Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
...
Hur antalet positroner skulle göra faran tydlig ser jag dock inte, men sen tycker jag också det tydligaste sättet att beskriva faran är med en uppskattning av strålningsdosen en åskådare förväntas utsättas för, och där pratar vi som jag konstaterade tidigare om dödliga doser även om strålningsskyddet i reaktorn är betydligt bättre än vad som är rimligt att anta (5cm bly resulterade i dödliga doser efter en tidsperiod i storleksordning minuter, med 1-2 cm bly skulle nog folk dö på plats).
Min fråga om tydlighet handlade inte om positroner utan om en uppskattning av strålning
från den process som är beskriven av italienarna.
Det är inte uppenbart för mig (och säkert för flera andra) att man rakt av kan använda f(effekt)->Sievert från Forsmark (urankuts) till en Ni-H uppställning (oavsett exponentiell funktion). Det var därför jag frågade.
Du har bestämt dig för att alla egentligen är döda - fine. Eftersom ingen dog (och inte ens någon signifikant strålning kunde mätas) - är det alltså enligt dig 100% att det är en bluff. Har jag förstått dig korrekt?
Med tanke på det antal renommerade fysiker som INTE självklart kommit fram till detsamma, kanske strålningsvägen inte är den rätta för att avslöja bluffmakarna. Det kanske inte fungerar så, helt enkelt. Var det det enda alternativet skulle naturligtvis en mängd minst lika kunniga som t ex Kupo redan sågat det hela officiellt.
Rapporten ser för övrigt ut i klass med vad man en (lat) dag presterade som rapport till en lab på KTH. Man skulle ha satsat på lite bättre struktur och mer data. Kanske har man utelämnat mängden nickel/koppar/väte för att det skulle avslöja att det är en bluff? Kanske för att man inte får för företaget?
Tack i alla fall, jag har blivit sugen på att lära mig lite mer om kärnfysik (nuddade det knappt på KTH)!