2011-01-26, 23:12
Medlem
Väldigt intressant detta, jag vill att tiden ska gå fortare så man får se resultat. Men man lär bli besviken, det lutar åt att binda elavtalet nästa vinter också.
Citera
2011-01-26, 23:27
Medlem
rtxs avatar
Grattis gott folk till att precis ha bevittnat den överlägset mest omvälvande förändringen vi lär se i våra liv, eller för den delen, i någon annans liv före eller efter oss. Eller ja, så är det bluff, och då blir ingen förvånad och vi återgår till vardagen och fortsätter att hoppas på att få se någon form av fusionskraft el. dyl i vår livstid.
Citera
2011-01-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
...........
Snittenergin från en fusion är enligt Rossi ungefär 10 MeV (kan också bestämmas genom att kolla bindningsenergiskillnaderna från tidigare länk).
..........

Okej, 10 MeV per Nickelkärna, i energi då.

10MeV/atom = ca 4.5 miljoner KWh per kilo Nickel
Men hur många procent går fusionera?
Om man lyckas få 1% av nickelatomerna att fusionera så har vi kvar ..45 000 KWh / kg Nickel.

Kan den här uträkningen verkligen ha blivit rätt?
Citera
2011-01-26, 23:52
Medlem
raskenss avatar
Ganska spännande ändå att spekulera i vad som hypotetiskt skulle hända om det skulle vara sant. Lite science-fiction pekulationer. Två halvstarriga forskare som har ett obetydligt bolag och får igeonom ett patent. Dom försöker ivrigt snickra ihop kraftverk och tjäna lite fickpengar. när det kommet till regeringars kännedom om att apparaten bevisligen fungerar. Ja vad händer då? Kan gissa att det blir snabbt prio ett för stormakterna att försäkra sig om teknologin. Dom lär blir snabbt överkörad av en hord jurister. Om dom trilskas kan ju USA hota med att ändra patentlagarna mm. Nationell säkerher mm. kommer att hävdas. Även om dom försökte hålla teknologin hemlig så kommer USA att samla ihop ett hjärn-gäng typ manhattanprojektet och knäcka gåtan snabbt. Tror inte någon skulle dom skulle vilja ha apparater puttrandes med okänd fysik. Man vill nog gärna veta vad som pågår innan nått tillåts ut på märkanden. Möjligheten att producera potentiella vapen komer nog utredas.
Citera
2011-01-27, 00:36
Medlem
Forzos avatar
Hittade ett inlägg av Prof. Ch. E. Stremmenos på http://www.journal-of-nuclear-physics.com/?p=338 där han kommer med sin teori om hur allting fungerar och vad som händer med strålningen.

Tyvärr kan jag alldeles för lite för att kunna avgöra om han är vettig eller ej...
Citera
2011-01-27, 01:45
Bannlyst
Citat:
Endast ~4% av naturligt nickel bildar stabila kopparisotoper om man lägger till en proton. Eftersom de går in på beta+sönderfall i patenttexten och eftersom strålningen ska ha ökat när maskinen var igång så är det högst osannolikt att så gott som alla fusioner skedde i de isoptoper som bildar stabilt koppar (dvs koppar som inte beta+sönderfaller). Men då är mina beräkningar tidigare i tråden ganska korrekta som visade att det skulle behövas mer än 20 cm bly för att skydda åskådarna mot strålningen på ett tillfredsställande sätt.

Även om det på något konstigt sätt nästan bara bildas stabilt koppar så ser jag inte hur energin vid fusionen ska kunna frigöras utan strålning. Rörelsemängdens bevarande kräver att fusionen resulterar i minst två partiklar. De har påstått att mängden koppar ökat i processen, så koppar måste bildas. Neutroner kan inte frigöras eftersom det skulle resultera i instabil koppar. Lättare partiklar tror jag inte är möjligt, men även då skulle det troligtvis resultera i för mycket sekundär strålning.

Naturligtvis är det även väldigt osannolikt att en så stor kärna som koppar har skulle var perfekt ordnad precis efter protonupptag, alltså borde den i vilket fall sända ut gammastrålning efter fusion. Bly är visserligen bättre på att stoppa gammafotoner av lägre energi, men det ser fortfarande inte ut att finnas plats för tillräckligt med bly i apparaten.

Alltså kvarstår någon rent kemisk process som förklaring för energiproduktionen, de har jag visserligen ingen jättebra koll på, men det är ju inte direkt rimligt att några gram nickel ska kunna ge energi motsvarade många ton olja kemiskt.

Betastrålningen är väl inget problem att stoppa, till skillnad mot gamma som kräver tjockt bly.
Tänkte eftersom ni bara pratar om betastrålning. Förklara gärna.
Citera
2011-01-27, 01:51
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Betastrålningen är väl inget problem att stoppa, till skillnad mot gamma som kräver tjockt bly.
Tänkte eftersom ni bara pratar om betastrålning. Förklara gärna.

