¤#½½!!! i gammal hederlig GSU anda, a la Full metal jacket.

Efter en stund börjar han lugna ner sig, man ser hur hans aggressiva utstrålning långsamt förbyts till något liknande

Han blir tyst någon sekund och frågar sedan: "Hmm, ni är inte nyinryckta va?"
C beredskapsstyrkan pekar på sin barre och svarar "Nej löjtnant, vi har muck om (si och så många) dagar".
Nu skiner löjtnanten upp som en sol och utbrister "Men gör lättnad i klädseln då för fan gubbar, här kan ni inte stå och svettas som grisar! Ni kan lägga fältjackorna där borta".

Han visade sig vara ett av dom mest trevliga befäl vi stött på, han gick ifrån monster till en i gänget på 1 minut ungefär. Efter detta behandlade han oss precis som om han själv vore en beväring. En skittrevlig kille faktiskt.
Citera
2007-12-05, 00:55
Medlem
Dweezil78s avatar
Skrattar nästan så jag viker mig av alla historier

jaja, får väl erkänna att jag åkt på några utskällningar under lumpen tiden. Låg på TPC i Göteborg 98-99

1.
Hade berto över helgen (vintern) och uttråkad som man var så tog man en TGB20 bil och drog ner till hamnen för att drifta/sladda runt lite på isen/packad snö . Det var väl inga direkta problem, men på vägen tillbaka så kommer jag ihåg att just denna bilen stog still för missljud i växellådan. Kunde inte höra något fel med den så tänkte att "Hmm..om man skulle testa på högre växel och högre fart"

Sagt och gjort, vad jag då inte tänker på är hastigheten. Är ju 30 inne på området och ligger väl 60-70 nere i hamnområdet och när jag är som mest upptagen kommer den kapten som är ansvarig för bertostyrkan gående och jag blåser förbi honom. När jag väl inser vem det är jag precis kört förbi så är det ju bara att så snabbt som möjligt att ta sig upp till TPC´s lokaler för att ställa fordonet och försvinna från platsen.

Hinner fan inte komma upp förrän kaptenen kommer i sin Volvo och får syn på mig. Har nog aldrig sett en gubbe bli så förbannad innan, han spottade och fräste som fan "VA I HELVETE BEVÄRINGSJÄVEL SYSSLAR DU MED" och då svarar jag "Milo-verkstaden bad mig lyssna efter missljud i växellådan på denna bilen". Inte fan godkände gubben det och tog nästan 1 timme innan man var normal igen efter den utskällning. Blev av med den bil som jag som jourförare skulle ha och förlorade 4 helgpermisar

2.
Incident nummer två händer 3:e helgen som jag hade permisförbud och som jourförare för TPC så har man även tvätttjänst på helger. Så alla bilar(last/TGB/person/bussar) som tillhör TPC som "hyrs ut" skall ju självklart tvättas. hade väl 14 bilar att göra på hela helgen så var väl ingen större fara. Började på fredagen och hade till middagen gjort 6 av bilarna. Rätt lugnt tänkte jag och stängde tvätthallen och stack och käkade. När jag kommer tillbaka så upptäcker jag att tvätthallen är låst och släckt och mitt i hallen står en Volvo (självklart är det samma berto kapten denna helgen som när jag tog TGB bilen). Eftersom jag hade nycklar så var den ingen större fara att öppna upp tvätthallen igen, men Volvon i mitten ställde till problem då jag inte kunde få in några bilar för att tvätta de utan de fick stå hälften utanför och det blev svinigt kallt i tvätthallen.

Tänkte att jag får väl säga till berto kaptenen om han kunde flytta på sin bil så att jag kunde komma åt i tvätthallen. Sagt och gjort, gick ner till vakten och pratade med honom och fick bara till svar "HÄR FLYTTAS FAN INGEN BIL. DEN ÄR BLÖT OCH SKALL STÅ DÄR OCH TORKA".

