2013-07-24, 03:33
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
...
Frågor om E-fältet kan vara intressant.
OBS: Här vill jag spekulera delvis och har sannolikt fel.

Laser triggar LENR.
Kanske LASER-stråle kan ses som ett kollektiv av fotoner i fas och koherenta.
Om LASER-strålen kan ses som ett svängande EM-fält, så kan den tillföra E-fält.
Om man fokuserar laserstrålen, så borde det kunna bli ett starkt E-fält på elementarpartikel-nivå, under mycket kort stund.

Då det gäller ett kollektiv av e+p+e+p i plasma, som svänger, så bör det även kunna beskrivas som EM-vågor som svänger, och kanske ibland i fas.

Om e hamnar mycket nära en p, samt en p bakom, hur starkt blir då E-fältet maximalt?

En e måste troligen komma mycket nära en p för att bilda en neutron.
Hagelstein har nämnt en annan teori med virtuella neutroner.
Jag tolkar det som att i visst läge kan e+p vara mycket nära varandra och uppträda som en neutron (men är virtuell eller bara e+p), samt tränga in i annan kärna.

Om neutronen bildas just när den tränger in i annan kärna, så blir det svårt att bevisa spår av neutroner.
(Men vid blixtnedslag har man sett ökning av neutroner. Ryssarna fann även ökning innan jordskalv (piezo-LENR?)).
En mängd experiment behöver förklaras med nån teori. Jag vet inte säkert vilken teori som är bäst nu. NASA, Krivit mfl talar för W-L-Teorin.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-07-24 kl. 03:49. Anledning: rättelse
Citera
2013-07-24, 04:27
Medlem
ChristerNs avatar
Varning bara spekulationer:

Jag har i förbifarten sett många olika konstruktioner, men inte studerat dem noga.
Det finns experiment med elektroder, stål-stavar(ultraljud), trådar, exploderande trådar, pulver och tunna folier.

Om man skulle labba på det, så borde man härma nått, som inte kan explodera.
Tidigare experiment med Ni-väte exploderade. (Väte+syre är knallgas, bra vid svetsning).

Jag undrar om följande kan funka?:

Tunn Ni-folie spänns upp. På ena sidan liten mängd nära 100% väte, på andra sidan kylvatten.
På H-Ni sidan lyser man med fokuserad LASER. Efter lång tids belysning på ena halvan (inte belysning över hela), så klipper man sönder filtret och analyserar isotoperna på båda sidor. (Den med lite LASER-ljus blir kontroll. Man kan även ha ytterligare kontroll. T.ex. folie som inte belysts, eller folie som funnits i kontroll-uppställning utan laserljus, eller utan Vät-gas).
Det upprepas minst tre gånger. (Att det är slumpliknande som gjort positivt resultat 3 ggr i följd blir (1/2)³) (Wilcoxon kan ge signifikans på 3 st+ 3 kontroll.)

Det finns nått experiment som visar på isotopförändringar i olika delar på folier.

Men det är kanske nödvändigt att tillföra ett elektriskt fält, som blir högt på atom-nivå.
(Likriktar-diod-stege, med urladdningar kring Ni-kristall-spetsar?)
Men en del har ju lyckats med piezo, ultraljud mm.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-07-24 kl. 05:02. Anledning: rättelse
Citera
2013-07-24, 08:32
Medlem
ChristerNs avatar
Experiment som visar på ökning av neutroner är intressant.
Det är bara något över bakgrunden, men det verifierar den svåraste teoretiska biten i LENR.
När en neutron bildas, så kan den lätt hamna i en kärna och bilda en isotop.

Men det kan ske LENR även om man inte kan visa på neutroner.

Alla experiment som visar på isotopförändringar verifierar även detta.
Detta verifierar i sin tur W-L-teorin. Men med "verifiera" så menar jag inte absoluta bevis, bara ett starkt stöd.
Det är tänkbart att andra teorier kan förklara experimenten.