Vanlig beta- är inte så svår att stoppa. Vid beta+ är det dock positroner (antimateria) som skickas ut. När positronerna möter elektroner annihileras de parvis och omvandlas till energi enligt E=mc^2 som frigörs i form av två gammafotoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Hittade ett inlägg av Prof. Ch. E. Stremmenos på http://www.journal-of-nuclear-physics.com/?p=338 där han kommer med sin teori om hur allting fungerar och vad som händer med strålningen.

Tyvärr kan jag alldeles för lite för att kunna avgöra om han är vettig eller ej...

Jag tycker det ser ut som en väldigt flummig förklaring. Visst kan elektroner åka in i atomkärnor, men det är ju det som händer vid "electron capture" där en elektron och en proton bildar en neutron (och någon neutrino av något slag). Med tanke på att halveringstiderna för den instabila kopparn är väldigt långa i sammanhanget så kan det ju knappast bli någon konstig händelse där en elektron i kärnan reagerar med positron från beta+sönderfall. Sen kan man ju också undra varför positronen skulle bildas just så att den träffar elektronen i kärnan direkt...
Senast redigerad av Kupo 2011-01-27 kl. 02:06.
Citera
2011-01-27, 04:08
Medlem
Kupo, du som tycks veta allt kan väl förklara bariumets roll i processen.
Barium i vilken form kan det vara? Hur stor inverkan?
Citera
2011-01-27, 09:58
Medlem
Om ni har läst det minsta lilla om det här så inser ni att det handlar om ny nano-teknologi men även kärnfysik som inte är väl studerad och framförallt inte förstådd. Så det är värdelöst att diskutera det här utifrån ert befintliga "kunnande".

MVH
Citera
2011-01-27, 12:23
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elile
Kupo, du som tycks veta allt kan väl förklara bariumets roll i processen.
Barium i vilken form kan det vara? Hur stor inverkan?

Jag har inte läst något om något bariumanvändande, var har de skrivit om det?

Citat:
Ursprungligen postat av snorkelmanen
Om ni har läst det minsta lilla om det här så inser ni att det handlar om ny nano-teknologi men även kärnfysik som inte är väl studerad och framförallt inte förstådd. Så det är värdelöst att diskutera det här utifrån ert befintliga "kunnande".

MVH

Själv har jag byggt en perpetuum mobile som använder ny termodynamik som inte är väl studerad. Nu behöver jag bara lite investerare så att jag kan börja massproducera den .
Citera
2011-01-27, 13:21
Medlem
Kupo
"förklara (bariumets) roll i processen." Blev fel översatt skall vara: BOR
Bor i vilken form kan det vara? Borax? Hur stor inverkan på strålning?

Org:
apparatus is coated by boron layers and lead plates both for restraining noxious radiations and transforming them into energy, without generating residue radiations and radioactive materials
( från patentbeskrivning )
Edit
Hittade själv lite info om användning i samband med strålning. http://en.wikipedia.org/wiki/Boron
Senast redigerad av elile 2011-01-27 kl. 14:02.
Citera
2011-01-27, 13:56
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
...
Hur antalet positroner skulle göra faran tydlig ser jag dock inte, men sen tycker jag också det tydligaste sättet att beskriva faran är med en uppskattning av strålningsdosen en åskådare förväntas utsättas för, och där pratar vi som jag konstaterade tidigare om dödliga doser även om strålningsskyddet i reaktorn är betydligt bättre än vad som är rimligt att anta (5cm bly resulterade i dödliga doser efter en tidsperiod i storleksordning minuter, med 1-2 cm bly skulle nog folk dö på plats).
Min fråga om tydlighet handlade inte om positroner utan om en uppskattning av strålning från den process som är beskriven av italienarna.

Det är inte uppenbart för mig (och säkert för flera andra) att man rakt av kan använda f(effekt)->Sievert från Forsmark (urankuts) till en Ni-H uppställning (oavsett exponentiell funktion). Det var därför jag frågade.

Du har bestämt dig för att alla egentligen är döda - fine. Eftersom ingen dog (och inte ens någon signifikant strålning kunde mätas) - är det alltså enligt dig 100% att det är en bluff. Har jag förstått dig korrekt?

Med tanke på det antal renommerade fysiker som INTE självklart kommit fram till detsamma, kanske strålningsvägen inte är den rätta för att avslöja bluffmakarna. Det kanske inte fungerar så, helt enkelt. Var det det enda alternativet skulle naturligtvis en mängd minst lika kunniga som t ex Kupo redan sågat det hela officiellt.

Rapporten ser för övrigt ut i klass med vad man en (lat) dag presterade som rapport till en lab på KTH. Man skulle ha satsat på lite bättre struktur och mer data. Kanske har man utelämnat mängden nickel/koppar/väte för att det skulle avslöja att det är en bluff? Kanske för att man inte får för företaget?

Tack i alla fall, jag har blivit sugen på att lära mig lite mer om kärnfysik (nuddade det knappt på KTH)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in