2014-02-28, 08:06
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallzxcore
Hej. Jag undrar om etnicitet är viktigt i Judendomen ? Vi har en skoluppgift i skolan och ska beskriva hur viktig etniciteten är i Judendomen.

Tråd sammanfogad med läxtråden.

//MOD
Citera
2014-03-09, 15:36
Bannlyst
Hej!

Jag går i 8:an på högstadiet och jag har några frågor angående religion som jag har fastnat litegrann på. Skulle behöva lite hjälp av er med dessa! Det är en skoluppgift som vi har fått av vår lärare i Religion, men vi har fått tillåtelse att fråga runt på Internet bland annat om vi fastnar på någon av uppgifterna.

1. Likheterna mellan religionernas gudssyn och människosyn, vad kan de bero på?

2. Vilken kristen grupp är störst i Sverige?

3. [4:34] MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med den styrka och de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt inför Gud och döljer för andra det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och om detta inte hjälper håll er borta från deras nattläger och som sista utväg tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor i försvaret av de svagare.

Fråga: Hur tolkas det här uttaget från koranen beroende på om man är en Sunni eller Shiamuslim, och hur tolkas den i andra länder?

Tackar för den eventuella hjälpen!

/Mathias
Citera
2014-03-11, 10:35
Medlem
abberiks avatar
HJÄLP! Argument för livets ord och mormonkyrkan.

Jag har lyckats få esset att argumentera för livets ord och mormonkyrkan i SOn, jag är emot religion men behöver hjälp att hitta argument för dessa två sekter.
Citera
2014-03-12, 10:03
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abberik
Jag har lyckats få esset att argumentera för livets ord och mormonkyrkan i SOn, jag är emot religion men behöver hjälp att hitta argument för dessa två sekter.

På vilket sätt förväntas du "argumentera för" dessa trossamfund? Det hade hjälpt om du varit lite tydligare.

Skall sociala frågor eller teologiska frågor debatteras? Både och?
Citera
2014-03-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abberik

Konstigt inlägg. Som ovanstående frågar, vad ska du ge argument för? På vilket sätt? Kontext?

Om din lärare använt ordet sekt borde han/hon vidga sina vyer lite och förkovra sig i religionsvetenskap. Varken LO eller LDS är en sekt. Överhuvudtaget så är ordet sekt i sig problematiskt, det råder delade meningar bland religionsvetenskapliga forskare om huruvida man ska använda ordet eller ej, vad det innebär, osv.

/AQ

Edit: när man däremot använder ordet i religionshistorisk mening är det mer plausibelt, men det har en helt annan betydelse då. Inte värdeladdat.
Citera
2014-03-17, 19:12
Medlem
Judendome

Tjenare!

Har en lite fråga. Någon som vet vilka grundtankar judendomen har??
Citera
2014-03-17, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av luddeeh
Tjenare!

Har en lite fråga. Någon som vet vilka grundtankar judendomen har??

Vad menar du precis? Kolla in Masmonides trosprinciper. Han har 13 centrala punkter om vad det innebär att vara jude.

Judendomen är i övrigt inte enad.. Så det varierar lite från gren till gren.
Citera
2014-03-18, 12:14
Medlem
Buddhism, mahayana!

Hejsan. Jag undrar lite om hur det fungerar med interaktion med andra religioner inom mahayana?

Tack!
Citera
2014-03-18, 12:41
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmaqtin
Hejsan. Jag undrar lite om hur det fungerar med interaktion med andra religioner inom mahayana?

Tack!
Va menar du med interaktion?
Citera
2014-03-19, 12:03
Medlem
Hur dom liksom samspelar och hur dom kommer överens med andra religioner typ.
Citera
2014-03-19, 12:27
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmaqtin
Hur dom liksom samspelar och hur dom kommer överens med andra religioner typ.
Förutom en del fanatiska sekter fungerar det väldigt bra. I japanska hem blandas shinto och buddhism friskt. Det gäller förövrigt theravada. Du ser många hinduiska murtis (statyer) överallt i dessa länder. T ex offras det gärna till Ganesha, kunskapens Gud innan tentor i Thailand och omkringliggande länder trots att det inte hör till buddhismen alls.

Givetvis finns det undantag som med allt annat. Men religionen som sådan säger inget om att motarbeta andras tro.
Citera
2014-03-20, 17:01
Medlem
Bogomils avatar
Re TS:

Generellt fungerar mahayana-buddhismen "kreativt", d.v.s. att fokus liggar på buddhistisk "praxis" .... tillämpningen av buddhistiska metoder. Och visst har dessa metoder en inre apologetik ... man kan allegorisk kalla det en parallel till vetenskaps-teori om vetenskapens systematiska metodologi ..... men någon nämnvärd yttre polemik om detta manifesterar sig sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in