Citat:
Ursprungligen postat av elile
Kupo
"förklara (bariumets) roll i processen." Blev fel översatt skall vara: BOR
Bor i vilken form kan det vara? Borax? Hur stor inverkan på strålning?
"förklara (bariumets) roll i processen." Blev fel översatt skall vara: BOR
Bor i vilken form kan det vara? Borax? Hur stor inverkan på strålning?
Boret är som du kanske såg tänkt att stoppa neutroner. Ifall neutronstrålning sker i stor skala tvivlar jag på att den lilla mängd bor som skulle få plats gör någon större skillnad, men då finns ändå problemet med gammastrålning kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Min fråga om tydlighet handlade inte om positroner utan om en uppskattning av strålning från den process som är beskriven av italienarna.
Det är inte uppenbart för mig (och säkert för flera andra) att man rakt av kan använda f(effekt)->Sievert från Forsmark (urankuts) till en Ni-H uppställning (oavsett exponentiell funktion). Det var därför jag frågade.
Det är inte uppenbart för mig (och säkert för flera andra) att man rakt av kan använda f(effekt)->Sievert från Forsmark (urankuts) till en Ni-H uppställning (oavsett exponentiell funktion). Det var därför jag frågade.
Okej, jag antar att jag nämde fissionsreaktorer lite för mycket. Om det inte framgick tillräckligt tydligt så får jag iaf högre värden än de i första beräkningarna på strålningsdoserna om jag bara betraktar betasönderfall (utifrån antagandet att de inte bara skrivit allt om neutroner och betasönderfall när de egentligen inte har någon som helst aning om hur deras apparat fungerar).
Citat:
Du har bestämt dig för att alla egentligen är döda - fine. Eftersom ingen dog (och inte ens någon signifikant strålning kunde mätas) - är det alltså enligt dig 100% att det är en bluff. Har jag förstått dig korrekt?
I princip ja. Det finns visserligen den lilla möjligheten att de verkligen har noll koll på hur deras apparat fungerar och att de bara råkat blanda lite ämnen och hittat ämnen med en massa egenskaper som aldrig skådats tidigare.
Citat:
Med tanke på det antal renommerade fysiker som INTE självklart kommit fram till detsamma, kanske strålningsvägen inte är den rätta för att avslöja bluffmakarna. Det kanske inte fungerar så, helt enkelt. Var det det enda alternativet skulle naturligtvis en mängd minst lika kunniga som t ex Kupo redan sågat det hela officiellt.
Jag är också intresserad av hur det kommer sig att det syns så få kritiker när "gratis"energi-apparater uppfinns. Kanske orkar de inte bry sig för att det händer för ofta, kanske är media mer intresserat av de som påstår att det kanske är sant den här gången. Sen finns det väl egentligen inget att vinna på att såga det officiellt, det är väl snarare bara en risk att man får negativ publicitet för att man "försöker stoppa" lösningar på dagens energiproblem.
Citat:
Rapporten ser för övrigt ut i klass med vad man en (lat) dag presterade som rapport till en lab på KTH. Man skulle ha satsat på lite bättre struktur och mer data. Kanske har man utelämnat mängden nickel/koppar/väte för att det skulle avslöja att det är en bluff? Kanske för att man inte får för företaget?
Av det jag läst hittills av Rossi och de som kommenterat demonstrationen känns det ju bara som de slumpmässigt plockat ihop lite fysik relaterat till den påstådda reaktionen och sammanfattat det lite. Eller så sitter de och desperat försöker hitta på konstiga händelseförlopp som skulle kräva något supermaterial som kan bryta naturlagar för att få det att gå ihop.
.