2011-01-30, 22:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Ok, jag håller inte med om en del med det är en personlighetsfråga och jag respekterar din åsikt. Vad gäller sista stycket har du 'typ' rätt, men han har redan tjänat sina miljarder då (hans bolag kan ha sålts ett antal gånger vid tiden en reglering når kraft, vare sig en maskin nått en kund eller ej).

Forskar du själv?

Jo andra kan mycker väl se det ur ett rent företagsperspektiv. Nej jag forskar inte själv men kan inte förneka jag har ett stort intresse för naturvetenskap.

Jag får känslan att riktigt stora uppfinningar går inte att hålla kontrol på via ett patent vare sig man vill det eller ej. De brukar i bästa fall kunna licentieras ut, tror just det skedde när transistron uppfanns men är inte säker där heller. Bell labs höll i alla fall inte iden för sig själva utan en mängd företag började tillverka transistorer under licens. Men inte ens då var det fråga om okänd fysik. Allt var väl dokumenterar och publicerat.
Citera
2011-01-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bejs
Jag reagerade bara på en post från tidigare idag som ingen hittills har citerat:

https://www.flashback.org/sp28555633

Jo men det är väll så att de just nu inte har något 1 MW kraftverk. Det är väll det de ska sätta igång och bygga eller håller på att bygga. Läste i en artikel att de skulle ha de första klara om 3 månader men nu läste jag ju att det skulle bli i oktober, så vem vet.

Men de har haft en demonstration av uppfinningen, men i mindre skala. Om du kollar mina tidigare inlägg så finns det länk till artikeln. Den demonstrationen verkar säga att de kan göra det de säger att de kan göra, alltså skapa betydligt mer energi än de tillför och utan att det behövs eller går åt mycket av några dyra ämnen.
Citera
2011-01-31, 01:53
Medlem
MegaBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jo andra kan mycker väl se det ur ett rent företagsperspektiv. Nej jag forskar inte själv men kan inte förneka jag har ett stort intresse för naturvetenskap.

Jag får känslan att riktigt stora uppfinningar går inte att hålla kontrol på via ett patent vare sig man vill det eller ej. De brukar i bästa fall kunna licentieras ut, tror just det skedde när transistron uppfanns men är inte säker där heller. Bell labs höll i alla fall inte iden för sig själva utan en mängd företag började tillverka transistorer under licens. Men inte ens då var det fråga om okänd fysik. Allt var väl dokumenterar och publicerat.
Som jag har förstått det så var transistorn något av en black box, de visste att den fungerade, men inte 100% hur. Detta har jag läst i gamla elektronikböcker.
Citera
2011-01-31, 02:26
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Var det inte några ryssar (?) för några år sedna som påstod sig ha skapat fusion inducerad av ljud tror jag det var? Läste om det i allas vår kära IllVet...

Enligt sagor och legender så byggdes pyramiderna i Egypten med hjälp av "magiskt ljud"
Citera
2011-01-31, 14:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaBrain
Som jag har förstått det så var transistorn något av en black box, de visste att den fungerade, men inte 100% hur. Detta har jag läst i gamla elektronikböcker.

Den första fungerande komponenten var tydligen en bipolar transistor och den var inte helt 100% klarlagd men inte på långa vägar lika obegriplig som italienska nickeltuben som trotsar all känd fysik. Transistorn blev också en grisig historia med paranoida uppfinnare och tvister..
http://www.pbs.org/transistor/album1/addlbios/egos.html
Citera
2011-01-31, 23:17
Medlem
1g Nickel = 6.2 GWh??

Här i patentet påstås det att 1 gram nickel ska ge energi motsvarande 517 ton olja,
drar man inte iväg lite väl nu?

Patent nummer 20110005506

Ska varje nickelkärna producera 13.5 GeV i energi då,, är det rimligt?

Uträkning

Dom måste ha menat att 1 gram nickel motsvarar 517 kg olja,

--dom har räknat fel på en faktor av 1000--
-Här har de räknat fel-
Citera
2011-01-31, 23:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
1g Nickel = 6.2 GWh??

Här i patentet påstås det att 1 gram nickel ska ge energi motsvarande 517 ton olja,
drar man inte iväg lite väl nu?
__________________________________________________ ________________________
eller?[/spoiler]

Jo tror du har rätt. Vilken blunder. I övrigt tycker jag patentet är ganska taffligt och amatörmässigt skrivet. Jämför med andra patent skrivna av patentjurister så får jag känslan han har skrivit det själv utan proffshjälp efter lite smuttande av italienskt vin.

