2011-03-19, 03:32
Medlem
Kokhuset på P7.

Förplägnadsplutonen har ägnat en heldag åt att vårda materiel och fordon. Innanför dörren i kokhuset står som vanligt ett flak med 20-centiliters juicepaket, som man kan gå in och ta för sig av om man känner sig törstig.
När dagen lider mot sitt slut, upptäcker Lt S att någon har utfört ett fruktansvärt dåd: Någon har klippt sönder ett juicepaket. På brottsplatsen ligger en pöl äppeljuice, ett uppklippt juicepaket och en klibbig sax.
Löjtnanten, som normalt är en ganska fridsam individ, får frispel. Det beordras uppställning, och en rasande löjtnant kräver att den skyldige ger sig tillkänna.
Ingen erkänner, och förvirrade blickar växlas i plutonen. Liksom, vem fan klipper sönder ett juicepaket?
Löjtnanten meddelar oss att ingen får lämna området innan den skyldige gett sig till känna. Klockan är en bit över fyra, och det kurrar i tarmen.
Löjtnanten bestämmer sig för att hålla enskilda förhör med samtliga soldater.
En och en tvingas vi gå in i kokhuset på förhör. Löjtnanten kräver att soldaten ska titta honom i ögonen och säga "Löjtnant, det var inte jag som klippte juicen."
Efter att ha förhört samtliga soldater, finns det fortfarande ingen gärningsman. Dock är fortfarande löjtnanten rasande. Klockan är en bra bit över fem innan vi får lämna området.
Mysteriet är olöst till denna dag.

Norra skjutbanan, P7

En veckas skyddsvaktsutbildning är till ända, och det är dags för den stora finalen: Skyddsvaktsprovet! Vår pluton gör provet tillsammans med granplutonen, tolo/tross.
Vi blir något förvånade när INGEN i tolo/tross lyckas klara uppskjutningen första gången.
Befälen verkar uppgivna. Det blir vpl X tur att skjuta upp. Tyvärr för X, så är han ganska nervös. Så nervös att han skjuter varningsskottet rakt upp i luften, trots att en måltavla satts upp bredvid helfiguren just för detta ändamål. Han får en hyffsat brutal utskällning, provet avbryts, han får göra patron ur och ställa sig sist i ledet.
Till slut kommer turen till honom igen. Han får EN chans till. Fast besluten att inte upprepa sitt tidigare misstag, skjuter han varningsskottet i marken framför helfiguren, och någonstans drabbades en SÄKI av spontan självandtändning.
När tavlan inspekteras, visar det sig att kulan rikochetterat från marken och träffat figuren i buken. Dessutom har kulan dragit med sig en massa grus och småsten, slutresultatet såg ut ungefär som om han skjutit grovhagel på den stackars pappfiguren.
X får ännu en långvarig utskällning, medan vi andra försöker hålla oss för skratt.
Det blev inget skyddsvaktsbevis för den killen.

Sen hade vi en nybakad KB, som skulle träna exercis med oss. Han tog i ända från tårna och började skrika om hur usla vi var, när skriket plötsligt mynnade i ett förskräckt målbrottspip.
Hela plutonen brister ut i asgarv, och KB:n skrek inte mer i fortsättningen.
Citera
2011-03-19, 09:57
Medlem
Skövde, mitten av 90-talet.

Vi åker lastbilsflak ut till skjutbanan (eller vart fan det var), och någon får för sig att vi ska sjunga lite.
Naturligtvis väljer vi inte någon macho-visa utan klämmer i med "lilla kycklingen gullefjun" från tårna. Efter några repriser tvärstannar lastbilen och vårat befäl som körde spriger ut och ropar till oss:

-Nu får ni fan hålla käften! Det låter ju för fan som en nödslaktbil!
Citera
2011-03-19, 12:28
Medlem
Kanske inte en utskällning direkt men det var den roligaste dissen ett befäl sa iaf under min tid i lumpen.
En soldat klagar över något under en skjutövning att det är fel på hans vapen och att det är därför han skjuter så dåligt. Löjtnanten står helt tyst med en knyten näve och börjar rulla tummen över pekfingret.
Han säger: Vet du vad det här är?
Soldaten: Nej!
Löjtnanten: Det är världens minsta skivspelare som spelar Cry me a river, bara för dig! Sen går han vidare.
Citera
2011-03-19, 13:38
Medlem
sweCKs avatar
Baskerceremoni. En snubbe kommer försent och vi ser hur han på avstånd går lugnt och fint till uppställningen våra befäl vrålar - Kom nu hit för fan, spring din jävel! Han fortsätter att slappa sig fram över kaserngården.

När personen till slut kommer fram till samlingen så ryker både kapten och löjtant på honom, vad är det för fel på honom, är han sjuk i huvudet med mera och att han ska ha en jävligt bra ursäkt för att komma försent till ceremonin.

