Citat:
Ursprungligen postat av
TonyMontanaz
Detta har att göra med religionsfilosofi men jag skulle väl ändå påstå att resonemangen bör kring gå en filosofisk basis.
Skoluppgift (sista):
1. Visa att Gud finns.
2. Visa motsatsen dvs att Gud inte finns.
Det är inte mycket jag har att gå på än det är därför jag frågar hur jag ska tänka.
Jag är icke religiös och jag har inget emot religiösa människor, men just nu önskar jag att man var mer intresserad av ämnet och om Guds existens.
Men som jag resonerar det, enligt en materialist menar denne att det finns en yttre värld som består av partiklar och materia, så finns inte Gud eftersom denne inte består av något.
Är det ett resonemang som kan vara relevant att nämna i ett seminarie?
Övrigt input är tacksamt!
/TonyM
Mycket knepiga frågor att ta sig an som en skoluppgift. Men människans evolutionära utveckling har svaret på båda frågor. Hur våra instinkter, mösterseende och vår önskan om att få saker förklarade/bevisade fungerar leder oss in på varför vi kan tro på att en gud finns.
Detta är lite grunden för att förstå svaret på båda frågor. Men att svara på fråga 1 är dock omöjligt eftersom det inte finns någon gud, så därför får du hitta på någon egen ingrediens i storyn för att täcka upp det (om det skall vara hållbart).
Men att ge rationella argument för att det finns en gud så blir det väl att gå på meningen med allt. Varför skulle vi finnas för om det inte vore för att gud skapat oss. Hur skulle människan kunna vara så komplex om inte en skapare skapat oss osv.
Mer tacksamt blir det då att svara på fråga nummer två. Där ligger basen i svaret på att det inte finns någon rimlighet att med sunt förnuft förhålla sig till att det skulle finnas någon gud.
Grunden här ligger i att det inte finns några som helst bevis för att någon gud finns. Alla så kallade bevis kan man lätt trasa sönder och här kommer man mer in på evolutionen och människans arv och exempelvis människans extremt komplexa mönsterseende (som dock är lätt att lura) anger hur det är människan som har skapat dessa fantasier om gud.
Detta är främst riktat mot frågan huruvida det finns en gud enligt dom stora religionerna (Islam, Kristendomen). Men det finns alla möjliga tankar om vad som kan vara en gud. Enligt olika människor så kan gud vara en kraft, en intelligens, en energi mm. Vissa tror att det är universum i sin helhet som är kraften/intelligensen (gud). Andra tror att det är någon fristående "kraft".
Detta mer abstrakta scenario borde vara viktigt att få med om jag var lärare och bedömde. Det vanliga bråket om Kristendomen kontra Islam kontra ateism är dock ganska tråkigt och uttjatat vid det här laget. Nu är vi människor också säkra på att någon sådan religion inte är annat än saga så det måste kännas lite fattigt att snacka om det i ett bildat sammanhang. Där vill man ju bara slänga till Richard Dawkins bok, Illusionen om Gud.
En ganska tjock men extremt passande bok i ämnet skulle vara:
https://fritanke.se/bocker/upplysning-i-det-21a-arhundradet/