Men kanske man gjort fel någonstans?
Jag hittade:
Citat:
" In March 2007, at the American Physical Society meeting in Denver, Colorado, the SPAWAR group cautiously began to report possible neutron signals. Around this time, the group also submitted its paper to a journal.

The researchers reported low fluxes but clear evidence of neutrons. These findings are inconsistent with D+D "cold fusion," unless, by some chance, someone conceives of a viable process for a primary D+D "cold fusion" scheme that produces tritium in situ which in turn leads to secondary DT "cold fusion" reactions. The findings are, however, readily explainable as spallation neutrons by a non-fusion mechanism, for example, Widom-Larsen.

The SPAWAR group’s work developed further, and it was replicated at SRI International and the University of California, San Diego. In October 2007, at the 8th International Workshop on Anomalies in Hydrogen/Deuterium-Loaded Metals in Catania, Italy, electrochemist Francis Tanzella reported his replication of the SPAWAR experiment.

"Neutron count above background suggested in at least three experiments," Tanzella said.

In one of these, he observed a neutron signal 14 times greater than background from an electronic detector. Researchers in Russia confirmed this by cross-checking, using a different verification method. According to their mechanical method, the signal was real, though not as strong.

A year later, the SPAWAR group’s paper claiming evidence of energetic neutrons published online on Oct. 1, 2008.

Three months after that, on Jan. 7, 2008, Michael McKubre of SRI International, in a presentation to the leaders of the Bhabha Atomic Research Center in Trombay, India, said there were "no neutrons" in LENR.

How could he have made such a statement when he and Tanzella had just reported neutrons three months earlier? When the largest team to investigate LENR had, in this very same Indian institution, observed neutrons in LENR two decades earlier?

Two days after McKubre's talk at BARC, I spoke at the Indian National Institute for Advanced Studies. I gave my perspective and discussed the variety of observed neutron signals in the recent experiments. The audience included leaders of India's national laboratories as well as some members of its Atomic Energy Commission. I included neutron data reported by SRI International.

I expected some tension after my talk, but I was unprepared for this: McKubre demanded that I discontinue discussing the neutron signals reported from his lab by Tanzella at the Catania conference. A copy of Tanzella's slide presentation is here.

"I don't want you showing Fran's graph with the neutron signal anymore," McKubre said. "It's bullshit. I don't believe it." "
....
"2008- Storms and Hagelstein "There are No Neutrons"

Longtime "cold fusion" researcher, advocate and author Edmund Storms objected to discussion about neutrons in LENR. On Oct. 18, 2008, Storms sent the following message to the CMNS e-mail list:

"I'm confused about a discussion based on neutron emission from LENR. All of the published values for the flux of neutrons are near the sensitivity limit of the detector, if any are detected at all. Why are we now finding a flux high enough to warrant discussion? If neutrons are actually being emitted, they will produce all kinds of isotope changes that will result in beta decay. Such beta decay has not been observed, except on a few occasions, even though it would be easy to detect. What is the point of wasting time speculating on such reactions when no evidence exists for significant neutron emission?"

In fact, researchers were finding a flux high enough to warrant discussion.

The SPAWAR group’s researchers were seeing nuclear particle tracks on the backside of their solid-state nuclear track detectors inexplicable by anything other than neutrons.

Eleven days after Storms sent his message to the CMNS list, on Oct. 29, 2008, Peter Hagelstein gave a presentation at MIT about "cold fusion." Hagelstein, too, said that there were "no neutrons" in LENR.

Neutrons, whether spallation neutrons (secondary reactions) resulting from ultra-low-momentum neutrons (primary reactions) or from some other unexplained reaction, are inconsistent with the D+D "cold fusion" hypothesis, which McKubre, Hagelstein and Storms have so vigorously defended in this past decade."

