2002-10-31, 11:01
Medlem
...en av de mer sköna kommentarerna jag hört fälldes av en sergant under ett av mina år vid marinens ungdomsskolor. Enligt denna serganten så såg vår rodd ut som "en våldtagen spindel" .. =)

..men ett antal utskällningar har man ju hört, men dock aldrig själv varit föremål för värre dito..
Citera
2002-10-31, 13:42
Medlem
våldtagen spindel? *ASG*

Byfånen: Vad fan tänkte ni på?! "Kul! Vi spränger lite tallar i luften..."
Hade det hänt idag.. Jävlar!...
Rätt åt er att hugga upp det!
Citera
2002-11-01, 01:48
Medlem
De Larges avatar
Den skönaste kommentaren som jag hörde i lumpen var när Fänrik Fjun sa "Putsa kängorna så dom skiner som nyknullade ollon".

Citera
2002-11-03, 04:10
Bannlyst
+++

Gjorde lumpen på P4, 79-80 och när man kom på kaserngården klockan 8:00 gick reveljen och flaggan på kanslihuset hissades. Detta innebar att varje krigsman anmodades att stå i GivAkt och dessutom göra honnör åt flaggan då den svenska fanan hissades upp i topp.
Såväl vpl som befäl sket fullständigt i detta, vem faan vill stå där och se urlöjlig ut, och varje man sprang fortast möjligt in i närmaste byggnad för att slippa stå där, göra honnör och se ut som ett fån.
Då öppnas brutalt ett fönster på tredje våningen i kanslihuset och Stabschef, Major Larsson skriker så det ekar över halva stan: HÄLSA PÅ FLAGGAN FÖR HELVETE!!!!
----
I hans familj gjordes det skovård en gång i veckan. Hela familjen satt alltså samlad och gjorde skovård, putsade och grejade!
Vilken idiot!
Citera
2002-11-03, 05:52
Bannlyst
Re: +++

Citat:
Ursprungligen postat av bux1001
Gjorde lumpen på P4, 79-80 och när man kom på kaserngården klockan 8:00 gick reveljen och flaggan på kanslihuset hissades. Detta innebar att varje krigsman anmodades att stå i GivAkt och dessutom göra honnör åt flaggan då den svenska fanan hissades upp i topp.
Såväl vpl som befäl sket fullständigt i detta, vem faan vill stå där och se urlöjlig ut, och varje man sprang fortast möjligt in i närmaste byggnad för att slippa stå där, göra honnör och se ut som ett fån.
Då öppnas brutalt ett fönster på tredje våningen i kanslihuset och Stabschef, Major Larsson skriker så det ekar över halva stan: HÄLSA PÅ FLAGGAN FÖR HELVETE!!!!
----
I hans familj gjordes det skovård en gång i veckan. Hela familjen satt alltså samlad och gjorde skovård, putsade och grejade!
Vilken idiot!

Jag begriper inte sånt där snack. Om jag är på ett jobb så sätter jag ett värde i att göra ett bra jobb, inte i första hand för någon annans skull utan för min egen. Kallas visst självrespekt. Samma sak när man drar på sig uniformen och är soldat med allt vad det innebär.

Som vår major sa vid muck:
"-Vi [befäl] har sett hur hårt ni har jobbat men det viktiga är att vi har vetat hur hårt ni har jobbat när vi inte har sett det."
Citera
2002-11-06, 20:33
Medlem
Va bra, då kan ju ingenjörer försvara landet i tider av ofred
Citera
2002-11-07, 00:28
Bannlyst
Mossad!

Lumpen är fan inget jobb vilket du tycks tro. Lumpen är en stor jävla lekstuga!! Om det skulle hetta till vid våra gränser, tror du då att jag skulle sjappa.
Nädu!! Skicka till mig en AK4, som jag aldrig fick utbildning på så ska du få se på faan. Vi malajer fick hållas med Mauser. Vad är det som säger att 7 komp skulle vara bättre soldater i strid än 10 komp.
Du dillar bara en massa skit Mossad.
Lumpen var ett löjligt 91:anår för mig och det man minns är alla korkade befäl som man kan skratta åt.
Det jag undrar är hur du tänker? Varför skulle jag vara en sämre soldat än någon annan vid ett skarpt läge?
Gjorde FNL lumpen? Nej! Mycket sporadisk militär utbildning måste jag säga. Ändå fick USA Stryk.
Wermacht var betydligt bättre utbildade än både röda armen och US Army ändå fick de stryk såpass. Övermakt såpass, okay men utbildat folk ska ju vara så jävla mycket bättre, sägs det.
Citera
2002-11-07, 21:14
Medlem
bux 1001! Att wermacht fick stryk var med all säkerhet för att de fick alla emot sig tillslut. Man klarar inte hur många som helst. Tänk på hur mycket stryk röda armen fick i början när tysken kom över sovjets gränser. FNL..........vilka var det nu igen? Hur som helst. Så kan ju även en gerillarörelse(om nu FNL var det) ha väldigt bra utbildning. Det behöver ju inte vara en reguljär arme..............
Citera
2002-11-10, 15:36
Medlem
petters avatar
Äntligen en rolig tråd.

