2013-07-23, 17:51
Medlem
drbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
För fint väder för att sitt och titta på det här. Men jag ser att Mats Lewan är med, så vi får väl ett reportage från honom i Ny Teknik.
Kommer säkert att totalsågas av skeptikerna/förnekarna.

Talk about not seeing the Woods because of all the TEA`s!
Citera
2013-07-23, 17:51
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbob
@Everyone
Can we all take a step back and treat each other with some respect? Please!

Anyway, lets speak about something important.

Today will be streamed demos during 8 hours from Vancouver in Canada.

Its the R5 Reactor this time. They will turn on, off, increase and decrease to try and demonstrate that they have a good control of the low energy nuclear reactions.

Yesterday they demoed from a lab in Italy, but only one hour.
It was not the best "demo" ive seen to say the least but I have higher hopes for today.

Reactor is believed to be able to reach about 500-600% efficiency.

Skeptics are invited as well is media journalists such as Mats Levan from Nyteknik.
We also heard BBC is involved but have not followed up further on that since Were quite busy with our own demonstrations.

I dont know what to expect today but you might want to check it out.

http://www.youtube.com/watch?v=sbKdK-bc0bI

Here is a link to the video feed: Show starts in 4 hours:
http://new.livestream.com/triwu2/Defkalion-US

Peace Out Sweden
@everyone. Dr Bob is not a real doctor, he´s a dentist..
Citera
2013-07-23, 20:23
Medlem
trickydicks avatar
Titta på livestreamen nu, nu ökar temperaturen mycket.
Citera
2013-07-23, 21:09
Medlem
trickydicks avatar
http://forumbilder.se/CETU1/defkalion
Citera
2013-07-24, 00:15
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Varför måste energi-beräkningarna stämma? Det verkar som du bara blint litar på "auktoriteterna", utan att själv förstå något.

Att miljoner av elektroner skulle kollektivt bidra med energi till en enda elektron, så att den får en miljon mer energi än vad den normalt har och kan bilda en neutron är absolut ny och okänd fysik. Du kan ju läsa på lite om fasta tillståndets fysik och se om du kan hitta något som ens liknar en sån mekanism i den accepterade fysiken. Och just detta, hur man får energin som behövs, är ju hela problemet med fusion, det är därför het fusion kräver så höga temperaturer för att fungera.

En äkta vetenskapsman går på vad som är logiskt, och vad som har trovärdiga bevis. Det finns ingen bra teori för kall fusion, enkla överlägganden om vad vi vet om kärnfysik visar att det vore väldigt konstigt, och bevisen för att fenomenet ens äger rum är inte så värst starka eller trovärdiga heller. Därför tror de flesta fysiker inte på det.

Jag ser inget argument av värde mot LENR eller inte ens W-L-teorin.
Det som är nytt i W-L-teorin är kanske att man använder gammal känd och verifierad fysik som är accepterad, för att göra beräkningar på ett kollektiv av e+p.
Du kan själv söka upp vetenskapliga artiklar av Widom, Larsen LENR.
Jag länkade till en som försöker förklara hur gamma-strålning absorberas.

Jag är ingen expert på området plasma med kollektiv av elementarpartiklar, nära kristallyta.
Jag är säker på att Widom är överlägsen dig i att begripa Widom-larsen-teorin.

Men det jag vet säkert är att du kan inte vara absolut säker på att LENR är omöjlig.

En äkta intellektuell brukar ofta tvivla, därför denne vet en hel del om vetenskaplig bevisföring.

Ett starkt relevant argument mot LENR, vore intressant. Jag struntar i låtsas-argument av besserwissrar om att andra är dåliga och man har rätt, utan djupare argument.

Christer
Citera
2013-07-24, 00:41
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
http://forumbilder.se/CETU1/defkalion

Grafen kan vara ett bra bevis, bland flera. (Absoluta bevis finns nog inte).

Jag tänker:
Om man har konstant in-effekt, så kommer ut-effekten öka mot jämviktsläge, i en svart låda.
Om lutningen i ut-effekt plötsligt ökar, så måste det bero på något. Det är ett stöd för att LENR pågår.

Detta kan verifiera LENR, även om man gör andra felmätningar.
Kritikerna bör försöka förklara kurvformen.

Det ser ut som att LENR ibland pågår.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-07-24 kl. 00:42. Anledning: rättelse
Citera
2013-07-24, 01:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbob
This guy does not seem very intelligent. He demands that HE will be allowed entrance to laboratories and spend long time doing test after he have insulted over and over the whole community.
(For no good reason I would like to add)

If he every had the chance of doing so he definitively blow it. Not Once but 100 times over.

Im done talking to him.
Om du inte kan stava ordentligt på engelska så går det bra att ta det på svenska, vi förstår nog det med.

Du har tydligen något problem med läsförståelsen också, jag kräver självklart inte att få komma in och göra något test i varken Rossis eller Defkalions labb. Det var Bjorn-Ola som menade att jag inte skulle tro ens om jag fick ånga från E-caten uppblåst i röven (och så är det jag som kallas otrevlig...) varpå jag svarade som jag gjorde, att jag gärna skulle testa apparaten (ej analt då, det finns bättre mätmetoder) men att äkta tredjepartstester av annan part duger fint det med.