Mer historia om media, forskningsresultat mm om LENR på:
http://newenergytimes.com/v2/news/2010/35/SR35919twodecades.shtml

Christer
Citera
2013-07-24, 09:18
Medlem
Mats Lewan kommenterar Defkalions demonstration som utfördes igår:
http://matslew.wordpress.com/2013/07/24/comments-on-defkalion-reactor-demo-in-milan/
Citera
2013-07-25, 22:00
Medlem
ChristerNs avatar
Neutronen i LENR:

Att olika LENR-forskare har olika argument är väldigt intressant vetenskapshistoriskt och vetenskapsteoretiskt.
Att det finns olika argument är naturligt i forskningsfronten.
Jag avfärdar ingen, det kanske är värt att lyssna på alla vettiga argument.

Jag tänker så här:
Om det bildas en mycket långsam neutron, som med nästan 100% sannolikhet går in i nån närliggande kärna, (enligt W-L-teorin), då tror jag det är extremt svårt att mäta upp dem.

Om forskare mäter upp neutroner med betydligt högre energi, så kan man fundera över om det kommer från ett senare sönderfall av nybildade isotoper. Dessa kan även verifiera att det bildas isotoper och verifiera LENR.

Om det är svårt att mäta upp neutroner, så kanske det stämmer med W-L-Teorin ändå.

Jag vet inte hur långt LENR-forskarna kommit. En del visar upp spår av elementarpartiklar mm i mikroskop-bilder. Även om det kommer från nybildade isotoper, så borde det kunna säga nått intressant.
Det finns alltid risk med felaktiga experiment, men experimenten behövs för att teori-byggandet skall fortsätta och för framsteg i forskningen.

Det är svårt att bedöma allt.

Men totalt sett verkar det som om det finns effekter i väte-metall-ytan eller i Pd/D fallet mm, som tyder på nya fysik-"fenomen", som kanske inte ännu till 100% förklarats.
Jag kallar det för LENR.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-07-25 kl. 22:03. Anledning: rättelse
Citera
2013-07-29, 20:54
Medlem
ChristerNs avatar
En film beskriver felaktiviteter vid utredning för ca 20 år sedan? Om Pd/D-LENR.

Titeln verkar konspiratoriskt och kanske annat.
I denna och alla dokumentärer, bör man lyssna på de som får säga flera meningar i följd, utan klipp.
Man skall aldrig lita på allt.

Det jag finner är intressant i denna film är intervju av Dr. Mallove (vid MIT ?)
Graf visas vid 31:00 i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=JoTX-ORq9_Y&list=PLBP4D0osLYnnqn_XtIX8MtMfc8oSL1K1P&ind ex=39

Mallove är mördad, sannolikt av rädda brottslingar?
Det behöver inte vara nån konspiration.
"Eugene Mallove held a BS (1969) and MS degree (1970) in aeronautical and astronautical engineering from MIT and a ScD degree (1975) in environmental health sciences from Harvard University."
http://en.wikipedia.org/wiki/Eugene_Mallove

Men det kan vara så att vissa individer som satsats sin karriär på t.ex. het fusion eller pengar på nåt, kan önska att det med LENR inte funkar. Alltså konkurrens kan ge svårigheter i anslag mm. Detta kan störa det "objektiva", samt påverka urvalet och tolkningar av information.

Mallowe gjorde en utredning och hans rapport är publicerad på internet. (Jag har tidigare nämnt länken).

Alltså att det tidigare tystnade om LENR, kan ha berott på felaktigheter i utredning mm.

Jag gissar att LENR-forskningen har svårt att få anslag.
Men kanske det pågår ett uppvaknande.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-07-29 kl. 21:18. Anledning: rättelse
Citera
2013-07-29, 21:43
Medlem
ChristerNs avatar
En helt annan teori?