Hepp tänkte jag, då får väl jag flytta åt honom. Så fick tag på nycklarna till en lastbil och satte kedja i fronten på hans bil och drog. Gick lite segt och tänkte jag får väl kolla om det är något som tar emot, självklart har gubben dragit både handbroms och lagt i växel. Blir ju bara att gasa lite mer då tänkte jag, ett litet ryck med lastbil och bilen gled med så fint. Precis när jag dragit ur den och kopplar loss kedjan, vem fan kommer inte gående då för att flytta sin bil

Satan vad han skällde, här skulle jag stämmas och ställas inför krigsrätt. Detta händer på fredagen under kvällen. Lördagen är lugn och på söndag morgon kl.03 kommer en av vaktkillarna upp till mitt logomente. "Du har en körorder. Inställ dig i vakten om 10 min". Läser på körordern att jag skall ner till Karlskrona. Tänkte vaffan vi har väl inget där. Går ner till vakten, där får jag order om att hämta en lastbil och lasta på container. Infinner mig sen hos vakten igen. Där kommer berto kaptenen ut med en cykel. "Denna skall du ha med dig till Karlskrona"

Självklart är detta straffet för att jag dragit ut hans bil, tar dryga 5½ timme ner. Skulle inställa mig med någon Löjtnant där när jag kommer fram och skall rapporteraså tittar han bara på mig "Har du med cykeln?. Då skall vi gå ut och kontrollera det"

Öppnar containern och hämtar cykeln (som jag så fint ställt inne i containern i förhoppning att den skulle välta och fraktskadas). Ger cykeln till löjtnanten han tittar på mig och säger "Det är fel cykel." ....Vad sa du sa du tänkte jag. "Du får återvända till Göteborg".

Vaffan....snacka om att jag var rätt pissed då. Kommer upp till Göteborg igen efter ytterligare 5-6 timmar på vägen. Rapporterar in till en hånleende berto-kapten "Jasså det var fel cykel? Ja, det var olyckligt att sånt händer"

Tänkte att han skall ju inte komma undan med detta så jag tog upp det med min kapten på måndagen när ordinarietjänst började. Tog inte mer än 30 minuter innan CMKV (på den tiden Kommendör av 1:a graden) hade informerats om läget och tagit kontakt med berto-kaptenen och frågade vad i helvete han höll på med.

CMKV sket i vad jag hade gjort utan han var förbannad över att jag varit borta från basen i över 12 timmar utan korrekt godkännelse eftersom jag var jourförare och eftersom vi körde CMKV i tjänsten så var hans tvungen att underrättas. Till saken hör också att han är/var chef över hemvärnet och i nödfall så kontaktas han.

Till att börja med så fick berto-kaptenen bara en utskällning, men på fredagen kommande veckan så inträffade diskoteksbranden i Göteborg och jourföraren var och hämtade CMKV på mindre än 10 min efter larmet. Då diskuterades vad effekten hade varit för CMKV om jourföraren inte varit där och berto-kaptenen förlorade 1 månadslön för sitt agerande.
Citera
2007-12-05, 00:59
Bannlyst
Ah.. Drog på mig dussintals utskällningar under min tjänstgöring. La mig även i när befälen skällde ut kompisar till mig. Ska se om jag kan dra mig till minnes något halvt läsvärt..

Jo, kort efter inryckningen 199X blev det en resa ut i skogen nåra veckor med alla grejerna. "The basics." Vinter. Tio-femton grader kallt. Var inte helt redig i skallen på den här tiden heller, ingen aning hur de kunde släppa genom en sån labil personlighet som jag var och är, har funderat mycket på det genom åren. Måste haft en jävligt positiv helg just vid mönstringen, helt enkelt. Trampat på cykeln som vore det bergsetapp i tour de france.

Hur som helst var det en dag då det skulle tränas vakt-exercis av något slag, det simulerades att vi stod som vaktstyrka ute vid ett ammo-förråd eller dyl. VAM Vitt Ariskt Motstånd var aktiva och hade rejdat flera ställen på bössor och kulor. En folkabuss kommer körande uppför en skogsväg, det var ett robbery in progress. Vi filmades från och till av ett befäl, det dokumenterades hur vi gick tillväga individuellt i våra ingripanden. "Halt! Kliv ur bilen! Stäng av motorn och kliv ur!" "Händerna över huvet" och liknande, detta då från de mera välbalanserade killarna i plutonen.

Hade knappt sovit någonting dagarna innan denna övning, bl.a tog jag frivillit på mig att vara eldvakt natten innan så grabbarna kunde få sova och jag själv kanske öka min popularitet. Hur som helst, när det kort därpå blev min tur i övningen och bilen kom körande så tvekade jag aldrig utan vrålade Halt! Sedan kom jag inte på något att säga, utan simulerade istället flera granatkast rakt över folkabussen, regnade ned 4-5 granater helt enkelt. Fick en jävla hetsig utskällning av löjtnanten för jag gått utanför protokollet, eller liknande.. Minns tyvärr inte vad han sa ord för ord men

"Du är visst någon jävla Rambo? Är du det?" var en av frågorna han vrålade i ansiktet på mig. Fick ställa mig sist i kön och göra om, vresig demonstrerade jag sedan med att göra om allt exakt likadant.. Bestraffningen blev att tvätta alla fönster hemma på kasernen under några dagar, tillsammans med en feminint lagd kille som tydligen vägrat bädda sin säng.