Snubben är iskall och kontrar: Kapten, jag hade krig i magen.
Citera
2011-03-19, 14:19
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Inte i lumpen, men nästan…

För något år sedan så var jag och mönstrade, efter att ha skolkat från några inkallelser så jag var några år för sen. Eftersom mina båda halvbröder, båda betydligt äldre än mig, har fått sitta i fängelse för att de sket i lumpen så var jag ganska nervös. I vanliga fall har jag extremt svårt för att somna, jag brukar bara sova 5 timmar varje natt, och jag har fan inte lättare för att somna när jag är skakis. När jag kom till mönstringsskiten så hade jag inte sovit på ca tre dygn, vilket fick mig att se ovanligt jättesliten ut.

Innan den långa bussresan käkade jag dunderstarka tabletter mot åksjuka. Man ville ju liksom vara på den säkra sidan - så jag tog två. På förpackningen läste jag sedan att maxdosen för vuxna män var ½-1 tablett. Min kropp ballade ur fullständigt! Hjärnan funkade som den skulle, men när jag t.ex. skulle säga vad jag precis tänkt så lät det så att säga inte som jag var vid mina sinnes fulla bruk.

För att hålla mig skärpt tänkte jag att jag var tvungen att kompensera för min sömnbrist, så under hela bussresan till Göteborg så käkade jag massor av koffeintabletter.

Under mönstringen fick man göra något skumt intelligenstest som påstods vara något annat än just ett intelligenstest. När jag satte mig framför datorn så fylldes jag av manlig tävlingsinstinkt och gjorde mitt allra bästa för att bräcka alla de fjuniga jävlarna som satt runt omkring mig och testades. När testet var färdigt och gruppen vallades vidare så kom jag på att jag nog inte borde gjort så bra ifrån mig på det där testet. Jag ville ju liksom slippa lumpen.

Nå, gruppen delades in i två delar. Den ena skulle börja med att lyfta vikter och sånt, medan den andra gruppen skulle undersökas av psykolog. Jag hamnade i den andra gruppen. När det var min tur så gick jag på otroligt darriga ben in till doktorn för att få mitt eventuella vansinne utrett.
Kvinnan bakom skrivbordet tittade skeptiskt på mig när jag med stor möda siktade noga för att sätta mig på stolen utan att vurpa. Mina ögon var osannolikt rödsprängda, jag hade rejäla påsar under dem och min blick var omöjlig att fästa på något. Man blir sådan av svår sömnbrist och överdosering av koffein och åksjuketabletter. Jag såg ut som en svårt väderbiten uteliggare helt enkelt.

Kvinnan knappade på sin dator och hälsade mig välkommen. Hon förklarade att jag hade fått alla rätt på testet vi gjorde tidigare, men hon såg fan tvivlande ut när hon sade det. Sedan frågade hon om jag brukade använda droger. Jag berättade sanningsenligt om mina alkoholvanor och liknande. När jag inte nämnde några alltför olagliga grejer så förklarade hon att hon minsann hade tystnadsplikt och att jag inte behövde vara rädd för att få snuten på halsen om jag berättade sanningen. Nu började kärringjäveln gå mig på nerverna (jag hade ju inte riktigt klart för mig hur sliten jag såg ut och vilket jävla intryck jag måste ha gjort på henne), så jag klargjorde på ett mycket bryskt vis vad jag tyckte om henne. Det började liksom med att jag var irriterad för att hon inte litade på något som jag sa, men när jag börjat tala om det för henne så jagade jag liksom upp mig själv mer och mer. Strax stod jag upp och skällde ut henne, hennes kön, hela hennes yrkeskår och hela Försvarsmakten, av bara farten liksom.

När jag bråkat färdigt med ormkvinnan så satte jag mig ner och beskådade hennes ovanligt tappade haka. När hon samlat sig någon minut senare så talade hon till mig på ett helt annat vis än tidigare. Hon använde någon form av oljig, hypnotisk pedagogstämma och hon passade sig jävligt noga för att provocera mig. Efter att ha pratat om lite allt möjligt så avskydde jag henne inte lika mycket längre. Den lömska kvinnan lyckades få mig att berätta om min barndom, mitt förhållande till kvinnor och liknande. Jag satt och snackade med psykologen i ca två timmar.
När jag sedan kom ut så stirrade alla de andra som satt i väntrummet på mig. De andra hade ju bara varit inne hos psykologen i högst en kvart så alla var övertygade om att jag var komplett skogstokig.

Jag var f.ö. den ende av de mönstrande som fick en äkta frisedel. Alla de andra slapparslena hamnade i den där tramsiga ’utbildningsreserven’.

Om du verkligen vill "slippa" lumpen är väl ett av de säkraste ( och absolut det snyggaste) att ACe:a inskrivningsprovet....
Citera
2011-03-19, 14:59
Medlem
omfgrtfms avatar
Oj, är det något jag har gått om efter lumpen är det utskällningar efter att ha varit högst oseriös under 1 år samt haft en kompanichef med kraftiga "issues". Men vi kan ta denna:

Gotland runt millennieskiftet.
Efter att precis kommit hem från en veckolång övning i skogen så skulle allt materiel vårdas och omsorgsfullt läggas där det hörde hemma.
Vårat kompani hade ett förråd där all utrustning som användes i fält förvarades.

