2021-10-12, 17:44
Medlem
Von-Hohenfalls avatar
När jag gjorde värnplikt på K3 hade vi ett befäl som var lite extra så att säga. Väldigt hardcore mentalitet, väldigt intensiv och väldigt tävlingsinriktad. När vi hade strid i stridsställningar gruppstorlek ställde sig denna Furir (som agerade gruppchef) upp mot slutet av genomförandet och tömde sista hälften av magasinet i full auto. Under nästa genomförande var det ett annat befäl som var instruktör. Nu var jag som vanligt gruppchef igen och mot slutet gjorde jag samma sak och tömde magasinet i full auto.

Blev kallad dumskaft och efterbliven och en rad andra färgfulla ord. Vilket jag tycker var orättvist eftersom jag bara gjorde samma som befälen..
Citera
2021-10-13, 19:11
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Hohenfall
När jag gjorde värnplikt på K3 hade vi ett befäl som var lite extra så att säga. Väldigt hardcore mentalitet, väldigt intensiv och väldigt tävlingsinriktad. När vi hade strid i stridsställningar gruppstorlek ställde sig denna Furir (som agerade gruppchef) upp mot slutet av genomförandet och tömde sista hälften av magasinet i full auto. Under nästa genomförande var det ett annat befäl som var instruktör. Nu var jag som vanligt gruppchef igen och mot slutet gjorde jag samma sak och tömde magasinet i full auto.

Blev kallad dumskaft och efterbliven och en rad andra färgfulla ord. Vilket jag tycker var orättvist eftersom jag bara gjorde samma som befälen..

Var det verkligen en Furir? Inte en Fänrik?

I övrigt bekräftar det alla fördomar om K3 😂
Citera
2021-10-15, 12:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Kom igen nu, dela med er.

Jag fick tyvärr ingen skön utskällning. ops:
Hmm...VILKEN bassning var den bästa...?

När vi körde rally med en tgb11 på Vilingsberg...

När vi körde en terränglöparbana med en tgb 13..

När vi bonnade över till Köpenhamn,söp och köpte sprit...
(Förvisso var Kaptenen lite "röd om näsan" själv,så vi mutade honom med brännvin..)

Alla de gånger vi försov oss..
(Vi skrotade typ ett dussin väckarklockor och innan de gick i bitar,så ställde vi de aldrig och skyllde på att "Jag trodde Andersson ställde klockan?" Vi hade tre som hette Andersson..)

Vi försov oss nästan VARJE DAG!!👍😄😄
(GUD vad de skrek på oss!&#128516

När vi fick kasernförbud och söp på luckan istället och Andersson drog en tomflaska gernom Kaptens fönster..och någon slog ner taklampan,så strömmen gick..

När ett annat kompani,över helgen,bytte plats på två vapenskåp...ja,då fick ju inte VI bassning,men de fick..

Fan,det var ganska roligt när man tänker tillbaka på det..
Citera
2021-10-15, 12:37
Medlem
Under min gröntjänst fick vi en väldigt udda figur som biträdande plutonchef, en stamanställd furir.

Under en övning började han skrika på mig: SkogSaab höger om SkogsSaab halt. Etc. Jag förstod inte nåt så jag stanade och frågade vad han var ute efter. Då skrek han inte du Olsson, SkogsSaab???
Han hade helt enkelt misstagit oss som personer. Kan säga att jag är 170 cm lång och vid den tiden bar på 70kg vältränade kg. Olsson var 190cm och vägde ungefär som jag??I och för sig så hade det befälet inte alla hästar hemma. Är nog den minst intiligenta mäniska jag träffat som vad jag vet inte klassats som förståndshandikappad.
Citera
2021-10-15, 17:22
Medlem
calmsolutions avatar
Nu gäller inte detta mig själv utan en händelse jag upplevde som befälselev, var Korpral under den händelsen.

Jag skulle hjälpa till att handleda en grupp nyinryckta markstridssoldater under en skjutövning på banan.
Efter avslutad liggande skjutserie så ger Fänriken order om patron ur och att lägga ifrån sig vapnet framför sig.

En av de gröna lägger då sin AK4 framför sig längs med skjutlinjen varpå ett skott brinner av, detta skott gick framför ansiktet på de personer som ligger bredvid honom men som tur var skadades ingen.
Fänriken som ledde övningen blev helt vild och sliter upp killen från marken och börjar kasta omkring honom, jag trodde nästan att han skulle slå ihjäl honom. Killen blev uppkallad till Överstelöjtnant men vet inte i detalj vad som sades men kan tänka mig att det inte var vackra ord. 😁