Vet att jag suger på anekdoter, förlåt.. Finns fortfarande arkiverat någonstans på videokassett, önskar jag kunde få tag i det.
Citera
2007-12-05, 01:00
Medlem
503s avatar
Tachikoma: klockren historia!
Kan verkligen se det framför mig.

Edit;
Citat:
Ursprungligen postat av bux1001
Gjorde lumpen på P4, 79-80 och när man kom på kaserngården klockan 8:00 gick reveljen och flaggan på kanslihuset hissades. Detta innebar att varje krigsman anmodades att stå i GivAkt och dessutom göra honnör åt flaggan då den svenska fanan hissades upp i topp.
Såväl vpl som befäl sket fullständigt i detta, vem faan vill stå där och se urlöjlig ut, och varje man sprang fortast möjligt in i närmaste byggnad för att slippa stå där, göra honnör och se ut som ett fån.

Skönt att se att det är en tradition med gamla anor.
Den lever än idag.
Citera
2007-12-05, 15:25
Bannlyst
En pluton kompis: Vi var ute på patrull och vi ser FI en bit bort som slagit läger och det var ett gäng nötter kan jag säga. En ur plutonen är ca 50 meter ifrån oss. Han tar upp KSPn och springer över hela fältet och vrålar som rambo och pepprar småsalvor tills han är framme. Öppnar tältet och tömmer Kspn(lösskott) in i tältet. Befälet som ansvarade över oss var borta för ett ärende(trodde vi). Det blev ett herrejävlans dundrade liv. Utskällning och skrik och gorm och det ser ut som befälet ska mörda honom, slita honom i stycken han var helt jävla galen. Han skrek säkert i 5 minuter utan avbrott varpå han fäller ut kommentaren. Ursäkta, jag trodde inte löjtnanten såg något. Där var klippt för honom.

Edit: Vi var nyinryckta så ljushuvudena försvann ganska fort. Vissa var riktigt underhållande.
Citera
2007-12-05, 22:26
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulk
Under slutövningen råder stor förvirring och vi i sjuktransport skickas med ett annat kompani, som till vår glädje inte vet om detta. Vilket innebär att vi under de sista dagarna är "non existens". Vi har ett sjuktransportskåp med 4 bårar där vi sover gott om nätterna samt gör trollhättan by night. Sista dagen letar vi reda på vårt kompani och får en vacker utskällning. Men vi hänvisar till "den och den" så de kommer inte åt oss. Kockarna i vår pluton har dessvärre inte samma tur när det upptäcks att de tömt matlådorna för att ersätta maten med ölbackar. Dessa grabbar var det rejält synd om.

