Skrattar nästan så jag viker mig av alla historier
jaja, får väl erkänna att jag åkt på några utskällningar under lumpen tiden. Låg på TPC i Göteborg 98-99
1.
Hade berto över helgen (vintern) och uttråkad som man var så tog man en TGB20 bil och drog ner till hamnen för att drifta/sladda runt lite på isen/packad snö . Det var väl inga direkta problem, men på vägen tillbaka så kommer jag ihåg att just denna bilen stog still för missljud i växellådan. Kunde inte höra något fel med den så tänkte att "Hmm..om man skulle testa på högre växel och högre fart"
Sagt och gjort, vad jag då inte tänker på är hastigheten. Är ju 30 inne på området och ligger väl 60-70 nere i hamnområdet och när jag är som mest upptagen kommer den kapten som är ansvarig för bertostyrkan gående och jag blåser förbi honom. När jag väl inser vem det är jag precis kört förbi så är det ju bara att så snabbt som möjligt att ta sig upp till TPC´s lokaler för att ställa fordonet och försvinna från platsen.
Hinner fan inte komma upp förrän kaptenen kommer i sin Volvo och får syn på mig. Har nog aldrig sett en gubbe bli så förbannad innan, han spottade och fräste som fan "VA I HELVETE BEVÄRINGSJÄVEL SYSSLAR DU MED" och då svarar jag "Milo-verkstaden bad mig lyssna efter missljud i växellådan på denna bilen". Inte fan godkände gubben det och tog nästan 1 timme innan man var normal igen efter den utskällning. Blev av med den bil som jag som jourförare skulle ha och förlorade 4 helgpermisar
2.
Incident nummer två händer 3:e helgen som jag hade permisförbud och som jourförare för TPC så har man även tvätttjänst på helger. Så alla bilar(last/TGB/person/bussar) som tillhör TPC som "hyrs ut" skall ju självklart tvättas. hade väl 14 bilar att göra på hela helgen så var väl ingen större fara. Började på fredagen och hade till middagen gjort 6 av bilarna. Rätt lugnt tänkte jag och stängde tvätthallen och stack och käkade. När jag kommer tillbaka så upptäcker jag att tvätthallen är låst och släckt och mitt i hallen står en Volvo (självklart är det samma berto kapten denna helgen som när jag tog TGB bilen). Eftersom jag hade nycklar så var den ingen större fara att öppna upp tvätthallen igen, men Volvon i mitten ställde till problem då jag inte kunde få in några bilar för att tvätta de utan de fick stå hälften utanför och det blev svinigt kallt i tvätthallen.
Tänkte att jag får väl säga till berto kaptenen om han kunde flytta på sin bil så att jag kunde komma åt i tvätthallen. Sagt och gjort, gick ner till vakten och pratade med honom och fick bara till svar "HÄR FLYTTAS FAN INGEN BIL. DEN ÄR BLÖT OCH SKALL STÅ DÄR OCH TORKA".
Hepp tänkte jag, då får väl jag flytta åt honom. Så fick tag på nycklarna till en lastbil och satte kedja i fronten på hans bil och drog. Gick lite segt och tänkte jag får väl kolla om det är något som tar emot, självklart har gubben dragit både handbroms och lagt i växel. Blir ju bara att gasa lite mer då tänkte jag, ett litet ryck med lastbil och bilen gled med så fint. Precis när jag dragit ur den och kopplar loss kedjan, vem fan kommer inte gående då för att flytta sin bil
Satan vad han skällde, här skulle jag stämmas och ställas inför krigsrätt. Detta händer på fredagen under kvällen. Lördagen är lugn och på söndag morgon kl.03 kommer en av vaktkillarna upp till mitt logomente. "Du har en körorder. Inställ dig i vakten om 10 min". Läser på körordern att jag skall ner till Karlskrona. Tänkte vaffan vi har väl inget där. Går ner till vakten, där får jag order om att hämta en lastbil och lasta på container. Infinner mig sen hos vakten igen. Där kommer berto kaptenen ut med en cykel. "Denna skall du ha med dig till Karlskrona"
Självklart är detta straffet för att jag dragit ut hans bil, tar dryga 5½ timme ner. Skulle inställa mig med någon Löjtnant där när jag kommer fram och skall rapporteraså tittar han bara på mig "Har du med cykeln?. Då skall vi gå ut och kontrollera det"
Öppnar containern och hämtar cykeln (som jag så fint ställt inne i containern i förhoppning att den skulle välta och fraktskadas). Ger cykeln till löjtnanten han tittar på mig och säger "Det är fel cykel." ....Vad sa du sa du tänkte jag. "Du får återvända till Göteborg".
Vaffan....snacka om att jag var rätt pissed då. Kommer upp till Göteborg igen efter ytterligare 5-6 timmar på vägen. Rapporterar in till en hånleende berto-kapten "Jasså det var fel cykel? Ja, det var olyckligt att sånt händer"
Tänkte att han skall ju inte komma undan med detta så jag tog upp det med min kapten på måndagen när ordinarietjänst började. Tog inte mer än 30 minuter innan CMKV (på den tiden Kommendör av 1:a graden) hade informerats om läget och tagit kontakt med berto-kaptenen och frågade vad i helvete han höll på med.
CMKV sket i vad jag hade gjort utan han var förbannad över att jag varit borta från basen i över 12 timmar utan korrekt godkännelse eftersom jag var jourförare och eftersom vi körde CMKV i tjänsten så var hans tvungen att underrättas. Till saken hör också att han är/var chef över hemvärnet och i nödfall så kontaktas han.
Till att börja med så fick berto-kaptenen bara en utskällning, men på fredagen kommande veckan så inträffade diskoteksbranden i Göteborg och jourföraren var och hämtade CMKV på mindre än 10 min efter larmet. Då diskuterades vad effekten hade varit för CMKV om jourföraren inte varit där och berto-kaptenen förlorade 1 månadslön för sitt agerande.