Killen blev sedan fråntagen sitt vapen och fick tillbringa resten av sina 7,5 månader med att vara bärhjälp för plutonen… Han skall nog vara glad att han inte blev åtalad.
Citera
2021-10-15, 18:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Min bästa utskällning slapp jag få på min enda repmånad.
Första dagen välkomnades vi med trerätters vid dukat bord med öl och nubbe! Vi trodde knappt våra ögon eftersom det förstås hade varit strikt torrlagt på kasernen under lumpen. I alla fall sattes ju tonläget där och sen var vi halvpackade, skitfulla alternativt bakis i 14 dar..
hursomhelst satt jag i hallen utanför lokalen där den mesta övningen skedde och drack lite öl med en annan repgubbe när ett befäl kom på oss och började vråla om att så där fick man ju inte göra och stå för i helvete upp när jag pratar med er!! Polaren ställde sig upp lika fort som jag - som väl inte var helt på det klara med vad som skedde - sa att ”jag är för full för att stå” varvid befälet bara ignorerade mig och skällde ut polaren istället - sen gick han bara därifrån…
Fasen vad vi skrattade sen.
Citera
2021-10-15, 20:04
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Hohenfall

Jag har faktiskt en händelse som drabbade mig där jag fick ungefär samma utskällning av vår Major.

Det var på vår slutövning och vi hade som första pluton några månader tidigare fått ut den första versionen av AK5. Denna blev snabbt känd som ganska otillförlitlig då lösplugg ofta fastnade i lådan under automateld.

Denne Major ville väl ha lite action så han deltog i vår anfallsstrid och hade fått ut en egen AK5 för första gången. När vi vid framryckning under eldgivning så befann sig majoren precis bredvid mig när han fick eldavbrott. Jag fann mig ganska snabbt och gav honom tipset vi fick lära oss, ”stampa på slutstycket” dvs, man ställer bössan på marken och stampar på handtaget till slutstycket så patronen flyger ut men jag var nog lite otydlig.

Majoren lägger istället ner bössan på marken och i princip börjar hoppa på den, med dåligt resultat…

Fick sedan motsvarande din utskällning om att vara ”korkad och en idiot” och lite andra väl valda ord 😂

Orättvist tycker jag än idag…

Edit:
Annars tycker jag våra officerare vi hade var rätt laid-back. Minns en händelse när vi hade helgvakt och vi drog iväg och hyrde några filmer att kolla på i kasernen. Det blev naturligtvis ett par riktiga ”hydralare” bland annat. En av dessa drog vi igång på kvällen och en stund senare kommer en Löjtnant/Kapten in och ställer sig i dörröppningen en stund och tittar på.
Efter ett tag säger han, ”Kan ni stänga av och slå på nyheterna tack?” varpå ingen av naturliga skäl ville ställa sig upp. En halvminut senare pekar han på en av oss som satt där ”Du… Verkställ!” varpå killen naturligtvis behövde gå fram till TVn med hela sin prakt och slå av, taskigt men vi skrattade ganska mycket en lång tid efteråt… 😁
Senast redigerad av calmsolution 2021-10-15 kl. 20:31.
Citera
2021-10-15, 20:08
Medlem
"Ni ser ut som havande grodor i skitande ställning!!"

En f.d kustjägarbefäl som hamnat på I19/P5 i boden och skulle lära oss skjuta stående med k-pisten. När han skrek det där övade vi på att sikta stående och han tyckte väl inte vi höll riktigt rätt vinkel på kroppen.

Citera
2021-10-16, 12:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matriarken

En f.d kustjägarbefäl som hamnat på I19/P5 i boden och skulle lära oss skjuta stående med k-pisten. När han skrek det där övade vi på att sikta stående och han tyckte väl inte vi höll riktigt rätt vinkel på kroppen.

😄👍
Hade nog inte klarat att stå rak efter den svadan! Än mindre skjuta!😄
Citera
2021-10-16, 20:22
Medlem
hogerspokets avatar
Kulle ha ett samtal med en major vid namn 'Beng' (eller om det var 'Bäng' -- osäker på stavning, det var länge sedan).

Oaktat detta -- jag knackar på dörren och möts av ett 'Kom in'.

Väl inne frågar jag med fullständig dead pan:
'Tjing. Är du 'Bäng'?'

Han gjorde en oerhört bra imitation av en hårfön efter det. Har fan fortfarande tinnitus...

Citat:
Ursprungligen postat av Matriarken

Poesin som frustrerade befäl kunde spruta ur sig är makalös. Det är väl dessvärre svunna tider.

'Mitt herrskap -- det här är inget led, det är en kåt orm!'

What's with the reptil-hang up?
Senast redigerad av hogerspoket 2021-10-16 kl. 20:25.
Citera
2021-10-16, 22:58
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
I ett sammanhang där jag kunde undvika direkt interaktion hamnade jag i sällskap med ett av mina gamla befäl för några år sedan. Lyckligtvis kände han inte igen mig. Han hade en lika fyrkantig personlighet då som under värnpliktstiden och jag minns att vi hade någon mindre dust, men jag minns inte hans namn eller vad vi hade olika uppfattningar om.
Citera
2021-10-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
😄👍
Hade nog inte klarat att stå rak efter den svadan! Än mindre skjuta!😄

HAhahaha nu i efterhand är det skitkul men just då funderade man lite extra på vad han egentligen menade. Men humor har de oftast även om de skriker på en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in