Jag gjorde lumpen som pionjär 98/99 vid NB21 i Sollefteå. Fick aldrig någon riktig utskällning själv eftersom det bara vara fejkbefälen (kompanibefälen alltså, kb eller vad ni nu vill kalla de som gör 15 månader). Slutövningen gjorde vi strax utanför Överkalix mitt i vintern. Pga de stora snömassorna (på sina håll var det nästan två meter snö) så fick vi som ingick i maskingruppen (en del av pionjärplutonen som även har utbildning på tunga maskiner som grävmaskiner, hjullastare, dumper, lastbil osv) jobba som FAN de första två dygnen på varje förläggningsplats eftersom det var vi som skulle forsla bort all snö. Max tre timmars sömn de två första dygnen, så man blev ganska sliten. Iaf så hade jag just jobbad klart mitt helvetespass och skulle äntligen få lägga mig i tältet och sova ut när en kb kliver in i tältet och kastar sina prylar (liggunderlag etc) på mig och säger "Lägg ut det där åt mig!". Jag kunde inte hålla käft utan skrek åt honom att han kunde fan lägga ut sina jävla saker själv. Han försökte börja skälla på mig men han fick aldrig något riktigt tillfälle eftersom jag bara fortsatte att skälla och dumförklara honom. Komiskt nog så hade en kapten, vårt plutonbefäl, hört allting och kom in tältet lite senare och skrattade åt mig och tyckte att jag hade gjort rätt.

Fast jag hade en del lumparkompisar som fick en hel del utskällningar. En kille t.ex som aldrig lärde sig hur man rakar sig ordentligt fick utskällning varje morgon i tio månader. En annan fick en egen bil när han skulle hem på helgerna eftersom han bodde lite knepigt till. Dessvärre så plockade han upp två brudar som ville lifta, ungefär 200 meter utanför kasernen. Han fick ett helvete när han kom tillbaka. Några helger senare så hade regementet gjort något fel så han fick inte en vanlig hyrbil, så han fick ta kompanichefens fina volvo istället. Självklart körde han på två renar i typ 140 knyck. Men han hade lyckats gira så han tappade bara backspeglarna på båda sidorna plus att lacken blev rejält skadad. Han fick hugga ved i några timmar efter den fadäsen.
Citera
2002-11-10, 15:41
Medlem
petters avatar
oj. glömde några ord där. Vad jag menade är att det bara var kb som tyckte illa om mig. Men det var ju ömsesidigt och de riktiga befälen tyckte att jag var världens snällaste. Tur att de inte kom på en när man hade sina hyss för sig. Det mest riskabla jag gjorde var att "fara ut och provköra den här tgb11:an, har haft problem med förgasarna" på slutövningen. I själva verket så var det en fin lögn för att få komma utanför förläggningen och köra till närmaste affär och köpa ett flak folköl. Det var två yrkesbefäl inne på affären samtidigt som vi handlade ölen, men de tillhörde inte vårt kompani och låtsades om att de inte såg det hela.
Citera
2002-11-16, 22:54
Medlem
Onsdagen före muck så var vi ute i Örebro och festade.Försov oss givetvis...Vi fick småspringa genom hela Örebro till bilen.Kom till Kristinehamn 2 timmar för sent.Kapten,som var vår plutonchef sa inget på hela dagen förrens sista uppställningen.Då ropade han upp alla namn som kommit försent.Vi fick lomma in till kompani chefen som var en gammal sur major från infanteriet.Vi fick en sån utskällning så jag trodde han skulle ge oss spöstraff.Han sade att eftersom det var så nära muck så om han gjorde en rapport skule det gå till civildomstol vilket skulle resultera i dagsböter,eller så kunde vi välja på strafftjänst.Vi tog strafftjänst.Den bestod av att göra karengården klinisktren från tallkottar och barr...Ni som varit på A9 vet att det står en del tallar där!
Fick väl sammanlagt 4 rejäla utskällningar under lumpen...Lika lattjo varje gång!
Citera
2002-11-17, 02:30
Bannlyst
+++

Har svårt att se hur ni kunde hålla er för skratt i detta elände,
samtidigt förstår jag det hälsosamma i att inte skratta när ett befäl skäller.
Skulle väl rendera i det mörkaste av mörka källare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in