2010-04-10, 19:12
Medlem
Det här var under de första dygnen i gröna kläder, vi hade övning på isär och ihop på vapen inomhus med full stridsutrustning varpå vi var tvunga att ha på hörselkåpor och skyddsglasögon. under 2 timmars ihop och isär blev det jävligt varmt och jag tycktes höra att Fänrik(Fänrik som är 2 meter lång och har ett ansikte som skrämmer livet ur en fullvuxen isbjörn) och beordrade skyddsglasögon av, lydig som jag är så tar jag av mig skyddsglasögonen och pustar ut, till min förvåning så ser jag resten utav plutonen stirrar på mig och med skyddsglasögon på.

Får panik då jag vet att Fänke inte är att leka med. börjar snabbt ta på mig skyddsglasögonen igen, men ser redan hur Fänrik är på väg med snabba steg emot mig, ger redan då upp hoppet om att försöka lirka på mig skyddsglasögonen utan att fänrik får syn på det, pustar ut och förbereder mig på en liten utskällning. lät ungefär såhär:

(fänrik)-Vafalls, varför har soldat tagit av sig skyddsglasögonen? du är totalt värdelös, du är en dålig soldat och en dålig soldat är en död soldat
(jag)-ehum Jag tyckte att DU sa att vi skulle ta av oss glasögonen
(Fänrik)-DU? DU DUAR TA MIG FAN INTE MIG, DU KAN DUA DIN MORSA, DIN FLICKVÄN ELLER VEM FAN DET ÄR DU KNULLAR PÅ HELGERNA. (Pekar mot sin kragspegel) DEN HÄR STJÄRNAN FICK JAG FAN INTE GRATIS, DU TILLTALAR MIG FÄNRIK FÖRSTÅTT?
(Jag)-Ehum öhh (förvånad över hans fina påhopp om min flickvän och morsa haha) JA Fänrik!

Samma fänrik sade ungefär såhär
"Va fan!? Det var bland det äckligaste jag sett, du är nog fan den äckligaste i hela plutonen. Försvinn härifrån" Efter att en kille inte diskat ur sin snuskburk.
Citera
2010-08-14, 13:32
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oolans
Det här var under de första dygnen i gröna kläder, vi hade övning på isär och ihop på vapen inomhus med full stridsutrustning varpå vi var tvunga att ha på hörselkåpor och skyddsglasögon. under 2 timmars ihop och isär blev det jävligt varmt och jag tycktes höra att Fänrik(Fänrik som är 2 meter lång och har ett ansikte som skrämmer livet ur en fullvuxen isbjörn) och beordrade skyddsglasögon av, lydig som jag är så tar jag av mig skyddsglasögonen och pustar ut, till min förvåning så ser jag resten utav plutonen stirrar på mig och med skyddsglasögon på.

Får panik då jag vet att Fänke inte är att leka med. börjar snabbt ta på mig skyddsglasögonen igen, men ser redan hur Fänrik är på väg med snabba steg emot mig, ger redan då upp hoppet om att försöka lirka på mig skyddsglasögonen utan att fänrik får syn på det, pustar ut och förbereder mig på en liten utskällning. lät ungefär såhär:

(fänrik)-Vafalls, varför har soldat tagit av sig skyddsglasögonen? du är totalt värdelös, du är en dålig soldat och en dålig soldat är en död soldat
(jag)-ehum Jag tyckte att DU sa att vi skulle ta av oss glasögonen
(Fänrik)-DU? DU DUAR TA MIG FAN INTE MIG, DU KAN DUA DIN MORSA, DIN FLICKVÄN ELLER VEM FAN DET ÄR DU KNULLAR PÅ HELGERNA. (Pekar mot sin kragspegel) DEN HÄR STJÄRNAN FICK JAG FAN INTE GRATIS, DU TILLTALAR MIG FÄNRIK FÖRSTÅTT?
(Jag)-Ehum öhh (förvånad över hans fina påhopp om min flickvän och morsa haha) JA Fänrik!

Samma fänrik sade ungefär såhär
"Va fan!? Det var bland det äckligaste jag sett, du är nog fan den äckligaste i hela plutonen. Försvinn härifrån" Efter att en kille inte diskat ur sin snuskburk.
Ungefär samma sak hände min farsa under sin lumpartid, fast med en kapten istället. Får passa mig för att "dua" ett befäl nu när jag ligger inne.
Citera
2010-08-14, 16:56
Medlem
GrooveMerchants avatar
-"Du är så jävla dum så dig skulle man stoppa in och knulla om" Kn Ernfridsson, A1

Nu var det inte jag som fick utskällningen, men personen som fick den hade sabbat två skjutningar med haubits 15.5F. Första gången genom att omotiverat stå och vrida på elevationsratten vilket innebar att barlastade granater landade flera hundra meter fel, andra gången genom att lyckas trassla in sig i avfyrningslinan varvid en b
Citera
2010-08-14, 18:19
Medlem
1st sergeant tar upp en handfull med gräs i handen.

Citat:
sgt> Här, ta detta.
rekryt> Varför?
sgt> Det är väderfullt.
rekryt> Vad ska jag med det till?
sgt> Stoppa det i fickan.