"Myonkatalyserad fusion (μCF) är en process som kan låta fusion äga rum vid betydligt lägre temperaturer än vad som krävs vid termonukleär fusion. Andrej Sacharov förutsade möjligheten redan före 1950, men fenomenet observerades först 1957. Metoden kan reproduceras pålitligt med rätt utrustning och har studerats ingående, inte minst i Japan, där Nagamine Kanetada från 1988 ägnat sig åt denna väg till kall fusion.[31]

Man använder en deuterium- och en tritiumatom, där man bytt ut en elektron mot en myon. Myoner är precis som elektroner negativt laddade, men har 207 gånger så stor massa. Den stora massan tvingar myonerna att ta en snävare "bana" kring atomkärnan, vilket komprimerar atomen. När tritiumatomen blir mindre, kan de båda atomerna komma så pass nära varandra att de slås ihop. Restprodukterna blir i så fall en neutron, en alfapartikel och en myon som kan användas i nästa cykel"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kall_fusion

Alltså en myon istället för tung elektron, med hög effektiv massa.

Kanske finns flera sätt?

Det ser ut som det är bevisat med myon-LENR från 1957.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-07-29 kl. 21:47. Anledning: rättelse
Citera
2013-07-29, 21:58
Bannlyst
Intressant läsning Christer!
Synd att det är mer monolog än diskussion fn.
Citera
2013-07-29, 22:03
Medlem
stokkers avatar
Vad blev konklusionen från Defkalions demonstration? Det verkar inte hänt något revolutionerande i alla fall..

påminner om TS visa ord:
Citat:
Ursprungligen postat av napakettu
Jag blev helt ordlös. Kan det vara sant?
Om något verkar vara för bra, för att vara sant, så är det inte sant.
Citera
2013-07-29, 22:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
En film beskriver felaktiviteter vid utredning för ca 20 år sedan? Om Pd/D-LENR.

Titeln verkar konspiratoriskt och kanske annat.
I denna och alla dokumentärer, bör man lyssna på de som får säga flera meningar i följd, utan klipp.
Man skall aldrig lita på allt.

Det jag finner är intressant i denna film är intervju av Dr. Mallove (vid MIT ?)
Graf visas vid 31:00 i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=JoTX-ORq9_Y&list=PLBP4D0osLYnnqn_XtIX8MtMfc8oSL1K1P&ind ex=39

Mallove är mördad, sannolikt av rädda brottslingar?
Det behöver inte vara nån konspiration.
"Eugene Mallove held a BS (1969) and MS degree (1970) in aeronautical and astronautical engineering from MIT and a ScD degree (1975) in environmental health sciences from Harvard University."

Men det kan vara så att vissa individer som satsats sin karriär på t.ex. het fusion eller pengar på nåt, kan önska att det med LENR inte funkar. Alltså konkurrens kan ge svårigheter i anslag mm. Detta kan störa det "objektiva", samt påverka urvalet och tolkningar av information.

Mallowe gjorde en utredning och hans rapport är publicerad på internet. (Jag har tidigare nämnt länken).

Alltså att det tidigare tystnade om LENR, kan ha berott på felaktigheter i utredning mm.

Jag gissar att LENR-forskningen har svårt att få anslag.
Men kanske det pågår ett uppvaknande.

Christer
Jag hoppas att du inte gör det men det ser ut som att du antyder att Mallove mördades av någon med intressen inom het fusion som inte ville ha konkurrens av dess kalla "kusin". Det förvånar mig inte om du gör det för sådana påståenden ser man stup i kvarten gällande allt inom områden som fri energi, vattendrivna bilar och liknande. I samtliga dessa fall är det patetiska ursäkter för bluffprodukter som inte fungerar. "Huga, jättestora hemska industrin förstör uppfinningar och mördar uppfinnare så de kan fortsätta med sin dyra miljöförstörande energi!"

Hur vore det om det byggdes något som funkade istället för att hitta på rövarhistorier?