I detta förråd rådde sinnessjuk ordning och reda, något vår kapten verkligen brann för.
Kompaniet hade länge saknat ett stabstält, det verkade inte finnas något till oss på hela regementet.

Min grupp hade fått i uppgift att åka ner till förrådet före resten av kompaniet och ställa in en del grejer. Väl på plats upptäcker vi ett tält som vi visste inte hörde hemma i vårat förråd. Vi förstod att kaptenen skulle bli vansinnig när ordningen hade rubbats i hans älskade förråd. I vår enfald antog vi att något annat kompani som deltagit i samma övning lagt in sin skit på fel ställe.
Lösningen blev att slänga in tältet i en tgb 11 och åka och dumpa det i tälttorken.

När kompaniet väl var uppställda och klara utanför förrådet och visitering osv skulle ske så berättar kaptenen mycket stolt att han äntligen lyckats få tag i ett stabstält! Det ligger prydligt inlagt i förrådet minsann!

Varpå vårat PB (som inte var den klyftigaste) replikerar: "Öh, kapten, var det det där gröna tältet? (liksom, vad är inte grönt i lumpen) för det har vi slängt iväg."

Kaptenen blir kolsvart i ögonen och säger inget på säkert 1 minut, sedan börjar han oroligt gå fram och tillbaka innan han ställer sig framför våra på linje upplagda ryggsäckar, och börjar sparka på dom och svära och skrika osammanhängande saker i säkert 2 minuter till.

Efter det gör han helt om, går fram till vårat PB och ställer sig 10cm ifrån honom och säger lugnt och sansat på bred skånska: "Fu. XX du BÖR återgå till kasernen och kvittera ut ditt vapen, därefter ta en skarp patron och omsorgsfullt ladda, för in pipan i din fula lilla mun och tryck av."

Han sa det så seriöst så ingen kunde missta sig på att han allra helst skulle vilja se vårat PB död.

Efter detta redogjorde han för vad som skulle hända om detta tält inte befann sig snyggt inlagd i förrådet inom tio minuter. Den historien innehöll ytterligare dödshot vill jag minnas.
Senast redigerad av omfgrtfm 2011-03-19 kl. 15:20.
Citera
2011-03-19, 17:42
Medlem
jonbolls avatar
Jag var Plutonbäfel på P4 Skövde ofta så hade man någon fänrik över sig som var nyexaminerad och jävligt kåt på att visa kapten att han var att räkna med, dessa kom och gick som någon praktik för dom. Ofta var det jag som fick skiten från dessa skällkåta fänrikar. Kan tilläggas att jag var jävligt dålig som PB då jag inte trivdes alls. En gång hade jag väl gjort något dåligt och fick inför hela min pluton en rejäl utskällning av fänriken varpå han avslutar med att säga:

"Hur hög IK har du egentligen!!!!"

Tystnad ( jag funderar på hur jag ska smasha in lobben) lite garv sprider sig, man ser paniken hos honom, jag njuter bara av stunden och låter tystnaden tala, han går därifrån lite röd i ansiktet, efter han gått så njuter de flesta....underbart
Citera
2011-03-19, 17:46
Medlem
Stiffnippless avatar
Flygbasövning i Småland '9X

Överste Jansson i icke regementsenlig klädsel (M90 uniform samt lågskor och utan mössa) utbrister "Släng in allt skit bak i bilen, jag vill inte se en enda djävla AK5:a på hela veckan!"

My hero!
Citera
2011-03-19, 18:15
Medlem
F21, 2010. En ambitiös rekryt i min pluton tycker han skjuter dåligt och är säker på att det är hans stående skjutställning och ber Fänrik om hjälp:
-Alltså fänrik, min skjutställning suger!
Fänriken som tidigare instruerat just stående skjutställning och inte riktigt hör och normalt är en rätt reko kille blir förolämpad och halvskriker: NEJ! DET ÄR DIN SKJUTSTÄLLNING SOM SUGER!
Citera
2011-03-20, 19:59
Bannlyst
Vilken kul tråd.

Uppställning på kaserngården. Knäpptyst. Då hörs en ljudlig brakare.
Befälet blir rasande och vrålar " VEM FAN ÄR DET SOM ÄR SLAPP I RINGEN ? HAN BORDE OMGÅENDE UPPSÖKA LÄKARE ! "
Citera
2011-03-21, 00:59
Medlem
Artmanns avatar
En löjtnat blev lite småsur på mig o polaren när vi försökte lämna in afse på våra stridspakningar.
Oj vad glada vi blev för 3 extra helgtjänster
Citera
2011-04-01, 22:36
Medlem
smerrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artmann
En löjtnat blev lite småsur på mig o polaren när vi försökte lämna in afse på våra stridspakningar.
Oj vad glada vi blev för 3 extra helgtjänster

Hur menar du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in