HAHAAH fan va bra, jag dör!
Citera
2008-01-18, 03:52
Medlem
elevators avatar
Låg inne vid bevakning/transport-tjänst vid K3 i Karlsborg 2000-2001.
Det var väl en del mindre utskällningar under den här tiden, speciellt från fänrikar som ville visa sig på styva linan. Det värsta var dock, och jag fattar än idag inte hur man kan göra något så korkat, kvällen före muck. All materiel var inlämnad, det enda som var kvar var att glassa på logementet eller ta en pizza. I vilket fall så var det en grupp personer ur plutonen som var ute och festade nere vid hamnen, och på vägen hem så passerar dessa individer en parkeringsplats, som för övrigt är belägen mitt i stan och ligger utmed den största vägen som löper där igenom. De får då helt enkelt för sig att förstöra bilarna som står uppställda där, genom att sparka sönder lyktor och allt de kommer åt. Detta tilltag uppmärksammas givetvis direkt av folk som bor i husen tvärs över vägen, och dessa springer ut gör någon form av civilt ingripande. Bevakningschefen på K3 får det här larmet och åker ner med hund och hela köret, för att finna att det är hans soldater, med muck dagen därpå och som han har utbildat i flera månader som är de skyldiga. Jag såg bara när de kom tillbaka, arresterade i bevakningsbilen, för att sedan trava in i bevakningschefens rum. Min vildaste fantasi kan nog inte måla upp vad som skedde där inne, och jag vet inte om jag vill veta.
Citera
2008-01-18, 12:38
Medlem
koffe82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Låg inne vid bevakning/transport-tjänst vid K3 i Karlsborg 2000-2001.
Det var väl en del mindre utskällningar under den här tiden, speciellt från fänrikar som ville visa sig på styva linan. Det värsta var dock, och jag fattar än idag inte hur man kan göra något så korkat, kvällen före muck. All materiel var inlämnad, det enda som var kvar var att glassa på logementet eller ta en pizza. I vilket fall så var det en grupp personer ur plutonen som var ute och festade nere vid hamnen, och på vägen hem så passerar dessa individer en parkeringsplats, som för övrigt är belägen mitt i stan och ligger utmed den största vägen som löper där igenom. De får då helt enkelt för sig att förstöra bilarna som står uppställda där, genom att sparka sönder lyktor och allt de kommer åt. Detta tilltag uppmärksammas givetvis direkt av folk som bor i husen tvärs över vägen, och dessa springer ut gör någon form av civilt ingripande. Bevakningschefen på K3 får det här larmet och åker ner med hund och hela köret, för att finna att det är hans soldater, med muck dagen därpå och som han har utbildat i flera månader som är de skyldiga. Jag såg bara när de kom tillbaka, arresterade i bevakningsbilen, för att sedan trava in i bevakningschefens rum. Min vildaste fantasi kan nog inte måla upp vad som skedde där inne, och jag vet inte om jag vill veta.

Fick höra detta rykte som nyinryckt 2002, men då med tillägget att vaktchefens privata bil hade "blivit drabbad" av soldaterna.
Det är inget du känner igen, eller är det en liknande situation som folk pratade om?
Citera
2008-01-18, 18:00
Medlem
BeeHaves avatar
Gjorde min lumpen på I19 i Boden som förare/signalist i artilleriet.

1: Övade med handfängslar för skyddsvaktsutb. När vi kommer tillbaka till kasern så fattas en nyckel. Kapten skäller ut oss efter noter och frågar om det är något ucko som har nyckeln i fickan. Alla kollar sina fickor men inge nycklar hittas. Kapten skickar ut oss för att gå skallgångskedja på kaserngården där vi övade. Efter en timmes letande är det en kille som hittar nycklarna i bröstfickan, , han fick oxå en utskällninga men det var inte av våran kapten.

2: Vid en fältövning ville våran krigsgalning till Fänrik att vi skulle öva nattanfall. Vi fick en punkt på kartan som vi skulle anfalla. Denna plats var vid en sjö. Vi vandrade iväg typ 2 på natten till denna sjö. Vi går på fel sida av sjön och hittar inga att anfalla så en kille tycker att vi ska skjuta ett magasin var över sjön. Jag tycker att det är onödigt och skippar detta. När vi är går längst sjön mot den andra sidan av sjön kommer vi till den plats vi skulle anfalla. Våran Fänrik står med sina befälspolare. Dessa börjar skjuta mot oss men eldstriden blev kort eftesom alla utom jag bara hade ett magasin samt att dom sköt med automateld. När vi kommer tillbaka från övningen så får vi en redig utskällning av våran Fänrik som berättade att han tagit med sina befälspolare och skrytit om att vi var riktigt bra soldater.

3: Vi var ute och övade marschering för att det inte fanns något "vettigt" att göra. (Våran Major hade sagt dagen innan att det ibland kan vara lättare att marschera om man sjunger en marschsång.) Så en i kille börjar nynna "Theobald Thor"
http://www.teknologforeningen.fi/nat.../theobald.html
Hela gruppen börjar stämma in i skönsången. Längre fram ser vi en grupp lumpare som blir instruerade av något befäl. När vi kommer närmre stirrar detta befäl, som vi senare fick veta vara en major, på oss och börjar skrika: VAD I HELA HELVETET SJUNGER NI? Vi stannar och inväntar utskällningen. Efter 3 minter när majoren tar ett andetag säger vi att våran major uppmuntrat oss till sång under marsch. Majoren stirrar på oss och blir bara mer röd i ansiktet. Han frågar vad våran major heter och stormar sedan iväg.
Citera
2008-01-18, 18:05
Medlem
Kanske ingen utskällning men de fick mig att tänka lite iaf.

Under en PEK-skjutning hade jag glömt ett magasin, när jag efter skjutningen anmäler det till min fänrik väser han "Nästa gång du glömmer ett magasin dör du"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in