(ioförsig 517kg olja för 1 gram Ni är ju inte illa pinkat det heller)
Senast redigerad av raskens 2011-01-31 kl. 23:55.
Citera
2011-02-01, 00:22
Medlem
raskenss avatar
Det här pappret beskriver detaljerat hur man ska gå till väga för ett experiment. I det försöket så pläterade dom ett rostfritt rör med Nickel i ett vanligt elektrolytiskt bad. värmde upp det och ca 4W utvecklades i 300 dygn. Att reproducera det försöket borde vem som helst händig kunna fixa, inga dyra komponenter. Ingen som känner sig manad att göra ett försök?.. Lite sugen blir man faktiskt.

http://newenergytimes.com/v2/library/1998/1998FocardiS-LargeExcessHeatProductionNiH.pdf
Citera
2011-02-01, 01:20
Medlem
MegaBrains avatar
Citat:
Den första fungerande komponenten var tydligen en bipolar transistor och den var inte helt 100% klarlagd men inte på långa vägar lika obegriplig som italienska nickeltuben som trotsar all känd fysik. Transistorn blev också en grisig historia med paranoida uppfinnare och tvister..
http://www.pbs.org/transistor/album1/addlbios/egos.html
Synd att utvecklandet av transistorn slutade med osämja. Men det blev väl för hett att hantera för dem.
Citera
2011-02-01, 06:32
Medlem
Citat:
Det här pappret beskriver detaljerat hur man ska gå till väga för ett experiment. I det försöket så pläterade dom ett rostfritt rör med Nickel i ett vanligt elektrolytiskt bad. värmde upp det och ca 4W utvecklades i 300 dygn. Att reproducera det försöket borde vem som helst händig kunna fixa, inga dyra komponenter. Ingen som känner sig manad att göra ett försök?.. Lite sugen blir man faktiskt.

http://newenergytimes.com/v2/library/1998/1998FocardiS-LargeExcessHeatProductionNiH.pdf

Hur väl stämmer detta med dina tidigare inlägg och allt tal om struntprat & bluff?

I ett eget försök borde man väl också satsa på att efterlikna detta senaste som ger 10kW isf
ett som gav 4W.

DIY beskrivning mm
http://www.peswiki.com/index.php/Directory:Andrea_A._Rossi_Cold_Fusion_Generator
Senast redigerad av elile 2011-02-01 kl. 06:46.
Citera
2011-02-01, 08:58
Medlem
Citat:
Jo tror du har rätt. Vilken blunder. I övrigt tycker jag patentet är ganska taffligt och amatörmässigt skrivet. Jämför med andra patent skrivna av patentjurister så får jag känslan han har skrivit det själv utan proffshjälp efter lite smuttande av italienskt vin.

(ioförsig 517kg olja för 1 gram Ni är ju inte illa pinkat det heller)
Jag tycker att du överdriver lite när du kallar det "taffligt" och hemmagjort. Nu är inte jag patentjurist, men jag har ändå fått arbeta en del med patentansökningar och jag tycker att det här ser ut som vilket annat patent som helst, varken sämre eller bättre. Läser man högst upp i patentet så ser man också att det mycket riktigt är skrivet av en patentbyrå, HEDMAN & COSTIGAN, P.C. i New York. Om det står fel i beräkningarna så har patentbyrån lika stor del i det.
Citera
2011-02-01, 11:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elile
Hur väl stämmer detta med dina tidigare inlägg och allt tal om struntprat & bluff?

I ett eget försök borde man väl också satsa på att efterlikna detta senaste som ger 10kW isf
ett som gav 4W.

DIY beskrivning mm
http://www.peswiki.com/index.php/Directory:Andrea_A._Rossi_Cold_Fusion_Generator

Nja är fortfarande skeptisk men onekligen nyfiken. Det verkar inte heller handla om komplicerade maskiner, vem som helst borde kunna bygga ihop den redan utifrån den information som finns tillgänglig. Att kunna reproducera experimentet är ju grundstenen i all vetenskap och jag ändrar min uppfattnig omedelbart om det är reproducerbart. Sen står vi ju inför ny fysik av kolosalformat, allt nytt är kul. Det vore ju faktiskt lite skamligt om detta verkligen funkar och kunskapen funnits tillgänglig för 15 år sedan men ingen ville ta i det för att det var ett så infekterat vetenskapligt område.

Att bygga en maskin som producerar 4W är tillräckigt för att övertyga mig. Var mest för att den här beskrivningen var mycket detaljerad.
Senast redigerad av raskens 2011-02-01 kl. 11:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in