Mallove mördades av en f.d. hyresgäst som blev förbannad när han blev vräkt. Hyresgästen har erkänt: http://www.norwichbulletin.com/news/x1364620539/Schaffer-accepts-plea-deal-in-Mallove-murder-trial#axzz1u6WYFWBd

Vad vi behöver är inte konspirationsteorier, inga fler cirkusmässiga trollerikonster till uppvisningar, vi behöver noga kontrollerade tredjepartstester som visar att LENR fungerar. Hittills antal genomförda sådana: 0.
Citera
2013-07-29, 22:28
Medlem
ChristerNs avatar
En fråga om LENR, som jag inte förstår är:
Varför blir det inga långlivade radioaktiva isotoper vid LENR?

Jag vet inte, men kanske det finns en förklaring?
T.ex. i samma ögonblick isotopen bildas, så stimuleras sönderfall?
Men hur ?
Jag har inget svar.

Det finns hypoteser om hur gamma omedelbart splittrar upp sin energi till värme (phonons).
Det kan vara förklaring till att man inte kan mäta upp gamma-strålning.

Christer
Citera
2013-07-29, 22:43
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag hoppas att du inte gör det men det ser ut som att du antyder att Mallove mördades av någon med intressen inom het fusion som inte ville ha konkurrens av dess kalla "kusin". Det förvånar mig inte om du gör det för sådana påståenden ser man stup i kvarten gällande allt inom områden som fri energi, vattendrivna bilar och liknande. I samtliga dessa fall är det patetiska ursäkter för bluffprodukter som inte fungerar. "Huga, jättestora hemska industrin förstör uppfinningar och mördar uppfinnare så de kan fortsätta med sin dyra miljöförstörande energi!"

Hur vore det om det byggdes något som funkade istället för att hitta på rövarhistorier?

Mallove mördades av en f.d. hyresgäst som blev förbannad när han blev vräkt. Hyresgästen har erkänt: http://www.norwichbulletin.com/news/x1364620539/Schaffer-accepts-plea-deal-in-Mallove-murder-trial#axzz1u6WYFWBd

Vad vi behöver är inte konspirationsteorier, inga fler cirkusmässiga trollerikonster till uppvisningar, vi behöver noga kontrollerade tredjepartstester som visar att LENR fungerar. Hittills antal genomförda sådana: 0.

Du tolkar fullständigt fel:
Jag skrev:
"Mallove är mördad, sannolikt av rädda brottslingar?".
Du menar väl inte tvärt om.
Jag borde tillagt, kanske av nån som blivit vansinnig av hat.
Enbart ett erkännande är inte ett absolut bevis.

Jag skrev även:
"Men det kan vara så att vissa individer som satsats sin karriär på t.ex. het fusion eller pengar på nåt, kan önska att det med LENR inte funkar. Alltså konkurrens kan ge svårigheter i anslag mm. Detta kan störa det "objektiva", samt påverka urvalet och tolkningar av information."
Detta syftade på hur man väljer ut information. (Inte på mord enligt dina fantasier.)

Du skriver önskefantasier om vad jag skrev.
En tredjepartstest är inte heller ett absolut bevis om E-CAT.

Om du ändå kunde säga nått av värde. T.ex. bra argument för att Mallov har fel i sin utredning, eller varför LENR skulle vara omöjlig.
Dina argument här är dåliga.

Jag tror inte på konspirationsteorier här. De som avfärdar H-Ni-LENR helt, borde konstruera en konspirationsteori där Rossi, Deflakon och en bunt forskare konspirerar i ont syfte att lura omvärlden.
Nä. Jag tror inte på sånt då det gäller LENR. Det krävs nog ett starkt motiv och hat.

Tillägg:
"Eugene Mallove was killed on May 14, 2004 in Norwich, Connecticut, while cleaning a recently vacated rental property owned by his parents, the home he grew up in."

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-07-29 kl. 23:07. Anledning: rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in