Att du återger det så djupt oärligt säger en del om din seriositet.
Citera
2013-07-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Jag ser inget argument av värde mot LENR eller inte ens W-L-teorin.
Det som är nytt i W-L-teorin är kanske att man använder gammal känd och verifierad fysik som är accepterad, för att göra beräkningar på ett kollektiv av e+p.
Du kan själv söka upp vetenskapliga artiklar av Widom, Larsen LENR.
Jag länkade till en som försöker förklara hur gamma-strålning absorberas.
Men är du så trög att du inte förstår den stora skillnaden mellan säg 10 eV, och 1 000 000 eV? Detta är det simpla argumentet som skjuter ner iaf. W-L-teorin, och gör själva LENR svårt att tro på. Om man vill ha en teori för kall fusion, måste man förklara hur de stora energier som krävs för kärnreaktioner kan åstakommas vid låga temperaturer.

Angående W-L, ta och läs artikeln du länkar till: jag skummade igenom den för att se hur de förklarar energi-gapet. De konstaterar att det finns där i början av artikeln, och är 1.3 MeV, och förklarar sen att elektronens massa kan renormaliseras av fluktuationer i det elektriska fältet vid metallens yta. Sen gör de några beräkningar av hur det elektriska fältet påverkar elektronens massa (vilka jag inte orkar kolla i detalj, vi kan anta att de är korrekta). So far, so good, men sen kommer problemet. De antar ett gigantiskt, ofysikaliskt värde på styrkan av det elektriska fältet, och därför kan elektronen bli tung nog för att reaktionen ska kunna äga rum (i ärlighetens namn tyckte jag bara först att värdet de angav lät stort, så jag fick checka en bok, vilket visade att det var ett par storleksordningar större än typiska värden vilket är ofysikaliskt). Men att bara anta ett stort värde för att få sin teori att funka är att helt undvika problemet. Det var en okej tanke, men det elektriska fält de behöver anta strider mot erkänd, vältestad kunskap, så teorin funkar i slutändan inte.
Citat:
Enligt den logiken kan man ju aldrig kritisera någon annans teori, eftersom upphovsmannen säkert är mycket bättre på att förstå den. Det är ju faktiskt så att den som hittat på en teori ofta inte vill inse att den är felaktig, vilket är varför alla crackpots håller kvar vid sina "teorier" långt efter att de är ordentligt motbevisade.

Citat:
Men det jag vet säkert är att du kan inte vara absolut säker på att LENR är omöjlig.

En äkta intellektuell brukar ofta tvivla, därför denne vet en hel del om vetenskaplig bevisföring.

Ett starkt relevant argument mot LENR, vore intressant. Jag struntar i låtsas-argument av besserwissrar om att andra är dåliga och man har rätt, utan djupare argument.

Christer
Så klart kan vi inte med säkerhet säga att det är omöjligt, bara att det inte är så troligt. Och ovanstående resonemang om energin som behövs är ett starkt argument mot kall fusion.
Citera
2013-07-24, 01:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag följde första timmen av det nuvarande testet och den här gången har de i alla fall placerat temperaturgivarna på rätt ställe. Sedan finns det förstås inte på kartan att testet kommer att visa annat än på succé för Defkalion, de skulle knappast släppa in folk på en förevisning som de inte är säkra på att den ska visa de önskade resultaten.

Det är därför tredjepartstester är en absolut nödvändighet för att tro på en sådan här apparat. Vi snackar inte om att någon har gjort en ny hushållsassistent som drar 10 % mindre el, vi snackar helt ny fysik och då måste man validera allt.

Det åligger inte omvärlden att klura ut hur mätningen skulle kunna vara riggad lika lite som att vi ska tro att David Copperfields trix är övernaturlig magi bara för att vi inte vet hur fan han gick genom kinesiska muren. Det är när apparaten ger likvärdiga resultat i tredjepartstest som vi kan börja höja på ögonbrynen. Jag har inte höjt dem än.
Citera
2013-07-24, 01:43
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
...
Jag tror du kan mycket fysik, så jag borde reta dig att ta fram ett riktigt bra argument mot LENR.
Det om energi, verkade intressant, men Krivit förklarar det på sidan om W-L-Teorin.

Annan kritik:

Huizenga's "Tre Miracles" of "Cold Fusion"

Tre kritiska frågor handlar om Columb-bariären, saknas "strong" neutons och saknas gamma-strålning.
Vid tiden 9:08 min:
http://www.youtube.com/watch?v=yR-5Zw_Hds8&list=PLBP4D0osLYnnqn_XtIX8MtMfc8oSL1K1P

Detta var allvarliga kritiska frågor.
Men man har löst dem.
1) W-L-Teorin mfl. förklarar att det först bildas en neutron, men det finns kända fysiker som ännu har det argumentet. Det är ju inte het fusion.
2) Krivit har nog argument. (Jag tror en del experiment visat på spår av neutroner.)
3) I inlägg tidigare så finns länkar som förklarar varför det är svårt att se gamma-strålning.