En klassiker när man har glömt stänga fickan på uniformen :P
Citera
2010-08-14, 19:38
Medlem
Lyckades med att få flertalet fina utskällningar under min värnplikt. Men två minns jag extra väl

1: jag står och putsar kasernfönstret en fredag förmiddag, under fönstret är det en parkeringsficka som givetvis används av ett befäl. Småtrött och slarvig som man är så tappar man ner flaskan med fönsterputs på Löjtisens motorhuv. Ingen skada skedd tänkte jag då jag inte såg honom...tills han steg ur bilen och tittade upp på en dumstirrande bassejävel...Han var inte allt för glad...dock blev det inga skador på bilen.

2: Efter ca 8 månader tyckte man att man kände befälen någolunda och började tilltala de närmre befälen med bara efternamn. Då svarade en Löjtis "Jag har inget minne av att jag har knullat med dej! Det är bara mina vänner eller kvinnor jag har legat med som kallar mej vid namn! Det betyder att du kommer att kalla mej för löjtnant resten av ditt liv, för jag kommer inte ligga med dej och jag vill inte vara din vän!"
Citera
2010-08-14, 20:12
Medlem
GrooveMerchants avatar
Verkar som om en del av meddelandet föll bort så jag får ägna mig åt lite "fylleri-verksamhet".

Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
-"Du är så jävla dum så dig skulle man stoppa in och knulla om" Kn Ernfridsson, A1

Nu var det inte jag som fick utskällningen, men personen som fick den hade sabbat två skjutningar med haubits 15.5F. Första gången genom att omotiverat stå och vrida på elevationsratten vilket innebar att barlastade granater landade flera hundra meter fel, andra gången genom att lyckas trassla in sig i avfyrningslinan varvid en b
arlastad granat avfyras utan eldtillstånd.

Den olycklige beväringen tog tydligen utskällningen hårt eftersom han anmälde kaptenen till nån jäkla nämnd, men som kaptenen senare sa: -"Inte ens det kunde idiotfan göra rätt."

Ärendet avslog med ett lakoniskt "Omotiverad anmälan"
Citera
2010-08-15, 17:58
Medlem
En torsdag förmiddag tror jag det var, vi höll till nere i källaren och rengjorde våra k-pistar när en liten fet fänrik kommer in med en televinda som trasslat sig och var helt omöjlig att nysta upp : ) han var helt vansinnig och gapade och svor så saliven stänkte om hur mycket den kostade och bla bla bla..jag var redigt bakfull samt trött efter onsdagens vanliga krogrunda..så efter ett tag frågade jag vad fan det var att gapa om en gammal trådvinda , fänriken blev så häpen att han bara stog och gapade, sedan gick han utan ett ord. trodde ett tag att han skulle slå ihjäl mig : )
Citera
2010-08-15, 18:03
Medlem
Vid inlämning av förlustanmälan

Lt. Wikland: Vafan är det här? Har du kört upp den i anus och kräkts ut den?
Citera
2010-08-16, 03:41
Medlem
kato85s avatar
kj-löjtnant under visitering på ak5 som inehöll ett litet grönt blad inuti handskydden
"DU HAR JU EN JÄVLA SKOG DÄRINNE!"
Citera
2010-08-18, 15:32
Medlem
För några år sedan. I skogarna runt P4 hade vi en övning där vi tvingades att ligga och spana en hel dag på ingenting. Det enda direktivet vi hade var "Att fienden kunde dyka upp och då har ni tillåtelse att anfalla"
Vad Övningsledaren inte hade koll på var att Terrängbils klubben hade någon jäkla träff samtidigt på andra sidan dungen där vi låg och övade och våran återsamlingsplats låg rakt över denna åkern som de hade samlats på.

Mycket riktigt dök fienden upp senare på eftermiddagen och givetvis attackerade vi dem.
Vi fortsatte eldgivningen menads vi ryckte bakåt, över de som samlats på terrängbils träffen.
Givetvis öste vi allihop på lite mer också.
Skrämde nog slag på varenda sate som var där utan "ungdomarna" som höll för öronen och log med brett leende.
Vi fick en riktigt rejäl jävla utskällning och övningen flyttades därifrån senare på kvällen
Citera
2011-03-05, 15:57
Medlem
helt underbar tråd
Citera
2011-03-18, 19:22
Medlem
Juni sommaren 1991. Kb/Pb-pluton på Skånings kompani på P4. Första veckan. Unga livrädda, sönderstressade Kb/Pb-elever som i korridoren där på logementet skall drillas i att lämna av. -"Lämna av!" -"Fänrik, Kb/Pb-pluton, närvarande sexton, alla" i all oändlighet. Det stammas, svaras inte direkt, stås inte i raka led, slapp hållning.

Skäll, skäll, skäll.

Till slut är det den biffigaste Kb-elevens tur, Svensson tror jag han hette, och han skall lämna av. Med hög och tydlig röst skriker han ut, men det blir ändå lite fel.

"Fänrik, KGB-pluton, närvarande sexton, alla!"

Alla är vi helt livrädda för fänriken och kväver våra skratt. Fänriken kan under inga omständigheter göra bort sig inför befälseleverna första veckan. Ansiktet ser ut att knyta ihop sig och implodera, varpå fänriken vänder sig om snabbt och rappt och går och ställer sig i hörnet med ryggen mot oss.

Sedan börjar hela hans kropp skaka av att han försöker kväva sitt gapflabb. Efter någon minut vänder han sig om igen röd i ansiktet efter att ha torkat bort tårarna.

Därefter fick vi lära oss göra rent toaletterna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in