Även om man inte har fullständig förklaring, så finns experiment som ger isotopförändringar

"At the University of Missouri, on May 29, 2009, scientists from the US Navy's Space and Naval Warfare Systems Command (SPAWAR) lectured on twenty years of verified research involving anomalous heat and mini-explosions on deuterated metals, reported by various governmental and international research laboratories. "
http://www.youtube.com/watch?v=VymhJCcNBBc&list=PLBP4D0osLYnnqn_XtIX8MtMf c8oSL1K1P&index=3

En forskare talar om elementarpartiklar, CR-39 detektorn, Mylar-filter.
Kanske det svarar på nån kritik?

Christer
Citera
2013-07-24, 02:32
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Men är du så trög att du inte förstår den stora skillnaden mellan säg 10 eV, och 1 000 000 eV? Detta är det simpla argumentet som skjuter ner iaf. W-L-teorin, och gör själva LENR svårt att tro på. Om man vill ha en teori för kall fusion, måste man förklara hur de stora energier som krävs för kärnreaktioner kan åstakommas vid låga temperaturer.

Angående W-L, ta och läs artikeln du länkar till: jag skummade igenom den för att se hur de förklarar energi-gapet. De konstaterar att det finns där i början av artikeln, och är 1.3 MeV, och förklarar sen att elektronens massa kan renormaliseras av fluktuationer i det elektriska fältet vid metallens yta. Sen gör de några beräkningar av hur det elektriska fältet påverkar elektronens massa (vilka jag inte orkar kolla i detalj, vi kan anta att de är korrekta). So far, so good, men sen kommer problemet. De antar ett gigantiskt, ofysikaliskt värde på styrkan av det elektriska fältet, och därför kan elektronen bli tung nog för att reaktionen ska kunna äga rum (i ärlighetens namn tyckte jag bara först att värdet de angav lät stort, så jag fick checka en bok, vilket visade att det var ett par storleksordningar större än typiska värden vilket är ofysikaliskt). Men att bara anta ett stort värde för att få sin teori att funka är att helt undvika problemet. Det var en okej tanke, men det elektriska fält de behöver anta strider mot erkänd, vältestad kunskap, så teorin funkar i slutändan inte.

Enligt den logiken kan man ju aldrig kritisera någon annans teori, eftersom upphovsmannen säkert är mycket bättre på att förstå den. Det är ju faktiskt så att den som hittat på en teori ofta inte vill inse att den är felaktig, vilket är varför alla crackpots håller kvar vid sina "teorier" långt efter att de är ordentligt motbevisade.

Så klart kan vi inte med säkerhet säga att det är omöjligt, bara att det inte är så troligt. Och ovanstående resonemang om energin som behövs är ett starkt argument mot kall fusion.

Jag trodde du inte skulle dra så usla argument som "är du så trög att du inte förstår".
Fullständigt värdelöst som vetenskapligt argument. Det minskar din trovärdighet.

Kanske det om elektriska fältet är nått att fundera över.
När P+e+p+e+ svänger kollektivt, så kan kanske en e ligga nära två p och intill kärnan kan det vara mycket starkt E-fält. Intill en metall-kristall-yta kanske ännu högre.
Alltså det är inte alls säkert att E-fälten är som i andra fall, alltså icke-kollektivt svängande plasma-moln vid kristallyta.
Det behövs mer för att kunna avfärda W-L-Teorin.

Jag ser alltså att du inte har nått hållbart argument mot W-L-Teorin, så du kan inte avfärda den.

Jag bör upprepa att det handlar inte alls om att tränga genom columb-barriären som vid het fusion.

Jag håller ännu fast vid:
Du påstår väl inte du vet bättre?
Men detta är ju självklart inget bevis på vad som är sanningen om LENR.

W-L-Teorin verkar hålla ännu.
Men kanske man måste ändra nått eller välja bättre teori.
Krivit nämner det finns 66+ teorier om LENR, räknar upp 17, och tycker W-L-teorin är bästa just nu.
Men en del nämner att allt är inte 100% förklarat inom LENR-fysiken.

Fysiker bör då studera den allvarliga kritiken och kanske förändra något till bättre teori.

Citat:
Citat:
"Den mest lovande teorin för LENR är nog Widom-Larsen (2005-2009) som förklarar alla mätbara fenomen (vad jag vet) kring LENR helt med vedertagen fysik. Bland annat NASA anser att Widom-Larsen håller som teori, och att LENR är mycket lovande för energiproduktion i framtiden. Det finns flera färska papper från andra halvan av 2010, på NASAs hemsida, som talar sig varma om potentialen hos LENR. Det finns också hundratals publicerade artiklar i ämnet. "
Från sid 15 i denna tråd av "aw".
Den som vill kan kolla NASA.
Minst någon forskare där accepterar W-L-Teorin.

Christer
Citera
2013-07-24, 02:49
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
.....
Så klart kan vi inte med säkerhet säga att det är omöjligt,
...
Tack, detta ville jag höra. Vi är överens om en sak.

Christer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in